Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 6 juni 2025, 07:41   #361
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev Bekijk bericht
Gisteren vernomen dat een technische cursus van 320€ voor twee avonden naar bijna het dubbele van prijs gaat.
Merci Zulma De Mier.
Is dat zo?
Bron?
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juni 2025, 07:42   #362
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Karel Martel B Bekijk bericht
Mensen die werk hebben, kunnen dingen betalen. Dat is de reden dat ge gaat werken, zodat ge zelf dingen die GIJ wilt kunt betalen en niet tot last zijt van de maatschappij.

En mensen die geen werk hebben, kunnen reeds via de VDAB bepaalde opleidingen voor jobs waar vraag naar is gratis volgen. Als het aanbod niet naar uw keus is, pech, ga werken lamzak.

Het probleem is dus eigenlijk dat Zulma nog veel te weinig heeft geschrapt.
Mee eens, vooral met het gekleurde gedeelte.
Oud 6 juni 2025, 07:43   #363
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Mij stoort het voornamelijk dat de regeltjes worden aangepast terwijl het spel al gaande is.
Ok voor wie zich nieuw inschrijft om een cursus te volgen maar niet voor wie in het tweede, derde,….jaar al les volgt.
Ik garandeer u dat er redelijk wat gaan afhaken. Voor mij is die 650€ geen probleem maar de jonge gasten die in de klas zitten zullen twee keer nadenken, ook al gaan ze werken.
Jonge gasten?
Oud 6 juni 2025, 07:44   #364
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Dat klopt.

Als binnenschipper/kermisklant/circusartist/markkramer/Internationaal reizend beroep is het mogelijk met een referentieadres te werken.
De voorwaarden zijn simpel. Er mogen geen spullen van de gerefereerde op dat adres aanwezig zijn, zelfs geen tandenborstel, en de referentie-adres "gevenden" moeten de gerefereerde op een ambtelijk bepaalde termijn kunnen bereiken. (geef of neem een werkweek)

Het enige dat adres dus doet is ervoor zorgen dat "de Belgische staatsburger" een officieel adres heeft.

Voor onafhankelijken is natuur er de klassieke truk van het huren van een kamertje in zo'n brievenbusverzamelhuisjesmelkerij.
Het is ook een postbusadres.
Oud 6 juni 2025, 07:47   #365
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlad Bekijk bericht
Bedrijven kunnen veel beter zelf opleiden in ruil voor een aantal jaren werkzekerheid. Wordt dat in Duitsland en Nederland niet zo gedaan ?
In België wordt dat gedaan voor treinbestuurders.

De situatie van de treinbestuurder die een opzegtermijn van een jaar moet presteren alvorens hij bij de concurrentie mag gaan werken heeft heel wat stof doen opwaaien. De NMBS rechtvaardigt de termijn omwille van de investering die de opleiding van de werknemer gedurende één jaar met zich meebracht.

Wat zou u als werkgever in de privésector kunnen doen? Kunt u iets doen om een werknemer voor wie u in een opleiding investeerde aan de onderneming te binden?

Kunt u beslissen om de opzegtermijnen te verlengen indien uw werknemer zijn ontslag geeft?
U kunt niet beslissen om de opzegtermijnen van de werknemer te verlengen indien deze zijn ontslag zou willen geven na een opleiding. U kunt hem ook niet verbieden om gedurende een bepaalde periode de onderneming te verlaten.

Het scholingsbeding is dé oplossing om een werknemer ervan te overtuigen uw onderneming niet te verlaten nadat u hem een opleiding betaalde.

Een oplossing: het scholingsbeding!
Wat is dat precies?

Het scholingsbeding is een beding waarbij de werknemer, die gedurende de uitvoering van zijn arbeidsovereenkomst een specifieke vorming volgt op kosten van de werkgever, zich ertoe verbindt om de werkgever een gedeelte van de vormingskosten terug te betalen ingeval hij de onderneming verlaat voor het einde van de door de partijen overeengekomen periode.

Let op de grenzen!

De geldigheidsduur van een scholingsbeding kan niet meer dan 3 jaar bedragen en moet in verhouding staan tot de kost en de duur van de vorming.

Besluit de werknemer toch te vertrekken binnen de termijn van drie jaar, dan wordt het terug te betalen bedrag degressief in de tijd toegepast en mag het in geen geval de volgende grenzen overschrijden:

