Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Oekraïense oorlog
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Oekraïense oorlog De Russische invasie in Oekraïne en aanverwante onderwerpen

Antwoord

Discussietools
Oud 11 januari 2023, 20:13   #361
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ik was al meer dan een maand aan het twijfelen of Spanje,dan wel Polen,de eerste zouden zijn om Duitsland definitief voor de keuze te stellen...en de wereld kijkt toe nu hoe Berlijn gaat reageren....

Het is de Poolse President die formeel heeft laten weten dat Polen beslist heeft dat Oekraine "per direct" een compagnie Leopard 2 tanks (ik moet nog opzoeken hoeveel dat er dan zijn) krijgt als "er een coalitie kan gevormd worden"

Die coalitie is diplomatieke speak voor:
a) Toestemming van Duitsland als originele equipment manufacturer dat die tanks mogen uitgevoerd worden,en nog wel regelrecht naar een oorlogszone.
b) Gezien "een compagnie" niet genoeg is zal niet alleen Polen,maar ook andere naties het vervolg leveren.Overigens zie ik Spanje de volgende compagnie wel leveren,ook daar speelt dat echt....
c) Het VK helpt wat druk geven door steeds luidkeelser te suggereren dat ze desnoods van hun eigen Challenger MBT's zouden leveren aan Oekraine..Ook een krachtige oorlogsmachine,daar niet van,maar in vergelijking met het aantal snel beschikbare Leo II's zo zeldzaam als tanden op een kip...

Eigenlijk zat iedereen te wachten op Berlijn,maar die geven precies geen kik.

wel.....de anderen EISEN nu een antwoord,te beginnen met de Polen.

Laatst gewijzigd door kelt : 11 januari 2023 om 20:16.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 januari 2023, 19:54   #362
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Op Ukrinform vermeldt men dat het staatsconcern Ukroboronprom ondertussen ook grote aantallen 82mm mortiergranaten levert naar de frontlijnen.Het was blijkbaar al 31jaar geleden dat dit Soviet-kaliber nog in produktie was...
Herinneren we ons dat de UKR's eigenlijk bezig waren hun Soviet materieel uit te faseren....Hun Russische vrienden moedigen hen echter de laatste maanden erg sterk aan dat vooral NIET te doen.....vandaar....Probleem is dat van die dingen de stocks vanuit de vroegere Warchaupact naties nogal leeg zijn geraakt en deze naties al veel verder op weg zijn hun Soviet-legacy wapens buiten te doen.(tegenwoordig naar Oekraine lijkt wel)

Ook de 122 en 152mm Soviet kaliber houwitzergranaten komen in steeds grotere hoeveelheden uit "Oekrainse" initiatieven.....

Ukroboronprom werkt daarvoor zowel in Oekraine zelfs als in buitenlandse fabrieken....

Van die 82 Mortiergranaat bijvoorbeeld beweren ze zelfs dat die beter is dan het Soviet-origineel,hij produceert twee keer zoveel scherven......

De natie "krijgt" dus niet alles zomaar maar neemt zelf initiatieven voor bepaalde heel kritische oorlogsmaterialen en BETAALT er zelfs voor...

Laatst gewijzigd door kelt : 13 januari 2023 om 19:56.
Oud 13 januari 2023, 20:31   #363
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Niet voor de eerste keer volgen we dit specifieke team van "donatie-ontvangers" die namens het Oekrainse leger in bos en veld de donaties van de Russische Federatie in ontvangst gaan nemen.....

https://www.youtube.com/watch?v=yusLUxMNUL8

Vrij veel 122 en 152mm granaten zo te zien ,maar helaas vrij weinig ontstekers en drijfladingen.....

Mat al die mooie grote munitiekisten zal iemand anders wel een handeltje opzetten,de jongens moeten ze niet hebben zo te zien...
Oud 14 januari 2023, 14:11   #364
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

14 januari en we vernemen dat het Verenigd Koninkrijk blijkbaar besloten heeft dat het wachten over is....
12 Challenger II Main Battle Tanks (dat is 1 eskader neem ik aan) zullen geleverd worden aan Oekraine,waarvan 4 stuks al "onmiddelijk"....

Dat aantal is op zich natuurlijk niet wat de oorlog zal doen draaien,we moeten dat vooral zien als de pionierslevering van wat hopelijk ettelijke tientallen moderne MBT's,bij voorkeur Leo II's ,zullen gaan worden zodat de Republiek gepantserde aanvalsbrigades kan vormen....(in cavalerietermen,de huzaren en lansiers worden al beleverd,maar er is nog behoefte aan cuirassiers)

Het VK helpt weer een beetje duwen omdat "zekere andere spelers" nog steeds bang lijken te zijn van de Russen en een beetje bij de hand genomen dienen te worden....

Die andere spelers gaan nu niet meer moeten bang zijn om "de eerste "te zijn en het eventuele argument van "vermijden van zware offensieve wapens" wordt al van tafel geveegd.....door Londen...

Laatst gewijzigd door kelt : 14 januari 2023 om 14:13.
Oud 14 januari 2023, 15:32   #365
Den Ardennees
Perm. Vertegenwoordiger VN

Den Ardennees's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
14 januari en we vernemen dat het Verenigd Koninkrijk blijkbaar besloten heeft dat het wachten over is....
12 Challenger II Main Battle Tanks (dat is 1 eskader neem ik aan) zullen geleverd worden aan Oekraine,waarvan 4 stuks al "onmiddelijk"....

Dat aantal is op zich natuurlijk niet wat de oorlog zal doen draaien,we moeten dat vooral zien als de pionierslevering van wat hopelijk ettelijke tientallen moderne MBT's,bij voorkeur Leo II's ,zullen gaan worden zodat de Republiek gepantserde aanvalsbrigades kan vormen....(in cavalerietermen,de huzaren en lansiers worden al beleverd,maar er is nog behoefte aan cuirassiers)

Het VK helpt weer een beetje duwen omdat "zekere andere spelers" nog steeds bang lijken te zijn van de Russen en een beetje bij de hand genomen dienen te worden....

Die andere spelers gaan nu niet meer moeten bang zijn om "de eerste "te zijn en het eventuele argument van "vermijden van zware offensieve wapens" wordt al van tafel geveegd.....door Londen...

Ik begrijp ook die redenering niet van "dit zal de oorlog doen escaleren", het Westen levert allang bijzonder zware artillerie (PZH 2000; Caesar, Himars etc...) massa's munitie en wapentuig allerhande. Alsof tanks leveren nu plots zo'n verschil is met al dat ander wapentuig. Het is allemaal dodelijk hoor.
-Ivan De Vadder: wij vinden alvast dat u één van die keien bent
Den Ardennees is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 januari 2023, 15:51   #366
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Ardennees Bekijk bericht
Ik begrijp ook die redenering niet van "dit zal de oorlog doen escaleren", het Westen levert allang bijzonder zware artillerie (PZH 2000; Caesar, Himars etc...) massa's munitie en wapentuig allerhande. Alsof tanks leveren nu plots zo'n verschil is met al dat ander wapentuig. Het is allemaal dodelijk hoor.
Wat betreft pantsers......
Het door Berlijn georchestreerde ,en door de VS blijkbaar gesteunde-,plannetje dat de Europese naties hun stocks "Soviet" rollend en gepantserd tuig leverden en dan in ruil moderner Duits materieel kregen heeft beslist vele maanden gefunctioneerd en heeft de Oekrainers ongetwijfeld in staat gesteld verliezen te compenseren en zelfs hun stock aan rollend materieel te verhogen.....
Alleen is de volgende fase van de oorlog er een waarbij beide zijden zullen proberen in het offensief te gaan..Gedaan met een soort "regie" vanuit Berlijn waarbij niks mag kunnen als een soort "dreiging" voor Rusland opgevat worden...(ik weet ook niet hoe iets meer bedreigend voor Rusland klan zijn dan nu al de immense verliezen,de opgelopen irrelevantie van de Russische Marine en Luchtmacht en de benodigde inspanningen om het UKR-leger af te houden)

Er zouden ondertussen reeds Amerikaanse Bradley gevechtsvoertuigen bedoeld voor Oekraine in Europa onderweg zijn,en de Abrams tank wordt in Washington steeds luider vernoemd...

Als de Duitsers nog lang wachten gaan ze hun Leo II's mogen steken waar het licht niet schijnt.......en zijn ze meteen hun markt kwijt ,wie zal ooit nog Leo's kopen als ze niet in een oorlog mogen gebruikt worden om een vriend uit de nood te helpen......

Laatst gewijzigd door kelt : 14 januari 2023 om 16:09.
Oud 14 januari 2023, 16:46   #367
Den Ardennees

Talking

Citaat:
Het door Berlijn georchestreerde ,en door de VS blijkbaar gesteunde-,plannetje dat de Europese naties hun stocks "Soviet" rollend en gepantserd tuig leverden en dan in ruil moderner Duits materieel kregen heeft beslist vele maanden gefunctioneerd en heeft de Oekrainers ongetwijfeld in staat gesteld verliezen te compenseren en zelfs hun stock aan rollend materieel te verhogen.....
Alleen is de volgende fase van de oorlog er een waarbij beide zijden zullen proberen in het offensief te gaan..Gedaan met een soort "regie" vanuit Berlijn waarbij niks mag kunnen als een soort "dreiging" voor Rusland opgevat worden...(ik weet ook niet hoe iets meer bedreigend voor Rusland klan zijn dan nu al de immense verliezen,de opgelopen irrelevantie van de Russische Marine en Luchtmacht en de benodigde inspanningen om het UKR-leger af te houden)

Er zouden ondertussen reeds Amerikaanse Bradley gevechtsvoertuigen bedoeld voor Oekraine in Europa onderweg zijn,en de Abrams tank wordt in Washington steeds luider vernoemd...

Als de Duitsers nog lang wachten gaan ze hun Leo II's mogen steken waar het licht niet schijnt.......en zijn ze meteen hun markt kwijt ,wie zal ooit nog Leo's kopen als ze niet in een oorlog mogen gebruikt worden om een vriend uit de nood te helpen......
Ik snap het, en dit doet me wat denken aan de (historisch correcte) film "Charlie Wilsons' war", waarin je ziet dat de Amerikanen in de jaren '80 aanvankelijk alleen USSR-made wapens leverden aan de Afghaanse Mujahedien, zodat het men ook de fictie kon ophouden dat er geen Westerse wapens werden geleverd, maar dat de Mujahedien vochten met op de Russen buitgemaakte wapens (het bleek overigens een hele koehandel: de Amerikanen haalden die USSR-wapens bij de Israeli's die ze in de Yom Kippoer-oorlog hadden buitgemaakt op het Egyptische leger, alleen bleken de joden niet zo happig om hun buitgemaakte wapens over te dragen aan een Islamitisch geïnspireerde verzetsbeweging )

Laatst gewijzigd door Den Ardennees : 14 januari 2023 om 16:47.
Oud 14 januari 2023, 16:50   #368
Philemon
Provinciaal Gedeputeerde

Philemon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het door Berlijn georchestreerde ,en door de VS blijkbaar getolereerde-,plannetje dat de Europese naties hun stocks "Soviet" rollend en gepantserd tuig leverden en dan in ruil moderner Duits materieel kregen heeft beslist vele maanden gefunctioneerd en heeft de Oekrainers ongetwijfeld in staat gesteld verliezen te compenseren en zelfs hun stock aan rollend materieel te verhogen.....
Alleen is de volgende fase van de oorlog er een waarbij beide zijden zullen proberen in het offensief te gaan..Gedaan met een soort "regie" vanuit Berlijn waarbij niks mag kunnen als een soort "dreiging" voor Rusland opgevat worden maar een "lokaal probleem".....

Als we het verloop van de oorlog volgen, zie je dat alle westerse wapentuig eigenlijk maar mondjesmaat geleverd word.

Het begon met wat steun van helmen en wat lichte wapens in maart-april. Alles zou toch wel snel veroverd worden door rusland en Oekraine zou geen enkele kans maken.

