Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 31 januari 2004, 15:37   #361
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kirie
Ja mensen, wat hier te lezen valt, naar aanleiding van een folder in de brusselse rand is zonder meer ongelooflijk. Heel pak snotventen zitten hier te discuteren over taaltoestanden rond Brussel / Vlaams Brabant.
Er zijn er die graag opmerken dat iemand off-topic gaat, maar die zelf niet anders doen en er mee beginnen. Die de ziekenhuis- en dokterstoestanden zelfs "hypothetisch " vinden , terwijl dat een dagelijke praktijk is. Wat een onwetentheid en toch maar discuteren....om hier wat proberen gelijk te halen, met de meest onzinnige dingen die er niets mee hebben te maken.

Er zijn die het goed vinden anderstaligen in een gemeente mondeling ter wille te blijven zijn terwijl ze er al j�*ren wonen. Man, ik kan je één raad geven, kom zoals ik, al tientallen jaren, hier echt in de probleemstreek wonen, die goesting om dat te doen zal je met de tijd wel afnemen, dat garandeer ik je. Misschien moet je ook maar eens de gemeente noemen waar je dat goede voorbeeld voor eeuwige niet-aanpassing uitoefent.

Als jullie werkelijk minder dan het achterste van mijnen hond over die zaken afweten, zwijg er aub over en hou je bezig met iets anders.
Zoals ik al eens zei, met dit soort klootvlamingen, jawel die term gebruik ik met veel plezier, hij is nog te goed zelfs, worden vlamingen die na enkele jaren van vooruitgang op hun recht op correcte behandeling, opnieuw in de toekomst in eigen rug geschoten. En ter informatie, je hoeft niet eens daarvoor een extreem standpunt in te nemen om te denken en te weten zoals ik , kom gewoon hier wonen, je ziet het dan wel. Op een dag zal je misschien spijt hebben hier te wonen als ze je in een of ander hospitaal je niet meer begrijpen. Denk liever eens na.

Gelukkig zijn er toch nog mensen als Dimitri, Stefanie en Jan vdB die iets begrijpen , iets van die wetten kennen en al enige kennis hebben van hoe het er hier kan aan toe gaan. Laten we , dank zij hen misschien dan toch maar optimistisch blijven, we hebben het hier in het verleden ook al met minderheden moeten doen om simpelweg je eigen rechten op correcte behandeling in eigen streek te krijgen.
Nog eens de groeten van niet partijgebonden vlaming ter plekke.
Kirie,
Je lijkt de indruk te hebben in de frontlijn te vechten
Een aggressieve tekst met enkele vulgariteiten.
Je zoekt duidelijk een confrontatiemodel, eerder dan een overlegmodel.
Dat je dan mensen zal tegenkomen die even aggressief worden als jij is onvermijdelijk: een aggressieve houding lokt een agressieve houding uit, maar dat zoek je zélf!.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2004, 15:38   #362
filosoof
Banneling

Standaard

[size=1]knip[/size]
Oud 31 januari 2004, 15:56   #363
Rudi Dierick
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TomB
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe

Uw verblijf in de VS heeft er blijkbaar voor gezorgd dat u niet meer weet dat Brussel nog steeds een tweetalig statuut heeft... Of wist u dat misschien niet?
Dat is slechts een kleine minderheid, ik ben bovenal democraat. De meerderheid is Franstalig. Of misschien kent u een taalwet die mij als privepersoon verplicht om in het Nederlands te antwoorden als men mij in het Nederlands iets vraagt?
Amaai, amaai, amaai. Gaat u nu echt om weet ik welke bizarre reden uzelf zo koeineren door tegen Vlamingen in brussel per sé Frans te willen spreken;

Terzijde: sinds wanneer zou beleefdheid ook u niet kunnen sieren?
En sinds wanneer worden de rechten in een demokratie afhankelijk van relatieve aantallen, d.w;z. enkel nog geldig wanneer men in een bepaald gebied tot een minderheid behoort?
Rudi Dierick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2004, 15:57   #364
Rudi Dierick
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Citaat:

Uw verblijf in de VS heeft er blijkbaar voor gezorgd dat u niet meer weet dat Brussel nog steeds een tweetalig statuut heeft... Of wist u dat misschien niet?
Dat is slechts een kleine minderheid, ik ben bovenal democraat. De meerderheid is Franstalig. Of misschien kent u een taalwet die mij als privepersoon verplicht om in het Nederlands te antwoorden als men mij in het Nederlands iets vraagt?
Amaai, amaai, amaai. Gaat u nu echt om weet ik welke bizarre reden uzelf zo koeionneren door tegen Vlamingen in brussel per sé Frans te willen spreken?