80% van de vormingskost in geval van vertrek van de werknemer voor 1/3 van de overeengekomen periode;
50% van de vormingskost in geval van vertrek van de werknemer tussen 1/3 en 2/3 van de overeengekomen periode;
20% van de vormingskost in geval van vertrek van de werknemer na 2/3 van de overeengekomen periode.
Oud 6 juni 2025, 07:49   #366
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Karel Martel B Bekijk bericht
Ja, dat is normaal, wat is het godsnaam het punt van verkiezingen anders als een nieuwe regering het beleid van de vorige regering moet verderzetten?
Ik vind dat de Arizona al heel veel (teveel eigenlijk) in de tijd heeft moeten uitspreiden omdat er "verworven" rechten waren.
Oud 6 juni 2025, 07:51   #367
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De gemuilkorfde Bekijk bericht
FOUT!
Het pensioensysteem dat door politici bedacht werd, was van in het begin gedoemd om te falen.
Naarmate mensen welvarender worden, krijgen ze minder kinderen, dat zie je wereldwijd.
Naarmate de medische wetenschap verbeterde leefden mensen dan ook nog eens langer.
Als je systeem dan gebaseerd is op veel werkenden voor weinig gepensioneerden, dan kon dat niet anders dan tot problemen leiden.
Al van in de jaren '70 werd gewaarschuwd voor de vergrijzing, maar onze would-be boekhouders blinken uit in kortzichtigheid.
We zitten met knoeiers die 50 jaar alle signalen negeren, en dan afkomen dat er dringend heel veel moet bespaard worden...
Wat je nodig had, is dat elke generatie voor het pensioen van die generatie spaart.
Dan ben je nooit meer afhankelijk van hoeveel gepensioneerden of hoeveel werkenden er zijn.
Je kan het de N-VA niet verwijten dat ze eindelijk (nog te weinig volgens mij) aan het pensioenprobleem.
Oud 6 juni 2025, 07:52   #368
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dus maal 3...
Dan was het beter 80% geworden.
Oud 6 juni 2025, 07:52   #369
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wat een bullshit!
Mensen die gaan werken, moeten dan ook niet meer hun sport gesubsidieerd zien, en moeten dan maar ook voor 100% de muziekschool van hun kinderen betalen.
Per slot van rekening zijn dat allemaal "hobbyopleidingen".

Klopt dus totaal niet, want als teveel cursisten afhaken, is er geen cursus meer, ook al wil je ervoor betalen.
Dat is iets dat hier systematisch genegeerd wordt.
En anderen lamzak noemen, ik ken hem niet, maar mocht ik hem zijn, ik had op dat rode driehoekje geklikt.

Maar het past in de betuttelende maatschappijvisie die veel politici binnen Vooruit en N-VA hebben.
Mensen mogen geen cursus uit eigen beweging volgen, maar omgekeerd MOETEN sommigen cursus volgen, maar alleen als de overheid, via haar VDAB dat zo beslist.
Wat is daar mis mee?
Oud 6 juni 2025, 07:53   #370
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wat een bullshit!
Mensen die gaan werken, moeten dan ook niet meer hun sport gesubsidieerd zien, en moeten dan maar ook voor 100% de muziekschool van hun kinderen betalen.

Klopt dus totaal niet, want als teveel cursisten afhaken, is er geen cursus meer, ook al wil je ervoor betalen.
En anderen lamzak noemen, ik ken hem niet, maar mocht ik hem zijn, ik had op dat rode driehoekje geklikt.

Maar het past in de betuttelende maatschappijvisie die veel politici binnen Vooruit en N-VA hebben.
Mensen mogen geen cursus uit eigen beweging volgen, maar omgekeerd MOETEN sommigen cursus volgen, maar alleen als de overheid, via haar VDAB dat zo beslist.

Wat begrijpt u niet aan: "Een cursus georganiseerd door de VDAB"?

Laatst gewijzigd door reservespeler : 6 juni 2025 om 07:54.
Oud 6 juni 2025, 07:55   #371
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wat een bullshit!

Klopt helemaal niet.
Iedereen mag de cursus volgen die hij / zij wil.
Alleen zal de overheid niet overal evenveel in tegemoetkomen.
Oud 6 juni 2025, 07:56   #372
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Je begrijpt me verkeerd.
Je stapt op een ogenblik in een opleiding in onder bepaalde voorwaarden. Die voorwaarden zouden voor de duur van de opleiding niet mogen veranderen voor wie er al ingestapt is. Voor de nieuwe inschrijvingen kan je de voorwaarden wel veranderen. Ook die nieuwe weten dan wat de voorwaarden zullen zijn voor de duur van de opleiding.
Wat een bullshit.
We mogen dan de cursussen, waar nood aan is omdat het gaat om een knelpuntberoep ook niet goedkoper maken voor degenen die de cursus al gestart zijn.

