Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 16 maart 2021, 12:06   #341
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN

TheFourHorsemen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Kijk, als iemand een blanco stem uitbrengt, dan zou dat volgens mij ook een lege zetel moeten opleveren. In Vlaanderen is daar een instrument voor: het VB. In Wallonie niet.

Maar nog eens: dat zou ruzie kunnen geven tussen Walen onderling, maar dat heeft niks met Vlamingen te maken.

Wat inderdaad problematischer is, is dat men Waalse en Vlaamse zetels volgens BEVOLKING verdeelt, en niet volgens stemgerechtigden. Men geeft zo bijvoorbeeld meer politiek gewicht aan een jonge bevolking. Of aan een bevolking met veel vreemdelingen.
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 maart 2021, 12:07   #342
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Een regering met de NVA was een godsgeschenk voor de PVDA.

Magnette ging dat nooit doen. Maar hij moest de VLD wel losweken van de NVA. Hoe doe je dat ? Met de NVA een monsterdeal bedisselen en Dewever wijsmaken dat ge "nooit met de MR wilt regeren". En de NVA het dan maar laten oplossen...en falen.

Dewever is inderdaad fors gebruikt geweest. Ik heb een beetje compassie met de man, maar het zegt mij 1 ding: hij is een goed demagoog, maar een bizar slecht bestuurder en politicus.
Over zijn misbruikers niet dan goeds zeker? Of daarover zwijgen dat je zweet?
Oud 16 maart 2021, 12:22   #343
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Over zijn misbruikers niet dan goeds zeker? Of daarover zwijgen dat je zweet?
Magnette wilde vanaf dag 1 Vivaldi. Dit heeft hij in zijn eerste informateursronde letterlijk gezegd en gemeld aan de Koning.

Awel, hij heeft het moeten regelen zodat hij dat kreeg. Groot politicus.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 maart 2021, 12:26   #344
stuyckp
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Ik merk dat je mijn laatste zin niet goed gelezen hebt : Caesar Bart is wel degelijk zo dwaas geweest in de Rubicon te springen. Hij heeft zichzelf onmogelijk gemaakt door de liberalen te proberen couilloneren.

Hij heeft daar wellicht een nieuw politiek record mee gevestigd, in het zichzelf in de voet schieten.
Over wie heb je het nu eigenlijk ?
De Romeinse tijd is al even voorbij hoor.
stuyckp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 maart 2021, 12:29   #345
Sneaky
Minister-President

Sneaky's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Magnette wilde vanaf dag 1 Vivaldi. Dit heeft hij in zijn eerste informateursronde letterlijk gezegd en gemeld aan de Koning.

Awel, hij heeft het moeten regelen zodat hij dat kreeg. Groot politicus.
Lachaert wou vanaf dag 1 met NVA een regering vormen. Hij heeft zelfs een veto gesteld tegen paars-groen en is zo voorzitter geworden. Een paar maand later laat hij dat allemaal vallen voor de postjes en stapt hij alsnog in Vivaldi. Want inhoudelijk draagt VLD niet veel bij in dat akkoord.

Geen groot politicus...

Een platte opportunist. Ik vind dat erger dan iemand die eraf gereden wordt.
Oud 16 maart 2021, 12:31   #346
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sneaky Bekijk bericht
Lachaert wou vanaf dag 1 met NVA een regering vormen. Hij heeft zelfs een veto gesteld tegen paars-groen en is zo voorzitter geworden. Een paar maand later laat hij dat allemaal vallen voor de postjes en stapt hij alsnog in Vivaldi. Want inhoudelijk draagt VLD niet veel bij in dat akkoord.

Geen groot politicus...

Jep. Dat was wat er nodig was: de liberalen uit elkaar proberen te spelen & een monsterdeal die zo slecht was "voorstellen".

Magnette heeft het handig gespeeld.
Oud 16 maart 2021, 12:37   #347
stuyckp
Banneling

Standaard

Citaat:
Een regering met de NVA was een godsgeschenk voor de PVDA.

Magnette ging dat nooit doen. Maar hij moest de VLD wel losweken van de NVA. Hoe doe je dat ? Met de NVA een monsterdeal bedisselen en Dewever wijsmaken dat ge "nooit met de MR wilt regeren". En de NVA het dan maar laten oplossen...en falen.

