![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#341 |
Banneling
|
![]() Draad van een banneling over een te belachelijk onderwerp
|
![]() |
![]() |
![]() |
#342 |
Gouverneur
|
![]() Ik lijk andere kranten te lezen. In de Stan daard van vandaag krijgt De Wever een drietal bladzijden. Een
Zolang de Vlaamse Eerste minister meent recht te hebben op een jaarsalaris van 254 000 euro, terwijl de Nederlandse Eerste minister met 170 910 (incl. vakantiegeld en eindejaarspremie) genoegen neemt, ben ik van overtuiging dat de splitsingen in gewesten en gemeenschappen meer met zelfverrijking te maken hebben dan met het welzijn van de bevolking. |
![]() |
![]() |
![]() |
#343 |
Gouverneur
|
![]() Ik lijk andere kranten te lezen. In de De Standaard van vandaag krijgt De Wever een drietal artikels. Een belgicist kan ik niet ontdekken. Misschien de koning maar op zijn waarschuwing gaat men niet in. Zijn er overeenkomsten met de jaren dertig? Zo ja dewelke? Zo niet waarom niet?
Zolang de Vlaamse Eerste minister meent recht te hebben op een jaarsalaris van 254 000 euro, terwijl de Nederlandse Eerste minister met 170 910 (incl. vakantiegeld en eindejaarspremie) genoegen neemt, ben ik van overtuiging dat de splitsingen in gewesten en gemeenschappen meer met zelfverrijking te maken hebben dan met het welzijn van de bevolking. |
![]() |
![]() |
![]() |
#344 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#345 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() [quote=Valentinus;6471140]Ik lijk andere kranten te lezen. In de De Standaard van vandaag krijgt De Wever een drietal artikels. Een belgicist kan ik niet ontdekken. /QUOTE]
Reynebeau bijvoorbeeld. Ooit van gehoord? |
![]() |
![]() |
![]() |
#346 |
Gouverneur
|
![]() [quote=Jan van den Berghe;6472362]Beetje arrogant. Heb jij hem wel gelezen? Reynebeau schrijft zinnige stukken over de organisatie van ons land. Ik heb hem nooit horen verklaren ik ben Belgicist.Wat is trouwens een Belgicist? Een Europeaan die de bestaande toestand aanvaardt en er het beste van probeert te maken. Jij lijkt het eerder te gebruiken als een soort scheldwoord, gemakkelijk om niet dieper op de zaak te moeten ingaan.
![]() |
![]() |
![]() |
#347 |
Gouverneur
|
![]() Inwoners van het vroegere Prinsbisdom Lui plots tot Vlamingen omdopen gaat toch wat in die richting.
![]() |
![]() |
![]() |
#348 |
Gouverneur
|
![]() Is het zo erg in West-Vlaanderen? Zijn de hogescholen ook allemaal opgeslorpt door de KUL? Heeft men dezelfde problemen bij het het aanleggen van verbindingen? (zoals Maastricht).
Ik dacht West-Vlaanderen ontzettend rijk was en genereus geld afstond aan Limburg en Wallonië.
![]() |
![]() |
![]() |
#349 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Aan de andere kant van de taalgrens is overigens hetzelfde aan de gang, alleen nog een pak dramatischer. Wallonië en de Waalse eigenheid worden door de Franstalige (meestal Brusselse) pers gewoon doodgezwegen en er wordt hen een 'Belgische' en 'Franstalige' identiteit opgelegd. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#350 | |
|
![]() Citaat:
We zullen maar niet herbeginnen over streektaal zeker? Want niet toegeven dat in Vlaanderen een taal is die geen dialect is van het Nederlands is het zuiverste voorbeeld van een 'krampachtige poging om een nieuw "Vlaams" volk te creëren'. En als die taal dan nog gesproken wordt in streken die in het verleden nooit enige band hadden met de andere streken die vandaag het Vlaamse gewest vormen breekt u al helemaal het angstzweet uit. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#351 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#352 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#353 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dus, waar haalt u het vandaan dat dit een of andere Vlaams-nationalistische constructie zou zijn? Juist, uit uw dikke duim. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#354 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En dit ging over het universitair onderwijs, niet over de hogescholen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#355 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#356 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Les 1 uit de eerste klas van de streektaalkunde.....
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 28 december 2012 om 04:21. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#357 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]()
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 28 december 2012 om 04:24. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#358 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Waarom zou men niet eens alles herzien maar dan op basis van subsidiariteit. Steden en hun omgeving worden belangrijker. Maak voor de provincie Antwerpen een drietal stadsgewesten, voor Limburg een tweetal, voor Luik ook een drietal met een gebied voor Eupen St Vith. In totaal een twintigtal voor gans België. Ieder van die stadsgewesten heeft een grote eigen bevoegdheid en beslist zoveel mogelijk zelf o.a. voor onderwijs en infrastructuur. Zij kiezen zelf hun administratieve taal (ik dacht dat dit in Zwitserland en Finland zo gebeurt). Provincies, gemeenschaps- en gewestregeringen kunnen dan afschaft worden. De Federale regering blijft behouden voor overkoepelende taken. Het zou een logischer bestuursvorm zijn met meer transparantie en veel meer efficiëntie.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#359 | |
|
![]() Citaat:
Hebben die daar de eerste les dan overgeslagen? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#360 |
Gouverneur
|
![]() Het ging wel degelijk over de hogescholen. Zij zijn geïntegreerd met Leuven. Samenwerking met Universiteit Hasselt (en/of Maastricht) zou logischer zijn. Ik denk niet dat dat in West_Vlaanderen gebeurd is.
![]() |
![]() |