Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 18 november 2009, 13:24   #361
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Ernst Niessen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
Als je tegenwoordig in Brussel wordt beroofd in een achterwijk, is dat vrijwel zeker in het Frans.
Dat is wat azert 'prestige van het Frans' noemt.

Citaat:
Nederlandstaligen begeven zich nu eenmaal in de betere kringen. Dat gaat onvermijdelijk zijn weerslag hebben op het sociologische plaatje.
De sociale bovenlaag, (de beste) werkgevers, het bestuur, het (hoger en universitair, wetenschappelijk) onderwijs is Nederlandstalig. Vanuit sociolinguïstisch standpunt bezien geeft dat het Nederlands op alle fronten een enorme voorsprong.

Goede wijn behoeft geen krans ...
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 november 2009, 13:32   #362
azert
Perm. Vertegenwoordiger VN

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen Bekijk bericht
Dat is wat azert 'prestige van het Frans' noemt.
Wanneer een Pool, een Griek, een Argentijn moet kiezen of hij NL of FR zal leren; en hij heeft geen speciale banden met Vlaanderen of Nederland, dan is de kans vrij groot dat het FR zal worden.
De kans is zelfs groot dat hij niet eens weet dat NL bestaat (in BE).
azert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 november 2009, 13:32   #363
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wellicht is het een gewoonte in de Franse schrijftaal om adjectieven met een verwijzing naar een land, streek of taal met een kleine letter te schrijven? Het valt mij namelijk vaker op als Franstaligen die Nederlands schrijven, het hebben over 'vlaams' of 'nederlands' met kleine letters, maar vaker nog 'vlaams', want 'nederlands' komt vaak met moeite uit de pen, om nog maar te zwijgen over de mond.
In het Frans worden enkel de namen van landen en volkeren met hoofdletter geschreven, de namen van talen worden met kleine letter geschreven.

La France en les Français, maar le français (taal), dus.

Adjectieven worden altijd met kleine letter geschreven.

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 november 2009, 13:41   #364
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht
Wanneer een Pool, een Griek, een Argentijn moet kiezen of hij NL of FR zal leren; en hij heeft geen speciale banden met Vlaanderen of Nederland, dan is de kans vrij groot dat het FR zal worden. De kans is zelfs groot dat hij niet eens weet dat NL bestaat (in BE).
Dat lijkt mij dan duidelijk.

Als die Pool, die Griek of die Argentijn echter slim is (kennis is macht), dan zal hij toch Nederlands leren, de taal van de meeste en beste werkgevers. Grote kans dat zij goed betaald werk krijgen.
Oud 18 november 2009, 13:42   #365
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat lijkt mij dan duidelijk.

Als die Pool, die Griek of die Argentijn echter slim is (kennis is macht), dan zal hij toch Nederlands leren, de taal van de meeste en beste werkgevers. Grote kans dat zij goed betaald werk krijgen.
Ik bedoel Polen,.. die in hun eigen land naast EN toevallig nog een 3de taal moeten/kunnen kiezen en enkel de keuze hebben tussen FR/NL
Oud 18 november 2009, 13:43   #366
LiberaalNL
Europees Commissaris

LiberaalNL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wanneer een Pool, een Griek, een Argentijn moet kiezen of hij NL of FR zal leren; en hij heeft geen speciale banden met Vlaanderen of Nederland, dan is de kans vrij groot dat het FR zal worden.
Frans is een grotere taal in de wereld, maar Nederlands een grotere taal in Belgie.
Ik volg het Russisch narratief.
LiberaalNL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 november 2009, 13:43   #367
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De meeste mensen die zich in Vlaanderen vestigen leren Nederlands, en ik kan moeilijk beweren dat ze daarmee een stommiteit begaan.

Veel mensen die zich in Brussel vestigen leren eveneens Nederlands. De meesten onder hen weten zéér goed waarom ze dat doen.

