Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 14 maart 2007, 14:36   #341
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door VLAAMSENACV Bekijk bericht
Ik vrees inderdaad dat de achterliggende bedoeling is om de volledige rand te verfransen. Daarnaast zijn ze jaloers op de middelen die de Vlamingen kunnen spenderen aan hun onderwijs (geldt vooral voor de Vlaamse scholen in Brussel).

Waarschijnlijk zullen ze de helft van de beslissingsmacht eisen, en (veel) minder dan de helft willen betalen
zoals de Vlaamse eisen omtrent Brussel dus?
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2007, 14:38   #342
baarle
Eur. Commissievoorzitter

baarle's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door baseballpolitieker Bekijk bericht
Kunnen wij dat niet zelf?
Als ik zie dat we als meerderheid nog de Belgische grondwet niet kunnen doen toepassen, dan denk ik hoe langer hoe meer dat wij dat idd niet zullen kunnen.
Oud 14 maart 2007, 14:43   #343
baseballpolitieker
Perm. Vertegenwoordiger VN

baseballpolitieker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar baseballpolitieker
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door baarle Bekijk bericht
Als ik zie dat we als meerderheid nog de Belgische grondwet niet kunnen doen toepassen, dan denk ik hoe langer hoe meer dat wij dat idd niet zullen kunnen.
Waarom denk je dat we willen splitsen, je geeft nog eens mooi de reden!

Het volk dient de stem van de partijen te zijn, en de partijen niet de stem van het volk!
De nieuwe Vlaamse Partij! Vrij Vlaanderen
of neem eens een kijkje op ons geüpdate forum:Forum Vrij Vlaanderen
baseballpolitieker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2007, 14:45   #344
baarle
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door baseballpolitieker Bekijk bericht
Waarom denk je dat we willen splitsen, je geeft nog eens mooi de reden!
We willen splitsen omdat we te zwak zijn om als meerderheid in België onze wil door te zetten?
Oud 14 maart 2007, 15:56   #345
Miguelito
Minister

Miguelito's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door schaveiger Bekijk bericht
Tuurlijk zijn er verschillende accenten in't Frans, maar die hoeven niet ondertiteld te worden.
Bvb de tongval uit Marseille hoeft men in Rijsel niet te ondertitelen, zoals een franstalige film gemaakt in Wallonië ook niet.

Begrijp jij altijd een Molukker ?
Ja en het verschil is dat Nederlandstaligen wél ondertitelen omdat Nederlandstaligen goed met ondertitels kunnen omgaan en niet omdat Vlamingen geen Nederlands spreken.
Dus Uw vlieger met de bewering dat franstaligen geen Nederlands leren omdat Vlamingen zelf geen Nederlands spreken gaat niet op. Wees maar gerust, Vlamingen zullen wel geen dialect spreken als ze met een Franstalige Nederlands spreken.
Nu moeten de fransatligen het nog alleen kunnen (of willen natuurlijk).
Maar ik ben pessismistisch

Laatst gewijzigd door Miguelito : 14 maart 2007 om 16:00.
Miguelito is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2007, 18:11   #346
schaveiger
Minister-President

schaveiger's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Miguelito Bekijk bericht
Ja en het verschil is dat Nederlandstaligen wél ondertitelen omdat Nederlandstaligen goed met ondertitels kunnen omgaan en niet omdat Vlamingen geen Nederlands spreken.
Dus Uw vlieger met de bewering dat franstaligen geen Nederlands leren omdat Vlamingen zelf geen Nederlands spreken gaat niet op. Wees maar gerust, Vlamingen zullen wel geen dialect spreken als ze met een Franstalige Nederlands spreken.
Nu moeten de fransatligen het nog alleen kunnen (of willen natuurlijk).
Maar ik ben pessismistisch
En omdat Nederlandstaligen van kindsbeen af met ondertitels geconfronteerd worden verklaart ook waarom ze gemakkelijker andere talen leren.

Wat betreft het gebruik van dialect begrijpt ge me verkeerd. Ik wil alleen aanklagen dat me in de gewone omgang in Vlaanderen meestal dialect hoort spreken. Vandaar ook de terughoudenheid van de Franstaligen om de stap naar Nederlands te zetten omdat ze denken dat die taal alleen maar streekgebonden is.

Als eerder gezegd, dominante talen hebben het altijd moeilijker om andere talen te assimileren en dat is ook het geval met het Spaans.
Oud 14 maart 2007, 18:15   #347
schaveiger
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kaal Bekijk bericht
eerder een vlucht voruit : akkoord, maar niet "om tegen elke kost de Walen te kunnen achter zich laten". Door de vereniging met NL erbij te betrekken maak je eigenlijk een scheiding minder waarschijnlijk volgens mij.
Kun je dat nader toelichten ?
Oud 14 maart 2007, 18:41   #348
Kaal
Minister-President

Standaard

Citaat:
Kun je dat nader toelichten ?
Het is gewoon een veel grotere stap. Wij hebben een Vlaamse regering, een Vlaams parlement. Je kan dus al ergens zien hoe Vlaanderen als onafhankelijke staat zou kunnen bestaan en wat voor beleid er zou gevoerd worden. Maar een unie met Nederland, dat is echt één groot vraagteken, een stap in het onbekende.

