Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 13 december 2020, 17:35   #341
CUFI
Secretaris-Generaal VN

CUFI's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Titel II van onze grondvod ademt de strijd uit tussen katholieken en vrijzinnigen. En dat was zeer waarschijnlijk van voor den tijd van jouw mémé.
Dat heeft vele artikelen maar ik denk dat je 19 tot en met 20 bedoelt.
Dat waarborgt beide onze rechten en vrijheid tot de uiting ervan.
En ik zeg het nog eens: het ontbreekt ons het fatsoen zoals we dat meekregen van onze voorouders.
We zijn tegen alles en iedereen en denken daarmee een betere plaats op de wereld te krijgen. Terwijl die wereld onze identiteit opslorpt.
Was het niet de Amerikaanse droom is het wel een andere nachtmerrie.

Je moet al serieus slapen om te dromen en niet te zien welke machten onze identiteit vermoorden. VRT is daar 1 element van. Men zet een toon en als genoeg mensen het zingen wordt het realiteit.

Laatst gewijzigd door CUFI : 13 december 2020 om 17:37. Reden: Schaf dt af :p
CUFI is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 december 2020, 17:46   #342
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CUFI Bekijk bericht
En ik zeg het nog eens: het ontbreekt ons het fatsoen zoals we dat meekregen van onze voorouders.
We zijn tegen alles en iedereen en denken daarmee een betere plaats op de wereld te krijgen. Terwijl die wereld onze identiteit opslorpt.

Je moet al serieus slapen om te dromen en niet te zien welke machten onze identiteit vermoorden. VRT is daar 1 element van. Men zet een toon en als genoeg mensen het zingen wordt het realiteit.
Luistert hé vriendschap,
jij kaapt deze draad om jouw kaloten-ideologie een beetje te propageren.
Dat is niet proper.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 december 2020, 17:52   #343
CUFI
Secretaris-Generaal VN

CUFI's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

= on topic los van exegese.

Maar Pandareus, wat zijn universele normen en waarden dan? Beargumenteer ze eens naast de waslijst reeds opgenoemd?
“Her penis, his vagina”? Die normen?
Oud 13 december 2020, 19:27   #344
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Luistert hé vriendschap,
jij kaapt deze draad om jouw kaloten-ideologie een beetje te propageren.
Dat is niet proper.
Iedereen is vrij. U hebt de vrijheid om de berichten van CUFI te negeren.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 december 2020, 19:29   #345
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Fatsoen? Ik weet niet goed waarnaar u dan verwijst. Als je met een onbevooroordeelde blik naar het verleden kijkt, dan moet u toch toegeven dat grote lagen van de maatschappij - waarvan een groot deel tot de lagere klasse behoorde - een heel ruwe omgangsvorm had. De film Daens geeft een goede insteek in het directe, ruwe en onbehouwen taalgebruik dat in die tijd onder de gewone Vlamingen gebruikelijk was.
Oud 13 december 2020, 20:26   #346
CUFI
Secretaris-Generaal VN

CUFI's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Fatsoen? Ik weet niet goed waarnaar u dan verwijst. Als je met een onbevooroordeelde blik naar het verleden kijkt, dan moet u toch toegeven dat grote lagen van de maatschappij - waarvan een groot deel tot de lagere klasse behoorde - een heel ruwe omgangsvorm had. De film Daens geeft een goede insteek in het directe, ruwe en onbehouwen taalgebruik dat in die tijd onder de gewone Vlamingen gebruikelijk was.
Stel er waren geen universele normen waarden. We draaien de Vlaming terug tot voor wereldoorlog 1; welke normen en waarden zouden deze definiëren?
Het werd pas erg toen er een paar via radio, en later schermen, feiten begonnen inlepelen. 1 absolute identiteit zonder compromissen is wat een natie staande houdt. Daarom verdelen ze ons kapot via hun kanalen en blijven zij de honeypot oogsten.
We zijn er niet bij gebaat als we daar niet dringend iets aan doen.
Uit de politiek zal de oplossing niet komen vrees ik, en ons laten uitlachen door de VRT is ook niet bepaald vruchtzaam.

Er over nadenken wordt door gatekeepers meteen met de kop ingedrukt. Maar als ze bakken kritiek kunnen geven; hoop ik dat daar een stevige achtergrond aan verbonden is die kan bijdragen wat onze identiteit dan wel was, is of moet zijn?
Oud 13 december 2020, 20:31   #347
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Stel er waren geen universele normen waarden. We draaien de Vlaming terug tot voor wereldoorlog 1; welke normen en waarden zouden deze definiëren?
Het werd pas erg toen er een paar via radio, en later schermen, feiten begonnen inlepelen. 1 absolute identiteit zonder compromissen is wat een natie staande houdt. Daarom verdelen ze ons kapot via hun kanalen en blijven zij de honeypot oogsten.
We zijn er niet bij gebaat als we daar niet dringend iets aan doen.
Uit de politiek zal de oplossing niet komen vrees ik, en ons laten uitlachen door de VRT is ook niet bepaald vruchtzaam.