Er zijn helaas ook een handvol 'bons Belges' die zich in Vlaanderen vestigen en er alles voor over lijken te hebben om toch maar geen Nederlands te moeten leren.
Mijn vraag aan u is: moeten 'wij' voor die mensen nog veel geduld opbrengen, en zo ja, waaròm? Moeten 'wij' die mensen nog veel cadeautjes geven, en zo ja, waaròm?

U hebt trouwens nog niet geantwoord op de vraag of de Palestijnen Oost-Jeruzalem aan de zionisten moeten afstaan.
Gezien de bravoure en de onbeschaamdheid waarmee u hier de meest baarlijke nonsens durft posten, zal ik niet beweren dat het wegens een gebrek aan durf is dat u die vraag onbeantwoord laat.

Laatst gewijzigd door djimi : 18 november 2009 om 13:45.
Oud 18 november 2009, 13:44   #368
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik bedoel Polen,.. die in hun eigen land naast EN toevallig nog een 3de taal moeten/kunnen kiezen en enkel de keuze hebben tussen FR/NL
En hoevéél Polen, ... verkeren in die situatie, denkt u?

Oud 18 november 2009, 13:45   #369
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
U hebt trouwens nog niet geantwoord op de vraag of de Palestijnen Oost-Jeruzalem aan de zionisten moeten afstaan.
Oei, je ligt daar toch niet wakker van; mag ik hopen.
Oud 18 november 2009, 13:47   #370
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
In het Frans worden enkel de namen van landen en volkeren met hoofdletter geschreven, de namen van talen worden met kleine letter geschreven.

La France en les Français, maar le français (taal), dus.

Adjectieven worden altijd met kleine letter geschreven.
Dat dacht ik wel, teman djimi. Ik lees sommige postings zo vaak dat mij soms een bepaalde stijl of een consequente eigenaardigheid in de spelling opvalt.
Oud 18 november 2009, 13:47   #371
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De meeste mensen die zich in Vlaanderen vestigen leren Nederlands, en ik kan moeilijk beweren dat ze daarmee een stommiteit begaan.

Veel mensen die zich in Brussel vestigen leren eveneens Nederlands. De meesten onder hen weten zéér goed waarom ze dat doen.

Er zijn helaas ook een handvol 'bons Belges' die zich in Vlaanderen vestigen en er alles voor over lijken te hebben om toch maar geen Nederlands te moeten leren.
Mijn vraag aan u is: moeten 'wij' voor die mensen nog veel geduld opbrengen, en zo ja, waaròm? Moeten 'wij' die mensen nog veel cadeautjes geven, en zo ja, waaròm?

Gezien de bravoure en de onbeschaamdheid waarmee u hier de meest baarlijke nonsens durft posten, zal ik niet beweren dat het wegens een gebrek aan durf is dat u die vraag onbeantwoord laat.
Citaat:
En hoevéél Polen, ... verkeren in die situatie, denkt u?
Gewoon een voorbeeld om te doen nadenken. En het antwoord zal zijn FR wegens meer wereldwijd prestige.
Hier en daar zijn er in het buitenland maar een handvol mensen die Nl leren; maar veel zijn het er niet; net zoals er in BE maar wat enkelingen zijn die Zweeds of Roemeens leren.
Oud 18 november 2009, 13:57   #372
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oei, je ligt daar toch niet wakker van; mag ik hopen.
Ik had geen duidelijk antwoord verwacht, neen.

Ik vraag me nu enkel nog af waaròm u niet wilt antwoorden.

Ik heb wel een 'vaag' vermoeden.

Oud 18 november 2009, 14:03   #373
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Gewoon een voorbeeld om te doen nadenken. En het antwoord zal zijn FR wegens meer wereldwijd prestige.
Hier en daar zijn er in het buitenland maar een handvol mensen die Nl leren; maar veel zijn het er niet; net zoals er in BE maar wat enkelingen zijn die Zweeds of Roemeens leren.
Ik heb er over nagedacht.