Verder zijn Nederlanders zoals je weet niet 100% geliefd in Vlaanderen. Dat gaat zeker een rol spelen. Je gaat mensen hebben die zeggen "liever Belg dan Nederlander".

En last but not least, er moet een vraag zijn voor die unie. De Vlamingen moeten het gevoel hebben dat ZIJ de hereniging gewild hebben. En dat kan pas indien ze eerst eigenhandig beslissen om België te verlaten.
Kaal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2007, 18:44   #349
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het is gewoon een veel grotere stap. Wij hebben een Vlaamse regering, een Vlaams parlement. Je kan dus al ergens zien hoe Vlaanderen als onafhankelijke staat zou kunnen bestaan en wat voor beleid er zou gevoerd worden. Maar een unie met Nederland, dat is echt één groot vraagteken, een stap in het onbekende.

Verder zijn Nederlanders zoals je weet niet 100% geliefd in Vlaanderen. Dat gaat zeker een rol spelen. Je gaat mensen hebben die zeggen "liever Belg dan Nederlander".

En last but not least, er moet een vraag zijn voor die unie. De Vlamingen moeten het gevoel hebben dat ZIJ de hereniging gewild hebben. En dat kan pas indien ze eerst eigenhandig beslissen om België te verlaten.
Ik weet niet precies wat er zou gebeuren. Misschien zou Vlaanderen zich als staat kunnen profileren met banden zoals Duitsland en Oostenrijk die ook hebben. Maar waar ik ook voor vrees is dat Vlaanderen misschien in een identiteitscrisis komt, omdat België ineens weg is. Moeten alle Vlamingen zich opeens Vlaams voelen, van Vlaanderen houden? Dat doen de meesten natuurlijk al..., maar ik probeer toch maar een punt te maken.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2007, 19:13   #350
luc broes

Standaard

Citaat:
". Door de vereniging met NL erbij te betrekken maak je eigenlijk een scheiding minder waarschijnlijk volgens mij.
juist!
luc broes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2007, 19:42   #351
schaveiger
Minister-President

Standaard

Citaat:

Nederlanders noch Duitsers zijn geliefd in Vlaanderen, zoals Fransen niet zo geliefd zijn in Wallonië.
Tijdens mijn frekwente contacten in Limburg kom ik steeds dezelfde argumentatie tegen bij de burgers, nml dat alle problemen in België uitgelokt worden door de politiekers en dat ze een land waar hun vaders hebben voor gevochten, hun leven gelaten en hun families zoveel hebben geleden niet zomaar te grabbel willen gooien om enige politiekers hun pleziertje te gunnen.
Deze argumentatie wordt meestal ook bij ons gebruikt en ik geloof dat wanneer een of andere partij concreet voor een afscheiding zou gaan ze een volksopstand zou kunnen teweegbrengen.

Wij hebben hier ook zo een kut-partijtje, nml het RWF (Rassemblement Wallonie France) dat pleit voor aansluiting bij Frankrijk maar die telkens ze zich manifesteert openlijk uitgejouwd wordt, ook in Luik dat toch nauwe banden heeft met Frankrijk.

Dus de tijd dat België zou verdwijnen is nog ver weg.
Oud 14 maart 2007, 19:45   #352
evilbu

evilbu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nederlanders noch Duitsers zijn geliefd in Vlaanderen, zoals Fransen niet zo geliefd zijn in Wallonië.
Ik daarentegen weet dan aan de kust (Noord-)Fransen juist niet zo populair zijn.

Citaat:
Wij hebben hier ook zo een kut-partijtje, nml het RWF (Rassemblement Wallonie France) dat pleit voor aansluiting bij Frankrijk maar die telkens ze zich manifesteert openlijk uitgejouwd wordt, ook in Luik dat toch nauwe banden heeft met Frankrijk.
Ondertussen is het RWF RBF en die worden op zijn minst niet uitgejouwd als ze gaan betogen in Vlaanderen.
Oud 14 maart 2007, 20:02   #353
schaveiger
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
Ik daarentegen weet dan aan de kust (Noord-)Fransen juist niet zo populair zijn.

Ondertussen is het RWF RBF en die worden op zijn minst niet uitgejouwd als ze gaan betogen in Vlaanderen.
Dus Vlamingen zijn gewoon ego-trippers ?

