Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Milieu
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, ....

Antwoord

Discussietools
Oud 16 juli 2021, 00:43   #341
Bach
Perm. Vertegenwoordiger VN

Bach's schermafbeelding

Standaard

Ik herinner me als kind woonachtig in Neerharen de overstomingen van de Maas. Dat kabbelend water dat plots een levensgevaarlijk opslokkend monster kon worden. Een stroom die een landschap wordt zo breed. De Maas is het verhaal van mijn familie. Van Luik over Maastricht tot in Maaseik. Nonkels en tantes en neven en nichten. Met zicht plat op de dijk in Uikhoven als ik mijn grootouders bezocht. Of in Rekem op het kasteel maar met een veilig kanaal ons scheidend van de stroom.

De kracht die de Maas kan hebben werd in mijn persoonlijke herinnering slechts overtroffen
door Mitch later in mijn leven. Ingestorte bruggen die stadsdelen uit elkaar trokken. Ontelbare doden en evenveel vermisten. Een stad ook naast een stroom die zo onschuldig kan lijken als de Maas op een doordeweekse dag. Maar o wee als de regen aanhoudt dagen aan een stuk. Dan voel je je klein.

Alhoewel als kind zo'n watergeweld ook snel vakantie wordt. Natuurramp toerisme van de omwonenden . Of rijdend met de fiets op een meter dikke Maasdijk met kolkend water aan beide kanten ervan. Je valt en het bent...weg. Voor altijd. Zotte herinnering. Onverantwoord. Andere tijden.

Laatst gewijzigd door Bach : 16 juli 2021 om 01:02.
Bach is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2021, 05:03   #342
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlad Bekijk bericht
Inderdaad. De overstromingen vonden trouwens plaats na wekenlange regendansen die tientallen aan de hals geketende negers dienden uit te voeren onder gewelddadige bedreiging van de racistische Vlaams-Nationalisten.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2021, 05:04   #343
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Max van Dietschland Bekijk bericht
Lachen met zo een ellende is inderdaad wel ongepast. Dit is de klimaatcrisis in volle gang en zou best wel eens kunnen zijn dat de klimaatcrisis nog grotere gevolgen gaat hebben dan de coronacrisis.
Dat is niet moeilijk. Normale doodsoorzaken hebben elk jaar al 10 keer grotere gevolgen dan de corona "crisis".
Oud 16 juli 2021, 05:08   #344
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Is de champagne bij uw thuis al open voor de dode Walen?
Die is al op vanwege de corona doden
Oud 16 juli 2021, 05:12   #345
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
Niet alleen dat, door de klimaatopwarming kan de lucht ook veel meer vocht opnemen en vasthouden, waardoor er ook veel meer hevige neerslag valt. In dit geval tot een ongeziene 200 mm.
Ik vind dat allemaal positieve evoluties. Zeggen dat men had gedacht dat er hier een woestijn ging komen. Het lijkt erop dat we dank zij de klimaatsopwarming enorm veel water gaan kunnen recupereren, en dus veel grote zwembaden vullen. Eens we onze infrastructuur aanpassen aan deze veel gullere en rijkere klimaat toestanden, gaat het leven hier veel aangenamer worden.

Maar ja, elke verandering vergt aanpassing natuurlijk, maar zoals het eruit ziet, lijkt het richting veel aangenamer te evolueren. Veel water ! Stel U voor zeg, al die grote stuwmeren die we kunnen aanleggen en zo. Een enorme rijkdom.
Oud 16 juli 2021, 05:12   #346
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik heb er net een reportage over gezien waarin de wetenschap bevestigt dat dit wel degelijk met de klimaatopwarming heeft te maken.
Ik weet niet waar u uw kennis vandaan haalt, maar zoals de meeste Vlamingen vermoed ik uit uw natte vinger?
Oud 16 juli 2021, 05:29   #347
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ke Nan Bekijk bericht
Juist. Een mooi voorbeeld van de mijnverzakkingen hebt ge in Eisden-dorp. Het gebouw onderaan op de kleurenfoto lag vroeger even hoog als de dijk.

Een nieuw concept van lift. Heeft nooit een groot succes in de markt gehad...

