![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#37461 |
Europees Commissaris
|
![]() De plaat van System uit Het Oosten is inmiddels zo vaak blijven hangen dat het aantal krassen niet meer is te tellen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#37462 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
In 1824 schrijft Jan Frans Willems dan ook : "De meesten (de Vlamingen) geloven dat hun het Hollandsch even vreemd zy, als het Hoogduitsch, of eenige andere aanverwante tael, schoon zy het eerste beter kunnen verstaen en het aennemeyker achten". Ik kan er ook niet meer van maken. In ieder geval, duidelijker kan het niet. En JFW kon het weten. Terwijl u... Laatst gewijzigd door Het Oosten : 8 oktober 2015 om 09:37. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#37463 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
"Gaarne had ik mijn verhandeling geschreven in de zogenaamde Hollandse taal, doch daarvoor zijn de Brabanders en de Vlamingen nog niet rijp." (1) Ook hier kan het niet duidelijker. ____________ (1)Zijn overdreven en slaafse verknochtheid aan Holland en Willem I leverde hem dan ook in Antwerpen de bijnaam op van : 'de platte lakei van het (Hollands) gezag'. Laatst gewijzigd door Het Oosten : 8 oktober 2015 om 10:08. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#37464 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#37465 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Trouwens, Hollands, Zeeuws, Brabants etc. zijn allemaal Nederfrankische variaties op één thema. Daarom ook het woordje "geloven".
Ní neart go cur le chéile! Laatst gewijzigd door edwin2 : 8 oktober 2015 om 12:20. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#37466 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
"Henegouwen, Luik en Namen Waar men zelfs het Vlaamsch niet kent Zal men het Hollandsch horen spreken Van het een naar ’t ander end." Et pour les Flamands la même chose! Wees daar maar zeker van. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#37467 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
En Nederlands beter als Hoogduits, lijkt mij ook duidelijk. U maakt van Nederlands een aparte taal ten opzichte van de Zuinederlandse varianten. Welnu, dat is een politieke kwestie en niet zozeer een taalkundige kwestie. U keuze is duidelijk, maar wees daar dan wel eerlijk over en niet met gekonkel en gedraai.
![]() |
![]() |
#37468 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Jammer genoeg spreekt maar een gedeelte van het zuiden Nederlands of variaties hierop. Nederlands of de variaties op deze taal zijn toch veel mooier dan de Franse taal, of niet soms?
Ní neart go cur le chéile! Laatst gewijzigd door edwin2 : 8 oktober 2015 om 13:51. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#37469 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#37470 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het zij zo. Laatst gewijzigd door Het Oosten : 8 oktober 2015 om 14:51. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#37471 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Er was geen sprake van taalonderdrukking, er is geen taalonderdrukking en die zal er ook nooit komen ook!!
![]() |
![]() |
#37472 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
In 1817 meende C. Fransen Van Eck, hoogleraar aan het Deventer Atheneum, dat ‘de vuilnisch van de Brabantsche en Vlaamsche verbastering’ dringend en hoognodig dienen te worden opgeruimd. Commentaar overbodig. Laatst gewijzigd door Het Oosten : 8 oktober 2015 om 16:33. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#37473 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Uw geliefde ge en gij klanken bestaan nog steeds in zowel in het noorden als het zuiden. .
Ní neart go cur le chéile! Laatst gewijzigd door edwin2 : 8 oktober 2015 om 16:48. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#37474 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Daar de ongeletterdheid na de Franse tijd enorm hoog was, wist de doorsnee Belg gewoonweg niet wat voor Nederlands uit het Noorden of het Zuiden zou zijn doorgegaan. Onder Franse tijd was ook de cultuurtaal grotendeels weggedeemsterd.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#37475 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De verwijzingen betroffen twee boeken uit dezelfde tijd: een door een Vlaamse auteur geschreven en een van een Nederlander. Ik vroeg me dan af welke verschillen u kon zien, waardoor het duidelijk werd dat er een wezenlijk verschil was tussen beide taalvormen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#37476 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Maar neen, gij fokust liever op het eerste gedeelte. Maar eens te meer kontekst: Willems kon evenzeer iets gelijkaardigs beweerd hebben van Limburgers ten opzichte van het West-Vlaams... In welk werk zegt Willems dat ? Wat dat moet natuurlijk in zijn kontekst bekeken worden en dan zal men vlug tot andere inzichten komen dan wat gij suggereert.
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#37477 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Voor u dat het allemaal zo duidelijk is, toon mij de tekstuele veschillen tussen een Willems-tekst en een Hollandse tekst...... ![]() Nogmaals: kontekst, man! het is al te gratuit van zo één zinnetje uit die verhandeling te pikken die in uw kram past. Wat is de konklusie van die verhandeling. En in welk werk vinden we die?
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 8 oktober 2015 om 22:57. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#37478 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Taalimperialisme is het Noorden steeds vreemd geweest. Denk maar aan de Vikingen die binnen één en dezelfde generatie volledig werden verfranst in Normandië. En dat in schril kontrast met het Zuiden, denkend aan Robert d' Artois die het Frans in de 13e eeuw in Artesië oplegde als bestuurstaal, via Napoleon die Nederlandstalige kranten verbood in Vlaanderen, tot aan de Franstaligen die zich niet taalkundig willen integreren in de faciliteitengemeenten. Taalimperialisme zit als het ware ingebakken in de Francité.
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 8 oktober 2015 om 23:37. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#37479 |
Europees Commissaris
|
![]() De hereniging der Nederlanden betekende dan ook voor het zuiden op taalvlak een Renaissance. Die helaas maar 15 jaren duurde. Want 1830 betekende op taalvlak een heruitgave van de Franse bezetting.
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. |
![]() |
![]() |
![]() |
#37480 |
Europees Commissaris
|
![]() /
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 8 oktober 2015 om 23:39. |
![]() |
![]() |