Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 15 oktober 2018, 14:23   #361
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Universalia Bekijk bericht
In één van de nieuwsuitzendingen waar men BDW interviewde dacht ik dat hij op een bepaald ogenblik, op een vraag van de reporter over het eventueel samengaan met het VB, zei: dat staat gelijk met zelfmoord.

Dat moet echt vreselijk diep zitten.
dat is gewoon zo hoor.
Oud 15 oktober 2018, 14:37   #362
JimmyB
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Ik denk dat dat naïef is. De staat is een entiteit op zich, en is niet gewoon de "som van zijn onderdelen". In feite zijn die onderdelen zelfs in grote mate uitwisselbaar, zolang ze maar binnen het raderwerk min of meer hetzelfde gedrag hebben. De staat is ook, qua "bemanning", maar een kleine fractie van de bevolking waarover de staat macht heeft ; veruit de meeste mensen over wie de staat macht heeft, maken geen deel uit van die staat (ttz, zijn geen essentieel ambtenaar in het uitoefenen van de staatsmechaniek van wetten bedenken, opleggen en nagaan of ze toegepast worden).

Nu is het wel waar dat een belangrijk deel van de mensen over wie de staat macht heeft, wel mogen "stemmen", maar dat is maar een bijzonder kleine vorm van participatie in het staatsbeslissingsproces, veel en veel minder dan je zou denken. Maar, toegegeven, het speelt wel een beetje. Maar niet veel. Het feit dat er gestemd wordt, daarentegen, speelt wel. Wat er precies gestemd wordt, veel minder. Het feit dat er gestemd wordt, speelt vooral op de manieren waarop de staat coercitief optreedt: zonder stemmen is dat meer via het "dreigen met geweld" kanaal ; met stemmen is dat meer via het "propaganda" kanaal.

De manier waarop de staat haar vee dus beinvloedt is anders: zonder verkiezingen is dat openlijker en brutaler, met verkiezingen is dat ondergrondser en onzichtbaarder.
Je bent helemaal fout. Je denkt dat de machthebbers het stemmen als zoethoudertje gebruiken maar het is veel complexer.

Uiteindelijk zitten de politieke ideeën evengoed in een survival mode. Politieker belichamen deze ideeën en de kiezers gaan stemmen op die ideeën. Ligt het idee en het charisma van de persoon goed in de markt dan wint hij anders verliest hij en wordt het idee naar de oppsositie verwezen.

Men noemt ze machthebbers maar zoveel macht hebben ze niet. De macht is over veel personen verdeeld juist om misbruik te vermijden.

De echte macht zit bij de publieke opinie en daar moet alles voor zwichten. En de publieke opinie is van iedereen, zoals de naam zelf zegt.

Je probeert een vijand te vinden waar die niet bestaat.
JimmyB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2018, 14:40   #363
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
en op welke manier?

de kiezer moet naast te kiezen op de eigen partij, ook de geprefereerde coalitiepartners aanduiden? mag dan ook gezegd worden met welke zeker niet mag samen gewerkt worden?

Enkel partijen die stijgen mogen deelnemen aan de macht? Wat als die niet aan een meerderheid komen?

Enkel de 2 grootste partijen mogen deelnemen aan de macht? Wat als die tegenovergestelde visies hebben, wiens programma moet er dan uitgevoerd worden? enkel dat van de grootste? ook al wordt de visie van de 2e grootste gedragen door een meerderheid in de stad/gemeente?
hierop zal ik wsl geen antwoord krijgen.
Oud 15 oktober 2018, 14:40   #364
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Universalia Bekijk bericht
In één van de nieuwsuitzendingen waar men BDW interviewde dacht ik dat hij op een bepaald ogenblik, op een vraag van de reporter over het eventueel samengaan met het VB, zei: dat staat gelijk met zelfmoord.

