Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Economie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Economie Hier kan je discussiëren over economie en staatsschuld

Antwoord

Discussietools
Oud 25 augustus 2025, 06:00   #341
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
De kwestie is uiteraard dat (sommige) buitenlandse bedrijven niet meer willen leveren omdat het niet geweten is wat Trump morgen gaat doen met zijn tariffs.
Maar dat is Trump zijn bedoeling natuurlijk, dat er niks meer ingevoerd wordt. Je kan bijna zeggen dat zijn onzekerheid over tarieven nog beter werkt dan de tarieven zelf. Trump wil dat de Amerikanen alles zelf doen, en niks meer binnendoen vanuit het buitenland. Behalve grondstoffen, en die wil hij niet kopen, maar het gebied gaan veroveren. Zijn plan lijkt te werken.

Natuurlijk weet ik niet of de Trump kiezer begrepen heeft wat dat betekent, maar het is wel wat Trump zegt dat hij wil: geen import meer, de Amerikanen moeten alles zelf doen wat ze zelf willen, en nog wat meer, namelijk om spul wel te VERKOPEN in het buitenland, maar niet om iets TE KOPEN (behalve grondstoffen, de tijd dat het neemt om het land binnen te vallen en te annexeren).

Als Trump zegt dat hij de Amerikanen "werk zal geven" wil hij zeggen dat de Amerikanen zullen moeten beginnen werken om hun spul te maken, he. En ook om spul te maken om elders te verkopen zodat zijn oligarchen kunnen blijven geld binnenrijven. Want werken en arm worden, dat is natuurlijk enkel voor de modale MAGA Amerikaan, niet voor zijn oligarchen.

Het is in de grond niet dom, maar Spartaans. De meeste van zijn kiezers hebben dat niet eens begrepen denk ik, ze geloven dat ze een betere levensstandaard (consumptie) zullen hebben wat uiteraard het geval niet is.

Trump zijn programma is "harder werken en arm worden", wat een veel solider natie geeft, waarmee hij meer op rooftocht kan gaan voor zijn oligarchen.

Het lijkt op de Vladimir zijn programma, behalve dat Vladimir leper was, en zijn immens land met grondstoffen liet dienen om zijn oligarchen mee rijk te laten zijn, maar de Russen WEL liet profiteren van import. Tot zijn rooftochten te ver gingen.

Laatst gewijzigd door patrickve : 25 augustus 2025 om 06:05.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 augustus 2025, 12:11   #342
Gipsy
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Maar dat is Trump zijn bedoeling natuurlijk, dat er niks meer ingevoerd wordt. Je kan bijna zeggen dat zijn onzekerheid over tarieven nog beter werkt dan de tarieven zelf. Trump wil dat de Amerikanen alles zelf doen, en niks meer binnendoen vanuit het buitenland. Behalve grondstoffen, en die wil hij niet kopen, maar het gebied gaan veroveren. Zijn plan lijkt te werken.

Natuurlijk weet ik niet of de Trump kiezer begrepen heeft wat dat betekent, maar het is wel wat Trump zegt dat hij wil: geen import meer, de Amerikanen moeten alles zelf doen wat ze zelf willen, en nog wat meer, namelijk om spul wel te VERKOPEN in het buitenland, maar niet om iets TE KOPEN (behalve grondstoffen, de tijd dat het neemt om het land binnen te vallen en te annexeren).

Als Trump zegt dat hij de Amerikanen "werk zal geven" wil hij zeggen dat de Amerikanen zullen moeten beginnen werken om hun spul te maken, he. En ook om spul te maken om elders te verkopen zodat zijn oligarchen kunnen blijven geld binnenrijven. Want werken en arm worden, dat is natuurlijk enkel voor de modale MAGA Amerikaan, niet voor zijn oligarchen.

Het is in de grond niet dom, maar Spartaans. De meeste van zijn kiezers hebben dat niet eens begrepen denk ik, ze geloven dat ze een betere levensstandaard (consumptie) zullen hebben wat uiteraard het geval niet is.

Trump zijn programma is "harder werken en arm worden", wat een veel solider natie geeft, waarmee hij meer op rooftocht kan gaan voor zijn oligarchen.

Het lijkt op de Vladimir zijn programma, behalve dat Vladimir leper was, en zijn immens land met grondstoffen liet dienen om zijn oligarchen mee rijk te laten zijn, maar de Russen WEL liet profiteren van import. Tot zijn rooftochten te ver gingen.
Ja doet me denken aan die foto met Amerikaanse mannen van 150KG aan een naaimachine.
Ze moeten eerst willen werken veel Amerikanen. En economie en productie is niet zomaar een mirakeldoos. Toen ik decennia geleden besliste hier de productie af te bouwen en uiteindelijk op te doeken om te verplaatsen naar Azie was het omdat er geen keuze was failliet gaan (wat op grote schaal gebeurde) of delocaliseren.

Mensen hier willen trouwens dat werk niet eens meer doen laat staan dat de productiekosten onbetaalbaar zijn. Er zijn geen mirakel oplossingen voor alle producties zoals met een toverstokje automatiseren etc.
Op economisch vlak slaat Trump alle records van idiotie op gebied van economie.
Gipsy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 augustus 2025, 12:34   #343
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy Bekijk bericht
Ja doet me denken aan die foto met Amerikaanse mannen van 150KG aan een naaimachine.
Het dient gezegd, de Chinezen hebben rake humor

Citaat:
Ze moeten eerst willen werken veel Amerikanen.
Eens ze armer zullen zijn (qua consumptie) dan Vietnamezen, zullen ze ten eerste geen 150 kg meer wegen, en ten tweede bereid zijn om te werken he.

