Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 1 maart 2010, 10:16   #361
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door job Bekijk bericht
Veel van die Belgicisten willen geen behoorlijk NL kennen.
het gaat idd dikwijls om een bewuste strategie

machtspolitiek om te kleineren, laten merken dat het Nederlands (zij zullen steevast het Vlaams zeggen) geen volwaardige taal is of toch op zijn minst niet evenwaardig aan het Frans ... kleinzielige mensen
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 maart 2010, 15:45   #362
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door job Bekijk bericht
Veel van die Belgicisten willen geen behoorlijk NL kennen.
Het is wel geruststellend om te zien dat al die "Nederlandstalige" opschriften in belgicistische optochten allemaal afkomstig zijn van Franstaligen, om zo de indruk te wekken dat er ook veel Vlamingen meelopen in pro-Belgische manifestaties.

Zie-lig! Maar wel grappig
Zeno! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 maart 2010, 15:47   #363
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeno! Bekijk bericht
Het is wel geruststellend om te zien dat al die "Nederlandstalige" opschriften in belgicistische optochten allemaal afkomstig zijn van Franstaligen, om zo de indruk te wekken dat er ook veel Vlamingen meelopen in pro-Belgische manifestaties.

Zie-lig! Maar wel grappig
dat moet de verklaring zijn !

of die Vlamingen die meelopen zijn allemaal marginale ongeletterden ... dat zou haast even erg zijn
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 maart 2010, 15:51   #364
Loki
Parlementsvoorzitter

Loki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Euh, zulke Walen ken ik niet.

Ik ken daarentegen wel Hollanders die Vlaanderen willen omdopen tot Nederland.
Tja...het blijven imperialisten.
Loki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 maart 2010, 16:03   #365
Hendrik de Stoute
Parlementslid

Hendrik de Stoute's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht
Nogal logisch dat als VL besluit om Bruxelles en Wallonië te verlaten; Bruxelles en Wallonië zich verder Belgique blijven noemen.
Het is niet omdat VL alleen verder zou willen dat Wallonië automatisch dat spiegelbeeld moet overnemen.
Ik heb daar geen probleem mee in de veronderstelling weliswaar dat ze dan ook de Belgische staatsschuld op zich nemen. Het één gaat niet zonder het ander.
Hendrik de Stoute is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 maart 2010, 17:07   #366
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Dat zegt U alleen omdat er "best" staat en niet "barst".
Je had het blijkbaar ook niet door. Wat maar eens aantoont hoe goed je het Nederlands (voor jou natuurlijk "Vlaams") beheerst. Het trema had moeten op de E staan, en niet op de I.
Oud 1 maart 2010, 17:14   #367
quercus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht

machtspolitiek om te kleineren, laten merken dat het Nederlands (zij zullen steevast het Vlaams zeggen) geen volwaardige taal is
of toch op zijn minst niet evenwaardig aan het Frans ... kleinzielige mensen
Dat is inderdaad zo. Een vlot gesproken AN bevestigt in hun ogen al te zeer de taaleenheid met Nederland. En zelfs dát is in hun ogen taboe. Dus moet het "Vlaams" zijn. Een vaststelling die evenzeer geldt voor Vlaamse Belgicisten als voor rabiate Francofonen.
Oud 1 maart 2010, 17:46   #368
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Voor veel Belgicisten is de verbondenheid met Frankrijk aanhalen geen probleem, maar ho maar indien je hetzelfde met Nederland durft (een uiteindelijke vereniging met Nederland wordt ook daarmee impliciet als realistischer opgevat, vandaar die 'angst'). Het feit dat mensen die radicaal tegen de vereniging zijn, en vaak enkel die mensen, vaak geneigd zijn hun taal Vlaams te noemen voedt deze karikatuur. Mij brengt het alleszins niet onder de indruk.
Als je niet radicaal isolationistisch staat tegenover Nederland ben je zelfs al een Groot-Nederlander volgens sommigen. Transponeer je diezelfde logica op onze Frans- en Duitstalige landgenoten dan is volgens mij meer dan 95% er rattachist. Niets is minder waar natuurlijk.
Scarabaeida is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 maart 2010, 17:54   #369
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Dat een aantal Belgische Franstaligen zich vijandig gedragen tegenover alles wat met Vlaanderen te maken heeft is voor de Vlamingen niet prettig, maar het verwondert niet. We zijn dat reeds lang gewoon.
Het meest ergerlijke zijn evenwel de Vlaamse Belgicisten die voortdurend bezig zijn aan een écht mollenwerk t.a.v. hun eigen natie. Het hoeft dan ook niet te verbazen dat je van dergelijke figuren de meest laag bij grondse verwijten naar je hoofd geslingerd krijgt.
Als er hier één grote mol op dit forum rondkruipt, dan bent u het wel. Een mol van Oranje wel te verstaan. En bovendien, een blinde mol die zijn eigen taal verguist.