Dat moet echt vreselijk diep zitten.
Ik heb het eerder al gepost, ik zal het nog eens doen:

de strijd van BDW is niet tegen Belgie maar tegen het VB en de Vlaamse beweging.
Oud 15 oktober 2018, 14:40   #365
JimmyB
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Ik vind dus van niet. Dat zou de burger moeten zijn.
Dan moet je niet met coalities werken maar met partijen die alles winnen of niets. Ik denk dat dit minder democratisch is echter.
JimmyB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2018, 14:43   #366
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Ik heb het eerder al gepost, ik zal het nog eens doen:

de strijd van BDW is niet tegen Belgie maar tegen het VB en de Vlaamse beweging.
VB is niet gelijk aan de Vlaamse Beweging.

Meer zelf, het VB heeft niet zo veel te maken met de Vlaamse Beweging sinds ze zich gefocust hebben op migratie.
Oud 15 oktober 2018, 14:48   #367
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
VB is niet gelijk aan de Vlaamse Beweging.

Meer zelf, het VB heeft niet zo veel te maken met de Vlaamse Beweging sinds ze zich gefocust hebben op migratie.
Daarom zei ik, het VB en de Vlaamse beweging, ik zei niet, het VB is de Vlaamse beweging.

Nu, verder, als we het zoals u bekijken dan staat het VB toch dichter bij de Vlaamse beweging omdat ze de Vlaamse onafhankelijkheid willen. Bij de N-VA mag er zelfs voorlopig niet over gesproken worden, als het van BDW afhangt moet de diepe stilte over alle zaken Vlaams nog vele regeringstermijnen blijven duren.
Oud 15 oktober 2018, 14:52   #368
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Daarom zei ik, het VB en de Vlaamse beweging, ik zei niet, het VB is de Vlaamse beweging.

Nu, verder, als we het zoals u bekijken dan staat het VB toch dichter bij de Vlaamse beweging omdat ze de Vlaamse onafhankelijkheid willen. Bij de N-VA mag er zelfs voorlopig niet over gesproken worden, als het van BDW afhangt moet de diepe stilte over alle zaken Vlaams nog vele regeringstermijnen blijven duren.
op papier wil het VB de Vlaamse onafhankelijkheid, dat is waar. in realiteit willen ze vooral de moslims en iedereen die niet exact hetzelfde denkt als zij buiten.
Oud 15 oktober 2018, 14:56   #369
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
op papier wil het VB de Vlaamse onafhankelijkheid, dat is waar. in realiteit willen ze vooral de moslims en iedereen die niet exact hetzelfde denkt als zij buiten.
Altijd weer die standup comedy.

Er zijn geen twee mensen in Vlaanderen die exact hetzelfde denken, dus volgens u wil het VB er voor zorgen dat er maar één mens in Vlaanderen mag blijven.

Hou daar toch eens mee op.
Oud 15 oktober 2018, 15:00   #370
Zipper
Secretaris-Generaal VN

Zipper's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

ja, want islamieten zorgen in de steden niet voor de nodige overlast (al veertig jaar, trouwens !!)

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Voor mijn part wordt Brussel en omstreken voor 90% islamitisch!
Zipper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2018, 15:03   #371
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Politiek gaat Ninove een interessant experiment worden.

Het blok haalt 15 zetels, om een meerderheid te halen moeten ze n-va met hun 2 zeteltjes overhalen. Meerderheid : 17 zetels

O-VLD (9) + SAMEN (7) + N-VA (2) = meerderheid van 18 zetels.

Waarom zou een meerderheid van 18 zetels minder legitiem zijn dan eentje van 17 zetels ?
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2018, 15:07   #372
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht

Het blok haalt 15 zetels, om een meerderheid te halen moeten ze n-va met hun 2 zeteltjes overhalen. Meerderheid : 17 zetels

Waarom zou een meerderheid van 18 zetels minder legitiem zijn dan eentje van 17 zetels ?
Precies, Ninove moet nu maar eens leren dat het in de Belgische pas moet lopen.
Oud 15 oktober 2018, 15:07   #373
Zipper
Secretaris-Generaal VN

Zipper's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Diegenen die ervoor gezorgd hebben dat het zover is kunnen komen in Ninove, staan nu te bleiten als kleine kinders :

