![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#36081 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#36082 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dat zal wel. Het Zuiden was voor het Noorden een soort melkkoe. Een wingewest. Niet te verwonderen dat de Koning Koopman Willem niet graag zag dat het zijn eigen weg opging. Plus het feit ook dat hij de helft van zijn koninkrijk verloor.
Laatst gewijzigd door Het Oosten : 11 juni 2015 om 17:14. |
![]() |
![]() |
![]() |
#36083 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() We waren toen toch echt samen binnen een staatkundige vereniging. Dat er ruzie is gekomen in de tent doet er in feite niet toe.
![]() |
#36084 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Niet te vergeten de enorme investeringen in het zuiden door Willem l.
Ní neart go cur le chéile! Laatst gewijzigd door edwin2 : 11 juni 2015 om 17:18. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#36085 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Echt samen zijn we nooit gekomen. Zelfs niet van in het begin, cfr : de fameuze 'arithmétique hollandaise'.
Laatst gewijzigd door Het Oosten : 11 juni 2015 om 17:18. |
![]() |
![]() |
![]() |
#36086 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Lulkoek, we vormden de leden van 1 staatkundige vereniging. Dat een deel dit niet beviel door een bepaalde rekenwijze doet er totaal niet toe.
Ní neart go cur le chéile! Laatst gewijzigd door edwin2 : 11 juni 2015 om 17:23. |
![]() |
![]() |
![]() |
#36087 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() Dat we staatkundig geen volk konden zijn getoetst aan de uitslag van de Belgische revolutie is geen bewijs want die revolutie kroop gewoon door het Belgische oog van de internationale naald. Loius Philippe had niets anders te doen dan de opstandelingen te steunen en de andere Europese grootmachten hadden andere katten te geselen dan die Belgische opstandelingen. En Willems zoon blunderde. Een toevalstreffer die zelfs de bourgeois zelf verbaasde die aan de macht kwamen. Voor hetzelfde geld was de zaak gelopen zoals de opstand in 1790. Het toeval besliste daar anders over. Reden temeer om mij daarmee niet te verzoenen. Dat nu dat B-woord op mijn pas staat is dus een zeer gratuit gegeven. Niet dat het zo moest zijn en niet ander kon zijn, zoals gij graag stelt.
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 11 juni 2015 om 17:33. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#36088 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De investeringen die Koopman Willem (vooral in Wallonië) realiseerde kwamen hem ook ten goede. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#36089 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#36090 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het VKN kwam tot stand door bedrog van Willem met zijn eerste referendum (gefoefel met de stemmen). Een meerderheid in het Zuiden wilde geen VKN. En dus, vanaf het begin waren we al niet samen. Laatst gewijzigd door Het Oosten : 11 juni 2015 om 17:26. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#36091 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() De doorgang kwam Antwerpen en onze Westvlaamse broeders ten goede en niet alleen koning Willem l zelf. Het is logisch dat er veel respect is in Vlaanderen voor koning Willem l.
![]() |
#36092 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Het kanaal Gent-Terneuzen. Antwerpen die uitgroeide tot de grootste haven van het VKN. Zijn welvaartspolitiek bezorgde het zuiden arbeidsplaatsen. Gevolg van de scheiding: massale werkloosheid in 1830 in het zuiden.
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 11 juni 2015 om 17:28. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#36093 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Als er zoveel respect was voor Willem I, dan hadden ze hem in het Zuiden niet buiten gesjot.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#36094 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Bedrog of niet, het was nu eenmaal zo.
![]() |
#36095 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Sindsdien is België in zekere mate een vazalstaat van Frankrijk.
![]() |
![]() |
#36096 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wij Willen Willem Weg Wilde Willem Wijzer Worden Wij Wilden Willem Weer. Maar Willem werd niet wijzer. Laatst gewijzigd door Het Oosten : 11 juni 2015 om 17:34. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#36097 |
Europees Commissaris
|
![]() Hetgeen eigenlijk pleit voor Willem. Want men wilde hem niet onvoorwaardelijk weg.
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 11 juni 2015 om 17:37. |
![]() |
![]() |
![]() |
#36098 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En hij had het nochtans kunnen weten. Want zijn zoon die in Brussel resideerde, had zijn vader al gewaarschuwd in 1817 dat zijn vader-koning verkeerd bezig was. En deze waarschuwing herhaalde hij meer dan eens. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#36099 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Ge moet dat maar kunnen, zulke grote sprongen in uw redeneringen. Laatst gewijzigd door Troubadour : 11 juni 2015 om 17:43. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#36100 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Na de Boerenkrijg en de Generaliteitslanden de onvermijdelijke 'arithmétique hollandaise'. Wat zou straks komen, denkt ge Edwin, de marelaren van Gorcum ...? En ook deze keer stel ik weer: http://forum.politics.be/showpost.ph...ostcount=31931 Het is een voorspelbaar kaartspel geworden met u. Ik ben weg.
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 11 juni 2015 om 17:46. |
|
![]() |
![]() |