![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 | |||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Als ik heel eerlijk ben: ik vind dat ouders hun verantwoordelijkheid moeten opnemen voor hun kinderen. In bepaalde gevallen kan verantwoordelijkheid betekenen dat je er beter niet aan begint ... In technische termen (ook al zijn ze niet mijn favoriet om ethische kwesties mee te definiëren, omdat bij een rechtenafweging waardes onzichtbaar worden gemaakt, uitgehold en verkild) is het de vraag of het recht van de moeder om kinderen te krijgen doorweegt of niet. Misschien kan je stellen dat het egoïstisch is van de moeder om haar wens in vervulling te laten gaan, met als kost het lijden van haar eigen (op dat moment nog ongeboren) kind. Op dit punt raak je bijzonder ethisch gevoelige kwesties en ik vind het moeilijk om verder te gaan want ik ben bang dat ik me verkeerd uitdruk waardoor ik als een onmens overkom... Maar ik vraag me allereerst af of we er zomaar van mogen uitgaan dat een leven waarvan we op voorhand weten dat het minder kansen zal hebben op verschillende levensdomeinen door een fysisch of psychisch probleem (laat me het zo uitdrukken) daarom niet waard is om geleefd te worden? Wie stelt dat het leven van een kind of volwassene met een progressieve erfelijke ziekte beter niet was begonnen omdat we op voorhand wisten dat dit zo zou zijn? Ik weet het niet ... Als we dat wel gaan stellen, moeten we ons de vraag gaan stellen welke aandoeningen dan precies zo'n groot lijden veroorzaken dat het beter is te beslissen dat deze ahum ... 'voorkomen worden'. Dus de vraag wordt dan zoals zo vaak: waar trek je de grens? Omdat ik enig onderwijs in deze materie genoten heb ga ik even zo vrij zijn de positieve kant van de zaak koeltjes te belichten: op financieel gebied is bevolkingsscreening bij sommige ziektes voordeliger dan het laten geboren worden van zieken, bij anderen is dat omgekeerd. Voor een aantal ziektes kunnen we zo op enkele generaties tijd de incidentie drastisch doen dalen, maar voor autosomaal recessieve ziektes niet ongedaan maken. Betere medicijnen maken dat het lijden bij sommige ziektes ernstig verminderd is en dat de levenskwaliteit verbeterd. Prenatale genetische screening gebeurt sowieso, met eventueel ingrijpende beslissingen daaraan vasthangend, maar vandaag de dag bestaat er geen overheidsingrijpen in, wat soms uitwassen tot gevolg heeft (zie het voorbeeld dat ik beschreef in mijn vorige post). Anderzijds lijkt het me vreselijk een kind dat je zo graag gewild hebt ondanks zijn tekortkomingen en dat je met alle liefde die het nodig had wou grootbrengen te moeten afgeven van overheidswege. Mijn rijzend moederhart vindt dit hoogst inhumaan. ![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 5 januari 2008 om 00:01. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#22 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Van sociale zekerheid naar recht op leven.
We zijn weeral eens de weg kwijt.
![]() |
#23 | |
|
![]() Citaat:
Er wordt namelijk heel veel vanuitgegaan dat de overheid de kosten van gehandicapten en zieken moet betalen, en zo dus ook de werkende mens. