![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#39221 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ni zwansen hé. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#39222 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#39223 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#39224 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]()
Ní neart go cur le chéile! Laatst gewijzigd door edwin2 : 14 september 2016 om 18:47. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#39225 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
In 1559, op 9 april, werd in Brussel door de 'Corenbloem' een toneelstuk opgevoerd. Het stuk heet 'De bervoete Bruers'. De berooide Hans vraagt aan zijn kinderen: "Wildij alle eten?", waarop zij antwoorden "Ouwie mon pere'. Waarop Hans zijn kinderen terecht wijst als volgt: "kinderkens, sprect uus muerkens tale al ben ic van verre, ik ben geen wale." De verfransing was dus al aan de gang in Brussel een tijdje vóór 1559... Het is maar dat u het weet. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#39226 |
Europees Commissaris
|
![]() Een uit zijn kontekst gerukte zin van een toneelstuk zegt natuurlijk niets.
Het is zelfs om te gieren om daar konklusies uit te trekken. Neen, in die tijd was Brussel niet meer verfranst dan pakweg Gent of Antwerpen. De cijfers van de talentelling in Brussel, waar ik u reeds met de neus op drukte, bevestigen dat overigens. Neen, een kantelpunt in het verfransingsproces werd gevormd door de revolutie van 1830. En vanaf het invoeren van de leerplicht kwam die in een stroomversnelling; ook logisch daar het F-onderwijs nu net de grote motor van de verfransingsmachine was. Dé hefboom bij uitstek opdat de gevoerde taalpolitiek zijn vruchten zou afwerpen, franstalige vruchten wel te verstaan. Het waren inderdaad de taalwetten die te Brussel niet werden toegepast zoals in de rest van Vlaanderen en die zelfs niet golden voor Brussel, de hoofdstad van het "tweetalige" land. Een verfransingspolitiek die er uiteraard niet zou zijn geweest indien de Nederlanden één zouden zijn gebleven; meteen het motief waarmee ik mijn grootnederlandisme motiveer, tussen haakjes. Ge gaat nu weer oreren dat Willen op het einde zijn taalpolitiek had bijgesteld. Die werd echter niet meer uitgevoerd en die kwam neer op de taalwetten die werden ingevoerd in de jaren 30. We verloren dus per saldo zomaar eventjes een eeuw. Met dank - eerder stank - aan het Belgische feit. D?*t is wat ik weet. En gij niet wilt weten.
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. |
![]() |
![]() |
![]() |
#39227 | |
|
![]() Citaat:
Daarom was het veel beter geweest dat na Willem I in 1830 , een Vlaamse keizer op de troon in Brussel was gekroond. https://nl.wikipedia.org/wiki/Boudew...Constantinopel https://nl.wikipedia.org/wiki/Margar...van_Vlaanderen https://egmontkasteelherleeft.wordpr...an-vlaanderen/ http://www.roetsinfo.eu/pdf/21%20Joh...ren(15feb).pdf Laatst gewijzigd door cato : 10 oktober 2016 om 20:01. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#39228 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Het Oosten : 11 oktober 2016 om 10:11. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#39229 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik wijs gewoon op het feit dat in een toneelstuk, opgevoerd door de (in 1477 opgerichte) Brusselse Rederijkerskamer in 1559 (!) in Brussel, we ingelicht worden over het feit dat de kinderen van het personage Hans in het Frans antwoorden. Hans wil hier niet van weten en wijst zijn kinderen terecht en zegt dat ze hun moedertaal moeten gebruiken (Brabants). Het Brussels publiek zal deze scène zeer goed moeten begrepen hebben, anders werd het natuurlijk niet in het toneelstuk ingelast. En bijgevolg hebben we hier een tastbaar bewijs dat de verfransing in die tijd al aan de gang was. Een verfransing van Brussel die niet alleen pas vanaf 1559 begon -het jaar dat het toneelstuk werd opgevoerd-, maar reeds een poos vroeger natuurlijk. Het verfransingsproces in Brussel is dus al zeer vroeg begonnen. Waarschijnlijk reeds in de Bourgondische periode. Laatst gewijzigd door Het Oosten : 11 oktober 2016 om 11:34. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#39230 |
Europees Commissaris
|
![]() Ge hoeft daar niet zo over uit te wijden en dat te herkauwen net alsof ik het niet begrijp...