Laatst gewijzigd door system : 1 maart 2010 om 17:55.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 maart 2010, 18:10   #370
quercus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Als er hier één grote mol op dit forum rondkruipt, dan bent u het wel. Een mol van Oranje wel te verstaan. En bovendien, een blinde mol die zijn eigen taal verguist.
Mijn taal is dezelfde als diegene die jij hier op het net gebruikt, namelijk Algemeen Nederlands. Dus ik "verguis" mijn eigen taal hoegenaamd niet. Tenzij jij zou alluderen op het "Vlaams". Maar dat ken ik ook. En het is niet omdat ik mijn Vlaams (in mijn geval het West-Vlaams) slechts gebruik wanneer ik mijn familie in W-Vl. bezoek, dat ik tegen dat West-Vlaams vijandig zou staan. Het kan, net zoals jouw Limburgs, gebruikt worden in de gepaste omstandigheden. Wat ik ook doe. Jij schrijft hier toch ook geen Limburgs op dit forum? Ik heb dit verhaal hier reeds ettelijke malen gebracht, maar met intrieste figuren zoals jij en je fellow-travellers is het allemaal boter aan de galg. Spreek jij maar "Vlaams", in jouw geval Limburgs, en zeur niet verder om mijn hoofd. Ik heb daarvoor het geduld niet meer. Ga fietsen. (Allé, in joen geval: goa gie mo rieën me je velo).
Oud 1 maart 2010, 18:13   #371
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Mijn taal is dezelfde als diegene die jij hier op het net gebruikt, namelijk Algemeen Nederlands. Dus ik "verguis" mijn eigen taal hoegenaamd niet. Tenzij jij zou alluderen op het "Vlaams". Maar dat ken ik ook. En het is niet omdat ik mijn Vlaams (in mijn geval het West-Vlaams) slechts gebruik wanneer ik mijn familie in W-Vl. bezoek, dat ik tegen dat West-Vlaams vijandig zou staan. Het kan, net zoals jouw Limburgs, gebruikt worden in de gepaste omstandigheden. Wat ik ook doe. Jij schrijft hier toch ook geen Limburgs op dit forum? Ik heb dit verhaal hier reeds ettelijke malen gebracht, maar met intrieste figuren zoals jij en je fellow-travellers is het allemaal boter aan de galg. Spreek jij maar "Vlaams", in jouw geval Limburgs, en zeur niet verder om mijn hoofd. Ik heb daarvoor het geduld niet meer. Ga fietsen. (Allé, in joen geval: goa gie mo rieën me je velo).
Dat is naast de kwestie. Mijn taal is ook Nederlands. Bij u is een taal slechts Nederlands wanneer ze veel trekt op het Hollands of op het Noord-Nederlands.

Laatst gewijzigd door system : 1 maart 2010 om 18:18.
Oud 1 maart 2010, 18:15   #372
globalmedia
Minister-President

globalmedia's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht

machtspolitiek om te kleineren, laten merken dat het Nederlands (zij zullen steevast het Vlaams zeggen) geen volwaardige taal is of toch op zijn minst niet evenwaardig aan het Frans ... kleinzielige mensen
vlamingen zijn ook niet de grootste versierders
Oud 1 maart 2010, 18:22   #373
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

solidarnosc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hendrik de Stoute Bekijk bericht
Ik heb daar geen probleem mee in de veronderstelling weliswaar dat ze dan ook de Belgische staatsschuld op zich nemen. Het één gaat niet zonder het ander.
Het is niet aan een separatistisch Vlaanderen om te gaan bepalen hoe Brussel en Wallonië zich voortaan zullen noemen. Het is toch compleet irreaal dat nadat Vlaanderen zich heeft afscheiden van België (onder aanvoeren van een stel België haters) men dan nog eens gaan beslissen hoe de Franstaligen hun land zouden moeten noemen. Als de Basken zich scheiden van Spanje ga je dan ook zeggen dat de Spanjaarden niet langer Spanje mogen gebruiken, of mochten de Broetenen (theoretisch) onafhankelijk worden ga je dan de Fransen verbieden om Frankrijk nog langer te gebruiken? Wat zou Vlaanderen dat uitmaken? Reeds last van heimwee? Het meest voor de hand liggende is gewoon de naam België te blijven gebruiken. Als ze de juridisch constructie België gewoon behouden (wat nog iets totaal anders is dan de naam België behouden) met de staatsschuld dan zou dat ook betkenen dat Vlaanderen, weliswaar geen staatsschuld heeft maar juridisch nergens staat. Ik denk aan lidmaatschap van de VN, EU, NATO etc....

En bon. In schulddossiers gaan schuldeisers in de eerste plaats waar meest te rapen valt.

