Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Forumsessies met politici > Forumsessies met politici (2004) > Caroline Gennez (sp.a) - 1 tot 7 maart
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Caroline Gennez (sp.a) - 1 tot 7 maart "Waar Stevaert als voorzitter zijn pijlen meer richt op het binnenland, is het de taak van ondervoorzitster Gennez om zich meer te concentreren op Europa. Onlangs bewees ze nog slagkracht in huis te hebben door de publicatie van haar boek ‘Beste Euro

Discussietools
Oud 10 juni 2004, 14:11   #21
Alan DF
Vreemdeling

Standaard

Ik ben geen voorstander van stemplicht. alhoewel er veel voor te zeggen is.

Ik vind dat iedereen het recht moet hebben om geen mening te hebben en dat is nu niet het geval (ook niet met de blanco stem)

en daarom is de stemplicht fout.

Stemplicht heeft ervoor gezorgd dat 1 partij (de toenmalige CVP) zo lang aan de macht is gebleven. Heel veel mensen stemden op deze partij vanuit traditie, en vanuit hun geloof. Daarom heeft het zo lang geduurd vooraleer de CD&V in de oppositie terecht is gekomen en dat ze zich zo lang in de arrogantie van de macht heeft kunnen wentelen.

We leven nu nog met de gevolgen daarvan : een nog altijd torenhoge staatsschuld, een ongeziene verzuiling.

Stemplicht maakt politieke verandering veel en veel trager en zorgt er dus bij definitie voor dat de politiek de realiteit achterna holt.

Inderdaad dreigen veel laaggeschoolden bij het stemrecht uit de boot te vallen. De vraag is echter of dat politiek gezien zo erg zou zijn.

Waarom moeten mensen, die totaal geen politiek inzicht hebben, zich niet informeren, nooit een krant lezen, nooit naar't journaal kijken verplicht worden om ineens een politieke stem uit te brengen ?
Ze moeten ertoe gemotiveerd worden. Maar niet verplicht.

Als men al de mensen, wie politiek toch niks kan schelen, niet meer verplicht laat stemmen dan wordt elke stem die wél uitgebracht wordt veel meer waard. Omdat het een gemotiveerde stem is. Omdat de uitbrenger van deze stem het de moeite waard vind om bvb de regen te trotseren om z'n stem te laten gelden. De stemmen die overblijven zijn dan stemmen van mensen wie politiek echt iets kan schelen.

Partijen die het slecht hebben gedaan zullen veel sneller afgestraft worden. Partijen die goede oppositie hebben gevoerd zullen sneller beloond worden.

Dankzij de stemplicht hebben de traditionele partijen bvb de migrantenproblematiek zo lang kunnen blijven negeren.

Volgens mij is er een rechtstreeks verband tussen het succes van extreem rechts in België en de stemplicht.

Er zullen veel minder proteststemmen zijn. Of de proteststemmen die wél worden uitgebracht zullen ook echte proteststemmen zijn.

Het heeft me altijd gestoord dat in de hele discussie over migrantenstemrecht nooit de algemene stemplicht in vraag is gesteld.

Onder het mom van het wegwerken van een discriminatie is er nu een nieuwe discriminatie ontstaan : er wordt aan migranten een recht toegekend dat niet aan belgen wordt toegekend : namelijk het recht om gewoon thuis te blijven bij de verkiezingen. Ik vind het raar dat nog geen enkele groepering een proces heeft ingespannen daartegen want het is discriminatie en ongelijke behandeling op grond van afkomst in de puurste zin van het woord. En dat allemaal omdat "stemplicht voor migranten" politiek nooit verkoopbaar zou zijn geweest.

De VLD heeft hier echt een grote kans laten liggen : voor het omzetten van stemplicht naar -recht is een 2/3e meerderheid nodig.
De VLD is voorstander van de afschaffing van de stemplicht.
Ze hadden beter constructief gewerkt naar de invoering van migrantenstemrecht door te ijveren voor een stemrecht voor iedereen.
Dan zouden 2 anomaliën in ons landje in 1 keer weggewerkt zijn.

Dus stemplicht : weg ermee.

Ik ben er zeker van dat het de politiek goed zou doen.
Alan DF is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:32.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be