![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#341 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#342 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Als ik zie dat we als meerderheid nog de Belgische grondwet niet kunnen doen toepassen, dan denk ik hoe langer hoe meer dat wij dat idd niet zullen kunnen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#343 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Waarom denk je dat we willen splitsen, je geeft nog eens mooi de reden!
POLITICS.BE 2:http://www.politiek.messageboard.be Het volk dient de stem van de partijen te zijn, en de partijen niet de stem van het volk! De nieuwe Vlaamse Partij! Vrij Vlaanderen of neem eens een kijkje op ons geüpdate forum:Forum Vrij Vlaanderen |
![]() |
![]() |
![]() |
#344 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() We willen splitsen omdat we te zwak zijn om als meerderheid in België onze wil door te zetten?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#345 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Dus Uw vlieger met de bewering dat franstaligen geen Nederlands leren omdat Vlamingen zelf geen Nederlands spreken gaat niet op. Wees maar gerust, Vlamingen zullen wel geen dialect spreken als ze met een Franstalige Nederlands spreken. Nu moeten de fransatligen het nog alleen kunnen (of willen natuurlijk). Maar ik ben pessismistisch
Laatst gewijzigd door Miguelito : 14 maart 2007 om 16:00. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#346 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Wat betreft het gebruik van dialect begrijpt ge me verkeerd. Ik wil alleen aanklagen dat me in de gewone omgang in Vlaanderen meestal dialect hoort spreken. Vandaar ook de terughoudenheid van de Franstaligen om de stap naar Nederlands te zetten omdat ze denken dat die taal alleen maar streekgebonden is. Als eerder gezegd, dominante talen hebben het altijd moeilijker om andere talen te assimileren en dat is ook het geval met het Spaans.
![]() |
![]() |
#347 |
Minister-President
|
![]() Kun je dat nader toelichten ?
![]() |
#348 |
Minister-President
|
![]() Het is gewoon een veel grotere stap. Wij hebben een Vlaamse regering, een Vlaams parlement. Je kan dus al ergens zien hoe Vlaanderen als onafhankelijke staat zou kunnen bestaan en wat voor beleid er zou gevoerd worden. Maar een unie met Nederland, dat is echt één groot vraagteken, een stap in het onbekende.
Verder zijn Nederlanders zoals je weet niet 100% geliefd in Vlaanderen. Dat gaat zeker een rol spelen. Je gaat mensen hebben die zeggen "liever Belg dan Nederlander". En last but not least, er moet een vraag zijn voor die unie. De Vlamingen moeten het gevoel hebben dat ZIJ de hereniging gewild hebben. En dat kan pas indien ze eerst eigenhandig beslissen om België te verlaten. |
![]() |
![]() |
![]() |
#349 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#350 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#351 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Tijdens mijn frekwente contacten in Limburg kom ik steeds dezelfde argumentatie tegen bij de burgers, nml dat alle problemen in België uitgelokt worden door de politiekers en dat ze een land waar hun vaders hebben voor gevochten, hun leven gelaten en hun families zoveel hebben geleden niet zomaar te grabbel willen gooien om enige politiekers hun pleziertje te gunnen. Deze argumentatie wordt meestal ook bij ons gebruikt en ik geloof dat wanneer een of andere partij concreet voor een afscheiding zou gaan ze een volksopstand zou kunnen teweegbrengen. Wij hebben hier ook zo een kut-partijtje, nml het RWF (Rassemblement Wallonie France) dat pleit voor aansluiting bij Frankrijk maar die telkens ze zich manifesteert openlijk uitgejouwd wordt, ook in Luik dat toch nauwe banden heeft met Frankrijk. Dus de tijd dat België zou verdwijnen is nog ver weg.
![]() |
![]() |
#352 | ||
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#353 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Indien RWF/RBF populair zouden zijn in Vlaanderen (wat ik ten zeerste betwijfel omdat ze er praktisch onbekend zijn), is het omdat sommigen in Vlaanderen hen als bondgenoot zien om van de Walen af te raken.
![]() |
![]() |
#354 | |
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#355 | |||
Banneling
|
![]() Citaat:
Citaat:
't Ziet er naar uit dat een bepaald "Vlaendren" zich gewoon afzet tegen al wat "vreemd" is ![]() Vreemd dat datzelfde "Vlaendren" het tijdens WO2 en ook al tijdens WO1 het zo goed met militaire bezetters konden vinden ![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door filosoof : 14 maart 2007 om 22:52. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#356 |
Banneling
|
![]() dubbel
Laatst gewijzigd door filosoof : 14 maart 2007 om 22:49. |
![]() |
![]() |
![]() |
#357 | ||
|
![]() Citaat:
Als u wil concluderen dat ik me afzet tegen alles dat vreemd is, tja dan is dat zo he, ik gun het u. Citaat:
![]() |
![]() |
#358 | ||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Maar vergeet niet dat het niet alleen België en de Belgische structuren zijn die ons hinderen. Het is ook de Belgitude, en die zit in ons hoofd. Ze zal niet verdwijnen in een onafhankelijk Vlaanderen. Bedenk dit eens. De Vlaamse Beweging was altijd een stap voor op het mainstream denken. Toen iedereen nog unitair dacht, dachten de vlaamsgezinden federalistisch. Toen iedereen federalistisch dacht, dachten de vlaamsgezinden confederalistisch. En toen confederalisme ingang vond, waren de vlaamsgezinden bezig met onafhankelijkheid. Nu het separatisme niet langer het monopolie is van duistere groupuscules in de marge, ontspringt in vlaamsgezinde kringen de discussie over het einddoel: het herstel van de Nederlanden. Dat is niet meer dan normaal. Op het vlak van politieke tactiek is het OK naar een onafhankelijke staat te streven. Maar in het denken moeten we al bezig zijn met de laatste stap, die ons eindelijk weer in ons echte vaderland zal brengen. Laatst gewijzigd door baarle : 15 maart 2007 om 08:10. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#359 |
Minister-President
|
![]() Wie zijn die "ons" en wat is hun "echte" vaderland ?.
![]() |
#360 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() De Zuidelijke Nederlanders, op de eerste plaats de Nederlandstaligen onder hen, maar wat mij betreft zeker ook de Frans-, Duits- en Luxemburgstalige als die dat wensen.
Citaat:
|
|
![]() |
![]() |