Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Partijdiscussies
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Partijdiscussies In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. Plaats hier alles die specifiek te maken heeft met een bepaalde partij (of meerdere partijen).

 
 
Discussietools
Oud 11 augustus 2003, 21:06   #21
Patriot!
Secretaris-Generaal VN
 
Patriot!'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 oktober 2002
Locatie: België - Belgique - Belgien - Belgium
Berichten: 21.353
Stuur een bericht via ICQ naar Patriot! Stuur een bericht via MSN naar Patriot!
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C uit W
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Numarx
Er zijn trouwens heel wat mensen vermoord door Vlamingen tijdens de Guldensporenslag. Wat is het officiële N-VA standpunt over deze mini-genocide?
dat is geen genocide.
Wat de Fransen 20 jaar later in kassel deden is meer een genocide
Wat is het N-VA standpunt daarover?
Patriot! is offline  
Oud 11 augustus 2003, 21:32   #22
John Stufflebeam
Parlementslid
 
John Stufflebeam's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 april 2002
Locatie: Reetveerdegem
Berichten: 1.643
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patriot
De BUB zal nooit haar programma aanpassen, voor zoiets belachelijks.
De meeste partijen laten hun leden daarover beslissen, bij de BUB volstaat blijkbaar een beslissing van de Nationaal Politiek Secretaris.


Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patriot
Géén enkele partij in de 21ste eeuw heeft een standpunt in verband met Congo.
Zoals ik reeds opmerkte, de BUB is de enige partij die het nodig vond om de regeerperiodes van de Belgische koningen Leopold II (en Leopold III) te omschrijven als "over het algemeen zeer goed".

De overige partijen zwijgen inderdaad, doch ze gaan stilzwijgend akkoord met de huidige situatie: Leopold II wordt gehuldigd met standbeelden, er worden straten en tunnels naar hem genoemd, zijn eretekens worden nog steeds uitgereikt, en zijn misdaden behoren niet tot de geschiedenislessen in onze scholen. dat is ook een standpunt.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patriot
Waarom niet? Wel, 100 jaar geleden was dit actueel. In 1960 ook nog, maar in 2003 niet meer.
De Afrikanen hebben toch nog enkele vragen. Zo werden de - volgens jou niet actuele - foto's van kinderen met afgehakte handen op de racismeconferentie van Durban herhaalde malen getoond (augustus 2001). Louis Michel kreeg toen enkele netelige vragen van een Congolese journalist. Michel volgde de Belgische officiële lijn: er was nauwelijks wat gebeurd onder Leopold II.

Moeten we die officiële lijn blijven volgen? Of moeten we gewoon anders omgaan met ons koloniaal verleden? Moeten België Leopold II blijven huldigen? Of moeten 's mans standbeelden op de schroothoop.

Opvallend is dat het Afrikaans land met de meeste internetaansluitingen (Zuid-Afrika) zeer negatief staat tegen het Belgisch koloniaal verleden.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lennart D'Hulst, ZA, ma 30 Sep 2002
Ken je geschiedenis! Naast onze chocolade is Belgie hier vooral bekend voor zijn 'steun' aan het Kongolese volk in de koloniale jaren en de vriendelijk manier waarop we Lumumba behandeld hebben.
Meermaals heb ik in naam van het Belgische volk mijn verontschuldigingen mogen aanbieden, bedankt Leopold II.
Dus "in 2003 niet meer actueel" is niet de mening van surfende Afrikanen. En één ding staat vast: in 2004 zullen er meer Afrikanen op het net gaan. en in 2005 nog meer.
John Stufflebeam is offline  
Oud 12 augustus 2003, 10:43   #23
Yann
Eur. Commissievoorzitter
 
Yann's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 mei 2003
Berichten: 8.563
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door John Stufflebeam
Opvallend is dat het Afrikaans land met de meeste internetaansluitingen (Zuid-Afrika) zeer negatief staat tegen het Belgisch koloniaal verleden.
0 Sep 2002"]Ken je geschiedenis! Naast onze chocolade is Belgie hier vooral bekend voor zijn 'steun' aan het Kongolese volk in de koloniale jaren en de vriendelijk manier waarop we Lumumba behandeld hebben.
Meermaals heb ik in naam van het Belgische volk mijn verontschuldigingen mogen aanbieden, bedankt Leopold II.
[/quote]

De zuid-Afrikanen die negatief staan tgo ons koloniaal verleden? De pot verwijt de ketel dat die zwart ziet zou ik zo zeggen.
__________________
Michael Freilich, Joods Actueel: ‘Indien de geschiedenis zich zou herhalen met De Wever als burgemeester van Antwerpen, zou ik me zorgen maken over de joodse burgers.'
Yann is offline  
Oud 12 augustus 2003, 11:43   #24
John Stufflebeam
Parlementslid
 
John Stufflebeam's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 april 2002
Locatie: Reetveerdegem
Berichten: 1.643
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Yann

De zuid-Afrikanen die negatief staan tgo ons koloniaal verleden? De pot verwijt de ketel dat die zwart ziet zou ik zo zeggen.
De doorsnee Zuid-Afrikaan is lang op semi-koloniale wijze bestuurd door blanken. Die mensen hebben inderdaad weinig begrip voor ons koloniaal verleden.
John Stufflebeam is offline  
Oud 12 augustus 2003, 12:36   #25
Patriot!
Secretaris-Generaal VN
 
Patriot!'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 oktober 2002
Locatie: België - Belgique - Belgien - Belgium
Berichten: 21.353
Stuur een bericht via ICQ naar Patriot! Stuur een bericht via MSN naar Patriot!
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door John Stufflebeam
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Yann

De zuid-Afrikanen die negatief staan tgo ons koloniaal verleden? De pot verwijt de ketel dat die zwart ziet zou ik zo zeggen.
De doorsnee Zuid-Afrikaan is lang op semi-koloniale wijze bestuurd door blanken. Die mensen hebben inderdaad weinig begrip voor ons koloniaal verleden.
Is dat mijn schuld? Of Yann zijn schuld? Of uw schuld?
Patriot! is offline  
Oud 12 augustus 2003, 15:03   #26
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN
 
Pelgrim's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 april 2002
Locatie: Bankrijk
Berichten: 49.945
Standaard

Er is wel minstens een partij met een standpunt over congo: in de solidair staan daar regelmatig stukskes over.

In't pallieterke trouwens ook wel eens, maar dat is niet echt een partijblad.
__________________
pri via opinio, ne prelegu.
pri alies opinioj, nepre legu!
Pelgrim is offline  
Oud 12 augustus 2003, 15:05   #27
Patriot!
Secretaris-Generaal VN
 
Patriot!'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 oktober 2002
Locatie: België - Belgique - Belgien - Belgium
Berichten: 21.353
Stuur een bericht via ICQ naar Patriot! Stuur een bericht via MSN naar Patriot!
Standaard

Mooi pelgrim! 1302 berichten

Ik vraag me af wat het NVA standpunt daarover is! Of over de volkerenmoord op de Galliërs door Caesar!!!!
Patriot! is offline  
Oud 12 augustus 2003, 15:13   #28
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN
 
Pelgrim's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 april 2002
Locatie: Bankrijk
Berichten: 49.945
Standaard

Even terloops:
De guldensporenslag was geweld tegen een bezetter.
De congo kolonisatie was geweld DOOR een bezetter.
__________________
pri via opinio, ne prelegu.
pri alies opinioj, nepre legu!
Pelgrim is offline  
Oud 12 augustus 2003, 15:14   #29
Patriot!
Secretaris-Generaal VN
 
Patriot!'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 oktober 2002
Locatie: België - Belgique - Belgien - Belgium
Berichten: 21.353
Stuur een bericht via ICQ naar Patriot! Stuur een bericht via MSN naar Patriot!
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim
Even terloops:
De guldensporenslag was geweld tegen een bezetter.
De congo kolonisatie was geweld DOOR een bezetter.
En de invallen in Gallië door Caesar dan?!
Patriot! is offline  
Oud 12 augustus 2003, 15:50   #30
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 12 januari 2003
Locatie: Derde bol rond de zon
Berichten: 18.546
Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patriot
De BUB zal nooit haar programma aanpassen, voor zoiets belachelijks. Géén enkele partij in de 21ste eeuw heeft een standpunt in verband met Congo. Waarom niet? Wel, 100 jaar geleden was dit actueel. In 1960 ook nog, maar in 2003 niet meer.
Een standpunt over zo iets moet helemaal niet in het programma komen. Ik wil gewoon horen: "De BUB distantieert zich van de uitwassen onder Leopold II in Congo, en distantieert zich van de mensen die deze goed keuren of ontkennen". Het hoeft zelfs niet in een persmededeling, gewoon zodat ik weet dat de BUB geen hypocriete partij is...
__________________
Ik distantieer me van al wat ik vroeger heb geschreven
Tantist is offline  
Oud 12 augustus 2003, 15:57   #31
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 12 januari 2003
Locatie: Derde bol rond de zon
Berichten: 18.546
Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patriot
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim
Even terloops:
De guldensporenslag was geweld tegen een bezetter.
De congo kolonisatie was geweld DOOR een bezetter.
En de invallen in Gallië door Caesar dan?!
Helaas, helaas, het Romeinse rijk is niet meer... Intussen zijn er verschillende regimes over gegaan, en het Italiaanse is hetgeen het dichtste in de buurt komt. Dat lijkt me dan meer iets voor de Italianen om daar op te antwoorden, vind je niet

