Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 7 februari 2016, 01:48   #361
Libro
Secretaris-Generaal VN

Libro's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door geertvdb Bekijk bericht
Mijn excuses dat ik het een beetje persoonlijk maak maar ... aan uw 'uitstekend' taalniveau van uw post kan ik zien dat uw leerkrachten Nederlands te misschien wel te weinig betaald werden. Want 'if you pay peanuts, you get monkeys'.

Waarom wiskunde leraars meer betaald zouden moeten worden dan muziek leraars, is me een raadsel.
Muziek is eigenlijk wiskunde. En zelfs kunst. Twee voor de prijs van één!
Jamaar, kunst heeft geen economische meerwaarde hé.
Support the country you live in or live in the country you support.
Libro is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 februari 2016, 01:50   #362
kiko
Perm. Vertegenwoordiger VN

kiko's schermafbeelding

Standaard

Eigenlijk ging het hier over het zgn. feminisering van het onderwijs.
kiko is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 februari 2016, 08:39   #363
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Mijn excuses dat ik het een beetje persoonlijk maak maar ... aan uw 'uitstekend' taalniveau van uw post kan ik zien dat uw leerkrachten Nederlands te misschien wel te weinig betaald werden. Want 'if you pay peanuts, you get monkeys'.

Waarom wiskunde leraars meer betaald zouden moeten worden dan muziek leraars, is me een raadsel.
Muziek is eigenlijk wiskunde. En zelfs kunst. Twee voor de prijs van één!
Zozo de argumenten zijn op. Genoteerd.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 februari 2016, 08:40   #364
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Libro Bekijk bericht
Kunst heeft zeker economische meerwaarde. Echter wat wij doen is kunst oversubsidieren.
Oud 7 februari 2016, 08:44   #365
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Geef daar eens wat voorbeelden van.
Muziekscholen, kunstacademies, een heel deel van de dienstverlenende administratie (baliefuncties, telefonisten,...) bijvoorbeeld.
Oud 7 februari 2016, 08:49   #366
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Geef daar eens wat voorbeelden van.
Openbaar vervoer.

De NMBS is een kapotgesubsidieerde, inefficiente organisatie die zeer topzwaar is (veel hoogbetaalde directiefuncties).

Defensie.

Het best bewapende pensioenfonds ter wereld.
Oud 7 februari 2016, 08:57   #367
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Ik doe tussen de 40 a 60k km per jaar, niet erg veel, maar ook niet weinig. Als ik de grens overrij met Frankrijk of Nederland ga ik van een hobbelweg naar een biljartlaken.

In Frankrijk is de reden simpel: men besteed het uit aan private ondernemingen en laat hun tol heffen. In Nederland werkt de ambtenarij een pak beter en organiseren en plannen ze hun wegenbouw beter: bij investeringen worden automatisch al de onderhoudskosten meegenomen, en wordt ook beter nagedacht over de duurzaamheid van het wegennet. Onze ambtenaren en politici kunnen dat blijkbaar niet en dichten liever gaten ipv een structurele oplossing te bedenken.
Ik meen me te herinneren dat ooit de lastenboeken voor de aanleg van een weg in Frankrijk vergeleken werd met een Belgisch lastenboek.....en de ondergrond van een Franse baan was ongeveer halve meter dikker.

Zelfs al neem je de A 12 van Antwerpen richting Bergen op zoom.....die gelijktijdig werd aangelegd in NL en B ...wel je voelt aan je kont wanneer je B komt binnengereden.

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 7 februari 2016 om 08:58.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 februari 2016, 09:00   #368
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Ik meen me te herinneren dat ooit de lastenboeken voor de aanleg van een weg in Frankrijk vergeleken werd met een Belgisch lastenboek.....en de ondergrond van een Franse baan was ongeveer halve meter dikker.
Jup.

Maar eerlijk is eerlijk: is dat in BE zo het geval omdat de ambtenaren die specificaties niet correct bepalen, of omdat ze zodanig onder druk worden gezet door de politiek om het zo goedkoop mogelijk te doen ?
Oud 7 februari 2016, 09:00   #369
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik, neoliberaal ?

Oei.

Ik ben eigenlijk vrij progressief, met als enigste bemerking: we kunnen niet met geld blijven strooien. We kunnen niet ambtenaren een statuut blijven geven dat veel, veel beter is dan dat van degenen die er voor zorgen dat de waarde wordt gecreeerd. Dat is geen neoliberale visie, dat is puur realisme.

Onze overheid geeft ons een slechte service voor meer als de helft van onze jaarlijkse welvaartsproductie. Mag het even dat ik daar iets aan wil doen ? Men bedondert mij met belastingsbrieven, taxen, lasten, retributies...maar wat krijgen wij terug ? Slechte wegen, een openbaar vervoer dat mank loopt, een gigantisch bureaucreatisch systeem, een steeds slechtere kwaliteit van onderwijs, de laagste pensioenen van west-europa, een falend energiebeleid, een politieke kaste de meer met zichzelf bezig dan met oplossingen.

Dus ofwel gaan jullie, ambtenaren en politici, harder werken, ofwel gaan wij blijven klagen. Hier, en in het stemhokje.
Begin dan maar met dat aan uw vrouw te zeggen als je durft
Oud 7 februari 2016, 09:04   #370
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ja, lage uitkeringen en lage pensioenen. Menig gepensioneerde heeft moeite om rond te komen, terwijl hij wel een leven heeft bijgedragen. En veel zelfs.

