Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 19 augustus 2007, 15:52   #361
Cunning linguist
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ambiorix Bekijk bericht
stel u voor dat een Nederlander deze zin zegt:

ik zou wel even een voorbeeldje kunnen geven

gevolgd door een Vlaming:

ik zou wel even een voorbeeldje kunnen geven

De vlaming spreekt "even" en "voorbeeldje" uit zoals het er staat. De "e" is een "e" en geen "eej". Even si dus even en niet "eejven", voorbeeldje wordt niet "voo?beejldje". Geven is geven, en niet "reejfen".
Ik heb het dus in beide gevallen over AN.
De uitspraak van "ee" als "eej" is ook in NL niet de standaarduitspraak. Ook laat maar een (niet eens het grootste) deel van de Nederlanders deze verkeerde klank horen. Wat de "r" betreft, bestaan er in NL talloze variaties van, niet alleen wat jij hebt aangehaald. In Vlaanderen heb ik trouwens minstens drie soorten "r" gehoord, laat ik ze noemen "de Antwerpse", "de Gentse" en "de Limburgse".

Laatst gewijzigd door Cunning linguist : 19 augustus 2007 om 15:56.
Cunning linguist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 augustus 2007, 15:53   #362
Ambiorix
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cunning linguist Bekijk bericht
De uitspraak van "ee" als "eej" is ook in NL niet de standaarduitspraak. Ook laat maar een (niet eens het grootste) deel van de Nederlanders deze verkeerde klank horen.
hmm, ik heb nog geen enkel tegenvoorbeeld gehoord. Ik kan mij moeilijk voorstellen dat gij als nederlander de "e"/"ee" normaal uitspreekt. Dus voor alle duidelijkheid, niet als het over een doffe klank gaat.
Ambiorix is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 augustus 2007, 15:54   #363
Cunning linguist
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
hmm, ik heb nog geen enkel tegenvoorbeeld gehoord. Ik kan mij moeilijk voorstellen dat gij als nederlander de "e"/"ee" normaal uitspreekt. Dus voor alle duidelijkheid, niet als het over een doffe klank gaat.
Ik heb het over de "ee" in het woord "keel".
Oud 19 augustus 2007, 15:55   #364
Ambiorix

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cunning linguist Bekijk bericht
Ik heb het over de "ee" in het woord "keel".
ok ander voorbeeld.
"gewoon".
Ik spreek dat gewoon uit zoals het er staat: "gewoon".
Een nederlander: "rewoown"

ja toch?
Oud 19 augustus 2007, 15:57   #365
Cunning linguist
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
ok ander voorbeeld.
"gewoon".

ja toch?
Deze uitspraak is ook streekgebonden, en de "oo" als "oow" uitspreken behoort ook niet tot de standaard. In grote delen van NL worden de "ee" en de "oo" zuiver uitgesproken. Een samenvoeging van de Nederlandse en de Vlaamse omroepen zou dan ook m.i. de zuivere uitspraak nog meer in de hand werken.

Laatst gewijzigd door Cunning linguist : 19 augustus 2007 om 16:02.
Oud 19 augustus 2007, 16:53   #366
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
ok ander voorbeeld.
"gewoon".

ja toch?
Uh... nee?!
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 augustus 2007, 17:03   #367
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door willem1940NLD Bekijk bericht
Ik geef de voorkeur aan "c" bij zulke leenwoorden/barbarismen die duidelijk van Latijnse herkomst zijn.
Waarom? Spelling is toch geen hulpmiddel voor de etymologen, maar wel een methode om onze spreektaal zo correct neer te schrijven. Bijgevolg heeft het geen enkele zin de spelling te gaan "historiseren". Dit maakt de spelling alleen maar moeilijker te hanteren. Indertijd heeft het Afrikaans de logische stap gezet leenwoorden aan te passen aan de eigen spellingsregels. Onlangs deed ook het Duits dat. Het Hongaars en Fins hebben dat ook al doorgevoerd, en gingen nog verder door de spelling te stroomlijnen. Hierdoor is spellingsonderricht bij die talen tot het minimum te herleiden, zodat er heel veel tijd vrij komt om echt taalonderricht te geven (verrijking van woordenschat, uitdrukkingen, stijlfiguren, letterkunde...).
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 augustus 2007, 17:04   #368
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Beste, ik ken meer dan genoeg Nederlanders NIET diftongeren en de lange klanken zuiver uitspreken.
Oud 19 augustus 2007, 17:07   #369
Ambiorix

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Beste, ik ken meer dan genoeg Nederlanders NIET diftongeren en de lange klanken zuiver uitspreken.
wel, dan geef ik mijn ongelijk toe. Ik moet eigelijk nog wel de eerste Nederlander tegenkomen die correct praat.
Oud 19 augustus 2007, 17:08   #370
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
O.k, probeer maar eens om in de Randstad daar een baan mee te krijgen waarin commerciëel telefoonwerk aan de orde komt.
Dat is dan hun zaak, nietwaar. Zijn er dan mensen in de Randstad die niet-Hollandse tongval of niet-poldernederlands lachwekkend, boertig of ongepast vinden? Nochtans zijn er best wel wat politici die correct AN spreken, dus geen poldernederlands.
Oud 19 augustus 2007, 17:09   #371
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
wel, dan geef ik mijn ongelijk toe. Ik moet eigelijk nog wel de eerste Nederlander tegenkomen die correct praat.
Ga eens naar Haarlem, bij de betere kringen. Of naar Zeeland, Groningen, Limburg. Maar weg dus van de Randstad waar het bijna al poldernederlands is wat de klok slaat...
Oud 19 augustus 2007, 17:11   #372
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Komt "graag" van gaarne dan? Ik dacht eigenlijk van: "gretig" maar misschien zijn ze alledrie stamverwant. Het Engelse "greedy" lijkt mij een pejoratief gebruikt cognaat. Ik vermoed dat er in de Noordse talen nog wel iets extra bij te vinden zal zijn en/of een lijntje naar "begeren".
Neen, graag en gaarne staan niet in een bronverband met elkaar. Wel vinden we beide vormen in ons AN, omdat men bij het opstellen van de Statenvertaling niet kon kiezen tussen de in Holland en de in Brabant gebruikelijke vorm. Men heeft die men maar beide gebruikt.
Oud 19 augustus 2007, 17:11   #373
Ambiorix

Standaard

Citaat:
Maar weg dus van de Randstad waar het bijna al poldernederlands is wat de klok slaat...
ik denk dat het dit is dat mijn (en van anderen?) beeld van het Nederlands in Nederland sterk beïnvloedt.
Oud 19 augustus 2007, 17:13   #374
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
polieTsie
vakanTsie
organisaTsie
Echt, die hollanders kunnen een taal verkrachten zeg.
Wat is daar zo "verkrachtelijk" aan??? Die uitspraak is gewoon een van de correcte vormen; u kan die in ieder uitspraakwoordenboek aantreffen.
Oud 19 augustus 2007, 17:15   #375
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
ik denk dat het dit is dat mijn (en van anderen?) beeld van het Nederlands in Nederland sterk beïnvloedt.
Ja, en dat is vaak het geval - sorry, 't is niet aanvallend - bij Vlamingen die zelden of nooit naar Nederland gaan. De luidruchtige Hollander uit de Randstad, die men vaak aantreft op vakantie, wordt dan veralgemeend tot alle Nederlanders. Onterecht, neem het gerust van mij aan.
Oud 19 augustus 2007, 17:19   #376
Dimitri

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eddy B Bekijk bericht
Dus, als jij tegen mij zou praten, zou ik niet kunnen horen dat je van Nederland bent? Het zou kunnen, maar ik durf er sterk aan te twijfelen. De enige accentloze AN sprekers zijn Vlamingen... of vreemdelingen in het Vlaams geschoold.
Er zijn inderdaad Vlamingen die heel mooi accentloos Nederlands spreken, waarvan je (haast) niet kunt horen dat ze uit Vlaanderen komen. De presentator van Panorama, William van Laeken, schiet mij nu zo te binnen. Jo De Poorter kan dat ook. Maar dit is wel een kleine minderheid. Bijna alle Vlamingen spreken met een duidelijke Vlaamse tongval.

Daar is overigens niets mis mee. Een tongvalverschil is geen enkel bezwaar. Vroeger werd daar nog weleens moeilijk over gedaan. In de jaren 90 is er geloof ik nog een stewardess bij de KLM geweigerd vanwege haar Limburgs accent, wat toen een rechtzaak opleverde. Tegenwoordig is men niet meer zo kieskeurig.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 augustus 2007, 17:19   #377
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Een "zachte g" HOEFT geen spraakgebrek te zijn; het onvermogen tot uitspreken van de andere variant(en) "harde g" wèl. Ik was ooit in mijn werkkring dupe van een misverstand dat zakelijk-schadelijke vertraging bewerkte, doordat een vrij nieuwe leidinggevende werker vanhuisuit dialectspreker was waartegen ik niet was gewaarschuwd. Hij vroeg mij nadrukkelijk uit te kijken naar een snel verwacht faxbericht van "Voigt" en dat bij aantreffen onmiddellijk bij hem te brengen; dat kwam maar niet tevoorschijn en later die dag kwam hij rondkijken op mijn bureau en griste er woedend een bericht van een firma FORD weg, dat daar al uren had gelegen ....

Dus, "zachte ghj" erBIJ voor mijn part, maar NIET "inplaats van" en al helemaal niet in zakelijk verkeer.

Trouwens, ik was in enige banen (boven de rivieren) betrokken bij personeels-aanname en als het ging om werk met telefonisch klanten-contact dan werd een zachte-ghj-kweler NIET aangenomen.
Waarom zou het alleen kunnen uitspreken van een zachte g een spraakgebrek moeten zijn? En is het omgekeerde ook waar? Dan lijden de Hollanders wel aan een enorm spraakgebrek... Een zachte g kunnen ze niet over hun lippen krijgen, en bij de lange klanken zijn ze niet in staat die correct, d.i. zuiver en zonder diftongering, uit te spreken.

De zachte g is trouwens geen dialect, maar een aanvaarde variant in onze Nederlandse standaardtaal.

De norm voor ons AN is trouwens niet het Hollands en ook niet het poldernederlands, zelfs al denken veel Hollanders dat zij AN spreken wanneer ze weer eens alle g's schrapen en schuren en de lange klanken weer eens in overvloed tot tweeklanken maken.
Oud 19 augustus 2007, 17:21   #378
Ambiorix

Standaard

Citaat:
Ja, en dat is vaak het geval - sorry, 't is niet aanvallend - bij Vlamingen die zelden of nooit naar Nederland gaan. De luidruchtige Hollander uit de Randstad, die men vaak aantreft op vakantie, wordt dan veralgemeend tot alle Nederlanders. Onterecht, neem het gerust van mij aan.
Wel, ik moet mij idd bij die Vlamingen rekenen..
Oud 19 augustus 2007, 17:22   #379
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JanZonderVrees Bekijk bericht
Misschien wel ja, maar het probleem in vlaanderen is dat het dialect zo veelvuldig wordt gebruikt dat de kwaliteit van het AN daar onder lijdt. Als de Vlaming probeert wat AN uit te kramen, hoor je hoogstens verkavelingsvlaams. Bedroevend is dat. Daarom dat ik zeg : de Vlaming is lui en nonchalant als het op taal aankomt. Eigenlijk interesseert hem dat niet, denk ik, dat een taal goed gesproken wordt.
De schuld is niet het dialect, maar wel de houding dan van de dialectspreker. In Duitsland vind je mensen die uiterst plat dialect spreken maar in een vingerknip kunnen overschakelen naar prachtig Standaardduits. Maar ook daar vind je mensen die er een potje van maken.
Oud 19 augustus 2007, 17:23   #380
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wel, ik moet mij idd bij die Vlamingen rekenen..
Ik kan het je toch aanraden: Nederland bezoeken - en daarmee bedoel ik wel meer dan Amsterdam, Delft, Gouda... bezoeken - is heerlijk en zorgt ervoor dat je komaf maakt met veel stereotiepen en vooroordelen die, jammer genoeg, toch nog zo welig tieren in Vlaanderen.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:54.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be