Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 26 december 2012, 00:35   #341
eno2
Banneling

Standaard

Draad van een banneling over een te belachelijk onderwerp
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 december 2012, 10:21   #342
Valentinus
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Die elite waarover u spreekt, is uitermate belgicistisch. In de schrijvende media wordt vaak heel geringschattend over Vlaanderen gedaan. En alle grote belgicistische tenoren krijgen ruim plaats toegewezen.
Ik lijk andere kranten te lezen. In de Stan daard van vandaag krijgt De Wever een drietal bladzijden. Een
Zolang de Vlaamse Eerste minister meent recht te hebben op een jaarsalaris van 254 000 euro, terwijl de Nederlandse Eerste minister met 170 910 (incl. vakantiegeld en eindejaarspremie) genoegen neemt, ben ik van overtuiging dat de splitsingen in gewesten en gemeenschappen meer met zelfverrijking te maken hebben dan met het welzijn van de bevolking.
Valentinus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 december 2012, 10:27   #343
Valentinus
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Die elite waarover u spreekt, is uitermate belgicistisch. In de schrijvende media wordt vaak heel geringschattend over Vlaanderen gedaan. En alle grote belgicistische tenoren krijgen ruim plaats toegewezen.
Ik lijk andere kranten te lezen. In de De Standaard van vandaag krijgt De Wever een drietal artikels. Een belgicist kan ik niet ontdekken. Misschien de koning maar op zijn waarschuwing gaat men niet in. Zijn er overeenkomsten met de jaren dertig? Zo ja dewelke? Zo niet waarom niet?
Zolang de Vlaamse Eerste minister meent recht te hebben op een jaarsalaris van 254 000 euro, terwijl de Nederlandse Eerste minister met 170 910 (incl. vakantiegeld en eindejaarspremie) genoegen neemt, ben ik van overtuiging dat de splitsingen in gewesten en gemeenschappen meer met zelfverrijking te maken hebben dan met het welzijn van de bevolking.
Oud 26 december 2012, 23:24   #344
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Valentinus Bekijk bericht
Ik lijk andere kranten te lezen. In de Stan daard van vandaag krijgt De Wever een drietal bladzijden. Een
Ja. En? Bekijk sommige vragen in dat interview en je voelt dat de reporter niet onmiddellijk warm loopt voor BdW.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 december 2012, 23:25   #345
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

[quote=Valentinus;6471140]Ik lijk andere kranten te lezen. In de De Standaard van vandaag krijgt De Wever een drietal artikels. Een belgicist kan ik niet ontdekken. /QUOTE]

Reynebeau bijvoorbeeld. Ooit van gehoord?
Oud 27 december 2012, 09:42   #346
Valentinus
Gouverneur

Standaard

[quote=Jan van den Berghe;6472362]
Citaat:
Ik lijk andere kranten te lezen. In de De Standaard van vandaag krijgt De Wever een drietal artikels. Een belgicist kan ik niet ontdekken. /QUOTE]

Reynebeau bijvoorbeeld. Ooit van gehoord?
Beetje arrogant. Heb jij hem wel gelezen? Reynebeau schrijft zinnige stukken over de organisatie van ons land. Ik heb hem nooit horen verklaren ik ben Belgicist.Wat is trouwens een Belgicist? Een Europeaan die de bestaande toestand aanvaardt en er het beste van probeert te maken. Jij lijkt het eerder te gebruiken als een soort scheldwoord, gemakkelijk om niet dieper op de zaak te moeten ingaan.
Oud 27 december 2012, 09:45   #347
Valentinus
Gouverneur

Standaard

Inwoners van het vroegere Prinsbisdom Lui plots tot Vlamingen omdopen gaat toch wat in die richting.
Oud 27 december 2012, 09:52   #348
Valentinus
Gouverneur

Standaard

Is het zo erg in West-Vlaanderen? Zijn de hogescholen ook allemaal opgeslorpt door de KUL? Heeft men dezelfde problemen bij het het aanleggen van verbindingen? (zoals Maastricht).
Ik dacht West-Vlaanderen ontzettend rijk was en genereus geld afstond aan Limburg en Wallonië.
Oud 27 december 2012, 11:18   #349
Vlaanderen Boven
Perm. Vertegenwoordiger VN