Dewever is inderdaad fors gebruikt geweest. Ik heb een beetje compassie met de man, maar het zegt mij 1 ding: hij is een goed demagoog, maar een bizar slecht bestuurder en politicus.
Dat wat het u zegt is niet logisch.
Aangezien hij enkel in Antwerpen stad bestuurt en dat in mijn ogen voor zo'n stad niet slecht doet. Gezegd zijnde door iemand die niet bij antwerpen hoort maar er net naast.
Oud 16 maart 2021, 12:44   #348
stuyckp
Banneling

Standaard

En een partijvoorzitter moet het uiteindelijk doen met de stemmen die hij heeft gekregen voor zijn partij he.
Taktiek kan je maar zover brengen als dat je stemmen hebt.
Magnette heeft het mooi gespeeld en omdat de Vlaamse partijen machtsgeil zijn, en hij weet dat, en De Croo premiergeil, en Magnette wist dat ook, dan was zijn taktiek goed gespeeld van hem.
BDW is droog gepakt, maar zijn enige taktische fout is mijns inziens om het Vlaamse niveau niet keihard te blokkeren tot er een federale regering was.
Dat had een heel andere dynamiek geleverd en heel wat gemor. Maar dat moet je gewoon aan je laten voorbij gaan.
Was er uiteindelijk toch een regering gekomen federaal zonder NVA met de mijn voorgestelde taktiek. Dan zat je met een Vlaamse minderheidsregering en zit je in de zetel om oppositie te voeren en alles lam te leggen.
Dan had die zonnepaneel kwestie plots ook heel gemakkelijk geweest.
Hoe meer ik erover nadenk hoe meer voordelen ik er in zie, spijtig dat het vijgen na pasen is.

Dat Magnette het mooi gespeeld heeft met de kaarten die hij had, heb ik altijd toegegeven.
Dat Marrakkesh gedoe van NVA vond ik ook maar bizar, en ook dat heb ik toegegeven.
De regeringsdeelname van NVA vond ik overigens ook geen succes, vandaar dat ik zelfs niet op hen gestemd heb. Het was een belastingsregering zoals alle voorgaande.
Maar ik stem nog liever pvda dan dat ik blanco zou stemmen, want dan ben je met alles akkoord en moet je zwijgen. Blanco stemmen vind ik dan ook dom.

Laatst gewijzigd door stuyckp : 16 maart 2021 om 12:46.
Oud 16 maart 2021, 12:46   #349
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Jep. Dat was wat er nodig was: de liberalen uit elkaar proberen te spelen & een monsterdeal die zo slecht was "voorstellen".

Magnette heeft het handig gespeeld.
Op welke wijze Lachaert de voorzitters verkiezingen won, om één maand later zijn blauwe jas binnenste buiten te draaien, en De Croo te kans te geven om als dweil te fungeren van de Vivaldikliek, plus de Franstalige meerderheid, daar walsen we vanzelfsprekend overheen.

Typisch Belgisch.
Oud 16 maart 2021, 12:48   #350
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Kijk, als iemand een blanco stem uitbrengt, dan zou dat volgens mij ook een lege zetel moeten opleveren. In Vlaanderen is daar een instrument voor: het VB. In Wallonie niet.

Maar nog eens: dat zou ruzie kunnen geven tussen Walen onderling, maar dat heeft niks met Vlamingen te maken.

Wat inderdaad problematischer is, is dat men Waalse en Vlaamse zetels volgens BEVOLKING verdeelt, en niet volgens stemgerechtigden. Men geeft zo bijvoorbeeld meer politiek gewicht aan een jonge bevolking. Of aan een bevolking met veel vreemdelingen.
allochtonen worden niet meegerekend in de berekening.

en uiteraard is iemand die verkozen is, verkozen voor de ganse bevolking, zowel stemgerechtigden als niet-stemgerechtigden. het zou er nog aan mankeren.

een lege zetel voor blanco stemmen, daar ben ik trouwens voorstander van.
Oud 16 maart 2021, 12:49   #351
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
allochtonen worden niet meegerekend in de berekening.

en uiteraard is iemand die verkozen is, verkozen voor de ganse bevolking, zowel stemgerechtigden als niet-stemgerechtigden. het zou er nog aan mankeren.

een lege zetel voor blanco stemmen, daar ben ik trouwens voorstander van.
Zowel Vlaams als Federaal wordt het dan zo goed als onmogelijk om nog een meerderheid te vinden.
Oud 16 maart 2021, 12:50   #352
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stuyckp Bekijk bericht
En een partijvoorzitter moet het uiteindelijk doen met de stemmen die hij heeft gekregen voor zijn partij he.
Taktiek kan je maar zover brengen als dat je stemmen hebt.
Magnette heeft het mooi gespeeld en omdat de Vlaamse partijen machtsgeil zijn, en hij weet dat, en De Croo premiergeil, en Magnette wist dat ook, dan was zijn taktiek goed gespeeld van hem.
BDW is droog gepakt, maar zijn enige taktische fout is mijns inziens om het Vlaamse niveau niet keihard te blokkeren tot er een federale regering was.
Dat had een heel andere dynamiek geleverd en heel wat gemor. Maar dat moet je gewoon aan je laten voorbij gaan.
Was er uiteindelijk toch een regering gekomen federaal zonder NVA met de mijn voorgestelde taktiek. Dan zat je met een Vlaamse minderheidsregering en zit je in de zetel om oppositie te voeren en alles lam te leggen.
Dan had die zonnepaneel kwestie plots ook heel gemakkelijk geweest.
Hoe meer ik erover nadenk hoe meer voordelen ik er in zie, spijtig dat het vijgen na pasen is.