En sinds wanneer worden de rechten in een demokratie afhankelijk van relatieve aantallen, d.w;z. enkel nog geldig wanneer men in een bepaald gebied tot een minderheid behoort?
Rudi Dierick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2004, 16:00   #365
TomB
Perm. Vertegenwoordiger VN

TomB's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stefanie
Citaat:

Uw opmerking heeft gewoon niets van doen met de hier gevoerde discussie. Trouwens, ik neem wel aanstoot aan toeristen die zomaar hun vragen afvuren zonder eerst te vragen of de aangesprokene deze of gene taal wel spreekt. Onlangs vroegen twee Franstalige dames me de weg in Brugge, zomaar, zonder er zich eerst van te vergewissen of ik wel Frans sprak. Welnu, ik heb hen in het Engels geantwoord.
Ik ken dat. Een tijd geleden was er in de supermarkt (Een supermarkt in Vlaanderen) een Franstalige die dacht dat ik daar werkte en iets wou vragen in 't Frans. Dat mens was er zich helem�*�*l niet van bewust dat er daar mensen liepen die Nederlands spraken. Nochtans, er hingen daar Nederlandstalige opschriften, hoor. Had ze precies niet gezien. Dat mens was gans verwonderd waarom ik niet wou antwoorden. Heeft zich nooit afgevraagd of ik misschien Nederlands sprak.
En als dat mens tegen u nu in het Nederlands praat.

Zou gij er dan een probleem van maken dat ze tegen uw Franstalige buurman Frans praat?
Oud 31 januari 2004, 16:10   #366
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof
Zowel Siciliaans, Sardisch, Engadinois als Sursylvain worden door linguisten als talen beschouwd, hoe beperkt het aantal gebruikers ook mag zijn, niet als dialecten. Over Picardisch kan er idd. discussie zijn...
Daarom dat ik naar de definitie van dialect (tov taal) van die EU regel vroeg...
Welke taalkundigen? Sursilvan (zo is de spelling trouwens - eens opgezocht op de webstek van de Lia Rumantscha) is nu eenmaal een dialect van het Reto-Romaans. Ik vertrouw eerder op de Lia Rumantscha dan op uw "taalkundigen" (waar u trouwens niet de minste referentie van geeft).
De spelling volgens de Lia Rumantscha.... Ik heb de site van die mensen eens bekeken.... Hun belangrijkste punt lijkt te zijn, het Rhetoromaans als 4° taal in Zwitzerland méér invloed te bezorgen, en tot dat doel slaan ze ook maar ineens ook het Ladino aan, dat verwant is aan het Italiaans...en zonder te vermelden dat er twéé Ladinos bestaan:
de taal gesproken door de sephardische joden in Spanje (Spaans-Yiddish, om het eenvoudig te houden) en het "idioom "gesproken in sommige valleien van Tessino (ik weet niet het linguistisch een taal of een dialect is)
Het verwondert me dus niet dat ze ook het Sursylvain annexeren: die 20 herders en 400 schapen zullen toch niet protesteren.. Heel wetenschappellijk is dat dus niet... Ze gebruiken dan ook de term idiom die zowel een taal , een dialect als een slang kan aanduiden.
Als men met dergelijke zaken begint wordt het vlug mierenneuken, dat schreef ik al in het begin van de discussie...
Om het noch eenvoudiger te maken: hier spreekt van het Romanche Sursylvan...:
http://www.culturactif.ch/bibliotheq...reromanche.htm
zoals ik schreef: miereneuken....
Oud 31 januari 2004, 16:22   #367
TomB

TomB's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
We gaan er nog komen, want uiteindelijk werden al die Nederlandstaligen in Meise wel degelijk in het Nederlands bediend. Uit beleefdheid voor de franstaligen die daar woonden, werden ook zij in hun eigen taal bediend.

En daar is totaal niets mis mee. Ik feliciteer de vzw uit Jette om rekening te houden met iedereen.
Daar is alles mis mee daar u blijkbaar nog altijd niet begrijpt waar het hier over gaat, nl. het volgens de Belgische taalwetten voorgeschreven taalgebruik. De wet volgt niet de redenering dat Nederlandstaligen in het Nederlands moeten bediend worden. D�*t is niet de wet (ik heb u dat reeds opgemerkt, maar u koos ervoor het te negeren).

De wet bepaalt echter dat de overheidsdiensten (dus ook vzw's die door de gemeente worden bestuurd) in het door de grondwet bepaalde Nederlands taalgebied enkel en alleen het Nederlands mogen gebruiken om met de burger te communiceren (enkel de toeristische diensten worden als uitzondering hierin vermeld).

U slaat dus de bal volledig mis. De wet is de wet en die is helder en klaar.
Als we bij alles de wet moeten volgen, verwijs ik u naar de wet die bepaalt dat Belgie een federatie is, en dat Vlaanderen dus absoluut geen land is. Verder hebben vreemdelingen stemrecht en mogen homos trouwen. Daar legt u zich dan ook allemaal bij neer, want de wet is de wet.

Dat u de wet aan uw kant heeft in deze discussie, daar zijn we het al lang eens over. De discussie gaat over het feit dat de wet verkeerd is en moet afgeschaft worden. Maar die argumentatie knipt u proper weg uit mijn posts om toch maar te kunnen blijven doordrammen over de wet.

Je blijft maar herhalen dat ik niet snap waarover het gaat omdat je totaal geen argumentatie hebt buiten het feit dat het de wet is.
Oud 31 januari 2004, 16:24   #368
TomB

TomB's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudi Dierick
Citaat:

Amaai, amaai, amaai. Gaat u nu echt om weet ik welke bizarre reden uzelf zo koeionneren door tegen Vlamingen in brussel per sé Frans te willen spreken?

Fantastisch, dan zijn we het eens dat zolang u bediend wordt in uw eigen taal, het u geen reet uitmaakt dat iemand anders die toevallig in uw buurt woont ook in zijn eigen taal bediend wordt, zelfs als die taal niet de uwe is.

Blijkbaar heeft mijn voorbeeld over Brusselse Vlamingen die in het Frans bediend worden dan toch zijn effect gehad.
Oud 31 januari 2004, 16:33   #369
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
Citaat:

Welke taalkundigen? Sursilvan (zo is de spelling trouwens - eens opgezocht op de webstek van de Lia Rumantscha) is nu eenmaal een dialect van het Reto-Romaans. Ik vertrouw eerder op de Lia Rumantscha dan op uw "taalkundigen" (waar u trouwens niet de minste referentie van geeft).
De spelling volgens de Lia Rumantscha.... Ik heb de site van die mensen eens bekeken.... Hun belangrijkste punt lijkt te zijn, het Rhetoromaans als 4° taal in Zwitzerland méér invloed te bezorgen, en tot dat doel slaan ze ook maar ineens ook het Ladino aan, dat verwant is aan het Italiaans...en zonder te vermelden dat er twéé Ladinos bestaan:
de taal gesproken door de sephardische joden in Spanje (Spaans-Yiddish, om het eenvoudig te houden) en het "idioom "gesproken in sommige valleien van Tessino (ik weet niet het linguistisch een taal of een dialect is)
Het verwondert me dus niet dat ze ook het Sursylvain annexeren: die 20 herders en 400 schapen zullen toch niet protesteren.. Heel wetenschappellijk is dat dus niet... Ze gebruiken dan ook de term idiom die zowel een taal , een dialect als een slang kan aanduiden.
Als men met dergelijke zaken begint wordt het vlug mierenneuken, dat schreef ik al in het begin van de discussie...
Om het noch eenvoudiger te maken : hier spreekt men over het "Romanche Sursylvan"...:
http://www.culturactif.ch/bibliotheq...reromanche.htm
een andere:
http://www.frr.ch/drf/desc.html
zoals ik schreef: miereneuken.... door drie man en een schapekop
Ik beklaag die mieren...
Oud 31 januari 2004, 16:41   #370
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudi Dierick
Citaat:

Amaai, amaai, amaai. Gaat u nu echt om weet ik welke bizarre reden uzelf zo koeineren door tegen Vlamingen in brussel per sé Frans te willen spreken;

Er lopen hier in Brussel een soortje Vlamingen rond tegenover wie ik de neiging krijg elk van de mij bekende talen te spreken, behalve Nederlands.. Gelukkig zijn er niet te veel zo.
Misschien zijn er in de "Vlaamse Rand" méér?
Oud 31 januari 2004, 16:59   #371
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
Citaat:
Zoals de Vlamingen in de Voerstreek "goede wil" aan de dag leggen om zich te integreren in franstalig gebied, veronderstel ik?
De faciliteiten hebben in Voeren dus hun doel niet bereikt, maar juist het omgekeerde bereikt dan eigenlijk de bedoeling was. ...
De gemeente Voeren ligt in Vlaanderen en heeft faciliteiten voor FRANStaligen. Het is dus geen Franstalig maar Nederlandstalig gebied en de Vlamingen hoeven zich dus ook niet te integreren.

