![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#361 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#362 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#363 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#364 | |
Lokaal Raadslid
|
![]() Citaat:
De preventie-fixatie is compleet - straffen wordt gereduceerd tot een vorm van preventie: (1) De misdadiger wordt afgezonderd van de maatschappij, zodat hij geen gevaar meer vormt. (2) Hij wordt opnieuw opgevoed, zodat hij in de toekomst geen misdaden meer begaat. (3) Als de misdadiger geen bedreiging meer vormt voor de maatschappij, wordt hij vrijgelaten. De gevangenis wordt gezien als "rehab" voor verslaafden: het doel is om criminelen te helpen "afkicken" van hun immorele neigingen. Leve de maakbaarheid van de maatschappij!
![]() |
![]() |
#365 |
Banneling
|
![]() Dat is sadisme, en mensonwaardig . Als iemand zo diep gevallen is, dat hij gruwelijke misdaden begaat, voor wat voor reden dan ook, moet je hem de kans geven om nooit meer te herbeginnen. Hij heeft zijn karma voldoende belast . En dat van de nabestaanden hun slachtoffers ook . Want degenen die achterblijven, zélfs als ze niets DOEN, zullen ten prooi vallen aan de afschuwelijkste wraakgevoelens , absoluut negatieve, giftige ideeën . Een kleiner aantal , als ze de mogelijkheid krijgen , zullen zelfs zelf moordenaar worden, moesten ze de ( vrijgelaten of ontsnapte ) dader tegen het lijf lopen . De enige manier om een definitief punt te zetten achter zulke drama's is de dader het leven ontnemen .
|
![]() |
![]() |
![]() |
#366 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#367 |
|
![]() Mijn inziens is een staat niet de entiteit die mag beslissen over iemands leven of dood. Nooit. Een staat die het doden verbiedt aan haar onderdanen, zoals gelukkig bijna elke staat op aarde, moet dit principe hooghouden en zelf het goede voorbeeld geven. Een staat die de rechtstreekse verantwoordelijkheid krijgt voor mensen doordat deze mensen door het juridisch systeem worden veroordeeld en in haar macht geplaatst, moet deze verantwoordelijkheid serieus nemen. Dat betekent voeden, kleden, medische zorg niet onthouden etc. En dus niet om het leven brengen. Een staat die dat niet kan verlaagd zich tot het niveau van de crimineel en parachuteert de samenleving rechtstreeks terug naar de middeleeuwen.
Straffen heeft aan aantal elementen in zich. 1) straf als zijnde wraak / genoegdoening voor de slachtoffers 2) straf als zijnde veiligheidsmaatregel voor de samenleving (afzondering) 3) straf als zijnde afschrikking. 4) straf als zijnde rehabilitatie / heropvoeding van de dader. Een beetje zoals ouders hun kinderen opvoeden. de doodstraf legt een onevenwichtige focus op wraak en veiligheid, en sluit rehabilitatie volledig uit. Daarnaast is aangetoond dat afschrikking gewoon niet méér werkt bij doodstraf dan bij zeer lange gevangenisstraffen. Daarmee is de straf niet goed gebalanceerd volgens dit model. Komt bij dat de doodstraf onomkeerbaar is waarmee het systeem dus een onfeilbaarheid wordt toegedicht die compleet een fabeltje is. Het systeem moet zich kunnen corrigeren en zijn fouten kunnen rechtzetten. Ontegenzeggelijk zijn er lieden die de doodstraf VERDIENEN. Ik kan er zo een paar noemen waarvan ik denk, heh, wat zou het lekker zijn als we UITSLUITEND voor die persoon de doodstraf zouden kennen. Zo werkt het helaas niet, het systeem kent de doodstraf of ze kent ze niet. En wat mij betreft mogen we onze samenleving niet verlagen tot dat niveau, zuiver vanwege die enkele lieden die het verdienen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#368 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#369 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Dat heeft ongeveer evenveel te maken met wat ik heb gezegd.
![]() |
![]() |
#370 | ||
Minister-President
|
![]() Citaat:
Citaat:
ab lo dolchor qu'al cor mi vai Laatst gewijzigd door IronChef : 10 mei 2009 om 14:37. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#371 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Je nummer 4 bvb : iemand die een bepaalde grens overschreden heeft, hoeft helemaal niet meer heropgevoed te worden. Die persoon is te ver gegaan, en zijn daden overgeeflijk . Zo iemand moet gewoon verdwijnen van onze planeet , hij is niet meer waardig om daar nog op rond te dwalen. Ik denk hierbij aan sadistische moordenaars en verkrachters, mensen die folteren, kinderen en andere zwakke personen aanvallen en dergelijk soort gruwel- misdaden. Heropvoeden is goed voor jonge gasten die kleine misdaden begaan , jongelui die nog voor de rede vatbaar zijn en op een goed spoor gebracht kunnen worden . Een gewelddadige pedofiel van 40 of 50 jaar die reeds twee of drie keer voor kinderverkrachting veroordeeld is moet men niet meer " heropvoeden " maar voorgoed onschadelijk maken. Idem voor recidivisten die crapuleuze moorden begaan , voor mannen die geen leuk vrouwtje kunnen zien zonder aan het verkrachten te slagen, kerels die oude menskes folteren en half of helemaal dood slagen om ze te laten opbiechten waar hun geld ligt...Er zijn nog zo een paar categorieën bijzonder walgelijke misdaden die enkel met de dood bestraft kunnen worden in mijn ogen , maar het is niet aan de orde van de dag om daar een lijst van te maken , toch niet in dit topic. Niet vooraleer men de anti-doodstraf-militanten kan overhalen hun mening te veranderen, en te militeren VOOR doodstraf, zij het wel in bijzondere omstandigheden. Voor bijzondere misdaden, bijzondere straffen. Logisch, toch ? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#372 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Het gaat precies over wat jij hebt gezegd. Jij haalt er een karikatureel beeld bij over hoe erg en verschrikkelijk het er wel niet aan toe gaat voor mensen in een gevangenis. Als ik dan vermeld dat het slechts gaat om enkele uitzonderingen die hun straf volledig uitzitten ben ik plots off topic bezig?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#373 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#374 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#375 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#376 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik betwijfel of het er zo erg aan toe gaat. Ik heb nooit zelf in de bak gezeten dus ik kan niet uit eigen ervaring spreken, maar dat beeld dat bepaalde films over gevangenissen willen ophangen is duidelijk overdreven. Ik zeg niet dat er aangenaam vertoeven is, maar elke dag vrezen voor je leven? Come on.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#377 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Het is een beetje zoals geboren worden, in de bak komen. Je kunt geluk hebben, je kunt middelmatig uitkomen, of je kunt brute pech hebben. Nerdy uiterlijk? Slechte eerste indruk? En je krijgt veel slaag. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#378 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#379 | ||
Minister-President
|
![]() Citaat:
Citaat:
En ik blijf bij mijn stelling dat als je denkt dat opgesloten zitten helpt om iemand te rehabiliteren, je een grote vergissing maakt. Een gevangenis is een aparte samenleving met haar eigen regels die grondig verschillen met die van de buitenwereld. Zet een ordinaire sjakossentrekker enkele maanden vast en hij komt terug als een autodief.
ab lo dolchor qu'al cor mi vai Laatst gewijzigd door IronChef : 11 mei 2009 om 10:02. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#380 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |