Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 24 augustus 2008, 10:03   #21
HAMC
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
HAMC's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 februari 2007
Berichten: 19.593
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door piraat Bekijk bericht
Iedereen heeft recht op een eerlijk proces. Maar eerst moet je schuld bewezen worden. Is het bewezen dat Hans met opzet naar mensen schoot, en niet op duiven of mussen stond te schieten ? Dat hij bekend heeft wil niets zeggen, de polies kan iemand alles doen bekennen, zeker een snotaap van 18 jaar.
U begrijpt niet goed hoe het Belgische gerecht werkt, er moet daar niets bewezen worden, het werkt met de overtuiging van de magistraat en in dit specifieke geval, met de overtuiging van de jury en de magistraat.

Dit wil zeggen, als de rechter denkt dat u schuldig bent, dan bent u schuldig.

leg anders maar eens uit waarom het beroepshof zo dikwijls een volledig tegengestelde uitspraak doet?

Als eerste aanleg u schuldig bevindt, en het beroepshof spreekt u vrij, dan is dat omdat eerste aanleg niet moet motiveren en het beroepshof wel.
__________________




Verschaeve
HAMC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2008, 10:42   #22
circe
Secretaris-Generaal VN
 
circe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 december 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 49.144
Standaard

Ik dacht dat het bij HVT om de al of niet toerekeningsvatbaarheid ging.

Met heel die rassiestische media hetze errond was dat onderwerp niet helemaal duidelijk.
__________________
Waarom islam"fobie"?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2008, 10:46   #23
piraat
Banneling
 
 
Geregistreerd: 21 augustus 2008
Berichten: 2.807
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door HAMC Bekijk bericht
U begrijpt niet goed hoe het Belgische gerecht werkt, er moet daar niets bewezen worden, het werkt met de overtuiging van de magistraat en in dit specifieke geval, met de overtuiging van de jury en de magistraat.

Dit wil zeggen, als de rechter denkt dat u schuldig bent, dan bent u schuldig.

leg anders maar eens uit waarom het beroepshof zo dikwijls een volledig tegengestelde uitspraak doet?

Als eerste aanleg u schuldig bevindt, en het beroepshof spreekt u vrij, dan is dat omdat eerste aanleg niet moet motiveren en het beroepshof wel.
Dan is dat geen justitie, maar willekeur. Als die rechter ruzie heeft gemaakt met zijn vrouw, of vriend, en zijn kwak zaad niet heeft kunnen spuiten, hebt ge prijs ! De volle lading ! En als hij net met de lotto gewonnen heeft, kan je vrij naar huis !
piraat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2008, 10:57   #24
HAMC
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
HAMC's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 februari 2007
Berichten: 19.593
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door piraat Bekijk bericht
Dan is dat geen justitie, maar willekeur. Als die rechter ruzie heeft gemaakt met zijn vrouw, of vriend, en zijn kwak zaad niet heeft kunnen spuiten, hebt ge prijs ! De volle lading ! En als hij net met de lotto gewonnen heeft, kan je vrij naar huis !
Allez man, je begint het te begrijpen.
__________________




Verschaeve
HAMC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2008, 11:01   #25
joenk
Vreemdeling
 
joenk's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 augustus 2006
Locatie: Essen, België
Berichten: 71
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door HAMC Bekijk bericht
U begrijpt niet goed hoe het Belgische gerecht werkt, er moet daar niets bewezen worden, het werkt met de overtuiging van de magistraat en in dit specifieke geval, met de overtuiging van de jury en de magistraat.
Ik denk dat u niet goed begrijpt hoe het Belgische gerecht werkt. U haalt enkele rechtbanken door elkaar. Het Hof van Assisen werkt ALTIJD met een jury, niet enkel in dit specifieke geval.
Citaat:
In principe oordeelt de jury alleen over de schuld, tenzij in de door de wet voorziene gevallen, waarin ook het Hof mede beraadslaagt over de schuld.
Bron: http://www.cmro-cmoj.be/pdf/HOF_VAN_...N_FAQ_2006.doc

Citaat:
leg anders maar eens uit waarom het beroepshof zo dikwijls een volledig tegengestelde uitspraak doet?
Tegen een uitspraak van het Hof van Assisen is geen beroep mogelijk. De enige mogelijkheid die de veroordeelde nog rest is om in Cassatie te gaan. Cassatie doet echter geen uitspraak over de zaak zelf. Het oordeelt alleen of de wet niet is geschonden, dwz zowel de wetteksten op zich, als de ‘algemene rechtsbeginselen’, die niet letterlijk in een wet staan, maar wel algemeen aanvaard zijn. Ook over het feit of er zgn. procedurefouten zijn gebeurd oordeelt Cass.
Over de feiten zelf oordeelt Cass. niet.

Citaat:
Als eerste aanleg u schuldig bevindt, en het beroepshof spreekt u vrij, dan is dat omdat eerste aanleg niet moet motiveren en het beroepshof wel.
Tuurlijk moet een rechtbank van eerste aanleg wel motiveren.
joenk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2008, 11:04   #26
HAMC
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
HAMC's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 februari 2007
Berichten: 19.593
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door joenk Bekijk bericht
Ik denk dat u niet goed begrijpt hoe het Belgische gerecht werkt. U haalt enkele rechtbanken door elkaar. Het Hof van Assisen werkt ALTIJD met een jury, niet enkel in dit specifieke geval.
Bron: http://www.cmro-cmoj.be/pdf/HOF_VAN_...N_FAQ_2006.doc



Tegen een uitspraak van het Hof van Assisen is geen beroep mogelijk. De enige mogelijkheid die de veroordeelde nog rest is om in Cassatie te gaan. Cassatie doet echter geen uitspraak over de zaak zelf. Het oordeelt alleen of de wet niet is geschonden, dwz zowel de wetteksten op zich, als de ‘algemene rechtsbeginselen’, die niet letterlijk in een wet staan, maar wel algemeen aanvaard zijn. Ook over het feit of er zgn. procedurefouten zijn gebeurd oordeelt Cass.
Over de feiten zelf oordeelt Cass. niet.



Tuurlijk moet een rechtbank van eerste aanleg wel motiveren.
U hebt van mijn post niets begrepen en wel in die mate dat ik denk dat u van kwade wil bent.
__________________




Verschaeve
HAMC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2008, 11:08   #27
joenk
Vreemdeling
 
joenk's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 augustus 2006
Locatie: Essen, België
Berichten: 71
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door HAMC Bekijk bericht
U hebt van mijn post niets begrepen en wel in die mate dat ik denk dat u van kwade wil bent.
Waarom ben ik van kwade wil? Omdat ik uitleg hoe de rechtsprocedure juist verloopt?

Indien Piraat mijn post leest zal hij begrijpen dat HVT weldegelijk een eerlijk proces heeft gekregen.
joenk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2008, 11:12   #28
circe
Secretaris-Generaal VN
 
circe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 december 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 49.144
Standaard

Citaat:
Indien Piraat mijn post leest zal hij begrijpen dat HVT weldegelijk een eerlijk proces heeft gekregen.
daar twijfel ik dus wel aan.

Welke van de juryleden voelde zich "in eer en geweten" VRIJ om HVT ontoerekeningsvatbaar te verklaren?
Mede dankzij Patje Janssens en de rest van de Spa was iedereen die enige twijfel aan de ontoerekeningsvatbaarheid had, al onmiddellijk als vlaamse VB superracist geklasseerd.

Men kan moeilijk van een "sereen" proces spreken.
__________________
Waarom islam"fobie"?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2008, 11:17   #29
alice
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 januari 2007
Berichten: 27.350
Standaard

Dat klopt wat niet wegneemt dat het wel over moord gaat met racistisch motief.
Ik wil best geloven dat er behalve dit nog andere oorzaken waren die hebben aangezet tot dit gedrag; werd de advocaat van de Turkse mevrouw niet op het nippertje vervangen omdat hij in de media gewag maakte van druk om andere facetten niet te belichten?
Hoe dan ook hoort HVT achter de tralies; maar hij heeft wel net als ieder ander recht op verdediging mocht het proces niet eerlijk verlopen zijn.
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2008, 11:17   #30
HAMC
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
HAMC's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 februari 2007
Berichten: 19.593
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door joenk Bekijk bericht
Waarom ben ik van kwade wil? Omdat ik uitleg hoe de rechtsprocedure juist verloopt?

Indien Piraat mijn post leest zal hij begrijpen dat HVT weldegelijk een eerlijk proces heeft gekregen.
Ik ben reeds veroordeeld op èèn verklaring, kom me aub niet vertellen dat het Belgische gerecht met bewijzen werkt want dan bent u aan het liegen.
__________________




Verschaeve
HAMC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2008, 11:21   #31
circe
Secretaris-Generaal VN
 
circe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 december 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 49.144
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
Dat klopt wat niet wegneemt dat het wel over moord gaat met racistisch motief.
Ik wil best geloven dat er behalve dit nog andere oorzaken waren die hebben aangezet tot dit gedrag; werd de advocaat van de Turkse mevrouw niet op het nippertje vervangen omdat hij in de media gewag maakte van druk om andere facetten niet te belichten?
Hoe dan ook hoort HVT achter de tralies; maar hij heeft wel net als ieder ander recht op verdediging mocht het proces niet eerlijk verlopen zijn.
²

Ik meende dat het probleem zich ergens stelde dat hij in sommige gevallen wèl recht zou hebben op psychologische behandeling in de gevangenis zelf en dit nu niet gebeurt omdat er met dat "asperger syndroom" geen rekening werd gehouden (d.i. als ik het me goed herinner).
__________________
Waarom islam"fobie"?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2008, 11:27   #32
joenk
Vreemdeling
 
joenk's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 augustus 2006
Locatie: Essen, België
Berichten: 71
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
daar twijfel ik dus wel aan.