Doet Belgie dat echt zo goed ? Ik zie een systeem dat vooral heel erg veel geld kost, maar eigenlijk niet zo goed er in slaagt om mensen waarde voor hun belastingscenten te geven.
Je moet ook het leven in beschouwing nemen dat sommige gepensioneerden hebben geleid......als je je ganse leven de flierefluiter uithangt en niet zorgt voor een appeltje voor de dorst moet je later ook niet jaloers zijn op anderen die wel wat zuiniger hebben geleefd.....de krekel en de mier je kent het wel
Oud 7 februari 2016, 09:05   #371
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Jup.

Maar eerlijk is eerlijk: is dat in BE zo het geval omdat de ambtenaren die specificaties niet correct bepalen, of omdat ze zodanig onder druk worden gezet door de politiek om het zo goedkoop mogelijk te doen ?
Ik moet je het antwoord schuldig blijven....
Oud 7 februari 2016, 09:11   #372
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Je moet ook het leven in beschouwing nemen dat sommige gepensioneerden hebben geleid......als je je ganse leven de flierefluiter uithangt en niet zorgt voor een appeltje voor de dorst moet je later ook niet jaloers zijn op anderen die wel wat zuiniger hebben geleefd.....de krekel en de mier je kent het wel
Ik vind het een beetje raar dat je dit zegt Fred.

In de andere draad waar ik graag bijdragen koppel aan pensioen (en de facto krekels afstraf) ben je er tegen ?
Oud 7 februari 2016, 09:32   #373
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik vind het een beetje raar dat je dit zegt Fred.

In de andere draad waar ik graag bijdragen koppel aan pensioen (en de facto krekels afstraf) ben je er tegen ?
Ik bedoel dat je altijd meer kan spenderen dan dat je verdiend en de grote Jan uithangen......zelfs al verdien je dikke pakken...Ik heb genoeg vrienden die stukken meer hebben verdiend als ik in hun leven maar nu op droog zaad zitten.
Oud 7 februari 2016, 09:36   #374
geertvdb

Standaard

Citaat:
Kuch kuch ....

Luister eens naar Taxman van de Beatles. Die moesten 95% belastingen betalen op hun inkomsten.
Die hebben heel wat opgebracht voor de schatkist van GB. Niet alleen in de jaren '60. Nu nog altijd.

Als gij een wiskundige kent die evenveel hits heeft gehad, ik hoor het graag van u.

En zelfs al zou kunst geen 'economische meerwaarde' hebben, zou u in een wereld willen leven zonder goede muziek?
geertvdb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 februari 2016, 09:39   #375
geertvdb

Standaard

Citaat:
Zozo de argumenten zijn op. Genoteerd.
Ja ja. Noteer maar. Als uw manier van schrijven uw eigen argument onderuit haalt, gelieve mij niet te verwijten dat ik u daarop wijs. U zou net hetzelfde doen in mijn plaats.

Ik had u ook een vraag gesteld. U mag erop antwoorden hoor.
geertvdb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 februari 2016, 10:13   #376
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Ja ja. Noteer maar. Als uw manier van schrijven uw eigen argument onderuit haalt, gelieve mij niet te verwijten dat ik u daarop wijs. U zou net hetzelfde doen in mijn plaats.
Het is vooral een zielige manier om op de man te spelen ipv op het argument.

Citaat:
Ik had u ook een vraag gesteld. U mag erop antwoorden hoor.
En dat krijg je: omdat de vraag daarvoor eerder beperkt is indien men de werkelijke kost doorrekent.
Oud 7 februari 2016, 10:19   #377
Karel Martel B

Karel Martel B's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nadat we belast worden, moeten we nog eens zelf voor ons pensioen zorgen?
Oud 7 februari 2016, 10:22   #378
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik bedoel dat je altijd meer kan spenderen dan dat je verdiend en de grote Jan uithangen......zelfs al verdien je dikke pakken...Ik heb genoeg vrienden die stukken meer hebben verdiend als ik in hun leven maar nu op droog zaad zitten.
Als je veel verdient, en dus veel belastingen betaalt, lijkt het me billijk dat je een mooi pensioen ontvangt later.

Als je spreekt over mensen die in het zwart werken en zo de grote jan uithangen...tja..daar waren ze zelf bij.
Oud 7 februari 2016, 10:24   #379
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Kuch kuch ....

Luister eens naar Taxman van de Beatles. Die moesten 95% belastingen betalen op hun inkomsten.
Die hebben heel wat opgebracht voor de schatkist van GB. Niet alleen in de jaren '60. Nu nog altijd.

Als gij een wiskundige kent die evenveel hits heeft gehad, ik hoor het graag van u.
Zowat onze hele maatschappij is gebaseerd op technologie. Die op zijn beurt gebaseerd is op de "hits" van die wiskundigen.

Citaat:
En zelfs al zou kunst geen 'economische meerwaarde' hebben, zou u in een wereld willen leven zonder goede muziek?
Hoeveel van die popartiesten hebben het conservatorium uitgedaan ? Hoeveel hebben effectief hun kunst geleerd op gesubsidieerde muziekscholen ?

Bitter weinig.
Oud 7 februari 2016, 10:33   #380
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Als je veel verdient, en dus veel belastingen betaalt, lijkt het me billijk dat je een mooi pensioen ontvangt later.

Als je spreekt over mensen die in het zwart werken en zo de grote jan uithangen...tja..daar waren ze zelf bij.
Ik vind een eigen woning een minimum waar je moet voor zorgen (sparen) in je leven.....als is dat een simpel rijhuisje maakt niet uit.....éénmaal je op pensioen bent maakt het een wereld van verschil of je al dan niet nog huishuur moet betalen.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:33.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be