Er over nadenken wordt door gatekeepers meteen met de kop ingedrukt. Maar als ze bakken kritiek kunnen geven; hoop ik dat daar een stevige achtergrond aan verbonden is die kan bijdragen wat onze identiteit dan wel was, is of moet zijn?
Normen en waarden zijn iets anders dan "fatsoen". Dat laatste doet meer denken aan burgerlijkheid en dat iets wat in bepaalde gelovige milieus wel eens opgang maakt. Een gelovige hoeft niet altijd mierzoete woordjes te spreken en steeds met de glimlach alles te slikken.
Oud 13 december 2020, 20:38   #348
CUFI
Secretaris-Generaal VN

CUFI's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Normen en waarden zijn iets anders dan "fatsoen". Dat laatste doet meer denken aan burgerlijkheid en dat iets wat in bepaalde gelovige milieus wel eens opgang maakt. Een gelovige hoeft niet altijd mierzoete woordjes te spreken en steeds met de glimlach alles te slikken.
De normen en waarden zijn opvoeding die reflecteren in het fatsoen waarmee de identiteit ervan duidelijk wordt. Daarin komt het karakter creatief tot uiting maar respecteert ze haar identiteit.
Als er compromissen worden gemaakt zal dat generatie na generatie er dieper inhakken; het is tijd om wakker te worden uit de droom, of te blijven slapen.

Die willen blijven slapen moeten vooral de anderen niet terug in slaap dwingen met “universele praatjes.” De 5 Zola’s ?????.
Ik zal zeker niet met zeemzoete woorden afkomen daar ik vanuit het Zwaard redeneer en in volledig pantser altijd zonder compromis mijn standpunten zal verdedigen. Dat is ook fatsoen en etiquette uit zelfbehoud.

Ik dank je !

Laatst gewijzigd door CUFI : 13 december 2020 om 20:41.
Oud 13 december 2020, 21:02   #349
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TREBRON Bekijk bericht
Dat moet ik met spijt in het hart beamen. Lees sommige postings maar...
Geschiedkundig is dat wel te verklaren. Julius Caesar stelde ook vast dat ze hier tegen elkaar vochten. Hij heeft dat uitgebuit en daarna de rest opgekuist.
Ik zit nog steeds met de vraag." Waarom haten de Vlamingen elkaar ???"
Omdat hun meesters hen dat geboden hebben...
marie daenen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 december 2020, 21:10   #350
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De normen en waarden zijn opvoeding die reflecteren in het fatsoen waarmee de identiteit ervan duidelijk wordt. Daarin komt het karakter creatief tot uiting maar respecteert ze haar identiteit.
Als er compromissen worden gemaakt zal dat generatie na generatie er dieper inhakken; het is tijd om wakker te worden uit de droom, of te blijven slapen.

Die willen blijven slapen moeten vooral de anderen niet terug in slaap dwingen met “universele praatjes.” De 5 Zola’s ?????.
Ik zal zeker niet met zeemzoete woorden afkomen daar ik vanuit het Zwaard redeneer en in volledig pantser altijd zonder compromis mijn standpunten zal verdedigen. Dat is ook fatsoen en etiquette uit zelfbehoud.

Ik dank je !

Hoor je soms stemmen die je boodschappen brengen ?

Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 december 2020, 21:12   #351
Gipsy
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TREBRON Bekijk bericht
Dat moet ik met spijt in het hart beamen. Lees sommige postings maar...
Geschiedkundig is dat wel te verklaren. Julius Caesar stelde ook vast dat ze hier tegen elkaar vochten. Hij heeft dat uitgebuit en daarna de rest opgekuist.
Ik zit nog steeds met de vraag." Waarom haten de Vlamingen elkaar ???"
Haten is een groot woord, eerder onverschilligheid.
Gipsy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 december 2020, 21:38   #352
CUFI
Secretaris-Generaal VN

CUFI's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Hoor je soms stemmen die je boodschappen brengen ?

Neen, ik lees en voed mij op andere intel dan ze mij willen spoonen.

