![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#361 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Cunning linguist : 19 augustus 2007 om 15:56. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#362 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() hmm, ik heb nog geen enkel tegenvoorbeeld gehoord. Ik kan mij moeilijk voorstellen dat gij als nederlander de "e"/"ee" normaal uitspreekt. Dus voor alle duidelijkheid, niet als het over een doffe klank gaat.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#363 |
Staatssecretaris
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#364 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#365 |
Staatssecretaris
|
![]() Deze uitspraak is ook streekgebonden, en de "oo" als "oow" uitspreken behoort ook niet tot de standaard. In grote delen van NL worden de "ee" en de "oo" zuiver uitgesproken. Een samenvoeging van de Nederlandse en de Vlaamse omroepen zou dan ook m.i. de zuivere uitspraak nog meer in de hand werken.
Laatst gewijzigd door Cunning linguist : 19 augustus 2007 om 16:02. |
![]() |
![]() |
![]() |
#366 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#367 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Waarom? Spelling is toch geen hulpmiddel voor de etymologen, maar wel een methode om onze spreektaal zo correct neer te schrijven. Bijgevolg heeft het geen enkele zin de spelling te gaan "historiseren". Dit maakt de spelling alleen maar moeilijker te hanteren. Indertijd heeft het Afrikaans de logische stap gezet leenwoorden aan te passen aan de eigen spellingsregels. Onlangs deed ook het Duits dat. Het Hongaars en Fins hebben dat ook al doorgevoerd, en gingen nog verder door de spelling te stroomlijnen. Hierdoor is spellingsonderricht bij die talen tot het minimum te herleiden, zodat er heel veel tijd vrij komt om echt taalonderricht te geven (verrijking van woordenschat, uitdrukkingen, stijlfiguren, letterkunde...).
|
![]() |
![]() |
![]() |
#368 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Beste, ik ken meer dan genoeg Nederlanders NIET diftongeren en de lange klanken zuiver uitspreken.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#369 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#370 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dat is dan hun zaak, nietwaar. Zijn er dan mensen in de Randstad die niet-Hollandse tongval of niet-poldernederlands lachwekkend, boertig of ongepast vinden? Nochtans zijn er best wel wat politici die correct AN spreken, dus geen poldernederlands.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#371 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ga eens naar Haarlem, bij de betere kringen. Of naar Zeeland, Groningen, Limburg. Maar weg dus van de Randstad waar het bijna al poldernederlands is wat de klok slaat...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#372 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#373 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#374 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#375 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ja, en dat is vaak het geval - sorry, 't is niet aanvallend - bij Vlamingen die zelden of nooit naar Nederland gaan. De luidruchtige Hollander uit de Randstad, die men vaak aantreft op vakantie, wordt dan veralgemeend tot alle Nederlanders. Onterecht, neem het gerust van mij aan.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#376 | |
|
![]() Citaat:
Daar is overigens niets mis mee. Een tongvalverschil is geen enkel bezwaar. Vroeger werd daar nog weleens moeilijk over gedaan. In de jaren 90 is er geloof ik nog een stewardess bij de KLM geweigerd vanwege haar Limburgs accent, wat toen een rechtzaak opleverde. Tegenwoordig is men niet meer zo kieskeurig. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#377 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De zachte g is trouwens geen dialect, maar een aanvaarde variant in onze Nederlandse standaardtaal. De norm voor ons AN is trouwens niet het Hollands en ook niet het poldernederlands, zelfs al denken veel Hollanders dat zij AN spreken wanneer ze weer eens alle g's schrapen en schuren en de lange klanken weer eens in overvloed tot tweeklanken maken. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#378 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#379 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#380 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik kan het je toch aanraden: Nederland bezoeken - en daarmee bedoel ik wel meer dan Amsterdam, Delft, Gouda... bezoeken - is heerlijk en zorgt ervoor dat je komaf maakt met veel stereotiepen en vooroordelen die, jammer genoeg, toch nog zo welig tieren in Vlaanderen.
|
![]() |
![]() |