![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#361 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Belgie is een systeem van 2 democratieën of beter nog 2 particratieën. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#362 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Overigens: ook in vele andere landen (VS, Frankrijk, ...) kun je niet voor alle volksvertegenwoordigers stemmen. Vaak wel voor het regerings- of staatshoofd (hoewel, in sommige landen zoals de Comoren roteert het presidentsschap onder de eilandstaten). Ook in "pure" democratieën zoals de Atheense was dit het geval. Er bestond een algemene vergadering, inderdaad, maar het dagelijks bestuur ("de 500") werd opgemaakt uit mensen, verkozen uit de phylè van de stad. Het lijkt me sterk dat in een onafhankelijk Vlaanderen zou gekozen worden voor een unitaire kieskring voor zowel de wetgevende als de uitvoerende macht.
Laatst gewijzigd door lombas : 18 januari 2012 om 21:04. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#363 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Het Oosten : 18 januari 2012 om 21:20. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#364 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Ik ben voor een verder doorgedreven federalisering, zoals het door sommigen verkeerdelijk confederatie genoemd wordt met heel veel bevoegdheden voor de deelstaten, eigen inning van belastingen en dergelijke. En een mate van solidariteit is toegestaan, met transparantie en een actieplan. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#365 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
de meeste parlementariërs in zowel het Vlaams als Federaal parlement kwamen op in kieskringen waar ik niet kon stemmen. Ik stel dan ook voor om de provincie Antwerpen tot onafhankelijke staat uit te roepen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#366 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Al de rest is gekeuvel in de marge.
Maar juist omdat ik weinig van de menselijke gesteldheid, de tijden van voorspoed, de partiële vooruitgang verwacht, schijnen de pogingen tot wederaanvang en voortzetting mij evenzovele wonderen toe die de ontzaglijke massa van de kwalen, mislukkingen, zorgeloosheid en dwaling bijna goedmaken. De catastrofen en de ruïnes zullen komen; de wanorde zal zegevieren, maar de orde zal dit ook van tijd tot tijd. Marguerite Yourcenar, Hadrianus' gedenkschriften (1951) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#367 |
Europees Commissaris
|
![]() Interessante analyse van RVC die hier gerust mag gelinkt worden:
http://www.knack.be/opinie/columns/r...0031310302.htm ![]() België op zijn best. En intussen zit het hier nog zwart van de idioten die die bende klootzakken verdedigen tot de zever hen aan de lippen staat. On-be-grij-pe-lijk!!!
Maar juist omdat ik weinig van de menselijke gesteldheid, de tijden van voorspoed, de partiële vooruitgang verwacht, schijnen de pogingen tot wederaanvang en voortzetting mij evenzovele wonderen toe die de ontzaglijke massa van de kwalen, mislukkingen, zorgeloosheid en dwaling bijna goedmaken. De catastrofen en de ruïnes zullen komen; de wanorde zal zegevieren, maar de orde zal dit ook van tijd tot tijd. Marguerite Yourcenar, Hadrianus' gedenkschriften (1951) |
![]() |
![]() |
![]() |
#368 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() 2
|
![]() |
![]() |
![]() |
#369 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#370 |
Vreemdeling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#371 |
Parlementslid
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#372 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land. We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#373 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#374 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dat zij een andere definitie hanteerden van burgerschap, lijkt me in historisch perspectief niet meer dan normaal. Dat vrouwen niet konden deelnemen vonden ze even evident als dat kinderen dat niet konden. Verder was het uiteraard uitgesloten om slaven of - godbetert! - kooplieden zomaar toegang te geven tot het volksbestuur. In dat opzicht noem ik Athene dus een "pure" democratie: naar hun maatstaf konden alle burgers deelnemen aan het wetgevend proces (en kans maken op het uitvoerend proces). En misschien is het wel omdát wij in deze tijd zoveel "burgers" hebben, dat we deze vorm van democratie niet meer kunnen hanteren. ![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#375 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Noch voor de kamer, noch voor het Vlaams parlement heb ik trouwens de mogelijkheid te stemmen op de kandidaten van andere provincies. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#376 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Het Oosten : 19 januari 2012 om 12:01. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#377 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Meestal leer je dat te vermijden tijdens de eerste les historische kritiek.
![]() |
![]() |
![]() |
#378 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Helemaal niet. U echter, u doet aan presentisme. Want er heeft nooit een democratie bestaan in Athene. Men heeft ons wel dat altijd proberen wijs te maken.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#379 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#380 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De Grieken zelf gebruikten de term voor hun staatsvorm, dus ofwel hanteer je de verkeerde definitie en dien je een ander woord uit te vinden, ofwel aanvaard je dat door de tijd heen begrippen anders ingevuld kunnen worden en onderworpen zijn aan de mores die dan heersen. In de ogen van de Grieken namen alle burgers deel aan de Ekklèsia. Dat is iets wat niet over België kan gezegd worden. Dat jij daar dan noodzakelijkerwijze waardeoordelen wil aan verbinden over de gedachtestijl over de samenleving van 2400 jaar terug, wil ik je graag gunnen. Maar ontken dan niet dat dit een vorm van presentisme is waar je in een discussie weinig wegen mee kunt bewandelen.
![]() |
![]() |