In plaats van zelf in een kooi omhoog te gaan, komt de verdieping naar beneden om U binnen te laten
Oud 16 juli 2021, 06:27   #348
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Nu er ook grote problemen lijken te komen in ‘Vlaanderen’ is het plots geen communautaire zaak meer merk ik.
De rakkertjes willen wellicht dat de Walen hun water bijhouden hè.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2021, 06:56   #349
Vlad
Secretaris-Generaal VN

Vlad's schermafbeelding

Standaard

Zestig doden en evenveel vermisten in Duitsland. Zal men het zich daar niet beklagen dat ze de bruinkoolcentrales hebben opgestart om de kerncentrales stil te leggen ? Voor de groenen is het duidelijk niet dringend, ze gaan op het gemakje de verandering tegen gaan met windmolens en zonnepanelen, beleid om er mee om te gaan is niet nodig. Kernenergie nekken is belangrijker dan de klimaatverandering het hoofd te bieden. De enige levens die van belang zijn zijn die van buiten Europa. Daar leven allemaal klimaatvluchtelingen. Die moeten we naar hier halen want het is hier duidelijk zoveel beter en minder gevaarlijk ...

Dat is dan toch een positieve kant aan deze ramp. We hoeven geen klimaatvluchtelingen meer op te nemen want we zijn hier niet immuun voor de klimaatverandering.

Gaza 2025 = Berlijn 1945

Gennez, De Sutter en co tegen een houten palen in Breendonk

Laatst gewijzigd door Vlad : 16 juli 2021 om 06:57.
Vlad is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2021, 07:13   #350
pajoske

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door WYSIWYG Bekijk bericht
Ok, en dat gebied moet constant drooggepompt worden?
Het water van de beken die vroeger naar de Maas vloeide moet constant opgepompt worden zodat het toch de Maas kan bereiken. Anders zou dat water in het mijnverzakkingsgebied blijven staan.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2021, 07:14   #351
pajoske

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bach Bekijk bericht
Ik herinner me als kind woonachtig in Neerharen de overstomingen van de Maas. Dat kabbelend water dat plots een levensgevaarlijk opslokkend monster kon worden. Een stroom die een landschap wordt zo breed. De Maas is het verhaal van mijn familie. Van Luik over Maastricht tot in Maaseik. Nonkels en tantes en neven en nichten. Met zicht plat op de dijk in Uikhoven als ik mijn grootouders bezocht. Of in Rekem op het kasteel maar met een veilig kanaal ons scheidend van de stroom.

De kracht die de Maas kan hebben werd in mijn persoonlijke herinnering slechts overtroffen
door Mitch later in mijn leven. Ingestorte bruggen die stadsdelen uit elkaar trokken. Ontelbare doden en evenveel vermisten. Een stad ook naast een stroom die zo onschuldig kan lijken als de Maas op een doordeweekse dag. Maar o wee als de regen aanhoudt dagen aan een stuk. Dan voel je je klein.

Alhoewel als kind zo'n watergeweld ook snel vakantie wordt. Natuurramp toerisme van de omwonenden . Of rijdend met de fiets op een meter dikke Maasdijk met kolkend water aan beide kanten ervan. Je valt en het bent...weg. Voor altijd. Zotte herinnering. Onverantwoord. Andere tijden.
"Den ukeverdiek"?
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2021, 07:22   #352
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Het water van de beken die vroeger naar de Maas vloeide moet constant opgepompt worden zodat het toch de Maas kan bereiken. Anders zou dat water in het mijnverzakkingsgebied blijven staan.
Wij hebben hier ook zo een pompgemaal staan, weliswaar geen mijnverzakkingsgebied, maar in de middeleeuwen door de paters gepolderd.

In de jaren 30 hebben ze daar een pompgemaal gezet dat ondertussen vervangen is door een schroef van Archimedes.

Een trekgracht kan op die manier al het water dat van de akkers loopt, zo het kanaal in pompen.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2021, 07:26   #353
Universalia
Secretaris-Generaal VN

Universalia's schermafbeelding

Standaard

Moet er nog water zijn?

Oud 16 juli 2021, 07:47   #354
Vlad
Secretaris-Generaal VN

Vlad's schermafbeelding

Standaard

Volgens Le Soir al minstens 12 doden in Wallonië ...