De Duitsers distantiëren zich overigens ook van hun Hitler van 60 jaar geleden, ook niet meer zo actueel. Bovendien is het een totaal ander regime ginds. Als je Oost-Duitsland apart beschouwd, zijn we zelfs 2 regimes verder.

Maar België, is daar al een regimewissel geweest sinds 1830? Ik denk het niet...

Antwoord nu maar gewoon op de vraag of jullie deze genocide goed- of afkeuren, en hoe jullie houding is over negationisten. Of durven jullie dat niet misschien?
__________________
Ik distantieer me van al wat ik vroeger heb geschreven
Tantist is offline  
Oud 12 augustus 2003, 17:00   #32
mustang
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 8 augustus 2003
Locatie: Europese Unie
Berichten: 87
Standaard

Blijkbaar hebben ze er toch moeite mee.
3 pagina's wordt er al gedebatteerd hierover met vele antwoorden van BUB'ers en nog heeft niemand hierop geantwoord. Toch wel straf.
mustang is offline  
Oud 12 augustus 2003, 17:05   #33
TomB
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
TomB's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 januari 2003
Locatie: US
Berichten: 14.572
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim
Even terloops:
De guldensporenslag was geweld tegen een bezetter.
De congo kolonisatie was geweld DOOR een bezetter.
Dat is enkel vanuit uw perceptie. Even omdraaien:
De guldensporenslag was het enige pyrusoverwinninkje van een bende terroristen die het algemeen gezag niet aanvaardden.
__________________
In het begin was er niets, wat ontplofte.
TomB is offline  
Oud 12 augustus 2003, 17:07   #34
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 12 januari 2003
Locatie: Derde bol rond de zon
Berichten: 18.546
Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TomB
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim
Even terloops:
De guldensporenslag was geweld tegen een bezetter.
De congo kolonisatie was geweld DOOR een bezetter.
Dat is enkel vanuit uw perceptie. Even omdraaien:
De guldensporenslag was het enige pyrusoverwinninkje van een bende terroristen die het algemeen gezag niet aanvaardden.
Technisch gezien heeft u nog gelijk ook
__________________
Ik distantieer me van al wat ik vroeger heb geschreven
Tantist is offline  
Oud 12 augustus 2003, 17:24   #35
Vlaamse Leeuw
Europees Commissaris
 
Vlaamse Leeuw's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 mei 2003
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 6.048
Standaard

En blijkbaar verklaart TomB elke persoon die overheerst wordt door een bezetter en daaraan iets wil doen als een terrorist. Het is toch wel ver gekomen hoor.
Vlaamse Leeuw is offline  
Oud 12 augustus 2003, 17:38   #36
coosie
Provinciaal Statenlid
 
coosie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 juni 2003
Locatie: Gent
Berichten: 746
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door mustang
Blijkbaar hebben ze er toch moeite mee.
3 pagina's wordt er al gedebatteerd hierover met vele antwoorden van BUB'ers en nog heeft niemand hierop geantwoord. Toch wel straf.
Natuurlijk keurt de BUB de slachtingen in Congo af.
En wat Leopold 2 betreft, daar weten we eigenlijk niets over zijn rol in de genocide, trouwens voor de derde keer, ik heb in de docu gehoord dat de CIA verantwoordelijk is voor oa de moord op Lumumba. Voor de rest is er niets bewezen, indien er inderdaad bewijzen op tafel komen dat leopold 2 verantwoordelijk was, dan zou het hof zich net als verhofstadt mogen excuseren en een donatie doen uit eigen zak aan de congolezen.
__________________
Tolerance is not a matter of opinion, it's a way of life.

Cultuur eindigt waar racisme begint.
coosie is offline  
Oud 13 augustus 2003, 16:28   #37
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 12 januari 2003
Locatie: Derde bol rond de zon
Berichten: 18.546
Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door coosie

Natuurlijk keurt de BUB de slachtingen in Congo af.
Bij dat ventje denk ik dat jullie willen zeggen: "Natuurlijk keurt de BUB de slachtingen in Congo af. Yeah right"...