Laatst gewijzigd door solidarnosc : 1 maart 2010 om 18:24.
solidarnosc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 maart 2010, 18:46   #374
quercus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat is naast de kwestie. Mijn taal is ook Nederlands. Bij u is een taal slechts Nederlands wanneer ze veel trekt op het Hollands of op het Noord-Nederlands.
Hou op met je eindeloos gemekker. Je treedt hier voortdurend op als een clown met een tricolore ("noir-jaune-rouge") pakje en Limburgse klompen. Hoe dicht mijn Nederlands bij het "Hollands" staat, daar kunnen slechts de Nederlanders op dit forum over oordelen. Wanneer ik mijn spreekvaardigheid zo ver zou kunnen drijven dat mijn AN klinkt als dat van de VRT-nieuwslezers en -lezeressen, dan zou dat nog niet eens "Hollands" zijn. Blijkbaar zou jij liever het nieuws horen lezen in Verkavelingsvlaams. Ik hou je niet tegen, je doet maar.
Oud 1 maart 2010, 18:51   #375
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Hou op met je eindeloos gemekker. Je treedt hier voortdurend op als een clown met een tricolore ("noir-jaune-rouge") pakje en Limburgse klompen. Hoe dicht mijn Nederlands bij het "Hollands" staat, daar kunnen slechts de Nederlanders op dit forum over oordelen. Wanneer ik mijn spreekvaardigheid zo ver zou kunnen drijven dat mijn AN klinkt als dat van de VRT-nieuwslezers en -lezeressen, dan zou dat nog niet eens "Hollands" zijn. Blijkbaar zou jij liever het nieuws horen lezen in Verkavelingsvlaams. Ik hou je niet tegen, je doet maar.
U verwart 'verkavelingsvlaams' met een gelijkwaardige inbreng van zuid-Nederlandse woorden van onze taal (gesproken door meer dan 6.000.000 Vlaamse mensen) in het Algemeen Beschaafd Nederlands.

Laatst gewijzigd door system : 1 maart 2010 om 19:15.
Oud 1 maart 2010, 21:59   #376
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
ik heb in alle eerlijkheid geen enkel idee meer wat wordt bedoelt met Hollands klinken, zoals System het gebruikt.

Hollands klinken zoals Nederlands in Holland klinkt? Of Nederlands klinken zoals Hollands in Olland klinkt? Of AN woordenschat met een Vlaamse tongval uitgesproken? of iets anders?
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 maart 2010, 22:16   #377
Alboreto
Perm. Vertegenwoordiger VN

Alboreto's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
Hollands klinken zoals Nederlands in Holland klinkt? Of Nederlands klinken zoals Hollands in Olland klinkt? Of AN woordenschat met een Vlaamse tongval uitgesproken? of iets anders?
Ik vermoed een combinatie van de Nederlandse woordenschat en het Nederlandse accent.
*edit* vooral het laatste denk ik.
(Nederlands gebruikt als in het land Nederland, niet de taal)

Laatst gewijzigd door Alboreto : 1 maart 2010 om 22:17.
Alboreto is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 maart 2010, 22:22   #378
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
U verwart 'verkavelingsvlaams' met een gelijkwaardige inbreng van zuid-Nederlandse woorden van onze taal (gesproken door meer dan 6.000.000 Vlaamse mensen) in het Algemeen Beschaafd Nederlands.

De inbreng van het Nederlands boven de grens is buitenproportioneel groot. De Randstad is dan ook het culturele centrum van onze taal. Nou én?

Toch vindt er af en toe een prachtig Zuid-Nederlands woord ingang in het AN. Gisteren hoorden we tijdens de ijshocky wedstrijd tussen Canada en de VS de Nederlandse verslaggever meerdere malen spreken over 'een gekraakt schot'. Een blijvertje.
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 maart 2010, 22:25   #379
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Er schiet mij net te binnen dat het werkwoord 'kraken (voor)' in Suriname, de betekenis van 'supporteren (voor)' heeft.

Zou ook weleens in het AN terecht kunnen komen.
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 maart 2010, 23:46   #380
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc Bekijk bericht
Als ze de juridisch constructie België gewoon behouden (wat nog iets totaal anders is dan de naam België behouden) met de staatsschuld dan zou dat ook betkenen dat Vlaanderen, weliswaar geen staatsschuld heeft maar juridisch nergens staat. Ik denk aan lidmaatschap van de VN, EU, NATO etc....
Indien Vlaanderen zich eenzijdig afscheidt van Belgie, is het inderdaad logisch dat Wallobrux verdergaat onder de naam Belgie. Indien echter Belgie uit elkaar valt 'in onderlinge toestemming' (meest waarschijnlijke scenario) ligt de zaak anders... Niet dat ik er ook maar enig probleem mee zou hebben dat ze de naam Belgique zouden verdergebruiken.

En wat dat lidmaatschap van EU, VN, enz betreft: als de scheiding ordentelijk gebeurt (en natuurlijk zal alles hier vreedzaam gebeuren, zoals het trouwens als jaren bezig is), is zoiets een formaliteit.
Zeno! is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:44.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be