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2018/10...ezond-verstan/

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Voor mijn part wordt Brussel en omstreken voor 90% islamitisch!
Zipper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2018, 15:08   #374
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

N-VA zakt van 5 naar 2 zetels. Een afstraffing van jewelste. Mij lijkt het dan logisch dat N-VA eventjes de oppositie ingaat. Dan pas krijg je wat mij betreft een interessant experiment.
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2018, 15:09   #375
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN

TheFourHorsemen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
N-VA zakt van 5 naar 2 zetels. Een afstraffing van jewelste. Mij lijkt het dan logisch dat N-VA eventjes de oppositie ingaat. Dan pas krijg je wat mij betreft een interessant experiment.
Tja, logisch...

Ik stel vast dat in tal van gemeenten de verliezer helemaal niet tot oppositie wordt veroordeeld.
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2018, 15:10   #376
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Precies, Ninove moet nu maar eens leren dat het in de Belgische pas moet lopen.
Het principe van coalities smeden tot men meer dan de helft van het aantal zetels heeft, is niet typisch Belgisch hoor.

Zijn er staten waar de grootste partij verplicht tot de coalitie moet behoren? Ik heb er geen idee van, maar het zou me verbazen.

Laatst gewijzigd door TheFourHorsemen : 15 oktober 2018 om 15:10.
Oud 15 oktober 2018, 15:12   #377
Skobelev
Secretaris-Generaal VN

Skobelev's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Doen zou ik zeggen, dan heeft FN volgende keer 60%
Skobelev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2018, 15:14   #378
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev Bekijk bericht
Doen zou ik zeggen, dan heeft FN volgende keer 60%
Dat zou het wel interessanter maken. In dat geval kunnen ze eens volop hun goesting doen en kunnen we duidelijk de resultaten zien. Het zal dan niet mogelijk zijn om het niet verwezenlijken van hun programma af te schuiven op een coalitiepartner.
Oud 15 oktober 2018, 15:19   #379
Eurosceptic
Minister

Standaard

Citaat:

Niet minder legitiem. Wel volledig ondemocratisch

Een beetje zoals toen N-VA de grootste in België was, maar in de oppositie terechtkwam. Een mens vraagt zich dan af waarvoor hij nog gaat stemmen.

Langs de andere kant, als het VB de hand reikt aan N-VA wordt er ook een signaal gegeven dat samenwerking tussen die 2 wel degelijk kan.

Ik ben dus heel benieuwd. Denk dat we opnieuw VB langs de kant zien staan.

Ik denk ook dat het grootste deel van de N-VA aanhang een samenwerking met VB wel degelijk ziet zitten. Omdat ze grotendeels op 1 van beiden stemmen op basis van de migratiecrisis, waar beide partijen skeptisch tegenover staan.

Zo lang er geen samenwerking komt tussen VB en N-VA, blijft de moslimkraan open staan.

Uiteindelijk gaat dit land gewoon naar de kloten
Oud 15 oktober 2018, 15:24   #380
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eurosceptic Bekijk bericht
Niet minder legitiem. Wel volledig ondemocratisch

Een beetje zoals toen N-VA de grootste in België was, maar in de oppositie terechtkwam. Een mens vraagt zich dan af waarvoor hij nog gaat stemmen.

Langs de andere kant, als het VB de hand reikt aan N-VA wordt er ook een signaal gegeven dat samenwerking tussen die 2 wel degelijk kan.

Ik ben dus heel benieuwd. Denk dat we opnieuw VB langs de kant zien staan.

Ik denk ook dat het grootste deel van de N-VA aanhang een samenwerking met VB wel degelijk ziet zitten. Omdat ze grotendeels op 1 van beiden stemmen op basis van de migratiecrisis, waar beide partijen skeptisch tegenover staan.

Zo lang er geen samenwerking komt tussen VB en N-VA, blijft de moslimkraan open staan.

Uiteindelijk gaat dit land gewoon naar de kloten
maar waarom zou dat ondemocratisch zijn? de meerderheid regeert toch?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:52.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be