Dat Magnette het mooi gespeeld heeft met de kaarten die hij had, heb ik altijd toegegeven.
Dat Marrakkesh gedoe van NVA vond ik ook maar bizar, en ook dat heb ik toegegeven.
De regeringsdeelname van NVA vond ik overigens ook geen succes, vandaar dat ik zelfs niet op hen gestemd heb. Het was een belastingsregering zoals alle voorgaande.
Maar ik stem nog liever pvda dan dat ik blanco zou stemmen, want dan ben je met alles akkoord en moet je zwijgen. Blanco stemmen vind ik dan ook dom.
Vergeet toch maar beter niet dat de droog gepakte De Wever als dank voor bewezen diensten zijn hol wagenwijd openzette voor AL WIE hem droog pakte.
Oud 16 maart 2021, 12:50   #353
denkimi
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
En dan krijg je parlementen met 30 partijen in vertegenwoordigd... liever niet wat mij betreft. En coalities met 12 partijen...

Dan toch liever een systeem waar de grootste partijen een voordeel krijgen.
Hoe meer partijen hoe democratischer. Dan wordt het volledige beleid niet bepaald door enkele partijvoorzitters, maar zal er telkens een wisselmeerderheid moeten gevonden worden.

In het ideale geval zetelen er 150 onafhankelijken.
denkimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 maart 2021, 12:50   #354
De Rode Willem
Perm. Vertegenwoordiger VN

De Rode Willem's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Lachaert wou vanaf dag 1 met NVA een regering vormen. Hij heeft zelfs een veto gesteld tegen paars-groen en is zo voorzitter geworden. Een paar maand later laat hij dat allemaal vallen
Voorschrijdend inzicht noemen ze dat.
Therapeutische verkramptheid om het onmogelijke te realiseren zou veel erger geweest zijn.
Lachaert heeft zich daar een groot politicus getoond, en heeft de keuze voor gezond verstand in het belang van bevolking laten primeren boven zijn eigen voorkeuren.
Daarvoor heeft men idd een groot politicus nodig.
De meeste zouden zich vastrijden in hun eigen verstarde koppigheid.

Geef nooit een boomerang aan idioten
De Rode Willem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 maart 2021, 12:52   #355
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Zowel Vlaams als Federaal wordt het dan zo goed als onmogelijk om nog een meerderheid te vinden.
Dat scenario komt er hoe dan ook aan.
Oud 16 maart 2021, 12:58   #356
stuyckp
Banneling

Standaard

Citaat:

Klopt, ik noem dat een tactische VB stem.
Ik scheer niet alle VB stemmers over dezelfde kam hoor. Er zitten daar slimme mensen tussen. En je mag trouwens sowieso niet veralgemenen en mensen uitsluiten voor hun mening.
Er bestaat niet zoiets als mestkevers.
Tenzij misschien open vld stemmers

Laatst gewijzigd door stuyckp : 16 maart 2021 om 12:58.
Oud 16 maart 2021, 12:58   #357
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Rode Willem Bekijk bericht
Therapeutische verkramptheid om het onmogelijke te realiseren zou veel erger geweest zijn.
Lachaert heeft zich daar een groot politicus getoond, en heeft de keuze voor gezond verstand in het belang van bevolking laten primeren boven zijn eigen voorkeuren.

Jassendraaiers en bedriegers als grote Belgische staatsmannen proberen te verkopen. Wanneer hebben we dat nog gezien?

Je weet toch waarom de VLD pas de zevende partij is?
En waarom Vivaldi in een tijdspanne van een half jaar vier zetels verloor?

We zullen in 2024 pas goed weten wat de grote Belgische staatsmannen van de Pest Voor Vlaanderen waard zijn.
Oud 16 maart 2021, 12:59   #358
daiwa
Secretaris-Generaal VN

daiwa's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Dat scenario komt er hoe dan ook aan.
Men kan dan nog altijd een ''Eyskens'' doen.
De zetels van het VB tellen we niet mee en dan hebben we wél een meerderheid om een regering te vormen.
daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 maart 2021, 12:59   #359
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Geen groot politicus...

De Wever heeft Lachaert onderschat. Hij dacht dat die de MR wel ging laten vallen als hij maar bleef roepen en tieren en in de media bleef verkondigen dat de OVLD in feite maar een aanhangsel is van de MR.

Persoonlijk vind ik dat de OVLD effectief veel beter zonder de MR had geregeerd, samen met de N-VA want nu zitten ze gevangen in een linkse regering.

Maar je kunt pas, zoals De Wever geprobeerd heeft, bruut geweld gebruiken in een onderhandeling als diegene aan de overkant geen alternatief heeft. Lachaert had dat alternatief en wilde liever regeren zonder iemand die hem behandelde als een schotelvod.
Oud 16 maart 2021, 13:00   #360
stuyckp
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Rode Willem Bekijk bericht

Plat opportunisme noemen ze dat.
Lachaert is een loopjongen. Eentje die voor de goede sprinters de sprint in gang zet. Meer moet je die lakei niet toedichten.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:10.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be