Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Partijdiscussies
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Partijdiscussies In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. Plaats hier alles die specifiek te maken heeft met een bepaalde partij (of meerdere partijen).

Discussietools
Oud 31 augustus 2005, 18:27   #341
van Maerlant
Perm. Vertegenwoordiger VN

van Maerlant's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jong N-VA'er
Hé wil niemand eens een zo een klein Vlaams vlagje hangen aan het standbeeld van Rogier? Pret verzekerd!
Waar staat die kerel?
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are.

It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist.
van Maerlant is offline  
Oud 31 augustus 2005, 18:44   #342
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Aan het Noordstation in Brussel.
Oud 31 augustus 2005, 18:49   #343
schaveiger
Minister-President

schaveiger's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Wat "nu gij"? Ik zie niets van wat u beweert. Alweer de zoveelste slag van u in de lucht.

U moet trouwens nog altijd ingaan op mijn eerder gemaakte opmerking over de volkssoevereiniteit. Blijkbaar weet u er niet mee om te gaan, daar u het gewoon onbeantwoord liet. Te moeilijk? Te pijnlijk?
Precies zoals ik je ken, een vraag ontwijken met een nietszeggend statement.

Ja, voor mij te moeilijk maar voor u een lachtertje of toch niet ?
Oud 31 augustus 2005, 18:54   #344
schaveiger
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel
Er was een tijd dat zelfs een doodgewone onderwijzer trouw aan koning en grondwet diende te zweren om aan een job te geraken.

De meeste burgers gaan ook stemmen omdat er voor hen opkomstdwang bestaat, of niet soms? Zonder die wettelijke verplichting bleven er zeker massa's kiezers thuis.

Ook voor wie in de politiek stapt wordt die vrije keuze nu eenmaal nog niet gegeven.
Jij mengt appels, peren en tomaten door elkaar nu. Maar maak je maar geen illusies, die België Barsters van julie zingen vele toontjes lager zodra ze de kans krijgen hun luie reet op een zeteltje te mogen vlijen. En ondertussen het "voetvolk" elkaar maar in de haren zitten ...
Oud 31 augustus 2005, 18:55   #345
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door schaveiger
Precies zoals ik je ken, een vraag ontwijken met een nietszeggend statement.

Ja, voor mij te moeilijk maar voor u een lachtertje of toch niet ?
"Nu gij!" Is dat een vraag? Blijkbaar weet u dan al niet meer op welke manier een vraagzin eindigt.

Maar goed, ik zal even herhalen (zoals in de klas met minder verstandige leerlingen):

Indien u meent dat het volk zich niet kan uitspreken op een rechtstreekse manier, dan betekent dat u eigenlijk de basis van de democratische staatsordening verwerpt, nl. de soevereiniteit van het volk.

Dat is immers het beginsel waarop heel de democratische ordening steunt en aldus ook verwoord werd door de Franse filosofen van de 18e eeuw. Het volk is soeverein, d.w.z. is eigenmachtig, aan haar komt alle macht en van haar vloeit ook alle macht.

Door een representatief systeem kan het volk aldus haar macht tijdelijk afstaan aan een aantal verkozenen. Die verkozenen bezitten evenwel die macht niet, maar hebben ze in bruikleen gekregen van het volk. Het volk moet evenwel haar soevereiniteit ook steeds rechtstreeks kunnen uitoefenen, anders is het gevaar te groot dat de door haar verkozenen gaan denken dat zij de macht bezitten en niet het volk.

Juist in België is dat heel duidelijk. In Zwitserland denken de politici niet zo, daar ze op ieder moment door een al dan niet bindend referendum tot de orde kunnen worden geroepen.
Jan van den Berghe is offline  
Oud 31 augustus 2005, 19:01   #346
schaveiger
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jozef Ostyn
Vandaag hilarisch artikel in La Libre Belgique, vol verontwaardiging over het feit dat Jean-Marie Dedecker en Bert Anciaux niet vervolgd worden voor hun "beledigende" uitspraken over het koningshuis.
Heb het ook gelezen. Zoiets noemt men dan "staatsmannen". Afijn, bij de volgende verkiezingen zou Dedecker toch bij het N-V(a) aanklitten, dan is hij toch al voor een gedeelte geneutraliseerd. Hopelijk mist hij er niet tezeer zijn Kwikske.
Oud 31 augustus 2005, 19:12   #347
schaveiger
Minister-President

Standaard

Citaat:
"Nu gij!" Is dat een vraag? Blijkbaar weet u dan al niet meer op welke manier een vraagzin eindigt.

Maar goed, ik zal even herhalen (zoals in de klas met minder verstandige leerlingen):

Indien u meent dat het volk zich niet kan uitspreken op een rechtstreekse manier, dan betekent dat u eigenlijk de basis van de democratische staatsordening verwerpt, nl. de soevereiniteit van het volk.

