Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 20 mei 2022, 19:03   #21
Xenophon
Secretaris-Generaal VN
 
Xenophon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2009
Berichten: 99.857
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DeZeeuw Bekijk bericht
Dus met die hele verfransingspolitiek in de 19e eeuw heeft u geen moeite?
Bij Wilhelm enkel in de zin van spijt dat het mislukt is.
__________________
Citaat:
Ta gueule!
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 mei 2022, 19:06   #22
Xenophon
Secretaris-Generaal VN
 
Xenophon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2009
Berichten: 99.857
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Rode Willem Bekijk bericht
Misschien leren lezen ?
Mijn grootouders woonden in Vlaanderen als ik hen bewust leren kennen heb
Mijn grootmoeder langs moeders kant was van Waals / Franse komaf (Templeuve) maar is na haar huwelijk met mijn grootvader in Vlaanderen komen wonen.
Waar u de driekwart haalt mag joost weten.
Wat heeft de komaf van uw grootmoeder er eigenlijk mee te maken?
__________________
Citaat:
Ta gueule!
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 mei 2022, 19:07   #23
De Rode Willem
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
De Rode Willem's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2003
Berichten: 11.527
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Bij Wilhelm enkel in de zin van spijt dat het mislukt is.
Waar haaltnundat nu weer ?
Waar zou ik dat nu weer gezegd hebben ?
U gaat proberen in mijn plaats te denken…en slaat kompleet de bal mis.

Die ganse taalonnozelheden uit de 19de eeuw laten mij koud. Ik kan er niet positief of negatief over worden….wij leven met de consequenties van de uitkomst die tijd. En mocht het anders uitgedraaid zijn, zouden wij daar nu ook perfect mee geleefd hebben
__________________
Wie boter op zijn hoofd heeft, moet niet in de zon gaan staan (Joost Eerdmans)

Geef nooit een boomerang aan idioten
De Rode Willem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 mei 2022, 19:12   #24
De Rode Willem
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
De Rode Willem's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2003
Berichten: 11.527
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Bij Wilhelm enkel in de zin van spijt dat het mislukt is.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Wat heeft de komaf van uw grootmoeder er eigenlijk mee te maken?
Dat moet u aan de forumdeelnemer vragen die over de taal van onze voorouder begon.

Trouwens vele mensen uit Vlaanderen hebben zeer recente voorouders die een andere, in vele gevallen Frans, spraken. Mocht er van die zogenaamde verfransing iets waar zijn, waarom spreken die mensen dan nu Vlaams ? Ik zou daar eerder een agressieve vervlaemsching uit besluiten.
__________________
Wie boter op zijn hoofd heeft, moet niet in de zon gaan staan (Joost Eerdmans)

Geef nooit een boomerang aan idioten
De Rode Willem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 mei 2022, 19:17   #25
Xenophon
Secretaris-Generaal VN
 
Xenophon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2009
Berichten: 99.857
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Rode Willem Bekijk bericht
Waar haaltnundat nu weer ?
Waar zou ik dat nu weer gezegd hebben ?
U gaat proberen in mijn plaats te denken…en slaat kompleet de bal mis.

Die ganse taalonnozelheden uit de 19de eeuw laten mij koud. Ik kan er niet positief of negatief over worden….wij leven met de consequenties van de uitkomst die tijd. En mocht het anders uitgedraaid zijn, zouden wij daar nu ook perfect mee geleefd hebben
Juist, de dingen zijn zoals ze zijn omdat ze waren zoals ze waren.

Dat heeft een naam dat principe maar ik schijn de naam vergeten te zijn.

Alleszins, dingen kunnen veranderen dus ze zullen ook veranderen. Belgie heeft haar tijd gehad en zit al een tijdje op geleende tijd. We zien wel, u maakt het toch allemaal niets uit.
__________________
Citaat:
Ta gueule!
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 mei 2022, 19:22   #26
De Rode Willem
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
De Rode Willem's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2003
Berichten: 11.527
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Juist, de dingen zijn zoals ze zijn omdat ze waren zoals ze waren.

Dat heeft een naam dat principe maar ik schijn de naam vergeten te zijn.
Survival of the fittest noemt dat.
Management os change is ook een mogelijke benaming

Het alternatief is het indianentesetvaat home Avondland waar ouw peekes wat mijmeren over hun fantasie-nostalgie.
__________________
Wie boter op zijn hoofd heeft, moet niet in de zon gaan staan (Joost Eerdmans)

Geef nooit een boomerang aan idioten

Laatst gewijzigd door De Rode Willem : 20 mei 2022 om 19:25.
De Rode Willem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 mei 2022, 19:23   #27
Xenophon
Secretaris-Generaal VN
 
Xenophon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2009
Berichten: 99.857
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Rode Willem Bekijk bericht
Dat moet u aan de forumdeelnemer vragen die over de taal van onze voorouder begon.

Trouwens vele mensen uit Vlaanderen hebben zeer recente voorouders die een andere, in vele gevallen Frans, spraken. Mocht er van die zogenaamde verfransing iets waar zijn, waarom spreken die mensen dan nu Vlaams ? Ik zou daar eerder een agressieve vervlaemsching uit besluiten.
Dat is het gemakkelijke gedeelte, de verfransing is mislukt, het Germaanse element blijkt te hardnekkig.

Verder, van mijn twee grootmoeders was er een Frans en de ander Pools. Die kwamen in Vlaanderen wonen en pasten zich in, in de Vlaamse cultuur. Onder andere door Nederlands te leren en te spreken.
Toen was dat nog normaal.
__________________
Citaat:
Ta gueule!
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 mei 2022, 19:56   #28
Libro
Secretaris-Generaal VN
 
Libro's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2007
Berichten: 45.553
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Witte Kaproen Bekijk bericht
We zijn nu zeker dat er vervroegde verkiezingen aankomen.

De CD&V lanceert in de persoon van Sammy Madhi een Vlaamsgezind idee.

Na de verkiezingen zal de CD&V dit voorstel zoals gewoonlijk

"met spijt in het hart en voor de allerlaatste keer" laten vallen.

"Pour Sammy Mahdi (CD&V), il est «scandaleux» que l’apprentissage du néerlandais ne soit pas obligatoire en Wallonie."

https://www.moustique.be/actu/enseig...llonnes-237377
Een 1-2-tje met Bouchez
__________________
Het volk begrijpen plaveit de weg naar leiderschap begrijpen (oude stelregel van het geslacht Atreides)
Disce Quasi Semper Victurus, Vive Quasi Cras Moriturus
I saw that I could put an end to your outrages by pronouncing a single word in my mind. I pronounced it. The word was ‘No.’
Support the country you live in or live in the country you support.
Libro is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 mei 2022, 19:58   #29
Libro
Secretaris-Generaal VN
 
Libro's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2007
Berichten: 45.553
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Rode Willem Bekijk bericht
Survival of the fittest noemt dat.
Management os change is ook een mogelijke benaming

Het alternatief is het indianentesetvaat home Avondland waar ouw peekes wat mijmeren over hun fantasie-nostalgie.
Waarom heb je zo lak aan de bescherming van uw moedertaal?
__________________
Het volk begrijpen plaveit de weg naar leiderschap begrijpen (oude stelregel van het geslacht Atreides)
Disce Quasi Semper Victurus, Vive Quasi Cras Moriturus
I saw that I could put an end to your outrages by pronouncing a single word in my mind. I pronounced it. The word was ‘No.’
Support the country you live in or live in the country you support.
Libro is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 mei 2022, 20:27   #30
DeZeeuw
Provinciaal Gedeputeerde
 
DeZeeuw's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 februari 2020
Locatie: Middelburg
Berichten: 941
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Rode Willem Bekijk bericht
Waarom zou ik het is 200 jaar of meer geleden.
Ik kom niemand meer tegen uit die tijd die er nu nog een trauma aan overgehouden heeft.
En als die verfransing zou geslaagd geweest zijn, zou ik allicht mijn eerste woordjes in het Frans gezegd hebben. En de rest van mijn leven Frans ingevuld hebben bij moedertaal

Wat u aanhaalt is voor mij onnozelheid voor mensen die niets beters of belangrijker aan het hoofd hebben. De toekomst is vooruit en de demografisch maatschappelijke evolutie zal nog veel taalveranderingen met zich meebrengen
Mijn devies….aanpassen of wat zitten neuten op een bankje in het zonnetje in home Avondland. Ik kies het eerste. De meeste kans op succes.
Dus kort samengevat: u heeft helemaal niets met de taal en cultuur van uw voorouders. Het had wat u betreft wel plaats mogen maken voor de Franse of Duitse taal/cultuur.

Snapt u dat anderen u misschien een verrader zullen vinden?
DeZeeuw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2022, 05:11   #31
De Rode Willem
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
De Rode Willem's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2003
Berichten: 11.527
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DeZeeuw Bekijk bericht
Dus kort samengevat: u heeft helemaal niets met de taal en cultuur van uw voorouders. Het had wat u betreft wel plaats mogen maken voor de Franse of Duitse taal/cultuur.

Snapt u dat anderen u misschien een verrader zullen vinden?
Neen dat begrijp ik niet.
Maar ik besef dat het wel zo zal zijn.
Zo zitten de fascitoide Blut und Boden Vlaemen nu eenmaal in elkaar.
Iedereen die de bekrompen spruitjeslucht van de parochiezaal wil ontgroeien, en op een open manier vanonder de kerktoren wil wegkomen wordt gezien als een verrader.

Beangstigend.
En vooral een reden om dat gevaarlijk geheikneuter over Vlaemen en Vlaemschaerds te mijden als de pest.
__________________
Wie boter op zijn hoofd heeft, moet niet in de zon gaan staan (Joost Eerdmans)

Geef nooit een boomerang aan idioten

Laatst gewijzigd door De Rode Willem : 21 mei 2022 om 05:27.
De Rode Willem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2022, 05:16   #32
De Rode Willem
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
De Rode Willem's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2003
Berichten: 11.527
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Libro Bekijk bericht
Waarom heb je zo lak aan de bescherming van uw moedertaal?
Omdat het "beschermen" van mijn moedertaal hier op het forum te veel verengd wordt tot een fascistoid Blut und Boden doctrine die iedereen die vindt dat Vlaanderen meer is dan een taal, als verraders ziet.

Tuurlijk is mijn moedertaal de mooiste taal die er is. Als ik zie welke literaire kunstwerken erin gemaakt zijn (vb Willem Elschot) dan is het Vlaams (want dat is mijn moedertaal, niet het Nederlands) meer dan de moeite waard en zou best een beetje meer in de wereld mogen rondgedragen worden.

Maar als dat moet op de vreselijke manier van ons mooi Vlaanderen op te delen in verraders en "echt ware Vlaemen" dan hoeft het voor mij niet. Dat spreek ik nog liever Frans.
__________________
Wie boter op zijn hoofd heeft, moet niet in de zon gaan staan (Joost Eerdmans)

Geef nooit een boomerang aan idioten
De Rode Willem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2022, 05:22   #33
Karel Martel B
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Karel Martel B's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 mei 2010
Berichten: 11.671
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Rode Willem Bekijk bericht
Ik heb er weinig hoop op dat dit er veel zullen zijn...maar ze kunnen maar proberen.
Hun intentie alleen al is lovenswaardig.
Voor de jonge generatie is Wallonia al buitenland.

De oudere generatie kent mensen die geld hebben verloren aan de ARCO-zwendelaars.

De CD min V is ten dode opgeschreven.
__________________
Heeft U ook SCHIJT aan de DIVERSITEIT?
Karel Martel B is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2022, 07:52   #34
De gemuilkorfde
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
De gemuilkorfde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 maart 2010
Berichten: 15.481
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Rode Willem Bekijk bericht
Dat moet u aan de forumdeelnemer vragen die over de taal van onze voorouder begon.

Trouwens vele mensen uit Vlaanderen hebben zeer recente voorouders die een andere, in vele gevallen Frans, spraken. Mocht er van die zogenaamde verfransing iets waar zijn, waarom spreken die mensen dan nu Vlaams ? Ik zou daar eerder een agressieve vervlaemsching uit besluiten.
Van de generatie van mijn vader kende ik verschillende mensen -die zijn ondertussen dood- die noch goed Frans noch goed Nederlands spraken, het Frans dat ze spraken haalde maar een zeer matig niveau, Nederlands spraken ze feitelijk niet, het was gewoon plat Vlaams.
Ik vind die verfransing dus wel degelijk een slechte zaak.
Ik ben blij dat het Nederlands tegenwoordig de cultuurtaal is, op die manier spreken we ten minste één taal goed.

Het zijn meestal de grootste taalonkundigen die zeggen dat het niet uitmaakt welke taal we spreken.
Ze spreken gebroken Engels, slecht Frans, enz, en ze denken dat ze er iets van bakken, en voelen zich slim omdat ze andere sukkelaars verstaan die een even schabouwelijk Engels, Frans, enz. spreken.
__________________
Deze kaste van beroepspolitici die de politiek mismeestert en dan een potje gaat jammeren over antipolitiek, die kaste mandaatmaniakken, die moet weg. (Jonathan Holslag)

Laatst gewijzigd door De gemuilkorfde : 21 mei 2022 om 07:56.
De gemuilkorfde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2022, 07:55   #35
DeZeeuw
Provinciaal Gedeputeerde
 
DeZeeuw's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 februari 2020
Locatie: Middelburg
Berichten: 941
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Rode Willem Bekijk bericht
Tuurlijk is mijn moedertaal de mooiste taal die er is. Als ik zie welke literaire kunstwerken erin gemaakt zijn (vb Willem Elschot) dan is het Vlaams (want dat is mijn moedertaal, niet het Nederlands) meer dan de moeite waard en zou best een beetje meer in de wereld mogen rondgedragen worden.
Kijk, dit is dan toch nog bemoedigend. Beetje paradoxaal misschien met wat u eerder allemaal schreef, maar vooruit. Maar als u van het Nederlands houdt waarom maakt u het dan kleiner dan het is door met klem te benadrukken dat 'Vlaams' uw moedertaal is, en niet 'het Nederlands'. Wilt u hiermee (voor uzelf) de gemeenschappelijke geschiedenis van Vlaanderen met Nederland ontkennen, omdat dit misschien niet in uw Belgische plaatje past? Nederlands is schitterend (wij delen deze liefde blijkbaar), maar veel rijker dan Vlaams of Zeeuws alleen. Ons taalgebied telt zo'n 23 miljoen zielen en daarmee staat het Nederlands in de top 5 van meest gesproken talen in Europa.

Laatst gewijzigd door DeZeeuw : 21 mei 2022 om 08:00.
DeZeeuw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2022, 07:57   #36
De Rode Willem
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
De Rode Willem's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2003
Berichten: 11.527
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De gemuilkorfde Bekijk bericht
Van de generatie van mijn vader kende ik verschillende mensen -die zijn ondertussen dood- die noch goed Frans noch goed Nederlands spraken, het Frans dat ze spraken haalde maar een zeer matig niveau, Nederlands spraken ze feitelijk niet, het was gewoon plat Vlaams.
Ik vind die verfransing dus wel degelijk een slechte zaak.
Ik ben blij dat het Nederlands tegenwoordig de cultuurtaal is, op die manier spreken we ten minste één taal goed.

Het zijn meestal de grootste taalonkundigen die zeggen dat het niet uitmaakt welke taal we spreken.
Ze spreken gebroken Engels, slecht Frans, enz, en ze denken dat ze er iets van bakken, en voelen zich slim omdat ze andere sukkelaars verstaan die een even schabouwelijk Engels, Frans, enz. spreken.
Waarom schaamt u zich als Vlaming om uw moederaal Vlaams te noemen ?
Waarom doet u denigrerend over Vlaams en dat dan nog als Vlaming ?
__________________
Wie boter op zijn hoofd heeft, moet niet in de zon gaan staan (Joost Eerdmans)

Geef nooit een boomerang aan idioten
De Rode Willem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2022, 08:01   #37
De Rode Willem
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
De Rode Willem's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2003
Berichten: 11.527
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DeZeeuw Bekijk bericht
Kijk, dit is dan toch nog bemoedigend. Beetje paradoxaal misschien met wat u eerder allemaal schreef, maar vooruit. Maar als u van het Nederlands houdt waarom maakt u het dan kleiner dan het is door met klem te benadrukken dat 'Vlaams' uw moedertaal is, en niet 'het Nederlands'. Wilt u hiermee (voor uzelf) de gemeenschappelijke geschiedenis van Vlaanderen met Nederland ontkennen, omdat dit misschien niet in uw Belgische plaatje past? Nederlands is schitterend (wij delen deze liefde blijkbaar), maar veel rijker dan Vlaams of Zeeuws alleen. En ons taalgebied telt zo'n 23 miljoen zielen en staat daarmee in de top 5 van meest gesproken talen in Europa.
Vlaams is geen kleine taal.
Joekagir is bijvoorbeeld een kleine taal.
Waarom moeten "ollanders" zich imperialistisch gedragen en mijn moedertaal verbieden om zichzelf Vlaams te noemen ?

Er is ook een gemeenschappelijke geschiedenis met Frankrijk, Bourgondië, Spanje, oostenrijk, Het oude Rome.....Moet ik mijn moedertaal daarom Bourgondisch Frans Spaans-Oostenrijks Latijn noemen ?
Allemaal drogreden om de Vlaming de eigendom van zijn eigen taal af te pakken en zo te kleineren.
__________________
Wie boter op zijn hoofd heeft, moet niet in de zon gaan staan (Joost Eerdmans)

Geef nooit een boomerang aan idioten

Laatst gewijzigd door De Rode Willem : 21 mei 2022 om 08:02.
De Rode Willem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2022, 08:01   #38
De gemuilkorfde
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
De gemuilkorfde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 maart 2010
Berichten: 15.481
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DeZeeuw Bekijk bericht
Kijk, dit is dan toch nog bemoedigend. Beetje paradoxaal misschien met wat u eerder allemaal schreef, maar vooruit. Maar als u van het Nederlands houdt waarom maakt u het dan kleiner dan het is door met klem te benadrukken dat 'Vlaams' uw moedertaal is, en niet 'het Nederlands'. Wilt u hiermee (voor uzelf) de gemeenschappelijke geschiedenis van Vlaanderen met Nederland ontkennen, omdat dit misschien niet in uw Belgische plaatje past? Nederlands is schitterend (wij delen deze liefde blijkbaar), maar veel rijker dan Vlaams of Zeeuws alleen. En ons taalgebied telt zo'n 23 miljoen zielen en staat daarmee in de top 5 van meest gesproken talen in Europa.
Het marginaliseren van de Vlaming door hardnekkig te blijven volhouden dat Vlaams een andere taal is dan Nederlands is een strategie die de Franstaligen met succes gevolgd hebben.
Het kleineren gaat zelfs verder : wij spreken dan Vlaams, wat een dialect is van het Nederlands.
Door onze taal als een dialect voor te stellen tegenover het Frans, dat ze dan als cultuurtaal opvoeren, proberen ze de goedgelovige Vlaming wijs te maken dat zijn taal niets waard is, en dat hij maar beter Frans spreekt.
Dat verhaaltje heeft lang gewerkt, maar sedert het onderwijs een paar generaties in het Nederlands geworden is, is het afgelopen met dat fabeltje, en is het Nederlands van de Vlaming serieus verbeterd.
En nog eens, je kunt beter één taal goed spreken, en met die basis een tweede taal leren, dan je eigen taal minachten, en geen enkele taal goed spreken.
__________________
Deze kaste van beroepspolitici die de politiek mismeestert en dan een potje gaat jammeren over antipolitiek, die kaste mandaatmaniakken, die moet weg. (Jonathan Holslag)
De gemuilkorfde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2022, 08:04   #39
De gemuilkorfde
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
De gemuilkorfde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 maart 2010
Berichten: 15.481
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Rode Willem Bekijk bericht
Waarom schaamt u zich als Vlaming om uw moederaal Vlaams te noemen ?
Waarom doet u denigrerend over Vlaams en dat dan nog als Vlaming ?
Wat voor een zever is me dat?
U probeert gewoon het Nederlands kleiner te maken dan het is en een soort archaïsche verdeeldheid tussen Vlaanderen en Nederland te creëren.