Het valt trouwens op dat er maar 4 Waalse gemeentes met faciliteiten voor Nederlandstaligen zijn (plus 3 gemeentes met nooit geactiveerde faciliteiten voor Nederlandstaligen ten zuidoosten van Voeren) en maarliefst 12 Vlaamse gemeentes met faciliteiten voor Franstaligen.
De voerstreek is een enclave tussen de provincie Luik en Nederland: geen enkel raakpunt met Limburg of een andere vlaamse provincie Moeilijk vol te houden dat d�*t in Vlaanderen is...
Oud 31 januari 2004, 17:03   #372
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door sato
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Filosoof
Mensen die "politiek correct" als scheldwoord proberen te gebruiken geven daarmee aan dat ze letterlijk op politiek gebied incorrect willen zijn: ben je daar écht fier op? In mijn ogen, en als je de juiste betekenis van de woorden bekijkt, wil dat zeggen:

Mensen die zeggen dat morgen de zon opgaat geven daarmee aan dat ze letterlijk denken dat de zon rond de aarde draait.
OK, Sato, voor jou gaat morgen de zon niet op.... Verzin maar een andere uitdrukking...
Oud 31 januari 2004, 17:05   #373
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
Citaat:
1/ Die integratie komt er toch, alleen wat trager..
Ga dat eens vertellen over de blanken aan de Indianen in Amerika, aan de Aboriginals in Australië en aan de Maori in Nieuw-Zeeland. Ge staat hier te roepen dat de taal van de meerderheid de taal moet zijn die gebruikt moet worden (of zoiets). Laat de Marrokaanse importbruidjes maar komen en heel Brussel en Borgerhout heeft Arabisch als gangbare taal.
Stefanieke,
Dan leer je maar Arabisch...
Oud 31 januari 2004, 17:10   #374
Dimitri

Standaard

Citaat:
De voerstreek is een enclave tussen de provincie Luik en Nederland: geen enkel raakpunt met Limburg of een andere vlaamse provincie Moeilijk vol te houden dat d�*t in Vlaanderen is...
Geografisch ligt het niet IN Vlaanderen, maar het maakt er wel deel van uit, net zoals Komen-Waasten deel uitmaakt van Wallonië zonder er over land mee verbonden te zijn. Betekent dat dat Voeren ineens Frans taalgebied is? NEE.

Je kent het verschijnsel enclave toch wel hoop ik? Ook op staatsniveau komt dat voor: Baarle-Hertog is een Belgische enclave in Nederland, Koningsbergen (Kaliningrad) een Russische enclave tussen Litouwen en Polen, Ceuta en Melilla zijn Spaanse enclaves in Afrika, enz.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2004, 17:13   #375
Stefanie
Minister-President

Standaard

Citaat:
Citaat:

Veel Franstaligen doen alsof de Nederlandse taal niet bestaat. Ook in steden waar de meerderheid Nederlands spreekt. Van mij hoeven die Walen geen Nederlands te leren, maar dat ze dan ginder blijven. Als je in Vlaanderen komt wonen, moet je Nederlands leren. Punt uit.
Integendeel, de folder werd in het NL gedrukt, maar bevatte ook enkele franstalige teksten: dan kan je niet beweren dat
Citaat:
Franstaligen doen alsof de Nederlandse taal niet bestaat.

Dat mens in de supermarkt deed alsof er daar geen Nederlandstaligen waren. D�*�*r had ik het over. Ge zijt alles door elkaar aan 't haspelen. Dat citaat sloeg niet op die folder.
Stefanie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2004, 17:15   #376
Stefanie
Minister-President

Standaard

Citaat:
Citaat:

Ik ken dat. Een tijd geleden was er in de supermarkt (Een supermarkt in Vlaanderen) een Franstalige die dacht dat ik daar werkte en iets wou vragen in 't Frans. Dat mens was er zich helem�*�*l niet van bewust dat er daar mensen liepen die Nederlands spraken. Nochtans, er hingen daar Nederlandstalige opschriften, hoor. Had ze precies niet gezien. Dat mens was gans verwonderd waarom ik niet wou antwoorden. Heeft zich nooit afgevraagd of ik misschien Nederlands sprak.
En als dat mens tegen u nu in het Nederlands praat.

Zou gij er dan een probleem van maken dat ze tegen uw Franstalige buurman Frans praat?