Ik kom tot het besluit dat uw voorbeeld er zo bij de haren is bij gesleurd dat het aan het belachelijke grenst.

En dat voorbeeld wordt er met de haren bij gesleurd om toch maar te kunnen vergoelijken dat er in een aantal Vlaamse gemeenten enkele (ik had ook kunnen zeggen 'veel', maar ik ben in een milde bui vandaag) 'bons Belges' wonen die het vertikken de taal van hun regionale overheid en van de meerderheid van hun landgenoten te leren èn te gebruiken.

Waarom die mensen dat weigeren zult u ongetwijfeld beter kunnen uitleggen dan ik.

Oud 18 november 2009, 14:36   #374
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat dacht ik wel, teman djimi. Ik lees sommige postings zo vaak dat mij soms een bepaalde stijl of een consequente eigenaardigheid in de spelling opvalt.
Wanneer Henri1, die het Nederlands voldoende beheerst om te weten dat Vlamingen en Vlaams mét hoofdletter worden geschreven, zichzelf het miserabele pleziertje gunt een kleine letter te gebruiken voor die woorden, ligt daar volgens mij inderdaad een ideologie met 'consequenties' aan ten grondslag, temanku

Oud 18 november 2009, 18:06   #375
Hollander

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
zie hier:

http://www.rnw.nl/nl/nederlands/vide...ren-nederlands

Citaat:
Aan de universiteit van de Poolse stad Wroclaw studeren maar liefst 200 jonge Polen de Nederlandse taal. Als zij de studie Nederlands combineren met een ander vak, zoals internationale betrekkingen of economie, dan zijn deze studenten geliefde werknemers voor Poolse bedrijven die handel voeren met Nederland of Vlaanderen.

Jacek Karpinski is docent Nederlands aan de Erasmus Leerstoel voor Nederlandse Filologie aan de Universiteit in Wroclaw. In een zacht Vlaams accent - Karpinski studeerde zelf onder andere in Antwerpen - geeft de docent toe dat hij zelf ook niet precies weet waarom het Nederlands zo populair is onder jonge Polen.

Exotisch
"Mensen willen geen gewone taal meer studeren zoals Engels of Duits, maar ze willen iets exotisch kiezen. Hier in Wroclaw kun je Nederlands studeren en dat is toch een beetje exotisch", glimlacht Karpinski, die een van de drieëntwintig docenten Nederlands aan de universiteit is.

Studenten komen zelf met wisselende verklaringen. Michal Habrych (22), vierdejaars student Nederlands, is op het idee gebracht door zijn vader die ooit de wens koesterde om Nederlands te studeren. Dat kwam er niet van en nu leert zijn zoon de taal.

"Waarom niet? dacht ik", zegt Michal. Hij denkt aan een toekomst als tolk of vertaler, maar zeker is dat nog niet. Zijn favoriete Nederlandse boek staat wel vast: Turks Fruit van Jan Wolkers. "Voor mij was dat een controversieel boek," zegt Michal niet zonder gevoel voor understatement.

Combinatie
Zuzanna Tomiak (23), ook vierdejaars, is vroeger met haar ouders in Nederland geweest. Toen ze voor een stage in Vlaanderen kwam, sprak ze al Engels, Duits en een beetje Nederlands. Toch verstond ze bijna niets van het Vlaams. Sindsdien is haar Nederlands met sprongen vooruit gegaan. De studente doet naast Nederlands de studie internationale betrekkingen. Met deze combinatie hoopt ze een goede baan te vinden op de arbeidsmarkt.

Volgens Jacek Karpinski zijn er meer studenten die Nederlands met een ander vak combineren om zo een goed betaalde baan te bemachtigen. "Voor veel bedrijven, die contacten hebben met Nederland en Vlaanderen, is het makkelijker om iemand een vak dan een taal te leren. Ze kiezen dan voor onze studenten die op een hoog niveau Nederlands kunnen spreken en dan leren ze iets daar bij.

Hoge inzet
De term 'exotisch' impliceert overigens niet dat Nederlands aan de Universtiteit in Wroclaw een 'pretstudie' is. In het eerste jaar krijgen de studenten tien uur per week college taalverwerving. Vanaf het tweede jaar worden vakken als 'geschiedenis van de literatuur' en 'beschrijvende grammatica' helemaal in het Nederlands gegeven. Studenten zijn dan ook erg gemotiveerd en hebben zelfs al liefde voor Nederlands en voor Nederland en Vlaanderen opgevat. Michal Habrych: "Jullie hebben een hele rijke cultuur en een open houding naar de wereld."
kortom, volgens u zou een Pool, die alleen uit Nederlands en Frans kan kiezen dus voor Frans kiezen.

Welnu, dat is dus niet waar.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 november 2009, 22:15   #376
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
zie hier:

http://www.rnw.nl/nl/nederlands/vide...ren-nederlands

kortom, volgens u zou een Pool, die alleen uit Nederlands en Frans kan kiezen dus voor Frans kiezen.

Welnu, dat is dus niet waar.

Wat is nu 200 studenten Nl in Polen?
Het aantal Polen dat FR zal studeren; zal allicht veel hoger liggen.
Wegens het hebben van een Katholieke unief in Polen en daardoor banden met Leuven geniet het NL daar enige prestige.
Ik had beter Bulgarije, Hongarije of Oostenrijk gekozen.

En... ik vermoed dat er in FRankrijk ook wel 200 studenten NL studeren; wat natuurlijk een klein aantal is.

In VL zou 200 studenten een groot getal zijn voor een taal; maar Polen en Frankrijk zijn vele malen groter.
Oud 19 november 2009, 08:24   #377
Hollander

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wegens het hebben van een Katholieke unief in Polen en daardoor banden met Leuven geniet het NL daar enige prestige.

En... ik vermoed dat er in FRankrijk ook wel 200 studenten NL studeren; wat natuurlijk een klein aantal is.

In VL zou 200 studenten een groot getal zijn voor een taal; maar Polen en Frankrijk zijn vele malen groter.
a) mijn bron spreekt niet over geheel Polen, maar over de stad Breslau.
b) ongetwijfeld zullen meer mensen frans leren, dat is nou eenmaal een grotere taal. Maar u beweerde dat mensen die de keus hebben niet voor NL zouden kiezen. Welnu, dat is dus onjuist.
c) Nederlands heeft prestige in Polen vanwege het katholicisme....?
d) had dan BUlgarije, Hongarije of Oostenrijk gekozen. Het was ook maar een voorbeeld dat er wel degelijk mensen zijn die Nederlands kiezen. En intellectueel in staat zijn het te leren natuurlijk.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 november 2009, 10:07   #378
Nyquist
Minister-President

Nyquist's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
De Vlaamse Beweging heeft het meertalige karakter van Brussel al lang erkend. Op een paar dolende zielen na vraagt niemand dat het taalstatuut van Brussel gewijzigd wordt. Wél dat de bestaande taalwetten nageleefd worden.
De Vlaamse beweging wel, inderdaad. De Franstaligen (extreem zowel als gematigd) daarentegen willen er een ééntalig Franstalige stad van maken, zonder rechten voor de andere talen die daar nadrukkelijk aanwezig zijn, en zonder provisie voor haar hoofdstedelijke rol.

Laatst gewijzigd door Nyquist : 19 november 2009 om 10:08.
Nyquist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 november 2009, 12:19   #379
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:

Citaat:
a) mijn bron spreekt niet over geheel Polen, maar over de stad Breslau.
b) ongetwijfeld zullen meer mensen frans leren, dat is nou eenmaal een grotere taal. Maar u beweerde dat mensen die de keus hebben niet voor NL zouden kiezen. Welnu, dat is dus onjuist.
c) Nederlands heeft prestige in Polen vanwege het katholicisme....?
d) had dan BUlgarije, Hongarije of Oostenrijk gekozen. Het was ook maar een voorbeeld dat er wel degelijk mensen zijn die Nederlands kiezen. En intellectueel in staat zijn het te leren natuurlijk.
Dat klopt, Hollander.