Vlaanderen Boven's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Beetje arrogant. Heb jij hem wel gelezen? Reynebeau schrijft zinnige stukken over de organisatie van ons land. Ik heb hem nooit horen verklaren ik ben Belgicist.Wat is trouwens een Belgicist? Een Europeaan die de bestaande toestand aanvaardt en er het beste van probeert te maken. Jij lijkt het eerder te gebruiken als een soort scheldwoord, gemakkelijk om niet dieper op de zaak te moeten ingaan.
Het maakt niet uit of Reynebeau al dan niet zinnige stukken schrijft. Jij beweerde dat er een poging aan de gang was om een Vlaams volk te 'creëren'. Wij wijzen erop dat sommigen, in directe tegenspraak met de sociologische realiteit, dat volk net proberen dood te zwijgen of te deconstrueren. Dit alles ten voordele van een slap 'belgitude', of de cultus van de identiteitsloosheid en middelmatigheid, het nationalisme van het niet-nationalisme. Het promoten van de regionale identiteiten hoort daar ook bij.

Aan de andere kant van de taalgrens is overigens hetzelfde aan de gang, alleen nog een pak dramatischer. Wallonië en de Waalse eigenheid worden door de Franstalige (meestal Brusselse) pers gewoon doodgezwegen en er wordt hen een 'Belgische' en 'Franstalige' identiteit opgelegd.
Vlaanderen Boven is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 december 2012, 11:38   #350
pajoske

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Kunt u mij één voorbeeld geven van een dergelijke "krampachtige poging om een nieuw "Vlaams" volk te creëren"?
Ik heb er u al veel gegeven. Maar gij (zoals alle Flaminganten) legt ze gewoon naast u neer. Ge weigert ieder zinnige argumenten.

We zullen maar niet herbeginnen over streektaal zeker? Want niet toegeven dat in Vlaanderen een taal is die geen dialect is van het Nederlands is het zuiverste voorbeeld van een 'krampachtige poging om een nieuw "Vlaams" volk te creëren'. En als die taal dan nog gesproken wordt in streken die in het verleden nooit enige band hadden met de andere streken die vandaag het Vlaamse gewest vormen breekt u al helemaal het angstzweet uit.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2012, 00:33   #351
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Inwoners van het vroegere Prinsbisdom Lui plots tot Vlamingen omdopen gaat toch wat in die richting.
Plots?

De Oostenrijkse Nederlanden zijn niet gisteren ontbonden, hoor.
Oud 28 december 2012, 00:34   #352
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Ik heb er u al veel gegeven. Maar gij (zoals alle Flaminganten) legt ze gewoon naast u neer. Ge weigert ieder zinnige argumenten.
U gaf geen enkel argument. Laat staan dat er sprake is van "zinnig argument"...
Oud 28 december 2012, 00:36   #353
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht

We zullen maar niet herbeginnen over streektaal zeker? Want niet toegeven dat in Vlaanderen een taal is die geen dialect is van het Nederlands is het zuiverste voorbeeld van een 'krampachtige poging om een nieuw "Vlaams" volk te creëren'. En als die taal dan nog gesproken wordt in streken die in het verleden nooit enige band hadden met de andere streken die vandaag het Vlaamse gewest vormen breekt u al helemaal het angstzweet uit.
Welke onzin poot u hier weer eens neer. De dialectologie bestaat al veel langer dan vandaag. En er was op academisch niveau al veel eerder belangstelling voor in Nederland en Duitsland dan in België/Vlaanderen. Toch wel heel toevallig, dat het Limburgs ook dan bij de Nederlandse taalgroep wordt ingedeeld...

Dus, waar haalt u het vandaan dat dit een of andere Vlaams-nationalistische constructie zou zijn?

Juist, uit uw dikke duim.
Oud 28 december 2012, 00:44   #354
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Is het zo erg in West-Vlaanderen? Zijn de hogescholen ook allemaal opgeslorpt door de KUL? Heeft men dezelfde problemen bij het het aanleggen van verbindingen? (zoals Maastricht).
Ik dacht West-Vlaanderen ontzettend rijk was en genereus geld afstond aan Limburg en Wallonië.
Verbindingen? In West-Vlaanderen zijn er inderdaad verschillende knelpunten. Ook op vlak van openbaar vervoer.

En dit ging over het universitair onderwijs, niet over de hogescholen.
Oud 28 december 2012, 00:45   #355
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Euh, is iemand dan pas belgicist als hij verklaart belgicist te zijn? Heeft u de De Croo ooit horen verklaren met zoveel woorden dat hij belgicist is?
Oud 28 december 2012, 04:15   #356
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Jacob Van Artevelde's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Welke onzin poot u hier weer eens neer. De dialectologie bestaat al veel langer dan vandaag. En er was op academisch niveau al veel eerder belangstelling voor in Nederland en Duitsland dan in België/Vlaanderen. Toch wel heel toevallig, dat het Limburgs ook dan bij de Nederlandse taalgroep wordt ingedeeld...

Dus, waar haalt u het vandaan dat dit een of andere Vlaams-nationalistische constructie zou zijn?

Juist, uit uw dikke duim.
Precies. Zoals Vlaanders en Brabants is ook het Limburgs een Nederfrankisch dialekt.
Les 1 uit de eerste klas van de streektaalkunde.....

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 28 december 2012 om 04:21.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2012, 04:24   #357
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Jacob Van Artevelde's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlaanderen Boven Bekijk bericht
Wij wijzen erop dat sommigen, in directe tegenspraak met de sociologische realiteit, dat volk net proberen dood te zwijgen of te deconstrueren. Dit alles ten voordele van een slap 'belgitude', of de cultus van de identiteitsloosheid en middelmatigheid, het nationalisme van het niet-nationalisme. Het promoten van de regionale identiteiten hoort daar ook bij.

Aan de andere kant van de taalgrens is overigens hetzelfde aan de gang, alleen nog een pak dramatischer. Wallonië en de Waalse eigenheid worden door de Franstalige (meestal Brusselse) pers gewoon doodgezwegen en er wordt hen een 'Belgische' en 'Franstalige' identiteit opgelegd.
Dus in VLaanderen hekelt ge het promoten van het regionale, maar ge betreurt dat in Wallonië niet gebeurt....

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 28 december 2012 om 04:24.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2012, 14:39   #358
Valentinus
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wanne Bekijk bericht
Mij niet gelaten. Maar geef Brussel en Limburg dan ook z'n onafhankelijkheid. Aan het 'arme' Limburg zullen jullie je broek toch niet scheuren.
De huidige organisatie van België is geen succes. Het is een kluwen, met gemeenschappen op basis van taal en tegelijk gewesten op basis van woonplaats. Voor alles zijn er vertegenwoordigers die vechten voor hun territorium. Het is duur en niet efficiënt.

Waarom zou men niet eens alles herzien maar dan op basis van subsidiariteit. Steden en hun omgeving worden belangrijker. Maak voor de provincie Antwerpen een drietal stadsgewesten, voor Limburg een tweetal, voor Luik ook een drietal met een gebied voor Eupen St Vith. In totaal een twintigtal voor gans België.

Ieder van die stadsgewesten heeft een grote eigen bevoegdheid en beslist zoveel mogelijk zelf o.a. voor onderwijs en infrastructuur. Zij kiezen zelf hun administratieve taal (ik dacht dat dit in Zwitserland en Finland zo gebeurt).

Provincies, gemeenschaps- en gewestregeringen kunnen dan afschaft worden. De Federale regering blijft behouden voor overkoepelende taken.

Het zou een logischer bestuursvorm zijn met meer transparantie en veel meer efficiëntie.
Oud 28 december 2012, 14:44   #359
pajoske

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Precies. Zoals Vlaanders en Brabants is ook het Limburgs een Nederfrankisch dialekt.
Les 1 uit de eerste klas van de streektaalkunde.....
Hoe komt het dan dat Limburgs in Nederland een erkenning heeft als minderheidstaal?

Hebben die daar de eerste les dan overgeslagen?
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2012, 14:46   #360
Valentinus
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Verbindingen? In West-Vlaanderen zijn er inderdaad verschillende knelpunten. Ook op vlak van openbaar vervoer.

En dit ging over het universitair onderwijs, niet over de hogescholen.
Het ging wel degelijk over de hogescholen. Zij zijn geïntegreerd met Leuven. Samenwerking met Universiteit Hasselt (en/of Maastricht) zou logischer zijn. Ik denk niet dat dat in West_Vlaanderen gebeurd is.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:59.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be