Maar ze pr�*�*tte geen Nederlands! Trouwens, ge hebt mijn berichten niet goed gelezen, denk ik. Dit is onzin en zever. Belachelijk. Ik heb met geen woord gerept over Franstaligen die onder elkaar Frans spreken. Daar g�*�*t het hier niet over. Dit is volledig off topic en heeft niets, maar dan ook niets met de discussie te maken.
Stefanie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2004, 17:15   #377
Xenon
Parlementsvoorzitter

Xenon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kirie
Ja mensen, wat hier te lezen valt, naar aanleiding van een folder in de brusselse rand is zonder meer ongelooflijk. Heel pak snotventen zitten hier te discuteren over taaltoestanden rond Brussel / Vlaams Brabant.
Er zijn er die graag opmerken dat iemand off-topic gaat, maar die zelf niet anders doen en er mee beginnen. Die de ziekenhuis- en dokterstoestanden zelfs "hypothetisch " vinden , terwijl dat een dagelijke praktijk is. Wat een onwetentheid en toch maar discuteren....om hier wat proberen gelijk te halen, met de meest onzinnige dingen die er niets mee hebben te maken.

Er zijn die het goed vinden anderstaligen in een gemeente mondeling ter wille te blijven zijn terwijl ze er al j�*ren wonen. Man, ik kan je één raad geven, kom zoals ik, al tientallen jaren, hier echt in de probleemstreek wonen, die goesting om dat te doen zal je met de tijd wel afnemen, dat garandeer ik je. Misschien moet je ook maar eens de gemeente noemen waar je dat goede voorbeeld voor eeuwige niet-aanpassing uitoefent.

Als jullie werkelijk minder dan het achterste van mijnen hond over die zaken afweten, zwijg er aub over en hou je bezig met iets anders.
Zoals ik al eens zei, met dit soort klootvlamingen, jawel die term gebruik ik met veel plezier, hij is nog te goed zelfs, worden vlamingen die na enkele jaren van vooruitgang op hun recht op correcte behandeling, opnieuw in de toekomst in eigen rug geschoten. En ter informatie, je hoeft niet eens daarvoor een extreem standpunt in te nemen om te denken en te weten zoals ik , kom gewoon hier wonen, je ziet het dan wel. Op een dag zal je misschien spijt hebben hier te wonen als ze je in een of ander hospitaal je niet meer begrijpen. Denk liever eens na.

Gelukkig zijn er toch nog mensen als Dimitri, Stefanie en Jan vdB die iets begrijpen , iets van die wetten kennen en al enige kennis hebben van hoe het er hier kan aan toe gaan. Laten we , dank zij hen misschien dan toch maar optimistisch blijven, we hebben het hier in het verleden ook al met minderheden moeten doen om simpelweg je eigen rechten op correcte behandeling in eigen streek te krijgen.
Nog eens de groeten van niet partijgebonden vlaming ter plekke.
Kirie,
Dat je dan mensen zal tegenkomen die even aggressief worden als jij is onvermijdelijk: een aggressieve houding lokt een agressieve houding uit, maar dat zoek je zélf!.
Aggressief?! Het is juist omdat Vlamingskens zo gemakkelijk over zich heen laten lopen, dat we in deze situatie zijn verzeild geraakt.
Xenon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2004, 17:16   #378
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
Citaat:
Integendeel, de folder werd in het NL gedrukt, maar bevatte ook enkele franstalige teksten: dan kan je niet beweren dat

Dat mens in de supermarkt deed alsof er daar geen Nederlandstaligen waren. D�*�*r had ik het over. Ge zijt alles door elkaar aan 't haspelen. Dat citaat sloeg niet op die folder.
Jij hebt een probleem met een laaggeschoolde in een supermarkt en daar oordeel je alle franstaligen op?
Dan vraag ik me af of jullie niet op hetzelfde niveau staan...
Oud 31 januari 2004, 17:17   #379
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
Citaat:

Jij hebt een probleem met een laaggeschoolde in een supermarkt en daar oordeel je alle franstaligen op?
Dan vraag ik me af of jullie niet op hetzelfde niveau staan...
Oud 31 januari 2004, 17:20   #380
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenon
Citaat:

Kirie,
Aggressief?! Het is juist omdat Vlamingskens zo gemakkelijk over zich heen laten lopen, dat we in deze situatie zijn verzeild geraakt.
:loll: lol: lol: lol: lol:
Wanneer was de Eerste Minister een Waal, de laatste keer?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:47.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be