Indien RWF/RBF populair zouden zijn in Vlaanderen (wat ik ten zeerste betwijfel omdat ze er praktisch onbekend zijn), is het omdat sommigen in Vlaanderen hen als bondgenoot zien om van de Walen af te raken.
Oud 14 maart 2007, 20:03   #354
evilbu

Standaard

Citaat:

Indien RWF/RBF populair zouden zijn in Vlaanderen (wat ik ten zeerste betwijfel omdat ze er praktisch onbekend zijn), is het omdat sommigen in Vlaanderen hen als bondgenoot zien om van de Walen af te raken.
Ik heb het wel over hun deelname bijvoorbeeld aan die betoging in Linkebeek.......
Oud 14 maart 2007, 22:45   #355
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
Nederlanders noch Duitsers zijn geliefd in Vlaanderen,
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu
Fransen evenmin, Turken en Marokkanen ook niet..daarvoor Italianen niet en Spanjaarden toen ook niet... euhm...
't Ziet er naar uit dat een bepaald "Vlaendren" zich gewoon afzet tegen al wat "vreemd" is
Vreemd dat datzelfde "Vlaendren" het tijdens WO2 en ook al tijdens WO1 het zo goed met militaire bezetters konden vinden
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacques Brel
Nazis durant les guerres
Et catholiques entre elles
Vous oscillez sans cesse
Du fusil au missel
Vos regards sont lointains
Votre humour est exsangue
Bien qu'y aient des rues �* Gand
Qui pissent dans les deux langues
Tu vois quand j'pense �* vous
J'aime que rien ne se perde
Messieurs les Flamingants
Je vous emmerde
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door schaveiger
Sommige!!!

Laatst gewijzigd door filosoof : 14 maart 2007 om 22:52.
Oud 14 maart 2007, 22:47   #356
filosoof
Banneling

Standaard

dubbel

Laatst gewijzigd door filosoof : 14 maart 2007 om 22:49.
Oud 14 maart 2007, 23:11   #357
evilbu

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
Fransen evenmin, Turken en Marokkanen ook niet..daarvoor Italianen niet en Spanjaarden toen ook niet... euhm...
't Ziet er naar uit dat een bepaald "Vlaendren" zich gewoon afzet tegen al wat "vreemd" is
Ik schreef dat omdat Fransen vroeger en nu in de kuststreek bij de grens werkelijk een slechte naam hebben.

Als u wil concluderen dat ik me afzet tegen alles dat vreemd is, tja dan is dat zo he, ik gun het u.

Citaat:
Vreemd dat datzelfde "Vlaendren" het tijdens WO2 en ook al tijdens WO1 het zo goed met militaire bezetters konden vinden

Sommige!!!
O, ik wist niet dat jij behoort tot hetzelfde soort volk als die van Carrefour, dat af en toe eens Jacques Brel moet quoten om zich goed te voelen.
Oud 15 maart 2007, 08:09   #358
baarle
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door luc broes Bekijk bericht
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kaal
". Door de vereniging met NL erbij te betrekken maak je eigenlijk een scheiding minder waarschijnlijk volgens mij.
juist!
Op het vlak van pure dagtactiek hebben jullie natuurlijk gelijk. Niets is mogelijk - maar dan ook werkelijk niets, ook geen normaal beleid - zolang België blijft bestaan.

Maar vergeet niet dat het niet alleen België en de Belgische structuren zijn die ons hinderen. Het is ook de Belgitude, en die zit in ons hoofd. Ze zal niet verdwijnen in een onafhankelijk Vlaanderen.

Bedenk dit eens. De Vlaamse Beweging was altijd een stap voor op het mainstream denken. Toen iedereen nog unitair dacht, dachten de vlaamsgezinden federalistisch. Toen iedereen federalistisch dacht, dachten de vlaamsgezinden confederalistisch. En toen confederalisme ingang vond, waren de vlaamsgezinden bezig met onafhankelijkheid.

Nu het separatisme niet langer het monopolie is van duistere groupuscules in de marge, ontspringt in vlaamsgezinde kringen de discussie over het einddoel: het herstel van de Nederlanden. Dat is niet meer dan normaal.

Op het vlak van politieke tactiek is het OK naar een onafhankelijke staat te streven. Maar in het denken moeten we al bezig zijn met de laatste stap, die ons eindelijk weer in ons echte vaderland zal brengen.

Laatst gewijzigd door baarle : 15 maart 2007 om 08:10.
baarle is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2007, 08:25   #359
schaveiger
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door baarle Bekijk bericht
Op het vlak van politieke tactiek is het OK naar een onafhankelijke staat te streven. Maar in het denken moeten we al bezig zijn met de laatste stap, die ons eindelijk weer in ons echte vaderland zal brengen.
Wie zijn die "ons" en wat is hun "echte" vaderland ?.
Oud 15 maart 2007, 08:28   #360
baarle
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Wie zijn die "ons"
De Zuidelijke Nederlanders, op de eerste plaats de Nederlandstaligen onder hen, maar wat mij betreft zeker ook de Frans-, Duits- en Luxemburgstalige als die dat wensen.

Citaat:
en wat is hun "echte" vaderland ?.
De Nederlanden.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:52.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be