Welke van de juryleden voelde zich "in eer en geweten" VRIJ om HVT ontoerekeningsvatbaar te verklaren?
Mede dankzij Patje Janssens en de rest van de Spa was iedereen die enige twijfel aan de ontoerekeningsvatbaarheid had, al onmiddellijk als vlaamse VB superracist geklasseerd.

Men kan moeilijk van een "sereen" proces spreken.
Volgens de onafhankelijke gerechtsdeskundige Chris Dillen is hij wel toerekeningsvatbaar en dan is Van Themsche een vrij man.

Als we het over het zgn 'syndroom van Asperger' hebben:

Citaat:
Weet u, het aspergersyndroom best�*�*t niet. Asperger was een pediater met orthopedagogische opvattingen, die in 1944 het later naar hem genoemde syndroom beschreef in een Oostenrijks tijdschrift. Maar het is bij die theoretische beschrijving gebleven. In heel mijn lange carrière heb ik niet één keer over dat syndroom horen spreken, niet één keer ben ik het tegengekomen in een psychiatrisch verslag. Tot men ermee kwam aandraven op het proces-Van Temsche. Het sysndroom slaat op intelligente mensen die communicatief minder begaafd zijn, maar wat betekent dat eigenlijk? Volgens die definitie lijden u of ik er misschien zélf aan, zonder het te beseffen. Nee, die asperger is volslagen nonsens. Echt autisme is zeer zeldzaam. Het is een cerebrale stoornis die zich al manifesteert in de psychologische ontwikkeling en taalverwerving van kinderen, en die zich uit in stereotiep en ritueel gedrag.
Gerechtspsychiater Roger Deberdt, geïnterviewd door Pascal Verbeken in Humo, 27 mei 2008
joenk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2008, 11:37   #33
circe
Secretaris-Generaal VN
 
circe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 december 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 49.144
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door joenk Bekijk bericht
Volgens de onafhankelijke gerechtsdeskundige Chris Dillen is hij wel toerekeningsvatbaar en dan is Van Themsche een vrij man.

Als we het over het zgn 'syndroom van Asperger' hebben:



Gerechtspsychiater Roger Deberdt, geïnterviewd door Pascal Verbeken in Humo, 27 mei 2008

net daarom dat men niet van een "sereen" process kan spreken. De media hebben heel die zaak in de openbaarheid gegooid en het moest en zou enkel en alleen racisme zijn.

Dus ik begrijp dat ze ermee verder gaan.
Maar uiteraard is het niet zo dat die gast vrij mag rondlopen: hij zou zowel het één als het andere moeten krijgen en net als in Nederland een deel gevangenis en verder TBS moeten hebben om zo'n zaken in de toekomst te vermijden.
m.a.w. aan ontoerekeningsvatbaar moet het kaartje "colloquatie" hangen en niet het kaartje "vrijgesproken".
__________________
Waarom islam"fobie"?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o

Laatst gewijzigd door circe : 24 augustus 2008 om 11:38.
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2008, 12:06   #34
Bob
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 oktober 2002
Berichten: 26.622
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door piraat Bekijk bericht
Dan is dat geen justitie, maar willekeur. Als die rechter ruzie heeft gemaakt met zijn vrouw, of vriend, en zijn kwak zaad niet heeft kunnen spuiten, hebt ge prijs ! De volle lading ! En als hij net met de lotto gewonnen heeft, kan je vrij naar huis !
Zo eenvoudig is het nu ook weer niet. Maar bvb speelt de politieke voorkeur van een rechter een rol (waarom worden rechters anders politiek benoemd ?), worden juryleden beinvloed door de media (en als advokaten van de slachtoffers dan nog geheime documenten in de pers laten lekken, wordt het helemaal leuk...)...
Maar denk niet dat iemand aan de schuld van hvt twijfelt. De discussie gaat over de toerekeningsvatbaarheid, waarvan de uitspraak zou beinvloed zijn door "fouten".

Laatst gewijzigd door Bob : 24 augustus 2008 om 12:09.
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2008, 13:04   #35
circe
Secretaris-Generaal VN
 
circe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 december 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 49.144
Standaard

Citaat:
De discussie gaat over de toerekeningsvatbaarheid, waarvan de uitspraak zou beinvloed zijn door "fouten".
Ik dacht eerder dat indien hij ontoerekeningsvatbaar was verklaard, zijn straf niet kon verzwaard worden met het racistische motief.
__________________
Waarom islam"fobie"?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2008, 13:16   #36
Bob
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 oktober 2002
Berichten: 26.622
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
Ik dacht eerder dat indien hij ontoerekeningsvatbaar was verklaard, zijn straf niet kon verzwaard worden met het racistische motief.
Zal men misschien de term "racistische zot" moeten uitvinden, maar toegegeven, klinkt zo goed niet als "racistische moordenaar".
Maar het grote verschil ingeval van niet of wel toerekeningsvatbaar zal hem wel elders liggen. Gepersonaliseerde behandeling (veronderstel ik toch), zothuisregime, ipv gevangenis...
Trouwens den mp3-moordenaar, gaat ook dien toer op (moord in een panieksituatie).
Maar blijkbaar is de tegenpartij veel gelukkiger met een moord gepleegd door een "racist" dan een moord gepleegd door ne "zot".
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2008, 15:41   #37
piraat
Banneling
 
 
Geregistreerd: 21 augustus 2008
Berichten: 2.807
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door joenk Bekijk bericht
Waarom ben ik van kwade wil? Omdat ik uitleg hoe de rechtsprocedure juist verloopt?

Indien Piraat mijn post leest zal hij begrijpen dat HVT weldegelijk een eerlijk proces heeft gekregen.
Maar Cassatie heeft zijn aanvraag verworpen ? Voor hen is alles dus normaal verlopen ? Wat kan die HansVT nu nog verwachten in Straatsburg ? Als die beslissen dat er procedurefouten gebeurd zijn, kan die gast dan hopen op vrijlating ? Strafvermindering ? Een nieuw proces ?
piraat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2008, 16:22   #38
joenk
Vreemdeling
 
joenk's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 augustus 2006
Locatie: Essen, België
Berichten: 71
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door piraat Bekijk bericht
Maar Cassatie heeft zijn aanvraag verworpen ? Voor hen is alles dus normaal verlopen ? Wat kan die HansVT nu nog verwachten in Straatsburg ? Als die beslissen dat er procedurefouten gebeurd zijn, kan die gast dan hopen op vrijlating ? Strafvermindering ? Een nieuw proces ?
Een nieuw proces.
joenk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2008, 16:47   #39
ERLICH
Minister-President
 
ERLICH's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 juli 2006
Berichten: 5.035
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steenbok66 Bekijk bericht
de mensen die deze krapuul verdedigen zijn nog ergere specimen van dat soort...
maar ja, de vrije meningsuiting...
eigenlijk zielig dat het racistisch gespuis bestaat, laat staan zich mag vrij uitdrukken... of mensen afknallen omdat hij gestraft werd voor ongedisciplineerde houding op school...
een onschuldig kind, een doorbrave nannie die hier haar werk deed, een "niemand iets in de weg leggende" vrouw... die kregen geen kans, laat staan een eerlijk proces tegen die verwaande door het VB en aanverwanten geëndoctrineerde zot...
Probleem met de vrije meningsuiting zo te zien. Probleem met personen die weining of geen heil zien in uw multicul?

Ook zo verontwaardigd toen een persoon de bus nam om zich te verplaatsen naar zijn werk en werd 'vermoord' door wat progressieve noemen kansarme misbegrepen jeugd? Of toen een persoon zich van zijn werk huiswaarts begaf en een pin door het hoofd kreeg door wat de progressieve verstaan onder kansarme misbegrepen jongeren? En zoals u weet kunnen we zo nog rustig verder gaan nietwaar.

En wat betreft uw verwijzing naar het VB, misschien zou u richting groen of sp.a kunnen wijzen of vld die in het koesteren van hun allochtoonse troetelkinderen weinig of geen oog/oor hebben voor de problemen die deze veroorzaken onder de autochtonen. Maar misschien niet nodig u hierop te wijze, u zult zeer zeker wel aan hetzelfde oog/oor gebrek lijden als vernoemde nietwaar afgaande op uw reactie.

Nu wat betreft HVT, dat deze zijn proces een mediazaak was kan men toch niet loochenen ofwel? Maar dat deze moest gestraft worden voor zijn daden kan men eveneens niet loochenen.
__________________
Gott mit uns.
Wo Recht zu Unrecht wird, wird Widerstand zur Pflicht! (Johann Wolfgang von Goethe)

Gegen dummheit kämpfen, selbst Götter vergebens.
ERLICH is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2008, 18:05   #40
manta
Secretaris-Generaal VN
 
manta's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 januari 2004
Berichten: 34.805
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door joenk Bekijk bericht
Een nieuw proces.
Nog eens dezelfde mallemolen ???
__________________
Nieuw forumreglement : Volg de link voor meer details.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigF Bekijk bericht
Manta heeft altijd gelijk of 't moet zijn dat hij eens geen gelijk heeft maar dat gebeurt enkel en alleen als-ie ongelijk heeft.
manta is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:19.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be