![]() Maar, in de middeleeuwen sprak de adel overal in Europa Frans en dat tot in de 19 eeuw en in Vlaanderen de bourgeoisie zelfs tot in de 20e. Natuurlijk begint dan zo bekeken de geschiedenis van de verfransing te Brussel in de middeleeuwen, maar daarmee wordt echter niets gezegd over het specifieke en grondige verfransingsproces van Brussel dat van veel latere datum is en waarvan ik de oorzaken gaf. Bekijk toch de cijfers de talentellingen en de gemakkelijk terug te vinden Nl en F-talige wikistukken die bestaan over dat onderwerp. Ge hoeft mij niet te geloven. En dat dan natuurlijk zonder uit die stukken te lichten wat in uw kraam past maar zo globaal te beschouwen. Waarmee gij toch voor de dag komt, waar hebt ge die passage uit dat toneelstuk gevonden. En 2) hebt ge dat volledig gelezen voordat ge daar de konklusie aan vast te knoopt die gij doet.
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 11 oktober 2016 om 13:18. |
![]() |
![]() |
![]() |
#39231 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#39232 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Tophit der Lage Landen…
Bijna de hele week werden we op VRT 1 lastig gevallen door het gekunsteld programma: de tophit der Lage Landen. Wat een miezerig gedoe was dat toch allemaal. Als ik die liedjes zo beluister dan schaam ik me voor de meeste Nederlandstalige liedjes. Wat een non-kwaliteit vele van deze songs. Bovendien werd het programma mede gepresenteerd door een Nederlander met het storende gekende Hollands accent. Het kon niet erger. Het toppunt was wel dat de Pastorale van Ramses Shaffy en Lisbeth List op nummer 1 eindigde. Een oervervelend lied dat veel te lang duurt en de mensen zo goed als dwingt om erbij in slaap te vallen. Was het nummer ‘Mia’ van Gorki nu geëindigd zijn op nummer 1, ja daar had ik mee kunnen leven. Het stelde maar weinig voor allemaal. Dat is het enig zinnig besluit dat we kunnen trekken. Laatst gewijzigd door Het Oosten : 16 oktober 2016 om 17:47. |
![]() |
![]() |
![]() |
#39233 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Het is echt wel een misvatting ervan uit te gaan dat in de middeleeuwen "de adel overal in Europa Frans sprak". Frans als verbindend element dateert van veel later.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#39234 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Zelfs de Vlaamse Leeuw miauwde Frans. Nu gij.
![]() |
#39235 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#39236 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]()
Ní neart go cur le chéile! Laatst gewijzigd door edwin2 : 17 oktober 2016 om 18:41. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#39237 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#39238 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Pastorale wordt door sommigen vergeleken met Bohemian Rhapsody. Alhoewel op een lager niveau zeker niet ten onrechte, volgens mij. Daarnaast herinner ik me uit 't begin jaren '80 dat Zeeuwse kennissen een hekel hadden aan Miss List terwijl ik haar covers van Brel en Theodorakis echt zeer geslaagd vond en nog steeds vind. Goed/slecht opinies mbt. muziek dus zijn dom menselijk. En dat laatste weet ik heel zeker: ik vind 'rap' ook maar puur slecht lullig lawaai. ![]()
![]() |
![]() |
#39239 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Een interessant artikel in de Tijd van vandaag 18 oktober 2016. Hier wordt andermaal getoond hoe Nederland op nagenoeg alle vlakken veel performanter is dan België.
Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#39240 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |