![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#361 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#362 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
In Zwitserland wonen er Zwitsers, maar er is, hoe jammer u het ook vindt voor uw parallellisme, geen Zwitserse taal. Er bestaan burgers van Liechtenstein, maar Liechtensteins is onbestaande. De burgers van San Marino zijn Marinezen, maar een Marineze taal behoort tot de wereld van de fantasie. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#363 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
In Noorwegen is het dialect heel levendig. Land van (extreem-)rechts? In zuiden van Italië is het dialect de dominerende omgangstaal. Sicilië, Sardinië, Puglia, Calabrië, Molise... streken waar (extreem-)rechts nogal sterk staat? En ik kan nog vele andere streken en landen opsommen waar de dialecten nog steeds heel levendig zijn (te beginnen met Finland trouwens... volgens u ongetwijfeld weer zo'n (extreem-)rechts land). Wat u schrijft, lijkt me ver gezocht en heel selectief. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#364 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Volgens de Franse taalkunde valt de Romaanse taal in Frankrijk ook in twee grote groepen uiteen, nl. langue d'Oc en langue d'Oïl. De laatste zijn de noordelijke vormen (vaak geïdentificeerd als "Frans") met dialecten als het Picardisch, Champenois, Orléonais (van waaruit het Standaardfrans zich heeft ontwikkeld, "le français du Roi"), Gallo, Angevin, Bourguignon... Bretoens, Elzassisch, Baskisch zijn geen Franse streektalen, maar regionale talen in Frankrijk. Algemeen Vlaams bestaat niet. Er bestaan vormen van Vlaamse tussentalen en een AN met een Vlaamse tongval en een klein percentage regionale woordenschat. Dat vormt geen enkele aanslag op de eenheid van het Nederlands. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#365 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#366 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Daarnaast is SOS Piet niet moeilijk te volgen. De man spreekt wel met een typische, zij het niet uitgesproken West-Vlaamse tongval en durft wel eens wat Vlaamse woorden erdoor haspelen, maar voor het overige denk ik niet dat er begripsproblemen bestaan. Ik zou wel eens willen weten wat men nu eigenlijk concreet niet kan volgen. Gisteren was ik in Zeeuws-Vlaanderen en heb er met mensen gesproken die plat Oostburgs praten. Ik had echt geen problemen die mensen te begrijpen; nochtans was het heus geen AN wat ze spraken. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#367 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
In enkele scholen nabij de grens is er wel een versterkt talenpakket Nederlands. Dat is bijvoorbeeld het geval in Wervicq-Sud, in Frans-Komen en, als ik me niet vergis, ook in Steenvoorde. Dat is gewoon Nederlands als eerste vreemde taal. Dat is evenwel geen verplicht vak, maar een vak dat ouders voor hun kinderen kunnen kiezen. In weer andere lagere scholen is er één tot twee uren Nederlands als bijkomende vreemde taal voorzien. Daarnaast zijn er talrijke avondcursussens voor volwassenen die meestal worden ingericht door het Komitee voor Frans-Vlaanderen, grotendeels gedragen door Belgische Vlamingen en ook gesubsidieerd vanuit Vlaanderen (de gemeente Waregem bijvoorbeeld stort ieder jaar een flinke subsidie voor dit taalonderricht). |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#368 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#369 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() In Nederland zelf is er een grote verscheidenheid. Brabanders en Zeeuwen zijn geen Hollanders, en Friezen moet je niet op één hoop gooien met Nederlands-Limburgers. Ook naar mentaliteit komt dat tot uiting. Als ik in Noord-Brabant of Zeeuws-Vlaanderen ben, dan merk ik heel weinig mentaliteitsverschil. Des te meer wanneer ik in Holland ben. Trouwens, ook in Vlaanderen heb je verschillen. De stad Antwerpen is Veurne niet: de zwijgzame, gesloten Westhoeker is nu eenmaal niet de uitbundige, luidruchtige Antwerpenaar. Verscheidenheid is evenwel niet het probleem.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#370 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#371 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
maar wat de uitspraak betreft zijn we echt wel in snel tempo uit elkaar aan het drijven. En aangezien de meeste Vlamingen weinig belangstelling hebben voor Nederland, zal het alleen maar erger worden. Er komt (helaas) meer en meer een Algemeen Vlaams in zicht. In FR-België kijkt men bijv. erg op naar Parijs en blijft het standaardfrans de norm. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#372 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Iedere Vlaming spreekt ook het ABN, en zal dat ook gebruiken als hij met iemand praat die zijn dialect niet kent. In Wallonië spreekt men ook dialect en is het zelfs even erg met die dialecten als in Vlaanderen. Iemand uit Luik verstaat geen Namuurs en omgekeerd, daarbij komt dat de meeste Walen zelfs niet in het correct Frans kunnen tellen en dat ze zelfs eisen dat men in Vlaanderen de Waalse cijfers en getallen aanleert en niet de Franse. Trouwens zelfs in Frankrijk mag je op sommige plaatsen gaan spelen met je frans, want ze verstaan het niet. Ze gebruiken enkel hun plaatselijk dialect, een dialect dat dan nog weinig op frans lijkt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#373 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Dit zou je best veranderen naar iedere Vlaming PROBEERT AN te spreken wanneer hij met iemand praat die zijn dialect niet kent en dat staat gelijk aan VLAAMS.
