![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En het is in ieder geval zo dat het Middelnederlands sterk door het (West-)Vlaams gekleurd is, en die invloed is nog steeds zichtbaar. Ik heb een eigen spelling uitgewerkt, maar het schriftbeeld wijkt dan wel sterk af van de versie die Eric Feremans hier naar voor schoof, en zou waarschijnlijk ook op nogal wat weerstand stuiten. Vandaar dat ik ze eigenlijk alleen maar voor mezelf gebruik ![]() Over welke andere draad gaat het trouwens ? Het interesseert mij wel die eens te gaan 'checken'. Dank bij voorbaat, vriendelijke groeten, djimi
"There's No Such Thing As Society!" ONLY I CAN HELP YOU! I AM your Protector and I WILL protect you. Whether you like it or not: I'M COMING TO PROTECT YOU! YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!! ![]() Laatst gewijzigd door djimi : 2 januari 2008 om 23:34. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het is nog maar 2 januari, hé ! Vriendelijke groeten, djimi
"There's No Such Thing As Society!" ONLY I CAN HELP YOU! I AM your Protector and I WILL protect you. Whether you like it or not: I'M COMING TO PROTECT YOU! YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!! ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#24 |
Banneling
|
![]() scandinavische talen klinken verdacht veel op West-Vlaams.
Zouden West-Vlamingen dan toch übermenschen zijn? ![]() Laatst gewijzigd door giserke : 3 januari 2008 om 00:24. |
![]() |
![]() |
![]() |
#25 |
Minister
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#26 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() De gelijkenissen tussen Skandinavische talen en West-Vlaams zijn vrij eenvoudig te verklaren :
ze behoren alle tot de Germaanse taalgroep. Tegen het einde van het Westromeinse Rijk kwamen zich grote groepen Juten in wat nu Noord-Frankrijk en Westelijk West-Vlaanderen vestigen, en in de vroege Middeleeuwen heeft Karel De Grote nogal wat Denen aan de kust een stekje gegeven. Ook de Vikings hebben bijgedragen tot de genenpool van de West-Vlaamse kustbewoners (de naam 'Brugge' zou trouwens afgeleid zijn van een Oudnoors woord dat 'aanlegsteiger' zou betekend hebben), en ik vermoed dat de 'wereldhaven' Brugge nogal wat zeevarende Noorderlingen aantrok, die ongetwijfeld mee de taal van de streek zullen hebben bepaald. 'Uebermenschen' zijn de West-Vlamingen in elk geval niet, en dat om de eenvoudige reden dat er (nog) géén 'Uebermenschen' bestaan. ik heb ooit wel een paar sukkels gekend die dachten dat zij op goede weg naar het Uebermenschdom waren, maar ik vermoed dat ze ondertussen al van dat waanidee verlost zijn. Ik hoop het alleszins voor hen.
"There's No Such Thing As Society!" ONLY I CAN HELP YOU! I AM your Protector and I WILL protect you. Whether you like it or not: I'M COMING TO PROTECT YOU! YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!! ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#29 |
Minister-President
|
![]() Zelfs in het Westvlaams is er nog veel verschil tussen bv Kortrijk, Brugge en Poperinge!!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Om dit eens te horen moet je de CD van Johny Turbo beluisteren (Veske Zièver) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#31 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Beide dialectvarianten werden goed beheerst door de baas van Frituur Bossuwé aan het station, die mij ooit een live demonstratie gaf van de diverse klank- en woordverschillen. Zelf helemaal niet van de streek afkomstig zijnd, was dat toen mijn eerste echte confrontatie met het westvlaams : ik vond het wel sappig klinken, maar begreep er geen reet van (nu al wel, hoor). Lang geleden, weliswaar. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#32 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() En heel de streek op de grens met Oost-Vlaanderen, gaande van Sint-Joris in Beernem tot een stuk voorbij Waregem spreekt zelfs geen West-Vlaams, maar een overgangsdialect dat sterkere Oost-Vlaamse kenmerken heeft dan West-Vlaamse!
|
![]() |
![]() |