Laatst gewijzigd door reservespeler : 6 juni 2025 om 07:57.
Oud 6 juni 2025, 07:58   #373
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door wagner.666 Bekijk bericht
Direct 1 miljard gevonden, moeilijk kan het niet zijn om de zandbak OCMW'ers eruit te halen en terug naar de zandbak te sturen.Maar de antwerpse zot is er te laf voor, bang dat hij zijn europees jobje zou verliezen zoals crootje.....
Iedereen zou dan levenslang indien gewenst en nodig kunnen bij leren
Gewoon te zot voor woorden.
Jongens toch, uw haat voor Bart De Wever gaat wel heel diep.
Oud 6 juni 2025, 08:24   #374
BigF
Secretaris-Generaal VN

BigF's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Beroep speelt geen rol, maar is wel nuttig als excuus om een "referentie adres" voor elkaar te krijgen. Want je mag altijd gaan bedelen bij bureaucraten.
't Is niet alsof je naar het gemeentehuis kan gaan " Ik wil een referentieadres bij mijn kameraad, die ermee akkoord gaat".
Geen dank.
Oud 6 juni 2025, 09:32   #375
CUFI
Secretaris-Generaal VN

CUFI's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik krijg dagelijks reclame te zien voor AI tutors, en zelfs in die paar lijntjes dat ze zeggen in hun reclame slagen ze erin van taalfouten te maken.
Je krijgt dan zo'n irritant personage die u voortdurend op een arrogante manier corrigeert.
Neen, geef mij maar een mens van vlees en bloed.

Je hebt het hier over een programmeertaal, om dat zomaar te gaan vergelijken met het leren van een andere menselijke taal, tja, daar moet je CUFI voor zijn.

Die AI tutors komen net heel arrogant over.
Iemand die moeite heeft om sociaal te doen, zal nog rapper afgeschrikt worden door een AI die u als een echte schoonmoeder corrigeert.
Maar AI kan u ook een andere taal leren.
Of dat nu Chinees of een programmeertaal is, AI kan dat beter dan vlees en bloed.
Oud 6 juni 2025, 09:34   #376
BigF
Secretaris-Generaal VN

BigF's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CUFI Bekijk bericht
Maar AI kan u ook een andere taal leren.
Of dat nu Chinees of een programmeertaal is, AI kan dat beter dan vlees en bloed.
Als ik de fouten en de rare zinsconstructies in AI-gegenereerde teksten zie vraag ik me toch af of dat een betere leraar is dan iemand van vlees en bloed...
Oud 6 juni 2025, 09:37   #377
CUFI
Secretaris-Generaal VN

CUFI's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigF Bekijk bericht
Als ik de fouten en de rare zinsconstructies in AI-gegenereerde teksten zie vraag ik me toch af of dat een betere leraar is dan iemand van vlees en bloed...
Die tijd is voorbij hoor. AI spreekt vloeiend meerdere talen en kan op 1 minuut coderen wat 100 mensen tegelijk niet kunnen.

Ik wil geloven dat AI niet voor iedereen is of door iedereen goed onthaald wordt, maar ge kunt er niet naast dat ge er veel van kunt leren.
Zoals oa een andere taal.

Ge kunt die 24/7 bombarderen met vragen zonder u te generen een stomme vraag in groep te stellen. Het verlegt voor andere mensen wel degelijk grenzen.
Oud 6 juni 2025, 23:00   #378
wagner.666
Minister-President

wagner.666's schermafbeelding

Standaard

Ieder gestoord diertje zijn pleziertje zo te zien hierboven, of zou het voor het grootste aantal berichten te doen zijn die litanie..........................
wagner.666 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juni 2025, 06:51   #379
Visjnu
Minister

Visjnu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
In België wordt dat gedaan voor treinbestuurders.

Wat zou u als werkgever in de privésector kunnen doen? Kunt u iets doen om een werknemer voor wie u in een opleiding investeerde aan de onderneming te binden?

Kunt u beslissen om de opzegtermijnen te verlengen indien uw werknemer zijn ontslag geeft?
U kunt niet beslissen om de opzegtermijnen van de werknemer te verlengen indien deze zijn ontslag zou willen geven na een opleiding. U kunt hem ook niet verbieden om gedurende een bepaalde periode de onderneming te verlaten.

Het scholingsbeding is dé oplossing om een werknemer ervan te overtuigen uw onderneming niet te verlaten nadat u hem een opleiding betaalde.
Bij ons in het team is dit scholingsbeding standaard, althans toch zeker voor juniors of werknemers die nog niet zo lang bij ons werken. Gaat om cursussen vanaf 8000 EUR/week, hotelkosten etc. niet inbegrepenen. Over een termijn van 4 jaar wordt de terugbetaling bij het vrijwillig verlaten van het bedrijf steeds kleiner. Bij het switchen van jobs worden dit soort schulden wel vaak overgenomen door het nieuwe bedrijf, het wordt dan onderdeel van je salaris onderhandeling.
Oud 7 juni 2025, 08:06   #380
CUFI
Secretaris-Generaal VN

CUFI's schermafbeelding

Standaard

Gaat dat wel vrucht werpen? Opleidingen knelpuntberoepen goedkoper maken en de rest duurder?

Ge gaat geen cursus volgen om een tekort in de samenleving op te vullen, maar een vaardigheid te leren.

De zorg beter betalen zal meer mensen aantrekken.
Net zoals ze van de pensioenen moesten blijven om werken bij onze nmbs aantrekkelijk te houden.

Ze jagen iedereen overal weg, duwen alles en iedereen op mekaar, en leiden ze dan naar hun systemen dmv discriminatoire politieke spellekes.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:01.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be