POLITICS.BE 2:http://www.politiek.messageboard.be Het volk dient de stem van de partijen te zijn, en de partijen niet de stem van het volk! De nieuwe Vlaamse Partij! Vrij Vlaanderen of neem eens een kijkje op ons geüpdate forum:Forum Vrij Vlaanderen Laatst gewijzigd door baseballpolitieker : 18 oktober 2007 om 07:03. |
![]() |
![]() |
![]() |
#374 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Algemeen Vlaams is helemaal niet in zicht. Ik heb nog nooit iemand horen pleiten voor zoiets, tenzij enkele hoogst uitzonderlijke individuën op dit forum en een eenzaat met een tijdschriftje dat hij bijna niet aan de straatstenen kwijt kan. De Fransen/Franstaligen denken op een andere wijze over standaardtaal dan in de Germaanse wereld. Hun begrip van standaardtaal is heel rigide, terwijl dat in onze taal helemaal niet zo is. Bij ons is er een zekere rekbaarheid waarbinnen bepaalde verschillen naar woordenschat en tongval volkomen aanvaardbaar zijn. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#375 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dat staat helemaal niet gelijk aan "Vlaams", om de eenvoudige reden dat iemand die AN probeert te praten tegelijkertijd ook altijd nog dialectische invloeden ondergaat. Welnu, een Antwerpenaar die AN probeert te praten zal in zijn taal andere eigenheden hebben, dan een Limburger die AN probeert te praten. Dan spreken die mensen geen "Vlaams", maar gewoon een tussentaal, een AN met zware regionale invloeden. En dat is niet uitzonderlijk. Ook in Zeeland en Zeeuws-Vlaanderen heb ik al mensen gehoord die AN probeerden te spreken, maar die door hun woordgebruik en tongval zichzelf volledig verraadden. Trouwens, gisteren werd er op het VTM-journaal een vrouw geïnterviewd n.a.v. die ophefmakende affiche van de opera Siegfried. Aan haar zwaar accent wist ik onmiddellijk dat die dame uit Zeeuws-Vlaanderen kwam.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#376 |
Minister
|
![]() Een probleem voor de Nederlandse standaardtaal is dat je nogal snel wordt afgerekend op je uitspraak. Waarschijnlijk is de rigide - Romaanse - opvatting over standaardtaal hier de oorzaak van. In andere taalgebieden (Duits, Engels) staat men doorgaans toleranter tegenover uitspraakverschillen.
Een eentalige Grootnederlandse staat? Nee, bedankt. Ik wil er de Friezen, Luxemburgers en Brusselaars bij ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#377 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#378 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Groot-Nederland zal evenveel (of beter evenmin) te zeggen hebben als nu. De Walen zullen het wel rooien, stel je maar gerust. Vraag je eerst af hoeveel je scheiding gaat kosten en of daarna je Hollandse vriendjes nog van je willen weten.
![]() |
![]() |
#379 |
Minister-President
|
![]() Je moet het "verworven rechten" syndroom van de Vlamingen niet onderschatten, zeker niet wanneer ze denken het in NL voor het zeggen te hebben.
Quand les dégoûtés s'en vont, il n'y a que les dégoûtants qui restent. (PVDB) Laatst gewijzigd door schaveiger : 18 oktober 2007 om 12:03. |
![]() |
![]() |
![]() |
#380 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() |