Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 21 december 2009, 11:47   #361
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eurofreak Bekijk bericht
Ok, hier hebben wij een vraagende zijd (Vlaanderen wilt meer bevoegheden, splitsing van BHV Enz...). Wallonie en Brussels heebn nieks te vragen.

De bevoegheden in kwestie zijn federale bevoegheden dus een verandering van de federaale bevoegheden (aldus de grondwet) moet door alle regios (met een 2/3 totaal meederheid) in de federale parlement gestemd worden.

Als het niet zo is, als Vlaanderen gewoon haar demografische macht gebruikt, is de pandoradoos open voor een zuivere demografische logica van uit de Franstalige zijd(referendum in de faciliteitengemeenten: heriniging met Brussels of Wallonie, volkstelling in Brussels en Voeren,...).

Ik veronderstel dat Vlaanderen zal als eert dit soort scenario willen vermijden en de pandoradoos niet openen, nee ?

Toch vreemde dat 50tig jaren geleden, waren de resultaten van de Voeren Referendum als onwettelijk door Vlaamse politicus beschrijven en nu zullen ze de zelfde technieken gebruiken ?????
wie heeft het over referenda om BHV te splitsen? geen enkele Vlaamse partij in het federale parlement hé. er is wel een wettelijke meerderheid om dat wetsvoorstel te stemmen. toevallig of niet, allemaal de Vlaamse partijen zijn voor en allemaal de Franstalige partijen zijn tegen. In feite weinig verschillend met het wetsvoorstel over de invoering van het vreemdelingenstemrecht natuurlijk, daar waren alle Franstalige partijen voor en maar 1 Vlaamse partij, de SPa. toch is het gestemd geraakt.

maar jij zegt dus als Wallonië en Brussel "non" zeggen dat Vlaanderen braaf moet luisteren? bizarre democratie hoor.
Oud 21 december 2009, 12:09   #362
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
Ik heb u er ook al vaak op gewezen dat het in mijn West-Vlaamse taal helemaal niet zo 'volksvreemd' is om te jijen en te jouen.

Ik ben 'gè' en 'uw' liever kwijt dan rijk.

Gelieve mij niet te bedillen.

Dank u,

djimi

PS: welke woordenboeken mag ik mijn leerlingen aanraden?
West-Vlaams:
"(Moeder tot zoon) Ge moe gy nu ne kièè kiekk'n noa dien toafle ..! 't Is oal kaffie neev'nst joen zatte. G'ee weere gebrield nièè ... nen brielpot daj gy zyt ..!"
(en tot de dochter) "En gy ..!" Ge moe'gy dao nie zitt'n gidder'n .. van ge zie wok zuk'een brielkoente ..! Kiekt maor ekièè an joen voet'n ... 't is ool bruuslienge up de groend ... 't ligt teetne voir ne gièèl nest kiek'ns ..!"

'Uw' West-Vlaams bestrijkt maar een klein gedeelte van West-Vlaanderen.

Laatst gewijzigd door system : 21 december 2009 om 12:11.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 december 2009, 12:28   #363
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Wallonië en Brussel zijn wel degelijk vragende partijen. De eerste wil dat Belgique blijft bestaan en de tweede wil lebensraum. Dat laatste moet voor Vlaanderen sowieso onbespreekbaar blijven. Dat eerste kan, op korte termijn, wel als pasmunt gebruikt worden om bvb de splitsing van BHV af te dwingen en een degelijke staatshervorming.
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 december 2009, 12:44   #364
Eurofreak
Vreemdeling

Eurofreak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
wie heeft het over referenda om BHV te splitsen? geen enkele Vlaamse partij in het federale parlement hé. er is wel een wettelijke meerderheid om dat wetsvoorstel te stemmen. toevallig of niet, allemaal de Vlaamse partijen zijn voor en allemaal de Franstalige partijen zijn tegen. In feite weinig verschillend met het wetsvoorstel over de invoering van het vreemdelingenstemrecht natuurlijk, daar waren alle Franstalige partijen voor en maar 1 Vlaamse partij, de SPa. toch is het gestemd geraakt.

maar jij zegt dus als Wallonië en Brussel "non" zeggen dat Vlaanderen braaf moet luisteren? bizarre democratie hoor.
Meest Franstalige weten dat een eenzijdig stemming over BHV zal voor hun de eind van Belgie zijn. Hoe zo ?

Eerst, als geen oplossing gevonden is voor BHV in Mey 2010 (eind van de alarmbelprocedures), zal indien de splitsing van BHV in onze parlement gestemd kunnen worden. Met een vlaamse meederheid ervoor en een unaniem franstalige minderheid tegen, zal de splitsing wettelijk worden.

Tweede, dat zal zeker een enoorm ontgoocheling zijn voor de franstalige partijen. Hun stemmers zullen zeker voor meer radicale partijen stemmen (FDF ???). Voor hun, de enige oplossing is de hele system te stoppen. Er zijn alle geruchten van een generaal ontslag van Franstalige federaal ministers na de stemming in parlement met als gevolgen nieuwe verkiezingen (zonder splitsing van BHV omdat zonder regering kan de koning geen wet onderschrijven).

Derde, een meederheid van de Franstalige bevolking zal diep ontgoocheld zijn over de Vlaamse manier om zijn wil via zuiver demografiche macht te forceren. Veel van hun zulen van Belgicisten naar radikalen veranderen.

DUS....
De toestand zal dus echt geblokkeerd zijn.
Dat toestand (Franstalige partijen die Belgie blokkeren) is een echte droom voor vlaamse nationalisten (ik ben toch verbaasd dat er vroeger geen melding van dit scenario gemaakt wordt).

Dat is een "lose-lose" toestand voor wallonie en Brussels (BHV zal in ieder geval gesplits worden), voor hun partijen (stemmers zullen massaal voor radikaal partijen stemmen als ze niet meer radikaal zijn), voor Belgie (geen regering). Tijd speelt tegen de Franstaligen.

Als het zo gebeurd, zijn alle scenarios mogelijk (Vlaamse onafhankelijheid,...) maar de Franstalige partijen zullen verder voor BHV vechten (politieke bedoel ik).

Daarom is de stemming van de BHV splitsing in Mey een kruispunt...Als de vlaamse partijen ervoor stemment, zullen ze rechstreeks kiezen voor een mogelijke eind van Belgie.

Welkom in onze federale democratie.
Oud 21 december 2009, 12:47   #365
Eurofreak
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
Wallonië en Brussel zijn wel degelijk vragende partijen. De eerste wil dat Belgique blijft bestaan en de tweede wil lebensraum. Dat laatste moet voor Vlaanderen sowieso onbespreekbaar blijven. Dat eerste kan, op korte termijn, wel als pasmunt gebruikt worden om bvb de splitsing van BHV af te dwingen en een degelijke staatshervorming.
Wallonie wilt gewoon de huidige Belgie te reden (dat is dus geen "eis"), Brussel zou graag niet meer geografische beperkt worden. Een splitsing van BHV wekt dus tegen hun belang (zij zouden liever BHV in de Brussel gemmenschap krijgen).
Oud 21 december 2009, 12:51   #366
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Meest Franstalige weten dat een eenzijdig stemming over BHV zal voor hun de eind van Belgie zijn.

Met andere woorden: de meerderheid kan/mag niets meer beslissen in Belgie, als die meerderheid Vlaams is. Echter, wetten die tot stand zijn gekomen dankzij een Franstalige meerderheid kunnen wel. Dat is België voor de Franstaligen.

Weg ermee. Weg er-mee!
Zeno! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 december 2009, 12:54   #367
Fetai
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
West-Vlaams:
"(Moeder tot zoon) Ge moe gy nu ne kièè kiekk'n noa dien toafle ..! 't Is oal kaffie neev'nst joen zatte. G'ee weere gebrield nièè ... nen brielpot daj gy zyt ..!"
(en tot de dochter) "En gy ..!" Ge moe'gy dao nie zitt'n gidder'n .. van ge zie wok zuk'een brielkoente ..! Kiekt maor ekièè an joen voet'n ... 't is ool bruuslienge up de groend ... 't ligt teetne voir ne gièèl nest kiek'ns ..!"

De leraar uit Limburg weet het weer beter dan de West-Vlaming zelf. Ik zou maar luisteren djimi, dadelijk moet je nog nablijven.
Fetai is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 december 2009, 12:59   #368
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht

...

Dat is best mogelijk, maar dat doet er verder niet toe.

Ik heb 'jij' en 'jou' nooit als 'volksvreemd' ervaren.

En nu weet ik nog steeds niet wèlk woordenboek ik mijn anderstalige leerlingen mag/moet aanraden.

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 december 2009, 13:01   #369
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
[b] Er zijn alle geruchten van een generaal ontslag van Franstalige federaal ministers na de stemming in parlement met als gevolgen nieuwe verkiezingen (zonder splitsing van BHV omdat zonder regering kan de koning geen wet onderschrijven).
Interessant en plausibel scenario. Ik kende het nog niet.
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 december 2009, 13:01   #370
Eurofreak
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeno! Bekijk bericht

Met andere woorden: de meerderheid kan/mag niets meer beslissen in Belgie, als die meerderheid Vlaams is. Echter, wetten die tot stand zijn gekomen dankzij een Franstalige meerderheid kunnen wel. Dat is België voor de Franstaligen.

Weg ermee. Weg er-mee!
"wetten die tot stand zijn gekomen dankzij een Franstalige meerderheid kunnen wel"
HOEZO, geef mij de naam van de laatste Franstalige Eerst Minister ? Sinds wanneer was er een franstalige meerderheid in Parliament ????

De Vlaamse meederheid kan niet voor iedereen beslissen. Als het gaat over Vlaamse bevoegheden heb ik geen probleem ermee. Als het over federale bevoegheden gaat, ga ik helemaal niet akkoord. Het is zo in meest federale landen, waarom niet in Belgie ? Het lijst van federale bevoegheden is het produkt van verschillende akkorden (St Michel,...). Als het moet verandert worden, moet het via de aktoren van deze akkorden en niet via een zijd alleen.

De meerderheid kan niet voor iedereen beslissen in een federale staat...daarvoor heeft de Vlaamse beweging gevochten gedurende de 1900 tot 1960. Nu is het anders ??????

LUNCH BREAK..Terug in 1 uur.

Laatst gewijzigd door Eurofreak : 21 december 2009 om 13:02.
Eurofreak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 december 2009, 13:01   #371
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Meest Franstalige weten dat een eenzijdig stemming over BHV zal voor hun de eind van Belgie zijn. Hoe zo ?

Eerst, als geen oplossing gevonden is voor BHV in Mey 2010 (eind van de alarmbelprocedures), zal indien de splitsing van BHV in onze parlement gestemd kunnen worden. Met een vlaamse meederheid ervoor en een unaniem franstalige minderheid tegen, zal de splitsing wettelijk worden.

Tweede, dat zal zeker een enoorm ontgoocheling zijn voor de franstalige partijen. Hun stemmers zullen zeker voor meer radicale partijen stemmen (FDF ???). Voor hun, de enige oplossing is de hele system te stoppen. Er zijn alle geruchten van een generaal ontslag van Franstalige federaal ministers na de stemming in parlement met als gevolgen nieuwe verkiezingen (zonder splitsing van BHV omdat zonder regering kan de koning geen wet onderschrijven).

Derde, een meederheid van de Franstalige bevolking zal diep ontgoocheld zijn over de Vlaamse manier om zijn wil via zuiver demografiche macht te forceren. Veel van hun zulen van Belgicisten naar radikalen veranderen.

DUS....
Dat toestand (Franstalige partijen die Belgie blokkeren) is een echte droom voor vlaamse nationalisten (ik ben toch verbaasd dat er vroeger geen melding van dit scenario gemaakt wordt).

Dat is een "lose-lose" toestand voor wallonie en Brussels (BHV zal in ieder geval gesplits worden), voor hun partijen (stemmers zullen massaal voor radikaal partijen stemmen als ze niet meer radikaal zijn), voor Belgie (geen regering). Tijd speelt tegen de Franstaligen.

Als het zo gebeurd, zijn alle scenarios mogelijk (Vlaamse onafhankelijheid,...) maar de Franstalige partijen zullen verder voor BHV vechten (politieke bedoel ik).

Daarom is de stemming van de BHV splitsing in Mey een kruispunt...Als de vlaamse partijen ervoor stemment, zullen ze rechstreeks kiezen voor een mogelijke eind van Belgie.

en de Franstaligen blokkeren momenteel de federale regering en maken van de federale ministeries een puinhoop (financiën, justitie, ...).

welkom in onze federale democratie.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 december 2009, 13:05   #372
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
"wetten die tot stand zijn gekomen dankzij een Franstalige meerderheid kunnen wel"
HOEZO, geef mij de naam van de laatste Franstalige Eerst Minister ? Sinds wanneer was er een franstalige meerderheid in Parliament ????

De Vlaamse meederheid kan niet voor iedereen beslissen. Als het gaat over Vlaamse bevoegheden heb ik geen probleem ermee. Als het over federale bevoegheden gaat, ga ik helemaal niet akkoord. Het is zo in meest federale landen, waarom niet in Belgie ? Het lijst van federale bevoegheden is het produkt van verschillende akkorden (St Michel,...). Als het moet verandert worden, moet het via de aktoren van deze akkorden en niet via een zijd alleen.

De meerderheid kan niet voor iedereen beslissen in een federale staat...daarvoor heeft de Vlaamse beweging gevochten gedurende de 1900 tot 1960. Nu is het anders ??????
fout!

de Vlaamse beweging wilde dat Vlaanderen gelijkwaardig werd behandeld en dat de Nederlandse taal en cultuur in België werd beschermd.
De Vlaamse beweging bestaat ook al sinds 1831 ipv 1900.

de taalgrens kwam er door vervalste taaltellingen door de Francofonie om Vlaams grondgebied af te pakken. er waren veel rellen.
en na 50 jaar wordt de taalgrens nog altijd in vraag gesteld door de Francofonie

en de federalisering van België kwam er op vraag van de Francofonie (ja zij weer) omdat ze geen Etat Belgo-Flamand wilden.

Laatst gewijzigd door Shadowke : 21 december 2009 om 13:06.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 december 2009, 13:06   #373
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
... een meederheid van de Franstalige bevolking zal diep ontgoocheld zijn .... Veel van hun zulen van Belgicisten naar radikalen veranderen.
Belgicist of radikaal. De vraag is wat erger is...
Oud 21 december 2009, 13:08   #374
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Mijn voorstel in één van deze draden is altijd geweest om een Franstalige premier te maken (Reynders bv) en tegelijkertijd BHV te splitsen.
Oud 21 december 2009, 13:10   #375
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

DUS....

waarom zou het splitsen van BHV het einde van België inluiden? waarom zouden de Franstalige ministers moeten opstappen? ministers zijn en blijven maar lid van de uitvoerende macht hoor. zij moeten dus gewoon uitvoeren wat de wetgevende macht, het parlement, beslist, niets meer of niets minder.

Voor de Walen gebeurt er echt niets hoor bij het splitsen van BHV. het betekent gewoon het einde van een decennialange discriminatie en het einde van het bevoordelen van mensen die vinden dat ze übermenschen zijn, das al. waarom zouden de rechtgeaarde Walen daartegen moeten zijn????

als de Vlaamse partijen stemmen voor de splitsing van BHV, dan stemmen ze gewoon voor de splitsing van BHV, voor niets anders. die bangmakerij van jou hier slaat gewoon op niets.
Oud 21 december 2009, 13:15   #376
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

...

een meerderheid van de Franstalige bevolking zal diep ontgoocheld zijn over de Vlaamse manier om zijn wil via zuiver demografiche macht te forceren.

...
Nogal wat Nederlands-talige Belgen zijn nù al diep ontgoocheld over de manier waarop hun Frans-talige compatriotes hun wil forceren, over de manier waarop ze door Frans-talige compatriotes in binnen- en buitenland 'zwart' worden gemaakt, over de manier waarop ze in de hoofdstad van het land worden behandeld, ...

Oud 21 december 2009, 13:17   #377
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Mijn voorstel in één van deze draden is altijd geweest om een Franstalige premier te maken (Reynders bv) en tegelijkertijd BHV te splitsen.
't Schijnt dat Reynders dat niet ziet zitten.

Oud 21 december 2009, 13:35   #378
Luc Bekaert
Gouverneur

Luc Bekaert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fetai Bekijk bericht
De leraar uit Limburg weet het weer beter dan de West-Vlaming zelf. Ik zou maar luisteren djimi, dadelijk moet je nog nablijven.

Laatst gewijzigd door Luc Bekaert : 21 december 2009 om 13:37.
Luc Bekaert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 december 2009, 13:46   #379
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wallonie wilt gewoon de huidige Belgie te reden (dat is dus geen "eis"),
Dat is wel degelijk een eis. Staatshervormingen dringen zich op en zowat alle Vlaamse partijen (de meerderheid dus) willen die.
Oud 21 december 2009, 13:47   #380
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

DUS....

Moest het werkelijk zo kunnen lopen, ik teken er onmiddellijk voor.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:15.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be