Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 18 januari 2012, 20:41   #361
stuyckp
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Wat een onzin. Natuurlijk is België een democratie.
Natuurlijk is Belgie geen democratie. Ik kan niet op Di Rupo stemmen en jij ook niet en toch is hij mijn premier. Ik kan de Waalse politici niet afstraffen omdat ze Vlaams geld verkwanselen.
Belgie is een systeem van 2 democratieën of beter nog 2 particratieën.
stuyckp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 januari 2012, 20:59   #362
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stuyckp Bekijk bericht
Natuurlijk is Belgie geen democratie. Ik kan niet op Di Rupo stemmen en jij ook niet en toch is hij mijn premier. Ik kan de Waalse politici niet afstraffen omdat ze Vlaams geld verkwanselen.
Je bent dus voor een nationale kieskring?

Overigens: ook in vele andere landen (VS, Frankrijk, ...) kun je niet voor alle volksvertegenwoordigers stemmen. Vaak wel voor het regerings- of staatshoofd (hoewel, in sommige landen zoals de Comoren roteert het presidentsschap onder de eilandstaten).

Ook in "pure" democratieën zoals de Atheense was dit het geval. Er bestond een algemene vergadering, inderdaad, maar het dagelijks bestuur ("de 500") werd opgemaakt uit mensen, verkozen uit de phylè van de stad.

Het lijkt me sterk dat in een onafhankelijk Vlaanderen zou gekozen worden voor een unitaire kieskring voor zowel de wetgevende als de uitvoerende macht.

Laatst gewijzigd door lombas : 18 januari 2012 om 21:04.
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 januari 2012, 21:19   #363
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht

Overigens: ook in vele andere landen (VS, Frankrijk, ...) kun je niet voor alle volksvertegenwoordigers stemmen. Vaak wel voor het regerings- of staatshoofd (hoewel, in sommige landen zoals de Comoren roteert het presidentsschap onder de eilandstaten).

Ook in "pure" democratieën zoals de Atheense was dit het geval. Er bestond een algemene vergadering, inderdaad, maar het dagelijks bestuur ("de 500") werd opgemaakt uit mensen, verkozen uit de phylè van de stad.

Het lijkt me sterk dat in een onafhankelijk Vlaanderen zou gekozen worden voor een unitaire kieskring voor zowel de wetgevende als de uitvoerende macht.
Voorzover Athene al een 'pure' democratie was. Want de vrouwen konden natuurlijk niet stemmen.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 18 januari 2012 om 21:20.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 januari 2012, 21:26   #364
stuyckp
Banneling

Standaard

Citaat:

Ik ben helemaal niet voor een nationale kieskring, heb ik dat gezegd ?
Ik ben voor een verder doorgedreven federalisering, zoals het door sommigen verkeerdelijk confederatie genoemd wordt met heel veel bevoegdheden voor de deelstaten, eigen inning van belastingen en dergelijke. En een mate van solidariteit is toegestaan, met transparantie en een actieplan.
stuyckp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 januari 2012, 21:51   #365
Frans Oghtendlicht
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Beste,

de meeste parlementariërs in zowel het Vlaams als Federaal parlement kwamen op in kieskringen waar ik niet kon stemmen. Ik stel dan ook voor om de provincie Antwerpen tot onafhankelijke staat uit te roepen.
Frans Oghtendlicht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2012, 00:12   #366
Nierika
Europees Commissaris

Nierika's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

België is het enige land ter wereld met 2 democratieën, we moeten daar niet proberen rond te fietsen.
Al de rest is gekeuvel in de marge.
Maar juist omdat ik weinig van de menselijke gesteldheid, de tijden van voorspoed, de partiële vooruitgang verwacht, schijnen de pogingen tot wederaanvang en voortzetting mij evenzovele wonderen toe die de ontzaglijke massa van de kwalen, mislukkingen, zorgeloosheid en dwaling bijna goedmaken. De catastrofen en de ruïnes zullen komen; de wanorde zal zegevieren, maar de orde zal dit ook van tijd tot tijd.

Marguerite Yourcenar, Hadrianus' gedenkschriften (1951)
Nierika is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2012, 00:18   #367
Nierika
Europees Commissaris

Nierika's schermafbeelding

Standaard

Interessante analyse van RVC die hier gerust mag gelinkt worden:

http://www.knack.be/opinie/columns/r...0031310302.htm

België op zijn best.
En intussen zit het hier nog zwart van de idioten die die bende klootzakken verdedigen tot de zever hen aan de lippen staat.

On-be-grij-pe-lijk!!!
Maar juist omdat ik weinig van de menselijke gesteldheid, de tijden van voorspoed, de partiële vooruitgang verwacht, schijnen de pogingen tot wederaanvang en voortzetting mij evenzovele wonderen toe die de ontzaglijke massa van de kwalen, mislukkingen, zorgeloosheid en dwaling bijna goedmaken. De catastrofen en de ruïnes zullen komen; de wanorde zal zegevieren, maar de orde zal dit ook van tijd tot tijd.

Marguerite Yourcenar, Hadrianus' gedenkschriften (1951)
Nierika is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2012, 00:48   #368
Diego Raga
Perm. Vertegenwoordiger VN

Diego Raga's schermafbeelding

Standaard

2
Diego Raga is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2012, 08:49   #369
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nierika Bekijk bericht
Interessante analyse van RVC die hier gerust mag gelinkt worden:

http://www.knack.be/opinie/columns/r...0031310302.htm

België op zijn best.
En intussen zit het hier nog zwart van de idioten die die bende klootzakken verdedigen tot de zever hen aan de lippen staat.

