Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2007
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2007 Hier kunt u discussiëren over de uitslag, de coalitiebesprekingen en meer...

Bekijk resultaten enquête: Wat moet NVA doen bij splitsing van het Kartel ?
Samengaan met Lijst Dedecker 17 19,10%
Samengaan voor een echt Vlaams kartel met Vlaams Belang 32 35,96%
Als onafhankelijke partij opkomen 38 42,70%
Samengaan met nog een andere partij 2 2,25%
Aantal stemmers: 89. Je mag niet stemmen in deze enquête

Discussietools
Oud 23 januari 2008, 08:46   #361
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kortaf Bekijk bericht
Ik pleit er voor dat NVA het kartel opblaast om de juiste reden en op het juiste moment.

De juiste reden is: een regering onder ACV-leiding verijdelen. Dat kan de NVA, en dat kan ze makkelijk.

Het juiste moment is : de stemming in de kamer over een regeringsprogramma dat sterk afwijkt van het kartel-verkiezingsprogramma van 10 juni.
ah ok ... in dat geval idd ok

dacht dat je pleitte voor verderzetting zonder meer, tot zelfs over devolgende verkiezing.

even hypothetisch :

stel, CD&V maakt zijn 180° compleet en doet een 360° in t verschiet van vervroegde federale verkiezingen (zo ergens de komende twee weken de mededeling dan kunnen nog eind maart, begin april nieuwe verkiezingen gehouden worden ...)
je ruikt de spin, en je ziet het manoeuver van verre aankomen maw ... moet de N-VA dan nogmaals de ziel redden van de CVP of met t risico (om het woord zekerheid niet te gebruiken) dat Leterme ook na t voorjaar weer een Guyke doet ... of wordt het tijd dat de N-VA inziet dat een kartel met de CVP even politiek onlogisch is als een kartel met de PS ?
Anna List is offline  
Oud 23 januari 2008, 08:47   #362
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door straatrue Bekijk bericht
De stage die Yves aan het lopen is bij Guy doet hem blijkbaar deugd.
Hij leert bij.
dat zijn heerlijke posts van jou Straatrue ! prachtig. ik hoop er zo nog veel van jou te lezen, de Vlaming heeft dat nodig, zo af en toe een ferme vuist in zijn/haar gezicht.
Anna List is offline  
Oud 23 januari 2008, 08:48   #363
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik zal de kans om het met je eens te zijn nog even moeten uitstellen. Ik bedoel met "de Vlamingen" wel degelijk alle zes miljoen. Ik geloof niet echt in een machtige kaste die het arme volk keer op keer te kakken zetten. Ze doen wat ze denken dat ze zich kunnen permitteren: wij bepalen het kader.

Als er echt een onwankelbare meerderheid van Vlamingen was die niet afweek van haar wil om de foute machtsverhoudingen te beëindigen, dan had Leterme zijn beruchte interview van twee dagen terug er totaal anders uitgezien.

je overschat de intresse van 'de bevolking' in 'de politiek' ... zo veel krediet hebben de polititci al lang niet meer .... "wie gelooft die mensen nu nog" ...
Anna List is offline  
Oud 23 januari 2008, 08:49   #364
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
CD&V lijkt me vooralsnog geen tweede VLD te zijn.
Het enige verschil tussen de CD&V en de VLD zijn 7 maanden.
Oud 23 januari 2008, 08:49   #365
Kortaf
Europees Commissaris

Kortaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Ik vrees echter dat de N-VA evenmin zal opstappen 'op het juiste moment' als de tsjeven het het juiste moment vonden om de N-VA te wippen onmiddelijk na verplichte stemming van de burgers.
Dat is inderdaad de spannende kernvraag.

In De Wevers plaats zou ik me stilaan sterk beginnen voelen. Naarmate de eindmeet nadert, heeft de CD&V steeds meer te verliezen en zal ze banger worden. Heb je het bericht over de "backup groep" gelezen?

En tegelijkertijd nemen de opties voor de NVA zelf toe.
Kortaf is offline  
Oud 23 januari 2008, 08:52   #366
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:

In De Wevers plaats zou ik me stilaan sterk beginnen voelen. Naarmate de eindmeet nadert, heeft de CD&V steeds meer te verliezen en zal ze banger worden. Heb je het bericht over de "backup groep" gelezen?

backup groep ?

heb k gemist, heb je een linkje ? of een uitleg ?
Anna List is offline  
Oud 23 januari 2008, 08:53   #367
Kortaf
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
even hypothetisch :

stel, CD&V maakt zijn 180° compleet en doet een 360° in t verschiet van vervroegde federale verkiezingen (zo ergens de komende twee weken de mededeling dan kunnen nog eind maart, begin april nieuwe verkiezingen gehouden worden ...)
je ruikt de spin, en je ziet het manoeuver van verre aankomen maw ... moet de N-VA dan nogmaals de ziel redden van de CVP of met t risico (om het woord zekerheid niet te gebruiken) dat Leterme ook na t voorjaar weer een Guyke doet ... of wordt het tijd dat de N-VA inziet dat een kartel met de CVP even politiek onlogisch is als een kartel met de PS ?
Niemand kan beter beslissen wat goed is voor de NVA dan de NVA zelf.

Maar als er ondertussen geen brokken gemaakt zijn (herfederalisering, uitbreiding faciliteiten, uitbreiding Brussel etc.), dan vind ik dat de NVA best opnieuw in kartel naar de verkiezingen kan. Het zou zonde zijn om de potentiële kracht van dat kartel zomaar overboord te gooien.

Niet dat ik ervoor zou stemmen, overigens.
Kortaf is offline  
Oud 23 januari 2008, 08:53   #368
Kortaf
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Het enige verschil tussen de CD&V en de VLD zijn 7 maanden.
Kortaf is offline  
Oud 23 januari 2008, 08:57   #369
Kortaf
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
je overschat de intresse van 'de bevolking' in 'de politiek' ...
Voila, daar heb je het kader dat wij hen geven.
Kortaf is offline  
Oud 23 januari 2008, 09:00   #370
Kortaf
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
backup groep ?

heb k gemist, heb je een linkje ? of een uitleg ?
Uitreksel uit DS van gisteren:

Citaat:
CD&V en N-VA verstrakken kartel

Een gezamenlijke 'back office' wapent het kartel CD&V/N-VA voor de communautaire gesprekken.

Twee factoren zetten het kartel CD&V/N-VA onder druk. Vooreerst het vertrek van voorzitter Jo Vandeurzen. Die was erg begaan met het kartel met N-VA en had goede banden met voorzitter Bart De Wever. Van zijn opvolger Etienne Schouppe wordt dat iets minder verwacht. Ten tweede moeten in de Octopusonderhandelingen vroeg of laat toegevingen gebeuren. Dan dreigen CD&V en N-VA te splitten.

Gisteren vonden ze een oplossing: ze richten een gezamenlijke werkgroep op, een soort back office om de Octopusonderhandelingen samen te volgen. Zo kunnen voorstellen 'intern en gezamenlijk' getoetst worden. Dat is gisteren afgesproken op een bijeenkomst van Jo Vandeurzen - nu minister van Justitie - met zijn opvolger Etienne Schouppe en N-VA-leider Bart De Wever.

Vicepremier Yves Leterme, de voorzitter van de Octopusgroep, had gisteren intussen een rist informele contacten, vooral om uit te leggen wat hij bedoelde in zijn interviews in De Standaard en Le Soir. In deze krant stelde Leterme 'dat het nu echt menens is'. Bij Le Soir zei hij 'dat Brussel de mogelijkheid moet krijgen om inzake economie, infrastructuur en arbeidsmarkt, maar ook financieel voor een stuk zijn grenzen te overstijgen'. Brussels minister-president Charles Picqué (PS) en Brussels Open VLD-minister Guy Vanhengel reageerden positief.

'We hebben begrip voor die uitspraken en zijn er helemaal niet ongerust over', zei N-VA, maar dat stootte hier en daar op ongeloof.
Kortaf is offline  
Oud 23 januari 2008, 09:08   #371
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Niemand kan beter beslissen wat goed is voor de NVA dan de NVA zelf.

Maar als er ondertussen geen brokken gemaakt zijn (herfederalisering, uitbreiding faciliteiten, uitbreiding Brussel etc.), dan vind ik dat de NVA best opnieuw in kartel naar de verkiezingen kan. Het zou zonde zijn om de potentiële kracht van dat kartel zomaar overboord te gooien.

Niet dat ik ervoor zou stemmen, overigens.
ik denk dat Vlaams-nationalisme in één kartel dat gedomineerd wordt door een Belgicistische vakbond een utopie is, het is de mensen een rad voor ogen draaien

het is niet de N-VA die een Belgicistische draai van de CD&V onmogelijk maakt, het is het omgekeerde, het is de Belgicistische ACV die het aanspreekbare deel van de Vlaamsnationalisten inkapselt en alle macht ontneemt ... DAT is het resultaat van de laatste 7 maanden ...
Anna List is offline  
Oud 23 januari 2008, 09:11   #372
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
je overschat de intresse van 'de bevolking' in 'de politiek' ... zo veel krediet hebben de polititci al lang niet meer .... "wie gelooft die mensen nu nog" ...
Dat klopt, maar er is meer.

De laatste grote, vreedzame betoging, de witte mars, leverde niets op. Wathelet liet een kinderverkrachter en moordenaar vervroegd vrij en Onkelinkx de moordenaars van een jonge politieagente.

Andere, ook vreedzame betogingen, worden zo aangepakt door de overheid dat ze als geweldadig kunnen, en zullen, gepercipieerd worden. De 'Vlaamse' media zorgen daar wel voor. De bedoeling is telkens dezelfde: het zijn gevaarlijke Vlaams-nationalisten en extremisten.
Dat heeft gevolgen. Als iedereen die nog in dit land op straat durft te komen voor iets anders dan voor het behoud van de 'solidariteit' weet dat hij getekend wordt als een Blood en honor militant, een skinhead, of iets gelijkonwaardigs, dan heeft dat als gevolg dat de doorsnee Vlaamse lamzak ervoor kiest om voor niets meer op straat te komen.

Leuven is niet Vlaams geworden met een witte mars, en grote betogingen, gewelddadig of niet, behoren definitief tot het Vlaamse verleden.
Niemand kan ontkennen welke les de 'Vlaamse' verkozenen daaruit trekken.
Oud 23 januari 2008, 09:18   #373
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
het is niet de N-VA die een Belgicistische draai van de CD&V onmogelijk maakt, het is het omgekeerde, het is de Belgicistische ACV die het aanspreekbare deel van de Vlaamsnationalisten inkapselt en alle macht ontneemt ...
Dat lijkt me idd het meest logische als je ziet wat er gebeurt.
De N-VA heeft de druk van de ketel laten nemen door de nodige stemmen te leveren voor de noodregering van AlbertII. Op die manier bezorgde de N-VA de belgicistische krachten de benodigde tijd om de recuperatie af te werken.
Oud 23 januari 2008, 09:25   #374
stab
Perm. Vertegenwoordiger VN

stab's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat is de natte droom van de VLD en andere Belgisch-nationalisten, natuurlijk: de macht van het kartel breken en zo zelf terug op het voorplan komen. Als ik De Wever was, zou ik hen dat niet gunnen.

Als de NVA het kartel verlaat, dan moet het niet zijn om "zijn eigen weg te gaan", maar om het onmogelijk te maken dat de CD&V haar verkiezingsprogramma verloochent en met dat verraad dan het mooie weer gaat maken.

Zonder NVA kan de CD&V haar leidende rol wel vergeten en valt ze terug op het niveau van de VLD. Ze kan dus de regeringsvorming onder leiding van een door het ACV gekaapte CD&V verijdelen.
Was je maar altijd zo glashelder in je Anna lyses.
Oud 23 januari 2008, 09:26   #375
Kortaf
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
De N-VA heeft de druk van de ketel laten nemen door de nodige stemmen te leveren voor de noodregering van AlbertII.
Dat was idd een kapitale fout.

Citaat:
Op die manier bezorgde de N-VA de belgicistische krachten de benodigde tijd om de recuperatie af te werken.
Mee eens.

Over het moment van beëindiging van het kartel: dat moet m.i. gebeuren met zo groot mogelijke schade voor het ACV. Daarom denk ik de inauguratie van de noodregering geen goed moment was, en ook dat het nu nog te vroeg is. De NVA moet opstappen wanneer ze de CD&V zoveel mogelijk pijn kan doen, en ze zelf maximale kansen heeft om toe te treden tot een nieuwe Vlaamsgezinde formatie.
Kortaf is offline  
Oud 23 januari 2008, 09:27   #376
Kortaf
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stab Bekijk bericht
Was je maar altijd zo glashelder in je Anna lyses.
Zou het ook kunnen dat jij de eenheid tussen die analyses en dit bericht niet ziet?
Kortaf is offline  
Oud 23 januari 2008, 09:29   #377
stab

stab's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het enige verschil tussen Yves en Guy zijn die 7 maanden.
Mss nog een verschil: daar waar Guy mislukt is, kan Yves wel slagen m.n. de versterking vd Belgische Staat.
Alles hangt af van een partijtje van 5 a 6 %.
http://www.brusselsjournal.com/node/2870
Citaat:
En die vraag, namelijk of de N-VA zal willen meelikken met de CD&V, is aan Vlaamse zijde meteen ook de enige echt interessante vraag voor de komende twee maanden.
Oud 23 januari 2008, 09:39   #378
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Over het moment van beëindiging van het kartel: dat moet m.i. gebeuren met zo groot mogelijke schade voor het ACV. Daarom denk ik de inauguratie van de noodregering geen goed moment was, en ook dat het nu nog te vroeg is. De NVA moet opstappen wanneer ze de CD&V zoveel mogelijk pijn kan doen, en ze zelf maximale kansen heeft om toe te treden tot een nieuwe Vlaamsgezinde formatie.
Dat moment heeft de N-VA dus voorbij laten gaan, Kortaf.
Een beter moment 'om toe te kunnen treden tot een Vlaanse formatie' komt er niet meer.
Toch niet onder de slof van de tsjeven.
Oud 23 januari 2008, 09:41   #379
stab

stab's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

'Backup Groep'
Mijn interpretatie is , dat met goedkeuring van BDW , n-va wordt ingekapseld.
Geen goed nieuws, slecht nieuws.

Laatst gewijzigd door stab : 23 januari 2008 om 09:41.
stab is offline  
Oud 23 januari 2008, 09:49   #380
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Over Brussel-Halle-Vilvoorde gesproken: impliciet geeft Yves Leterme met zijn lofrede over de moed wel een ferme sneer naar Hugo Schiltz, die volgens de geruchten er persoonlijk via SPIRIT voor zou gezorgd hebben dat het plannetje van Guy Verhofstadt compleet gekelderd werd. Vandaag worden we dus verondersteld te denken dat zoiets een daad van absoluut verwerpelijke lafheid was, want één enkel iemand wist een communautair akkoord waar vijf politieke partijen bij betrokken waren naar de haaien te sturen. Jammer dat Yves Leterme daar niet even bij stilstond in zijn toespraak, maar Bert Anciaux is dus alvast gewaarschuwd dat hij er niet moet aan denken de held uit te hangen door Vlaamse reflexen aan de dag te leggen.
Bovendien zit ik met een prangende vraag geplaagd. Lang geleden, toen Yves Leterme nog in de oppositie zat en zijn 800.000 stemmen nog moest verdienen, had hij het immers ook al over moed. Over… inderdaad, «vijf minuten politieke moed». Op 7 november werden er dat, na een toch wel heel lastige bevalling, meer dan dertig minuten, maar de splitsing van Brussel-Halle-Vilvoorde werd dan toch gestemd, met een Vlaamse meerderheid tegen een Franstalige minderheid. Mag ik erop rekenen dat op die stemming niet terug zal gekomen worden, of moet ik toch vrezen dat Yves Leterme en zijn CD&V het in de loop van de komende 67 dagen wel eens in hun hoofd zouden kunnen halen nog wat extra «moed» aan de dag te leggen door een prijs te willen betalen voor iets waar we eigenlijk veertig jaar geleden al klaar hadden moeten mee zijn?
Ook op deze vraag heeft Leterme al, rechtstreeks én onrechtstreeks, een antwoord gegeven.
Onrechtstreeks door Hugo Schiltz de opdracht te verwijten die hij Spirit gaf om de uitverkoop van Verhofstadt niet te steunen, en rechtstreeks door zijn verklaring dat er over een oplossing voor BHV nog 'zal gepraat worden' nadat zijn regering gevormd is.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:42.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be