Met uw dwaze redenering zou een Oostenrijker moeten zeggen dat hij Oostenrijks spreekt, en geen Duits.
Een Kaapverdiër zou dan Kaapverdisch spreken en geen Portugees.
Een Argentijn zou Argentijns spreken en geen Spaans.

Geen enkele van die landen of culturen doet dat.
Het idee is te gek om los te lopen.
__________________
Deze kaste van beroepspolitici die de politiek mismeestert en dan een potje gaat jammeren over antipolitiek, die kaste mandaatmaniakken, die moet weg. (Jonathan Holslag)

Laatst gewijzigd door De gemuilkorfde : 21 mei 2022 om 08:04.
De gemuilkorfde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2022, 08:06   #40
De Rode Willem
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
De Rode Willem's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2003
Berichten: 11.527
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De gemuilkorfde Bekijk bericht
Het marginaliseren van de Vlaming door hardnekkig te blijven volhouden dat Vlaams een andere taal is dan Nederlands is een strategie die de Franstaligen met succes gevolgd hebben.
Het kleineren gaat zelfs verder : wij spreken dan Vlaams, wat een dialect is van het Nederlands.
Door onze taal als een dialect voor te stellen tegenover het Frans, dat ze dan als cultuurtaal opvoeren, proberen ze de goedgelovige Vlaming wijs te maken dat zijn taal niets waard is, en dat hij maar beter Frans spreekt.
Dat verhaaltje heeft lang gewerkt, maar sedert het onderwijs een paar generaties in het Nederlands geworden is, is het afgelopen met dat fabeltje, en is het Nederlands van de Vlaming serieus verbeterd.
En nog eens, je kunt beter één taal goed spreken, en met die basis een tweede taal leren, dan je eigen taal minachten, en geen enkele taal goed spreken.
Het aanvaarden van "nederlands" als benaming voor het Vlaams van de Vlamingen is van hetzelfde soort arogant imperialisme waardoor talen als Joekagir volledig verdrongen zijn door het Russisch.

Het niet willen aanvaarden van Vlaams als de moedertaal van de Vlamingen is een uiting van schaamte voor de eigen aard en taal van de eigen bevolking. Als we dat politiek gaan vertalen, krijgen wij politici die nog een stapje verder gaan en ons eigen Vlaams erfgoed gaan afbreken.
__________________
Wie boter op zijn hoofd heeft, moet niet in de zon gaan staan (Joost Eerdmans)

Geef nooit een boomerang aan idioten
De Rode Willem is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:04.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be