On-be-grij-pe-lijk!!!
Pff ...Rik van Cauwelaert. Wie gelooft die man nu nog.
Oud 19 januari 2012, 09:19   #370
Jurgen72
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Ofwel speelt u nu (wederom) de man ipv de bal, ofwel gaat u (wederom) off topic.
Jurgen72 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2012, 11:19   #371
Frans Oghtendlicht
Parlementslid

Standaard

Citaat:
U misschien niet, maar kan u ook zeggen waarom niet? Heeft hij over iets gelogen?
Oud 19 januari 2012, 11:32   #372
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

ik ben voor een federale kieskring, met afschaffing van de pariteiten en alarmbelprocedures ed. maar op z'n minst zouden we de regeringsleider moeten kunnen kiezen.
Oud 19 januari 2012, 11:38   #373
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik ben helemaal niet voor een nationale kieskring, heb ik dat gezegd ?
Ik ben voor een verder doorgedreven federalisering, zoals het door sommigen verkeerdelijk confederatie genoemd wordt met heel veel bevoegdheden voor de deelstaten, eigen inning van belastingen en dergelijke. En een mate van solidariteit is toegestaan, met transparantie en een actieplan.
Je hebt dat niet gezegd, je insinueerde dat ongewild door aan te klagen dat je niet voor Di Rupo hebt gestemd/kon stemmen.
Oud 19 januari 2012, 11:43   #374
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Voorzover Athene al een 'pure' democratie was. Want de vrouwen konden natuurlijk niet stemmen.
Inderdaad, maar je opmerking is naar mijn mening toch niet volledig correct. Waar het in een democratie om draait, is burgerschap. En in het Klassieke Athene konden alle burgers deelnemen aan de Ekklèsia.

Dat zij een andere definitie hanteerden van burgerschap, lijkt me in historisch perspectief niet meer dan normaal. Dat vrouwen niet konden deelnemen vonden ze even evident als dat kinderen dat niet konden. Verder was het uiteraard uitgesloten om slaven of - godbetert! - kooplieden zomaar toegang te geven tot het volksbestuur.

In dat opzicht noem ik Athene dus een "pure" democratie: naar hun maatstaf konden alle burgers deelnemen aan het wetgevend proces (en kans maken op het uitvoerend proces).

En misschien is het wel omdát wij in deze tijd zoveel "burgers" hebben, dat we deze vorm van democratie niet meer kunnen hanteren.

Oud 19 januari 2012, 11:57   #375
Frans Oghtendlicht
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nierika Bekijk bericht
België is het enige land ter wereld met 2 democratieën, we moeten daar niet proberen rond te fietsen.
Al de rest is gekeuvel in de marge.
Wat is dan volgens u precies "een democratie" en wat maakt dat er twee zijn en geen drie of tien?
Noch voor de kamer, noch voor het Vlaams parlement heb ik trouwens de mogelijkheid te stemmen op de kandidaten van andere provincies.
Oud 19 januari 2012, 11:59   #376
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Inderdaad, maar je opmerking is naar mijn mening toch niet volledig correct. Waar het in een democratie om draait, is burgerschap. En in het Klassieke Athene konden alle burgers deelnemen aan de Ekklèsia.Dat zij een andere definitie hanteerden van burgerschap, lijkt me in historisch perspectief niet meer dan normaal. Dat vrouwen niet konden deelnemen vonden ze even evident als dat kinderen dat niet konden. Verder was het uiteraard uitgesloten om slaven of - godbetert! - kooplieden zomaar toegang te geven tot het volksbestuur.

In dat opzicht noem ik Athene dus een "pure" democratie: naar hun maatstaf konden alle burgers deelnemen aan het wetgevend proces (en kans maken op het uitvoerend proces).

En misschien is het wel omdát wij in deze tijd zoveel "burgers" hebben, dat we deze vorm van democratie niet meer kunnen hanteren.

Jaja d�*t zal wel, zo ken ik er nog een. In Athene werd minstens 50% van de burgers uitgesloten. Punt uit.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 19 januari 2012 om 12:01.
Oud 19 januari 2012, 12:15   #377
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Jaja d�*t zal wel, zo ken ik er nog een. In Athene werd minstens 50% van de burgers uitgesloten. Punt uit.
Er bestaat een term voor wat je doet: presentisme.

Meestal leer je dat te vermijden tijdens de eerste les historische kritiek.
Oud 19 januari 2012, 12:50   #378
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Er bestaat een term voor wat je doet: presentisme.

Helemaal niet. U echter, u doet aan presentisme. Want er heeft nooit een democratie bestaan in Athene. Men heeft ons wel dat altijd proberen wijs te maken.
Oud 19 januari 2012, 12:56   #379
Albrecht
Banneling

Standaard

Citaat:
Het is wat meer naar achter geschoven tegenwoordig, in Leuven althans.
Albrecht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2012, 12:57   #380
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Helemaal niet. U echter, u doet aan presentisme. Want er heeft nooit een democratie bestaan in Athene. Men heeft ons wel dat altijd proberen wijs te maken.
Als je zulk kinderlijk terugkaatsniveau aanhoudt, kunnen we moeilijk discuteren.

De Grieken zelf gebruikten de term voor hun staatsvorm, dus ofwel hanteer je de verkeerde definitie en dien je een ander woord uit te vinden, ofwel aanvaard je dat door de tijd heen begrippen anders ingevuld kunnen worden en onderworpen zijn aan de mores die dan heersen.

In de ogen van de Grieken namen alle burgers deel aan de Ekklèsia. Dat is iets wat niet over België kan gezegd worden.

Dat jij daar dan noodzakelijkerwijze waardeoordelen wil aan verbinden over de gedachtestijl over de samenleving van 2400 jaar terug, wil ik je graag gunnen. Maar ontken dan niet dat dit een vorm van presentisme is waar je in een discussie weinig wegen mee kunt bewandelen.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:19.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be