Citaat:
En economie en productie is niet zomaar een mirakeldoos. Toen ik decennia geleden besliste hier de productie af te bouwen en uiteindelijk op te doeken om te verplaatsen naar Azie was het omdat er geen keuze was failliet gaan (wat op grote schaal gebeurde) of delocaliseren.
Dat is natuurlijk omdat men hier wel vanalles importeerde. Mochten wij doen zoals Haiti, dan zouden wij wel nog blijven werken he.

Maar daar komt een conditie van relatieve armoede mee gepaard. Als je rijk bent qua consumptie, dan word je kieskeurig qua werk. En als je geen nagel hebt om aan uw gat te krabben, dan ben je bereid heel efficient te werken voor weinig.

Wie dus wil dat Amerikanen heel efficient werken voor weinig (Trump dus) moet ze eerst arm maken he.
Oud 25 augustus 2025, 12:38   #344
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Dadeemelee's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Ik denk dat Trump in staat is tot zo’n ‘ingewikkelde’ taktiek.

Laatst gewijzigd door Dadeemelee : 25 augustus 2025 om 12:38.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 augustus 2025, 12:47   #345
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik denk dat Trump in staat is tot zo’n ‘ingewikkelde’ taktiek.
Ze is doodsimpel. Maar noch hij, noch zijn kiezers snappen wat dat BETEKENT.

Trump's basis idee is dat als de Amerikanen niks invoeren, ze het ook niet moeten betalen, en bovendien "geeft dat werk en stimuleert de eigen economie". Dat is zijn openlijk discours. Ik neem dus aan dat hij dat begrijpt.

Wat hij NIET begrijpt, noch zijn kiezers, is dat dat uiteraard gepaard gaat met een enorme verlaging van levensstandaard. Maar Trump moet dat niet begrijpen, want het enige waar hij om geeft is, naast zijn ego, dat een paar van zijn ultrarijke makkers blijven rijkdom binnenrijven, en DAT BLIJFT WAAR, want die verkopen essentieel diensten aan de rest van de wereld.

Trump wil dat Amerika niks invoert, en vanalles uitvoert, zodat er geld binnenstroomt, naar zijn rijke oligarchen toe die de eigenaars zijn van de fabrieken die (wapen?) spul verkopen.

En voor de rest is het een verkeerd ding volgens Trump dat Amerikanen dollars uitgeven elders, en dus moeten ze alles zelf maken. Dat is wat hij herindustrialisatie noemt. Daarom wil hij hoge tarieven opleggen, om Amerikanen essentieel te verbieden nog iets niet-Amerikaans te kopen.

Dat is toch het simplisme van zijn programma zou ik denken. En dat werkt. Dat maakt Amerikanen arm genoeg om alles zelf te maken en geen dollars meer et verspillen in het buitenland voor HUN consumptie, terwijl die in de zakken moeten terechtkomen van zijn rijke oligarchen.
Oud 25 augustus 2025, 13:01   #346
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Dadeemelee's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Trump's basis idee is dat als de Amerikanen niks invoeren, ze het ook niet moeten betalen, en bovendien "geeft dat werk en stimuleert de eigen economie". Dat is zijn openlijk discours. Ik neem dus aan dat hij dat begrijpt.

Wat hij NIET begrijpt, noch zijn kiezers, is dat dat uiteraard gepaard gaat met een enorme verlaging van levensstandaard. Maar Trump moet dat niet begrijpen, want het enige waar hij om geeft is, naast zijn ego, dat een paar van zijn ultrarijke makkers blijven rijkdom binnenrijven, en DAT BLIJFT WAAR, want die verkopen essentieel diensten aan de rest van de wereld.

Trump wil dat Amerika niks invoert, en vanalles uitvoert, zodat er geld binnenstroomt, naar zijn rijke oligarchen toe die de eigenaars zijn van de fabrieken die (wapen?) spul verkopen.

En voor de rest is het een verkeerd ding volgens Trump dat Amerikanen dollars uitgeven elders, en dus moeten ze alles zelf maken. Dat is wat hij herindustrialisatie noemt. Daarom wil hij hoge tarieven opleggen, om Amerikanen essentieel te verbieden nog iets niet-Amerikaans te kopen.

Dat is toch het simplisme van zijn programma zou ik denken. En dat werkt. Dat maakt Amerikanen arm genoeg om alles zelf te maken en geen dollars meer et verspillen in het buitenland voor HUN consumptie, terwijl die in de zakken moeten terechtkomen van zijn rijke oligarchen.
Welja, hij denkt enkel op korte termijn. Dat is ook zo met zijn vraag om de rente te verlagen. Op korte termijn kan dat de beurzen even stabiliseren (alhoewel ik mij afvraag welke oenen/kippen zonder kop er momenteel op de beurs aan de slag zijn) maar op lange termijn creeert dat inflatie en wat nog veel erger kan zijn verzwakt dat de dollar.

Laatst gewijzigd door Dadeemelee : 25 augustus 2025 om 13:02.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 augustus 2025, 14:05   #347
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Welja, hij denkt enkel op korte termijn.
Ik weet niet of de USA omdopen tot een nieuw Sparta korte termijn denken is. Ik weet enkel niet of zijn volgelingen dat begrepen hebben, noch of hij dat zelf begrepen heeft, dat dat consequenties heeft die niet altijd luxueus zijn.
Oud 25 augustus 2025, 17:26   #348
Gipsy
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

De invallen in bedrijven met illegale werkers zijn eerder spectaculair dan algemeen effectief en blijkbaar word het bedrijf zelf verder gerust gelaten zonder boetes doorgaans.
Gipsy is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:22.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be