Gaza 2025 = Berlijn 1945

Gennez, De Sutter en co tegen een houten palen in Breendonk
Vlad is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2021, 08:00   #355
Bach

Bach's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
"Den ukeverdiek"?
Ik weet niet meer precies welk stuk dijk het was. In Uikhoven herinner ik me wel water achter de dijk dat hoger staat dan de huizen. En het lawaai van een rivier die je niet kan zien. Huis stond daar waar de kermis was.

Laatst gewijzigd door Bach : 16 juli 2021 om 08:03.
Oud 16 juli 2021, 08:00   #356
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Volgens Le Soir al minstens 12 doden in Wallonië ...
Zullen er nog wel wat bijkomen. De situatie in Duitsland is overigens nog veel dramatischer op dat vlak. Blijkbaar zijn daar ondertussen 1300 vermisten of zo...
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2021, 08:05   #357
Blue Sky
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Zestig doden en evenveel vermisten in Duitsland. Zal men het zich daar niet beklagen dat ze de bruinkoolcentrales hebben opgestart om de kerncentrales stil te leggen ? Voor de groenen is het duidelijk niet dringend, ze gaan op het gemakje de verandering tegen gaan met windmolens en zonnepanelen, beleid om er mee om te gaan is niet nodig. Kernenergie nekken is belangrijker dan de klimaatverandering het hoofd te bieden. De enige levens die van belang zijn zijn die van buiten Europa.
Hallo,

Duitsland bekijkt de zaken vooral op langere termijn en hakt knopen door om de energietransitie sneller te laten verlopen. Dit kan tijdelijk en op korte termijn tot een hogere uitstoot leiden dan andere landen, doch op langere termijn zorgt dit voor een snellere omschakeling en dus lagere uitstoot.

Citaat:
Windenergie, biomassa en zonne-energie zijn de belangrijkste bronnen voor groene energie in Duitsland. In 2015 lag het aandeel duurzame energie in de Duitse energie-opwekking op 30 procent. In 2025 wil Duitsland dit verhogen tot 40 ?* 45 procent en in 2035 moet de grens van 60 procent zijn bereikt.
https://www.tijd.be/dossiers/grafiek.../10249980.html
Oud 16 juli 2021, 08:09   #358
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Hallo,

Duitsland bekijkt de zaken vooral op langere termijn en hakt knopen door om de energietransitie sneller te laten verlopen. Dit kan tijdelijk en op korte termijn tot een hogere uitstoot leiden dan andere landen, doch op langere termijn zorgt dit voor een snellere omschakeling en dus lagere uitstoot.
Op HEEEL lange termijn dan

Let wel, tegen dat 90% van de Duitsers verzopen is, gaat de CO2 uitstoot van bruinkool centrales ginder ook wel meevallen
Oud 16 juli 2021, 08:11   #359
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Minder uitstoten door meer uit te stoten. Dat moet zowat 1 van de belachelijkste riedeltjes van de groenen ooit zijn en die hebben wel wat belachelijke riedeltjes. Belgie kijkt altijd en overal naar hoe Frankrijk de zaken aanpakt, behalve blijkbaar als ze eens echt beter naar de Fransen zouden luisteren. Wat een debielen, die groenen hier.
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!

Laatst gewijzigd door fox : 16 juli 2021 om 08:12.
fox is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2021, 08:17   #360
Bach

Bach's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Ik vind dat allemaal positieve evoluties. Zeggen dat men had gedacht dat er hier een woestijn ging komen. Het lijkt erop dat we dank zij de klimaatsopwarming enorm veel water gaan kunnen recupereren, en dus veel grote zwembaden vullen. Eens we onze infrastructuur aanpassen aan deze veel gullere en rijkere klimaat toestanden, gaat het leven hier veel aangenamer worden.

Maar ja, elke verandering vergt aanpassing natuurlijk, maar zoals het eruit ziet, lijkt het richting veel aangenamer te evolueren. Veel water ! Stel U voor zeg, al die grote stuwmeren die we kunnen aanleggen en zo. Een enorme rijkdom.
Overstromingen en droogtes gaan samen zoals het manische bij het depressieve daar waar men ontbost of volbetonneerd.

Laatst gewijzigd door Bach : 16 juli 2021 om 08:17.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:01.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be