Citaat:
En wat Leopold 2 betreft, daar weten we eigenlijk niets over zijn rol in de genocide, trouwens voor de derde keer, ik heb in de docu gehoord dat de CIA verantwoordelijk is voor oa de moord op Lumumba.
Wat heeft de CIA hiermee te maken? Is het omdat die mannen slecht zijn dat daarmee Leopold II vrijuit gaat?

Citaat:
Voor de rest is er niets bewezen, indien er inderdaad bewijzen op tafel komen dat leopold 2 verantwoordelijk was, dan zou het hof zich net als verhofstadt mogen excuseren en een donatie doen uit eigen zak aan de congolezen.
Dus u ontkent nog... Indien dit ging over de holocaust, was u strafbaar, beseft u dat wel?
__________________
Ik distantieer me van al wat ik vroeger heb geschreven
Tantist is offline  
Oud 13 augustus 2003, 16:38   #38
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 12 januari 2003
Locatie: Derde bol rond de zon
Berichten: 18.546
Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlaamse Leeuw
En blijkbaar verklaart TomB elke persoon die overheerst wordt door een bezetter en daaraan iets wil doen als een terrorist. Het is toch wel ver gekomen hoor.
Technisch gezien heeft TomB echt wel gelijk hoor. De koning van Frankrijk was de rechtmatige heerser van het graafschap Vlaanderen. Dat was al zo sinds Verdun in 800 en een dikke 40 jaar. Of die rechtmatige heerser nu wel zo gewenst was is een andere zaak, eentje die m.i. veel belangrijker is dan het wettelijk gezag, zeker als dit niet overeenkwam met principes die wij vandaag als beschaafd aanzien.

Met dezelfde visie van TomB kunnen wij ook de Amerikanen en de Russen als 2 schurkenstaten zien die het wettelijk en democratisch verkozen gezag in Nazi-Duitsland hebben aangevallen.

Of de Belgische revolutie van 1830 afwijzen, want dat waren een stelletje Franse en Luikse terroristen die het wettelijk en internationaal erkende gezag van koning Willem I niet erkenden. Helaas hoor ik onze analyst dat niet zeggen...
__________________
Ik distantieer me van al wat ik vroeger heb geschreven
Tantist is offline  
Oud 13 augustus 2003, 16:42   #39
coosie
Provinciaal Statenlid
 
coosie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 juni 2003
Locatie: Gent
Berichten: 746
Standaard

[quote="Tantist"]
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door coosie

Natuurlijk keurt de BUB de slachtingen in Congo af.
Citaat:
Bij dat ventje denk ik dat jullie willen zeggen: "Natuurlijk keurt de BUB de slachtingen in Congo af. Yeah right"...
Citaat:
En wat Leopold 2 betreft, daar weten we eigenlijk niets over zijn rol in de genocide, trouwens voor de derde keer, ik heb in de docu gehoord dat de CIA verantwoordelijk is voor oa de moord op Lumumba.

Sorry, slecht ventje, zo bedoelde ik het niet.

Citaat:
Wat heeft de CIA hiermee te maken? Is het omdat die mannen slecht zijn dat daarmee Leopold II vrijuit gaat?
Ik geef hier gewoon aan wat ik gehoord heb, natuurlijksluit dat een rol van leopold 2 niet uit.

Citaat:
Voor de rest is er niets bewezen, indien er inderdaad bewijzen op tafel komen dat leopold 2 verantwoordelijk was, dan zou het hof zich net als verhofstadt mogen excuseren en een donatie doen uit eigen zak aan de congolezen.
Citaat:
Dus u ontkent nog... Indien dit ging over de holocaust, was u strafbaar, beseft u dat wel?[/
quote]

Ik ontken niets, ik weet er gewoon te weinig af. En zijn er inderdaad bewijzen over de rol van leopold 2 ?
__________________
Tolerance is not a matter of opinion, it's a way of life.

Cultuur eindigt waar racisme begint.
coosie is offline  
Oud 13 augustus 2003, 16:57   #40
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 12 januari 2003
Locatie: Derde bol rond de zon
Berichten: 18.546
Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Aha, u neemt een agnostisch standpunt in?

Oh, over die CIA: als u dat zo op het hart ligt: open er een topic over...
__________________
Ik distantieer me van al wat ik vroeger heb geschreven
Tantist is offline  
 



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:45.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be