Maar toen kwam de grote verrassing voor het westen en de verstomming voor rusland.
Die Oekraïners wisten wel hun wapen arsenaal optimaal te gebruiken en boden grote weerstand aan een tegenstander die hen numeriek in alles overtrof, die zelfs dit varkentje zou kunnen wassen in een weekje en een president die de vlucht zou nemen.

Langzaam komt er nu reeds maandenlang alsmaar zwaardere en modernere westerse uitrusting aan het front. Maar... nog altijd in die kleine getallen als je de uitgestrekheid van die ganse frontlijn bekijkt.
Net genoeg om de Oekrainse militairen die ruggesteun, de motivatie te bieden van een overwinning op rusland.

Zeg nu zelf wat betekenen een tiental Bradley's of Leopard's op zo'n uitgestrekt front, maar psychologisch werkt het wel erg goed. Ook aan de zijde van rusland, propagandisten schreeuwen moord en brand in hun programma's, maar kunnen hun knikkende knieën onder tafel niet verhullen zodra het westen ook maar een glimp loslaat over wat extra leveringen.

Tegelijkertijd bied het westen door aan Oekraïne deze kleine 'upgrades' te leveren, nog steeds de kans aan Poetin om zich deze hele situatie van zijn SMO opnieuw te overdenken, om deze af te blazen en zichzelf te redden.

Uiteindelijk gaat Poetin toch een keuze moeten maken : "Wollt ihr den totalen Krieg?"
Zijn lot op het wereldtoneel staat in elk geval vast.
Philemon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 januari 2023, 18:49   #369
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het is zinloos om te vergelijken.
Artilleriestukken en pantservoertuigen hebben elk hun eigen functie.
Pantservoertuigen komen dichter bij de frontlinie en zien hun target. Ze kunnen coördinaten van targets overmaken aan de achterliggende artillerie. In die zin steunt de artillerie de pantsers.
Het is nu afwachten hoe Rusland zal reageren op de levering. Vooral als andere landen het voorbeeld zouden volgen. Ik denk dat Duitsland wel groen licht zal geven wat de Leopards betreft.

Laatst gewijzigd door Rudy : 14 januari 2023 om 18:58.
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 januari 2023, 07:41   #370
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

De Britten hebben ondertussen gepreciseerd dat het 14 Challenger II MBT's worden (1 squadron),en bovendien 30 AS90 Houwitzers....Die Houwitzers zijn ook van die NATO-155mm slingeraars.....Ze lijken erg op de M109's,vermoedelijk met veel gelijke technologie er in...

Meer algemeen lijkt het probleem van de toevoer van verschillende types houwitzergranaten (zowel Soviet- als NATO) zich te verzachten....De UKR's hebben een "passende verbruikskadans" gevonden en er zijn,zowel door Oekraine zelf als door de vrienden maatregelen in gang ter produktie van al dat oorlogstuig.Vergeten we ook de Russische "leveringen" niet....

Wat ook helpt is dat het "ballistisch" gebruik van zowel tank- als anti-tank-granaten ondertussen tot een kunst verheven is,(dankzij goed drone-waarnemingwerk worden tank-crews tegenwoordig effectieve artilleristen)waardoor het houwitzerpark een beetje ontlast wordt.....

De UKRs krijgen vrijwel wekelijks meer "klassieke" houwitzercapaciteit erbij hetgeen hen de mogelijkheid schenkt om hun meer nauwkeuriger stukken (de PzH2000 en KRABS) die technisch wat delikater zijn,nog gerichter in te zetten voor wat ze bedoeld zijn (en dat is niet de ganse dag "rammen" op alles wat een doel lijkt)

Laatst gewijzigd door kelt : 15 januari 2023 om 07:45.
Oud 15 januari 2023, 08:54   #371
Den Ardennees

Unhappy

Citaat:
De Britten hebben ondertussen gepreciseerd dat het 14 Challenger II MBT's worden (1 squadron),en bovendien 30 AS90 Houwitzers....Die Houwitzers zijn ook van die NATO-155mm slingeraars.....Ze lijken erg op de M109's,vermoedelijk met veel gelijke technologie er in...

Meer algemeen lijkt het probleem van de toevoer van verschillende types houwitzergranaten (zowel Soviet- als NATO) zich te verzachten....De UKR's hebben een "passende verbruikskadans" gevonden en er zijn,zowel door Oekraine zelf als door de vrienden maatregelen in gang ter produktie van al dat oorlogstuig.Vergeten we ook de Russische "leveringen" niet....

(...)
Je haalt hier iets aan wat ik me wel afvraag: al dat verschillende materiaal (en het wordt nog diverser: Leopards én Challengers) dat moet toch een logistieke nachtmerrie zijn? Ik herinner me een interview met de Duitse generaal Freuding, die vertelde dat bij een gemengde battle group van Noorse en Duitse Leopord II's, er al verschillende bevoorrading moest voorzien voor hetzelfde type tank (Leo II dus) van die respectievelijke landen
Oud 15 januari 2023, 09:37   #372
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Je haalt hier iets aan wat ik me wel afvraag: al dat verschillende materiaal (en het wordt nog diverser: Leopards én Challengers) dat moet toch een logistieke nachtmerrie zijn? Ik herinner me een interview met de Duitse generaal Freuding, die vertelde dat bij een gemengde battle group van Noorse en Duitse Leopord II's, er al verschillende bevoorrading moest voorzien voor hetzelfde type tank (Leo II dus) van die respectievelijke landen
Wel.....inderdaad.
Laat ik het er maar op houden dat "Westerse" zowel als "Russische"militaire organisaties veel "managers" hebben en zich "gefocust hebben op kernactiviteiten"......(en de Russen aanschijnlijk zelfs dat niet...gelukkig maar)

Resultaat,net zoals in de industrie,is dat dan in ruil de "TECHNICI"(dat zijn van die zageventen die anders toch maar kosten) nogal zeldzaam geworden zijn ...

Zo krijg je dan van die onzin als met die Leo's...ochgottekes....

Ondertussen,in Oekraine,bewijst een gense natie van knutselaars en plantrekkers dat ze een enorme en kostbare oorlog kunnen voeren EN terzelfdertijd nog een enigszins moderne samenleving op gang moeten houden die opzettelijk ook beschadigd wordt en,inderdaad,een toch wel erg divers militair wapenpark van zowel NATO-als Warchaupact origine op dreef kunnen houden....

"Belgie" kon bijvoorbeeld een Russische duikboot uit 1961 die in Zeebrugge op blokken lag als tentoonstelling (waanzinnig interessant vond ik) niet eens heel houden.In die twintig jaar dat het ding daar lag is er geen likje verf op gekomen,te moeilijk blijkbaar en na het betalen van al de "managers" was geen geld over het ding iedere 5 jaar eens te lichten en te kwasten....Onze natie van "managers" heeft dan maar beslist het ding in stukken te branden(mogelijk nog geeneens door Vlaamse arbeiders )......

Laatst gewijzigd door kelt : 15 januari 2023 om 09:44.
Oud 15 januari 2023, 10:07   #373
Den Ardennees

Standaard

Citaat:
Wel.....inderdaad.
Laat ik het er maar op houden dat "Westerse" zowel als "Russische"militaire organisaties veel "managers" hebben en zich "gefocust hebben op kernactiviteiten"......(en de Russen aanschijnlijk zelfs dat niet...gelukkig maar)

Resultaat,net zoals in de industrie,is dat dan in ruil de "TECHNICI"(dat zijn van die zageventen die anders toch maar kosten) nogal zeldzaam geworden zijn ...

Zo krijg je dan van die onzin als met die Leo's...ochgottekes....

Ondertussen,in Oekraine,bewijst een gense natie van knutselaars en plantrekkers dat ze een enorme en kostbare oorlog kunnen voeren EN terzelfdertijd nog een enigszins moderne samenleving op gang moeten houden die opzettelijk ook beschadigd wordt en,inderdaad,een toch wel erg divers militair wapenpark van zowel NATO-als Warchaupact origine op dreef kunnen houden....

"Belgie" kon bijvoorbeeld een Russische duikboot uit 1961 die in Zeebrugge op blokken lag als tentoonstelling (waanzinnig interessant vond ik) niet eens heel houden.In die twintig jaar dat het ding daar lag is er geen likje verf op gekomen,te moeilijk blijkbaar en na het betalen van al de "managers" was geen geld over het ding iedere 5 jaar eens te lichten en te kwasten....Onze natie van "managers" heeft dan maar beslist het ding in stukken te branden(mogelijk nog geeneens door Vlaamse arbeiders )......
Ah, jij weet blijkbaar meer van het lot van de Foxtrot. Ik was daar zeer over verbaasd: plots out of the blue was het: "wil je hem zien, haast je, want hij gaat over een een paar dagen weg voor sloop". Dat lijkt wel een zeer sterke improvisatie ook .Als ze een beetje slim waren geweest, hadden ze dat op z'n minst een half jaar op voorhand laten weten met de melding "laatste kans om de Foxtrot te bezoeken", hadden ze nog veel aan kunnen verdienen. Nu zo kort op voorhand was er wel een overspoeling van betalende toeristen, maar velen waren te laat, dat is allemaal geld dat ze mislopen hebben. Een bizar verhaal was het.
Oud 15 januari 2023, 11:01   #374
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Dat van die Abrams tank geloof ik niet... Meerdere ex-bevelhebbers hebben reeds in interviews toegelicht dat dit een logistiek niet-haalbare kaart is. Generaal Petraeus zei letterlijk dat de Abrams gemaakt is rond een Jet engine van 1500 pk die een veel te gesofisticeerde onderhoudscyclus nodig heeft. Oekraine heeft niet de technici noch de systemen om het benodigde onderhoud te doen. Vreemd om een VS opperbevelhebber zelf te horen zeggen dat men UA veel beter de Leopard II kan geven, die diesel motoren kan UA zeer zeker onderhouden. Petraeus zegt letterlijk dat de Leopard II evenwaardig is aan de Abrams.
Pandareus is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 15 januari 2023, 12:11   #375
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Dat van die Abrams tank geloof ik niet... Meerdere ex-bevelhebbers hebben reeds in interviews toegelicht dat dit een logistiek niet-haalbare kaart is. Generaal Petraeus zei letterlijk dat de Abrams gemaakt is rond een Jet engine van 1500 pk die een veel te gesofisticeerde onderhoudscyclus nodig heeft. Oekraine heeft niet de technici noch de systemen om het benodigde onderhoud te doen. Vreemd om een VS opperbevelhebber zelf te horen zeggen dat men UA veel beter de Leopard II kan geven, die diesel motoren kan UA zeer zeker onderhouden. Petraeus zegt letterlijk dat de Leopard II evenwaardig is aan de Abrams.
Niemand betwijfelt ook maar een ogenblik dat Leo II's,misschien zelfs Leo I's vanuit meerdere oogpunten de beste optie zouden zijn...Maar die moeten NU geleverd worden opdat de UKR's hun aanvals-pantserbrigades kunnen vormen samen met de in aantocht zijnde steunpantsers,en wat trainingstijd als eenheid krijgen er op.Als Duitsland,als origineland ervan, verder weigert gaat dat dus niet lukken....Dankzij de Britten met hun Challengers (niet ideaal maar het is wat het is) kunnen de UKR's de gezamelijke pantserwapentraining "Westers systeem"alvast beginnen....

De Abrams die tegenwoordig gerefurbished worden en geleverd naar meer en meer naties (zoek maar eens) hebben helemaal niet die "straalmotor" maar een zware diesel,zoals de andere tanks....Het is zelfs maar de vraag hoelang de Amerikanen die "straalmotor" nog in hun eigen Abrams gaan laten zitten.....

Ik weet ook niet of de Yanks niet toevallig ergens wat Abrams met diesels hebben rondslingeren.Het zou inderdaad anders een half jaar kunnen duren vrees ik...

Dus ja,de Moffen hebben de sleutel in handen,gaan ze het verpesten?

Laatst gewijzigd door kelt : 15 januari 2023 om 12:22.
Oud 15 januari 2023, 17:07   #376
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ukrainse bronnen geven aan dat reeds 5 naties bereid zijn Leopard II's te leveren.Het totaal aantal zou al voldoende zijn om een komplete pantserbrigade te voorzien van MBT's (ik schat dus dat het om ordegrootte 100 stuks moet gaan)

De Polen proberen een zo breed mogelijke coalitie te vormen om Duitsland aan te porren toestemming te geven.En uiteraard,als de Duitsers mee doen dan zou het wel eens over VEEL meer van die Leo II's kunnen gaan....We weten al dat Polen,Spanje en Finland op het lijstje staan....ik weet nog niet wie de andere twee zijn.

Misschien wordt alles in stilte beter gecoordineerd dan hier zichtbaar is..Want behalve tanks zal ook een logistiek systeem met vrachtwagens en zo dienen opgezet te worden....Een aanvalsbrigade (of 2 ) zal zichzelf niet bewegen....

De indruk blijft dat de mobiele zware vuurkracht die de Fransen al toegezegd hebben (met hun AMX-10) en de eerste MBT's (Challenger II's)door de Britten de deur al open geforceerd hebben...de "kop" is er eigenlijk al af.....

Misschien is het even wachten tegen het volgende "Ramstein" overleg eind deze maand......en krijgen de Russen nog een paar extra weken om tot zinnens te komen...(onwaarschijnlijk,maar kijk....gebarentaal moet blijkbaar blijven gegeven worden)

Laatst gewijzigd door kelt : 15 januari 2023 om 17:09.
Oud 15 januari 2023, 17:57   #377
1207
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Misschien is het even wachten tegen het volgende "Ramstein" overleg eind deze maand......en krijgen de Russen nog een paar extra weken om tot zinnens te komen...(onwaarschijnlijk,maar kijk....gebarentaal moet blijkbaar blijven gegeven worden)
ergens hoopt ge dat alle voorbereidingen, inclusief opleidingen al bezig zijn, en dat enkel de handtekening nog ontbreekt.

of hoopt ge dat duitsland pas ja zegt als de tanks al ginder zijn en direct kunnen ingezet worden.
1207 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 januari 2023, 18:16   #378
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1207 Bekijk bericht
ergens hoopt ge dat alle voorbereidingen, inclusief opleidingen al bezig zijn, en dat enkel de handtekening nog ontbreekt.

of hoopt ge dat duitsland pas ja zegt als de tanks al ginder zijn en direct kunnen ingezet worden.
Er zijn al UKR tankers die in Litouwen een initiele opleiding ontvangen hebben op Spaanse machines die daar zijn in het kader van een NATO ontplooing...

Wie overweg kan met T-72's,waar de arme tankist onder blauwe plekken zit van over tegenaan te duwen en armen en benen te kort heeft om alle wielen en hefbomen tijdig en correct te bedienen terwijl ze ook nog eens op U schieten....en moet terugschieten turend door een 1ste generatie kanonvizier met,als je geluk hebt,reeds een IR-zoeker waarvoor je in enkele versies dan wel je nek bijna moet omplooien om er ook in te kunnen kijken,.zal zeker overweg kunnen met modernere dingen....

Het gaat vooral over de tijd,liefst een maand of iets langer,om dergelijke machines ,en hun bijhorende communicatiemethoden,en de hulppantsers (Bradleys,Marders,...) en logistieke trein (wie weet,onze Belgische Camions...) als een Pantserbrigade samen te leren werken.....

Laatst gewijzigd door kelt : 15 januari 2023 om 18:19.
Oud 15 januari 2023, 18:18   #379
Philemon
Provinciaal Gedeputeerde

Philemon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1207 Bekijk bericht

Das zeker.
Er mag ook geen enkele van onze hoog technologische (NATO) luipaardjes in Poetin zijn kooi terecht komen. De rus zou nogal in zijn handjes wrijven.
Philemon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 januari 2023, 19:39   #380
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Philemon Bekijk bericht
Das zeker.
Er mag ook geen enkele van onze hoog technologische (NATO) luipaardjes in Poetin zijn kooi terecht komen. De rus zou nogal in zijn handjes wrijven.
Dat is prietpraat. Er zijn genoeg Duitse Leopards verspreid. Goed materiaal. En niet zoals de Abram waar je een dozijn techneuten nodig hebt om het te onderhouden.
Duitse degelijkheid, weet je wel.
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:30.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be