![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#361 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
machtspolitiek om te kleineren, laten merken dat het Nederlands (zij zullen steevast het Vlaams zeggen) geen volwaardige taal is of toch op zijn minst niet evenwaardig aan het Frans ... kleinzielige mensen |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#362 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Zie-lig! Maar wel grappig ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#363 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
of die Vlamingen die meelopen zijn allemaal marginale ongeletterden ... dat zou haast even erg zijn ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#364 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#365 |
Parlementslid
|
![]() Ik heb daar geen probleem mee in de veronderstelling weliswaar dat ze dan ook de Belgische staatsschuld op zich nemen. Het één gaat niet zonder het ander.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#366 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Je had het blijkbaar ook niet door. Wat maar eens aantoont hoe goed je het Nederlands (voor jou natuurlijk "Vlaams") beheerst. Het trema had moeten op de E staan, en niet op de I.
![]() |
#367 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#368 |
Europees Commissaris
|
![]() Voor veel Belgicisten is de verbondenheid met Frankrijk aanhalen geen probleem, maar ho maar indien je hetzelfde met Nederland durft (een uiteindelijke vereniging met Nederland wordt ook daarmee impliciet als realistischer opgevat, vandaar die 'angst'). Het feit dat mensen die radicaal tegen de vereniging zijn, en vaak enkel die mensen, vaak geneigd zijn hun taal Vlaams te noemen voedt deze karikatuur. Mij brengt het alleszins niet onder de indruk.
Als je niet radicaal isolationistisch staat tegenover Nederland ben je zelfs al een Groot-Nederlander volgens sommigen. Transponeer je diezelfde logica op onze Frans- en Duitstalige landgenoten dan is volgens mij meer dan 95% er rattachist. Niets is minder waar natuurlijk.
![]() |
#369 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door system : 1 maart 2010 om 17:55. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#370 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Mijn taal is dezelfde als diegene die jij hier op het net gebruikt, namelijk Algemeen Nederlands. Dus ik "verguis" mijn eigen taal hoegenaamd niet. Tenzij jij zou alluderen op het "Vlaams". Maar dat ken ik ook. En het is niet omdat ik mijn Vlaams (in mijn geval het West-Vlaams) slechts gebruik wanneer ik mijn familie in W-Vl. bezoek, dat ik tegen dat West-Vlaams vijandig zou staan. Het kan, net zoals jouw Limburgs, gebruikt worden in de gepaste omstandigheden. Wat ik ook doe. Jij schrijft hier toch ook geen Limburgs op dit forum? Ik heb dit verhaal hier reeds ettelijke malen gebracht, maar met intrieste figuren zoals jij en je fellow-travellers is het allemaal boter aan de galg. Spreek jij maar "Vlaams", in jouw geval Limburgs, en zeur niet verder om mijn hoofd. Ik heb daarvoor het geduld niet meer. Ga fietsen. (Allé, in joen geval: goa gie mo rieën me je velo).
![]() |
#371 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door system : 1 maart 2010 om 18:18. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#372 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#373 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En bon. In schulddossiers gaan schuldeisers in de eerste plaats waar meest te rapen valt. Laatst gewijzigd door solidarnosc : 1 maart 2010 om 18:24. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#374 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Hou op met je eindeloos gemekker. Je treedt hier voortdurend op als een clown met een tricolore ("noir-jaune-rouge") pakje en Limburgse klompen. Hoe dicht mijn Nederlands bij het "Hollands" staat, daar kunnen slechts de Nederlanders op dit forum over oordelen. Wanneer ik mijn spreekvaardigheid zo ver zou kunnen drijven dat mijn AN klinkt als dat van de VRT-nieuwslezers en -lezeressen, dan zou dat nog niet eens "Hollands" zijn. Blijkbaar zou jij liever het nieuws horen lezen in Verkavelingsvlaams. Ik hou je niet tegen, je doet maar.
![]() |
#375 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door system : 1 maart 2010 om 19:15. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#376 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Hollands klinken zoals Nederlands in Holland klinkt? Of Nederlands klinken zoals Hollands in Olland klinkt? Of AN woordenschat met een Vlaamse tongval uitgesproken? of iets anders?
![]() |
![]() |
#377 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
*edit* vooral het laatste denk ik. (Nederlands gebruikt als in het land Nederland, niet de taal)
The difference between stupidity and genius is that genius has its limits (Albert Einstein) Laatst gewijzigd door Alboreto : 1 maart 2010 om 22:17. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#378 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De inbreng van het Nederlands boven de grens is buitenproportioneel groot. De Randstad is dan ook het culturele centrum van onze taal. Nou én? Toch vindt er af en toe een prachtig Zuid-Nederlands woord ingang in het AN. Gisteren hoorden we tijdens de ijshocky wedstrijd tussen Canada en de VS de Nederlandse verslaggever meerdere malen spreken over 'een gekraakt schot'. Een blijvertje. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#379 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Er schiet mij net te binnen dat het werkwoord 'kraken (voor)' in Suriname, de betekenis van 'supporteren (voor)' heeft.
Zou ook weleens in het AN terecht kunnen komen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#380 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
En wat dat lidmaatschap van EU, VN, enz betreft: als de scheiding ordentelijk gebeurt (en natuurlijk zal alles hier vreedzaam gebeuren, zoals het trouwens als jaren bezig is), is zoiets een formaliteit. |
|
![]() |
![]() |