Het Erasmus Taalcentum (ETC) in Jakarta, Indonesië, organiseert Nederlandse taalcursussen voor Indonesische belangstellenden en bijscholingsprogramma's voor docenten Nederlands. Het fungeert tevens als vraagbaak voor iedereen in Indonesië die iets wil weten over (het onderwijs in) het Nederlands in de Indonesische archipel.

Het Taalcentrum organiseert het hele jaar door cursussen Nederlands voor het algemene Indonesische publiek. In deze cursussen wordt modern communicatief lesmateriaal gebruikt. Een deel van de lessen wordt gegeven in een computerlaboratorium. Er zijn cursussen op zeven verschillende niveaus. De kwalificaties van deze niveaus zijn afgestemd op het ogenaamde "Common European Framework of Reference for Languages" ofwel het Europees Referentiekader (ERK). Veel van de lessen worden gegeven dagelijks in de namiddag en de avond, en op zaterdag.

Het Taalcentrum is in 1981 opgericht en heeft inmiddels aan vele duizenden Indonesiërs Nederlands geleerd. De meeste cursisten zijn nog jong en willen graag Nederlands leren als extra vak naast hun studie in het hoger onderwijs, als extra kwalificatie op de arbeidsmarkt, of als voorbereiding voor een verblijf in Nederland of België.

Het Taalcentrum werkt nauw samen met de Vakgroep Nederlands van de Universitas Indonesia, en met verschillende andere universiteiten en cursusinstituten in het land waar Nederlandse lessen worden gegeven.

Het Erasmus Taalcentrum is een instituut van de Nederlandse Taalunie (NTU), de Nederlands-Vlaamse-Surinaamse organisatie die de kennis van het Nederlands in de gehele wereld wil bevorderen.
Oud 19 november 2009, 17:02   #380
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat klopt, Hollander.

Het Erasmus Taalcentum (ETC) in Jakarta, Indonesië, organiseert Nederlandse taalcursussen voor Indonesische belangstellenden en bijscholingsprogramma's voor docenten Nederlands. Het fungeert tevens als vraagbaak voor iedereen in Indonesië die iets wil weten over (het onderwijs in) het Nederlands in de Indonesische archipel.

Het Taalcentrum organiseert het hele jaar door cursussen Nederlands voor het algemene Indonesische publiek. In deze cursussen wordt modern communicatief lesmateriaal gebruikt. Een deel van de lessen wordt gegeven in een computerlaboratorium. Er zijn cursussen op zeven verschillende niveaus. De kwalificaties van deze niveaus zijn afgestemd op het ogenaamde "Common European Framework of Reference for Languages" ofwel het Europees Referentiekader (ERK). Veel van de lessen worden gegeven dagelijks in de namiddag en de avond, en op zaterdag.

Het Taalcentrum is in 1981 opgericht en heeft inmiddels aan vele duizenden Indonesiërs Nederlands geleerd. De meeste cursisten zijn nog jong en willen graag Nederlands leren als extra vak naast hun studie in het hoger onderwijs, als extra kwalificatie op de arbeidsmarkt, of als voorbereiding voor een verblijf in Nederland of België.

Het Taalcentrum werkt nauw samen met de Vakgroep Nederlands van de Universitas Indonesia, en met verschillende andere universiteiten en cursusinstituten in het land waar Nederlandse lessen worden gegeven.

Het Erasmus Taalcentrum is een instituut van de Nederlandse Taalunie (NTU), de Nederlands-Vlaamse-Surinaamse organisatie die de kennis van het Nederlands in de gehele wereld wil bevorderen.
Indonesië is als oud-kolonie iets specials hé.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:59.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be