Laatst gewijzigd door CUFI : 13 december 2020 om 21:38.
Oud 14 december 2020, 00:08   #353
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Denk je dat een terugkeer naar het burgerlijk fatsoen van de midden 20e eeuwse middenklasse de oplossing voor het probleem biedt? Uit de geschiedenis zou u toch moeten geleerd hebben dat veel van dat fatsoen schijnheiligheid was en dat veel religieuze beleving (denken we maar aan de massabijeenkomsten van Cardijn) heel oppervlakkig was. De herbronning gebeurt niet door een terugkeer naar een bepaalde vormgeving uit het verleden.
Oud 14 december 2020, 00:14   #354
CUFI
Secretaris-Generaal VN

CUFI's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Denk je dat een terugkeer naar het burgerlijk fatsoen van de midden 20e eeuwse middenklasse de oplossing voor het probleem biedt? Uit de geschiedenis zou u toch moeten geleerd hebben dat veel van dat fatsoen schijnheiligheid was en dat veel religieuze beleving (denken we maar aan de massabijeenkomsten van Cardijn) heel oppervlakkig was. De herbronning gebeurt niet door een terugkeer naar een bepaalde vormgeving uit het verleden.
Het is toch beter dan verder te doen met wat we nu bezig zijn.
De grens van “tot hier en niet verder” was toen nog echt en veel duidelijker.
Het gaat me niet persé over religie. Maar veel van onze normen en waarden zijn nu eenmaal christelijk geïnspireerd en ik vind deze beter dan wat we nu allemaal te zien krijgen.
Maar we kunnen de toekomst niet tegenhouden. Terugkeren gaat nooit. De beste jaren zijn voorbij. Na zonneschijn komt regen.
Oud 14 december 2020, 00:19   #355
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het is toch beter dan verder te doen met wat we nu bezig zijn.
De grens van “tot hier en niet verder” was toen nog echt en veel duidelijker.
Het gaat me niet persé over religie. Maar veel van onze normen en waarden zijn nu eenmaal christelijk geïnspireerd en ik vind deze beter dan wat we nu allemaal te zien krijgen.
Maar we kunnen de toekomst niet tegenhouden. Terugkeren gaat nooit. De beste jaren zijn voorbij. Na zonneschijn komt regen.
Achteraf bekeken kan ik toch maar moeilijk concluderen dat de tijd van het sociaal ingebed katholicisme in Vlaanderen "de beste jaren" waren. In de jaren zestig-zeventig is alles ineen gestort, net alsof het geen enkele solide grond had.
Oud 14 december 2020, 00:54   #356
Svennies
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Achteraf bekeken kan ik toch maar moeilijk concluderen dat de tijd van het sociaal ingebed katholicisme in Vlaanderen "de beste jaren" waren. In de jaren zestig-zeventig is alles ineen gestort, net alsof het geen enkele solide grond had.
Ik herinner mij vooral de quote die de John destijds openbaarde en waarvoor de hele katholieke wereld toen gelijk op zijn achterste poten ging staan.....

Die zei dus dat the beatles belangrijker voor de jeugd waren dan Jezus Christus...

En weet je ,hij had gelijk....
Svennies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 december 2020, 07:27   #357
De Rode Willem
Perm. Vertegenwoordiger VN

De Rode Willem's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Svennies Bekijk bericht
Ik herinner mij vooral de quote die de John destijds openbaarde en waarvoor de hele katholieke wereld toen gelijk op zijn achterste poten ging staan.....

Die zei dus dat the beatles belangrijker voor de jeugd waren dan Jezus Christus...

En weet je ,hij had gelijk....
En daar ging de Vlaamse identiteit van knokken, hard werken en maatschappelijke betrokkenheid samen met het katholicisme de vuilbak in.
De Rode Willem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 december 2020, 07:34   #358
De Rode Willem
Perm. Vertegenwoordiger VN

De Rode Willem's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stuyckp Bekijk bericht
Ach beste,
En de wereld van de werkloze ken ik niet. Maar ik leer elke dag bij door uw posts te lezen.
Ammai zeg, U lijkt wel een kennis spons !
De Rode Willem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 december 2020, 08:54   #359
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN

TheFourHorsemen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Indien we, in plaats van altijd naar het Noorden te kijken als onmondige kinderen, ons hadden toegelegd op ons Vlaams, dan hadden we al lang een eigen taal gehad.
Het Nederlands is evengoed onze taal als die van het noorden.

Het is als Oostenrijkers die zouden huilen dat ze geen eigen taal hebben.

Laatst gewijzigd door TheFourHorsemen : 14 december 2020 om 08:55.
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 december 2020, 12:58   #360
CUFI
Secretaris-Generaal VN

CUFI's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Bekijk het vanuit de gezinssituatie en niet alleen vanuit de instituten.
Het gaat mij om het fatsoen dat het voortbracht en doorzettingsvermogen eerder dan te gaan janken op de bureau van de directeur als we ons beledigd voelde.
Alhoewel, het is niet de Vlaming die zich bij alles beledigd voelt vandaag. Toch wordt de zeurpiet genurtured en de natuur van de Vlaming aangepast.

De Vlaming is daar niet uniek in, er moet een NWO komen en nationalisme is aartsvijand nummer 1 van dat elitair clubje.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:41.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be