Dat is immers het beginsel waarop heel de democratische ordening steunt en aldus ook verwoord werd door de Franse filosofen van de 18e eeuw. Het volk is soeverein, d.w.z. is eigenmachtig, aan haar komt alle macht en van haar vloeit ook alle macht.

Door een representatief systeem kan het volk aldus haar macht tijdelijk afstaan aan een aantal verkozenen. Die verkozenen bezitten evenwel die macht niet, maar hebben ze in bruikleen gekregen van het volk. Het volk moet evenwel haar soevereiniteit ook steeds rechtstreeks kunnen uitoefenen, anders is het gevaar te groot dat de door haar verkozenen gaan denken dat zij de macht bezitten en niet het volk.

Juist in België is dat heel duidelijk. In Zwitserland denken de politici niet zo, daar ze op ieder moment door een al dan niet bindend referendum tot de orde kunnen worden geroepen.
Mersie meester, dat is goed uitgelegd.
Maar behalve het gemis aan referenda hier, wat is eigenlijk het verschil in uitvoering van de macht ?. De verkozenen krijgen hier toch ook de rekening voorgeschoteld bij verkiezingen door het "soevereine" volk. Alleen de CVP heeft decennia lang altijd mee aan het roer gezeten maar ze hebben toch ook lik op stuk gekregen en nu is het de beurt aan de liberalen. Regeermoeheid heet men dat.

En in je geliefde Zwitserland, denk je dat daar alles koek en ei is omdat ze er per referenda werken ?. Ze hebben er ook taalperikelen, ze werken er 42 uur/week, de sociale voorzieningen zijn veel minder dan hier, het leven is er een pak duurder en nog zo van die dingen.
Oud 31 augustus 2005, 19:21   #348
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En in je geliefde Zwitserland, denk je dat daar alles koek en ei is omdat ze er per referenda werken ?. Ze hebben er ook taalperikelen, ze werken er 42 uur/week, de sociale voorzieningen zijn veel minder dan hier, het leven is er een pak duurder en nog zo van die dingen.
U laat weer eens zien dat u hoegenaamd niet weet waarover u spreekt. In Zwitserland zijn er geen taalperikelen. Er is immers een strikte eentaligheid van de gemeente. En daar raakt geen enkele Zwitser aan.

Het leven is inderdaad duurder dan bij ons, wat echter normaal is. Misschien weet u dat niet maar Zwitserland is een bergland. Dit betekent dan ook dat het transport veel duurder is dan bij ons. Heel wat zaken worden bijvoorbeeld met de helikopter gebracht, wat nu eenmaal niet goedkoop is. Daartegenover staat echter wel dat de Zwitser heel wat meer verdient dan wij. Zijn koopkracht is dus groter.

Welke sociale voorzieningen zijn minder dan bij ons? Dat wil ik wel eens weten; ik ga immers ieder jaar naar Zwitserland en juist daarover heb ik nog geen enkele Zwitser horen klagen. Ongetwijfeld weet u dat blijkbaar wel! Graag dus tekst en uitleg.

Politiek functioneert Zwitserland veel beter dan België en de meeste Europese landen. Het volk wordt betrokken bij de politiek en dat uit zich ook in het feit dat er, in tegenstelling tot ons land, geen apathie bestaat tegenover de politiek.
Jan van den Berghe is offline  
Oud 31 augustus 2005, 20:31   #349
schaveiger
Minister-President

Standaard

Citaat:
U laat weer eens zien dat u hoegenaamd niet weet waarover u spreekt. In Zwitserland zijn er geen taalperikelen. Er is immers een strikte eentaligheid van de gemeente. En daar raakt geen enkele Zwitser aan.
Wil de "meester die weet over wat hij spreekt" eventjes op onderstaande stekjes gaan kijken :

http://www.tlfq.ulaval.ca/axl/europe/suissebilingue.htm
http://www.unige.ch/lettres/istge/histoiresuisse/tendon/presdiss.html

http://www.unifr.ch/spc/UF/94juin/andrey.html

Citaat:
Welke sociale voorzieningen zijn minder dan bij ons? Dat wil ik wel eens weten; ik ga immers ieder jaar naar Zwitserland en juist daarover heb ik nog geen enkele Zwitser horen klagen. Ongetwijfeld weet u dat blijkbaar wel! Graag dus tekst en uitleg.
De Meester gaat dus ieder jaar naar Zwitserland. Klaarblijkelijk heeft de sociale kant niet zijn beste aandacht of wel verstaat hij de taal niet. Ik heb nu geen tijd om het op te zoeken maar een beetje geduld.

Citaat:
Politiek functioneert Zwitserland veel beter dan België en de meeste Europese landen. Het volk wordt betrokken bij de politiek en dat uit zich ook in het feit dat er, in tegenstelling tot ons land, geen apathie bestaat tegenover de politiek.
Het gras lijkt altijd groener elders, zeker als men er maar een paar weken op "vakantie" gaat.[edit]
[size=1]Edit:[/size]
[size=1]After edit by schaveiger on 31-08-2005 at 21:38
Reason:
--------------------------------

Citaat:
Wil de "meester die weet over wat hij spreekt" eventjes op onderstaande stekjes gaan kijken :

Citaat:
De Meester gaat dus ieder jaar naar Zwitserland. Klaarblijkelijk heeft de sociale kant niet zijn beste aandacht of wel verstaat hij de taal niet. Ik heb nu geen tijd om het op te zoeken maar een beetje geduld.

Citaat:
Het gras lijkt altijd groener elders, zeker als men er maar een paar weken op "vakantie" gaat.[/size]

[size=1]Before any edits, post was:

Citaat:

Citaat:

Politiek functioneert Zwitserland veel beter dan België en de meeste Europese landen. Het volk wordt betrokken bij de politiek en dat uit zich ook in het feit dat er, in tegenstelling tot ons land, geen apathie bestaat tegenover de politiek.[/quote][/size]
[/edit]

Laatst gewijzigd door schaveiger : 31 augustus 2005 om 20:38.
schaveiger is offline  
Oud 31 augustus 2005, 20:52   #350
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De verkozenen krijgen hier toch ook de rekening voorgeschoteld bij verkiezingen door het "soevereine" volk.
Ja? Jammer dat ze die rekening niet betalen...........
Oud 31 augustus 2005, 21:05   #351
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het gras lijkt altijd groener elders, zeker als men er maar een paar weken op "vakantie" gaat.
Op sommige plaatsen staat geen sprietje gras maar je moet wel minstens op vakantie gaan om dat te kunnen weten.
Oud 31 augustus 2005, 21:42   #352
schaveiger
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel
Op sommige plaatsen staat geen sprietje gras maar je moet wel minstens op vakantie gaan om dat te kunnen weten.
Of je kunt er ook via internet op vakantie "surfen"...
Oud 31 augustus 2005, 21:43   #353
schaveiger
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf
Toch wel, maar met een langlopende kredietlijn ....
Oud 31 augustus 2005, 21:48   #354
schaveiger
Minister-President

Standaard

Citaat:
Citaat:
Hier vind je de tekst en uitleg, vergelijk nu maar met ons sociaal bestel:

http://www.socialinfo.ch/cgi-bin/dicoposso/search.cfm[edit]
[size=1]After edit by schaveiger on 31-08-2005 at 22:52
Reason:

Citaat:
Citaat:
Hier vind je de tekst en uitleg, vergelijk nu maar met ons sociaal bestel:

http://www.socialinfo.ch/cgi-bin/dicoposso/search.cfm[/size]

Citaat:

Hier vind je de tekst en uitleg, vergelijk maar met ons sociaal bestel:

http://www.socialinfo.ch/cgi-bin/dicoposso/search.cfm[/size]
[/edit]

Laatst gewijzigd door schaveiger : 31 augustus 2005 om 21:52.
schaveiger is offline  
Oud 31 augustus 2005, 22:10   #355
Egidius

Egidius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ah, die moeten dan nog geboren worden ?
????

Wie moet nog geboren worden?

Ik stem niet op partijen die zich tegen de volkssoevereiniteit keren. Welk deel van deze zin versta je niet?

Egidius[edit]
[size=1]After edit by Egidius on 31-08-2005 at 23:11
Reason:

Citaat:
????

Ik stem niet op partijen die zich tegen de volkssoevereiniteit keren. Welk deel van deze zin versta je niet?

Egidius[/size]

[size=1]After edit by Egidius on 31-08-2005 at 23:11
Reason:

Citaat:
????

Egidius[/size]

Citaat:
????

Egidius[/size]
[/edit]

Laatst gewijzigd door Egidius : 31 augustus 2005 om 22:11.
Egidius is offline  
Oud 31 augustus 2005, 22:14   #356
Egidius

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jong N-VA'er
Wil de N-VA enkel toestaan voor de allerbelangrijkste zaken, zoals Europese Grondwet en voortbestaan van België. Voor de rest zijn ze inderdaad tegen.
De NVA wil alle macht voor zichzelf en de rest van politieke klasse houden. Voor 0,03 pct van de bevolking dus. Zoveel is duidelijk, ja.

Egidius
Egidius is offline  
Oud 31 augustus 2005, 22:17   #357
Egidius

Standaard

Citaat:
Ik heb nu geen tijd om het op te zoeken
Zonder woorden...

Egidius
Egidius is offline  
Oud 31 augustus 2005, 23:23   #358
giserke
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf
alleen centrum en rechtse politiekers krijgen de rekening. SPA politici mogen de staat plunderen, en corruptie plegen, zonder dat ze weg worden gestemd.
giserke is offline  
Oud 1 september 2005, 11:11   #359
schaveiger
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Egidius
????

Egidius
Indien je stemt op partijen die permanent in de oppositie zitten ok, anders maak je jezelf iets wijs.
Oud 1 september 2005, 11:12   #360
schaveiger
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Egidius
Zonder woorden...

Egidius
Als het op mierenneuken aankomt staat jij wel altijd op de eerste rij...

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:35.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be