Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 23 december 2006, 18:48   #361
Miguelito
Minister

Miguelito's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
Welk voorval (en topic) was dat?
Het topic Urgentiearts kent geen Nederlands waarin Hans ook maar alles probeerde om deze fout van een franstalige arts te vergoeilijken of de kritiek weg te wuiven als hysterisch 19de eeuws nationalisme.

Een greep uit het repertoire

Citaat:
Als oplossing stelt hij dit voor
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1 Bekijk bericht
Individuele tweetaligheidspolitiek.
Zie programma B.U.B..
Wat verder als Hij gevraagt wordt of dit kan in een officieel tweetalig gebied
Citaat:
Het is niet de fout van die arts, maar van degenen die hem hebben opgeleid en opgevoed, dus van de traditionele politici !
Citaat:
Uw vergelijking gaat niet op. Die artsen overtreden hier geen enkele regel want het zijn privé-personen.
Niet vergeten, het gaat hem nog altijd over een voorval in Overijse
Citaat:
Bovendien lees ik dat de arts van FRANSE nationaliteit was. Bovendien is het zo dat er een prangend gebrek is aan urgentieartsen (deze morgen nog op het nieuws gehoord) zodat men dikwijls een keuze dient te maken tussen GEEN arts en één die Nederlands- (of Frans-) onkundig is. Geef mij maar liever die Franstalige dan en ik geloof dat 95% van de Belgen er ook zo over denken.
Hans is dan ook snel uit dat topic verdwenen. Het zijn er maar een paar quotes. Gelukkig bestaan er ook nog oprechte belgicisten
(all praise Kim ) die wel correct reageerden op dit voorval.
Miguelito is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2006, 19:49   #362
luc broes
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Als Nederlander kan één ding me op dit forum niet ontgaan zijn. Het aantal Vlaams nationalisten dat dit forum rijk is en het negatieve sentiment dat t.o.v. BUB'ers heerst.Juist, hoe zou dat komen denk je? Maar in wezen heeft de BUB best moedige, en op efficientie gerichte plannen.????
  • Zo doet de BUB niet mee aan dat separatistische gedrang (wat een negatieve benaming!) in Vlaanderen dat geheel (?)veroorzaakt wordt door angst voor Franstalige overheersing. Uit geschiedenis blijkt namelijk dat nationalisme veroorzaakt wordt door drie factoren: Armoede (Het armeVlaanderen schenkt elk jaar 12 miljard euro aan Wallonië!!), angst en onderdrukking. Als u mijn handtekening bekijkt, zult u zien dat ik ook tegenstander ben van angst-gemotiveerde politiek.
Geachte, sta me toe te zeggen dat ik verbaasd ben door je analyse. Steeds meer Vlamingen kiezen voor Vlaamse onafhankelijkheid om economische redenen, en om wille van beter bestuur.
Sinds vele jaren ontvangt Wallonië enorme bedragen van Vlaanderen (nu 12 miljard euro per jaar, en ook van Europa. Dat alles zonder enig resultaat. Daarbij belet de corrupte PS noodzakelijke maatregelen.
De Vlamingen zijn het ook beu dat Franstaligen die in Vlaanderen komen wonen voorrechten opeisen en weigeren de streektaal te respecteren.
Wij willen ook tweetaligheid in Brussel. Weer je dat Vlaamse patiënten niet in het Nederlands geholpen worden in de Brusselse hospitalen?
U bent tegenstander van angst-gemotiveerde politiek.
De RTBF-uitzending veroorzaakte angst-paniek in Wallonië, in Vlaanderen werd de grap gesmaakt.
  • Zeker gezien dat er na het ontstaan van België nog helemaal geen sprake was van een ''Vlaanderen''.
Als heel-Nederlander zou je toch wat meer geschiedenis studeren.
Eeuwen geleden, lang voordat België ontstond in 1830, genoten Vlamingen hoog aanzien: nooit gehoord van Rubens? Hij sprak van :"La Fiandra carissima nostra patria" . Nooit gehoord van Jan van Eyck die in 1430 (400 voor het ontstaan van België) het Lam Gods schilderde? Nooit gehoord van de Vlaamse polyfonisten (1450�* 1650) met Ockeghem, Obrecht, Clemens non Papa,Waelrant, Swelinck enz die in heel Europa gekend waren?
De BUB wil het onlogische (waarom onlogisch?)en geldverslindende federalisme (Wallonië is geldverslindend: 12 miljard per jaar) aanpakken dat een gigantische bron van bureaucratie is, en ook nog eens hartstikke onnodig is (waarom?). Als je kiest voor federalisme, doe het dan goed, en voer de gewesten weer in. Waarom gewesten (wat zijn dat?) minder bureaucratie en minder geldverslindend?
  • De BUB wil een België met een eerlijkere besluitvorming, en is er dus meer voor de Vlamingen dan een VLD'er of een CD&V'er.
Een eerlijke besluitvorming, of zelfs gewone democratie is in België niet mogelijk, omdat Franstaligen nooit de Vlaamse meerderheid aanvaarden.
  • De BUB wil laten zien dat een effectieve samenwerking tussen verwante Franstaligen en Nederlandstaligen goed mogelijk is.
Natuurlijk iedereen wil dat, alleen slaagt men er niet in. Nogmaals zelfs geen Nederlandskundige dokters in 'onze' tweetalige hoofdstad.
Ik wil hiermee niet zeggen dat ik de BUB in alles steun toch één goed punt!, ik ben zelf voorstander van een Heel-Nederland.
Maar wat ik wel vind is dat ze goede ideeën hebben dat moet nog wel aangetoond worden en dus op zich wel iets meer respect moeten hebben zoals iedereen trouwens. Mijn bedoeling van dit topic is een discussie te starten over de plannen van de BUB, en de mogelijke gevolgen voor België en Vlaanderen. Prachtig, ik wacht op jou commentaar.
Commentaar: Luc Broes
luc broes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2006, 19:56   #363
luc broes

Standaard

Citaat:
In België moet u inderdaad accepteren dat het separatisme slechts leeft bij een kleine minderheid van de bevolking. .
HLN vandaag: 51% voor onafhankekijkheid, 41 tegen, de rest weet het niet
Oud 23 december 2006, 20:00   #364
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door luc broes Bekijk bericht
Als heel-Nederlander zou je toch wat meer geschiedenis studeren.
Eeuwen geleden, lang voordat België ontstond in 1830, genoten Vlamingen hoog aanzien: nooit gehoord van Rubens? Hij sprak van :"La Fiandra carissima nostra patria" . Nooit gehoord van Jan van Eyck die in 1430 (400 voor het ontstaan van België) het Lam Gods schilderde? Nooit gehoord van de Vlaamse polyfonisten (1450�* 1650) met Ockeghem, Obrecht, Clemens non Papa,Waelrant, Swelinck enz die in heel Europa gekend waren?
En? Leefden die allemaal binnen het gebied dat nu Oost en West-Vlaanderen bestrijkt? Lijkt me wel. Ik bedoelde dat er geen sprake was van een Vlaanderen zoals dat er nu is. Dus met Antwerpen en Limburg. Ik snap het opzich wel, de Nederlandstaligen moesten een blok vormen tegen de Fransen: Dat schept een band. Maar ik vind het niet juist om op zo'n band een eigen staat te stichten.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2006, 20:04   #365
luc broes

Standaard

Citaat:
Akkoord, alleen moet niet elke Belg tweetalig zijn (bijv. een kuisvrouw in Antwerpen of een tuinier in Luik moeten dat niet zijn). Maar iemand met openbaar gezag of een intellectueel professioneel moet dat wél zijn.
Dat is een kwestie van goed onderwijs en dus een politiek probleem.

Vandaag is er geen tweetaligheidspolitiek (i.t.t. in Zwitserland) en net de flaminganten willen die niet omdat ze geen tweetalige Franstaligen wensen ! Dan verdwijnt immers hun belangrijkste reden voor de splitsing van België.
Beste Hans hoe kun je zo onwetend en blind zijn?
Tweetaligheid werd destijds door een grote meerderheid Franstaligen verworpen (om de eenvoudige reden dat vlamingen veelal Frans kennen en zij geen Nederlands)
'flaminganten' evenals andere Vlamingen zijn veelal meertalig, franstaligen niet. Hoe kunnen wij nu Franstaligen verbieden Nederlands te leren. Fr beslissen toch zelf over hun onderwijs!
Daarbij is Fr tweede taal in Vl verplicht. In W. is taalkeuze vrij.
Wat je vertelt is onbegrijpelijk en totaal verkeerd.

Laatst gewijzigd door luc broes : 23 december 2006 om 20:32.
Oud 23 december 2006, 20:08   #366
luc broes

Standaard

Citaat:
Waarom blijft het Nederlandstalig onderwijs zich dan verzetten tegen tweetalige scholen?
Weer zo een wereldvreemde zinloze vraag.
Het vlaamse onderwijs is van het beste ter wereld, taalkennis inbegrepen.
Waarom zouden wij daar dan iets moeten aan veranderen?

Ga liever de Frankofonen overtuigen Nederlands als verplichte tweede taal te nemen.
Oud 23 december 2006, 20:13   #367
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Miguelito Bekijk bericht
Het topic Urgentiearts kent geen Nederlands waarin Hans ook maar alles probeerde om deze fout van een franstalige arts te vergoeilijken of de kritiek weg te wuiven als hysterisch 19de eeuws nationalisme.

Een greep uit het repertoire

Hans is dan ook snel uit dat topic verdwenen. Het zijn er maar een paar quotes. Gelukkig bestaan er ook nog oprechte belgicisten
(all praise Kim ) die wel correct reageerden op dit voorval.
Bedankt om deze draad nog eens in de schijnwerpers te plaatsen (dateert uit een periode toen ik nog niet zo intensief op dit forum aanwezig was). Je blijft je gewoon bescheuren met Hans zijn non-argumenten.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2006, 20:16   #368
luc broes

Standaard

Citaat:
Bij zo'n verfransing in heel Vlaanderen, daar kan ik me niet echt iets bij voorstellen. Wel, ga even naar Brussel. Een oude Nederlandstalige stad die door het Belgisch regime bijna totaal verfranst werd.De BUB lijkt mij (???)een partij die niet ''franskiljon'' is maar enkel probeert de vrijheid van taal en leven te waarborgen Waarop is die veronderstelling gebaseerd?. In een Vlaanderen waar dwingen, duwen en trekken aan de burger (door het regime om de Vlaming in het gareel te houden) normaal is, wil de BUB volgens mij niet zoveel weten. Uit ervaring blijkt trouwens dat de rand verfransd is omdat de franstaligen niet economisch afhankelijk zijn van het Nederlands (voor een job in Brussel dus geen Nederlands nodig). Volgens mij (hoe betrouwbaar zijn je indrukken?)zijn er aardig wat ex-Franstaligen in Vlaanderen die zich best goed hebben aangepast, enkel en alleen al omdat je Nederlands voor een baan nodig hebt.
Oud 23 december 2006, 20:19   #369
luc broes

Standaard

Citaat:
Hoe sterk het unitarisme staat, zullen we weten als de media-boycot tegen unitarisme ophoudt.

De gemiddelde Belg verwerpt ook Vlaams-nationalisme omwille van slechte herinneringen uit het verleden en nog belangrijker omdat het een voorbijgestreefde ideologie is in een geglobaliseerde, meertalige wereled.
Hierbij denk je natuurlijk aan de genociede die Leopold II aanrichtte in kongo in zijn drang naar geld en macht
Oud 23 december 2006, 20:22   #370
Kallikles
Secretaris-Generaal VN

Kallikles's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Conscience Bekijk bericht
[/list]Het Duitse nationalisme in de periode 1914, evenals het nationalisme in de andere landen in die periode lijkt me daar dan toch niet in te passen.
Het lijkt mij niet direkt angst te zijn die Duitsland een plaats wou geven op het wereldtoneel, eerder een zelfverzekerde 'arrogantie' om de andere grootmachten uit te dagen.
Nooit gehoord van de "cauchemar des coalitions"???

Dat is nochtans een locus classicus in het Duitse politieke denken. Zie b.v.:

Citaat:
Reichskanzler Bismarck plagte einst der cauchemar des coalitions, der Albtraum, sein Deutsches Reich isoliert und eingekreist zu finden zwischen lauter verbündeten Nationen.
bron: http://www.zeit.de/archiv/2000/25/20...ngewichtun.xml
de bruine pest is de islam. Het is de meest boosaardige ideologie sinds het nazisme.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pericles
Mogelijk zijn het hebben van verbale kwaliteiten niet uw grootste talent.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Andev
Waarom zou ik moeten weten wat "multivariaatanalyse" betekent???
De mensen, steeds meer en meer, hebben lak aan dat soort gelul.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mike Godwin
By all means, compare these shitheads to Nazis.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy
Ja ik heb gezegd dat ik de moord op duizenden Nigerianen, omdat het zwarten zijn, goedpraat.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy over Europa's moslims
Naft er over en een stekske.
Kallikles is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2006, 20:26   #371
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Bij zo'n verfransing in heel Vlaanderen, daar kan ik me niet echt iets bij voorstellen. De BUB lijkt mij een partij die niet ''franskiljon'' is maar enkel probeert de vrijheid van taal en leven te waarborgen. In een Vlaanderen waar dwingen, duwen en trekken aan de burger normaal is, wil de BUB volgens mij niet zoveel weten. Uit ervaring blijkt trouwens dat de rand verfransd is omdat de franstaligen niet economisch afhankelijk zijn van het Nederlands (voor een job in Brussel dus geen Nederlands nodig). Volgens mij zijn er aardig wat ex-Franstaligen in Vlaanderen die zich best goed hebben aangepast, enkel en alleen al omdat je Nederlands voor een baan nodig hebt.
Ik ken nog zo twee partijen die deze ideologie voorstaan:

- het rabiaat Franskiljonse en Vlaamshatende FDF
- de partij die van dit motto zijn naam gemaakt heeft: de Voerense Franstalige oppositiepartij 'Retour Aux Libertés', voorheen bekend als het Waals-rattachistische 'Retour A Liège'.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2006, 20:27   #372
luc broes

Standaard

Citaat:
Het Frans bij de Nederlandstaligen is er sterk op achteruit gegaan en dat kan u toch geen gunstige evolutie noemen?
Natuurlijk is het Frans bij Vlamingen achteruitgegaan.
Vroeger was het Frans de enige onderwijstaal in Vlaanderen (mijn moeder werd gestraft op school als ze nederlands sprak).
De enige wereldtaal is nu Engels, als je reist of studeert heb je Engels nodig.
Dus de Vlamingen kennen nu veel beter de wereldtaal, behoorlijk Nederlands en minder Frans. Globaal gezien is dat dus grote vooruitgang en een zeer gunstige evolutie.
Het zou natuurlijk prachtig zijn moesten wij alle talen beter spreken, maar zelfs voor Vlamingen is dat niet mogelijk.
Mogelijk geven de Franstaligen eens het goede voorbeeld.
Oud 23 december 2006, 20:27   #373
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En waarom is de BUB dan franskiljon?
Citaat:
Hans1
[SIZE=1]Outer Party Member

[/SIZE][SIZE=1][/SIZE][SIZE=1]Posted: Sun Oct 08, 2006 10:55 am[/SIZE] [SIZE=1] Post subject: [/SIZE][SIZE=1][/SIZE] 't Is gedaan.

C'est fait.

Vergeet niet dat 60%-70% onze ideeën genegen zijn, maar velen kennen ons nog niet.

N'oubliez pas que 60%-70% des gens sont réceptifs �* nos idées, mais bon nombre ne nous connaissent pas encore.

Don't forget that 60%-70% of all Belgians agree with our point of view, but many of them don't know us yet.

Vergesst nicht dass 60%-70% aller Belgier einstimmen in unseres Programm, aber viele kennen uns noch nicht.

[/SIZE][SIZE=1][/SIZE][SIZE=1]Posted: Thu Dec 21, 2006 11:33 am[/SIZE] [SIZE=1] Post subject: [/SIZE][SIZE=1][/SIZE] Bienvenue en l'ère post-docu-fiction ! Petit-�*-petit, on retourne �* la normale, donc �* un royaume unitaire composé de 9 provinces !

Welkom in het post-docu-fictie-tijdperk. Stilaan keren we terug naar een normale situatie, dus naar een unitair koninkrijk met 9 provincies !

[/SIZE][SIZE=1][/SIZE][SIZE=1]Posted: Thu Oct 26, 2006 8:18 pm[/SIZE] [SIZE=1] Post subject: [/SIZE][SIZE=1][/SIZE] Le B.U.B. est pour un statu quo de la monarchie comme symbôle de l'unité nationale.

Le Prince Philippe sera probablement notre prochain Roi et je pense qu'il sera très bon, quoique l'on en dise chez les flamingants et wallingants. Ce qui leur gène, c'est qu'il est trop Belge �* leur goût, mais ça tant pis pour eux!

Ik denk dat je op het forum van Bub zelf noh een heel pak postings gaat tegen komen van Vlaamstalingen die of in twee talen zijn geschreven of in het frans. Hoewel de frabstalige daar steeds in het frans posten.

Voor jullie Nederlanders is dat mss een vorm van vriendelijkheid en/of beleefdheid, voor ons Vlamingen is dat een bewijs van onderdrukking en verloochening van hun eigen taal. Wie echt voor tweetaligheid is zal steeds in zijn eigen taal posten, ook al is het een discussie met een anderstalige.

Laatst gewijzigd door Jantje : 23 december 2006 om 20:32.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2006, 20:31   #374
luc broes

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Het probleem ligt dus totaal anders, Vlamingen en Walen hebben dus geen problemen met elkaar. Zij hebben zelfs respect voor elkaar.
Het zal je mss zelfs verbazen, maar er wonen zelfs veel Vlamingen in Wallonie En er wonen ook een pak Walen in Vlaanderen..
Het zal je mss zelfs verbazen, maar die Vlamingen zijn na één generatie Walen geworden (anders overleef je niet) en die Walen zijn drie generaties later nog altijd Walen (le flamand est si difficile!)
Oud 23 december 2006, 20:34   #375
evilbu

evilbu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het zal je mss zelfs verbazen, maar die Vlamingen zijn na één generatie Walen geworden (anders overleef je niet) en die Walen zijn drie generaties later nog altijd Walen (le flamand est si difficile!)
Hoe gaat dat dan eigenlijk, als een Vlaams koppel in het hartje van Wallonië woont, gaan die hun kinderen dan volledig eentalig in het Frans opvoeden? Want als het zo doorgaat, groeit het aantal Franstaligen. Zij "zuigen" de onzen dan op.
Oud 23 december 2006, 20:36   #376
luc broes

Standaard

Citaat:
En? Leefden die allemaal binnen het gebied dat nu Oost en West-Vlaanderen bestrijkt? Lijkt me wel. Ik bedoelde dat er geen sprake was van een Vlaanderen zoals dat er nu is. Dus met Antwerpen en Limburg. Ik snap het opzich wel, de Nederlandstaligen moesten een blok vormen tegen de Fransen: Dat schept een band. Maar ik vind het niet juist om op zo'n band een eigen staat te stichten.
Juist ze hadden geen Vlaamse identiteitskaart.
Bestond er dan ook geen Polen of Italië of Nederland of Duitsland omdat enkele honderden jaren geleden de landkaart er anders uitzag?
Oud 23 december 2006, 20:39   #377
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik ken nogstans Walen die zelfs na 3 jaar volledig aangepast waren. En ja, zij geven idd toe dat Vlaams moeilijk is voor hen en dat men het aan hen steeds zal horen dat ze anderstalig zijn opgevoed, maar verder zijn er geen problemen mee.

De mensen waar wel problemen mee zijn, komen meestal uit oude Vlaamstalige gebieden die verfranst zijn. Het zijn vaak dus Vlamingen die hun eigen taal verloochenen.
Met andere woorden echte franskiljonen.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2006, 21:12   #378
evilbu

evilbu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Miguelito Bekijk bericht
OK dank je. Misschien zou het inderdaad niet slecht zijn om een ziekenhuis in het Vlaams Gewest te bouwen.
Hier is Jan vrees ik verkeerd :
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
De mensen niet in de Rand wonen, worden ook zelden geconfronteerd met Franstalige arrogantie (tenzij aan onze kust). De kans dat men in Sombeke, Beernem, Mol, Wichelen... Franstaligen tegen het lijf loopt, is immers heel klein.

Taalproblemen worden niet op de spits gedreven: ze worden door arrogante Franstaligen veroorzaakt.
Oud 23 december 2006, 21:56   #379
Breda
Minister

Breda's schermafbeelding

Locatie: Cuba & Socialistische Stadsrepubliek Breda / Bruxelles , Belgique
Stuur een bericht via Instant Messenger naar Breda Stuur een bericht via MSN naar Breda
Standaard

Vlaanderen zou alleen Oost & West Vlaanderen moeten zijn

anders kan je net zo goed Nederlands Limburg claimen , Frans Vlaanderen , Zeeuws Vlaanderen en Noord Brabant , en geloof me ....die regio's willen niet bij België of Vlaanderen komen
Oud 23 december 2006, 22:07   #380
luc broes

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Breda Bekijk bericht
Vlaanderen zou alleen Oost & West Vlaanderen moeten zijn

anders kan je net zo goed Nederlands Limburg claimen , Frans Vlaanderen , Zeeuws Vlaanderen en Noord Brabant , en geloof me ....die regio's willen niet bij België of Vlaanderen komen
De huidige betekenis van Vlaanderen is het Nederlandstalig gedeelte van België. Dat is nu eenmaal historisch zo gegroeid.
Breda denkt dat het anders zou moeten zijn. Dat is zijn goed recht, maar verandert er niets aan
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:26.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be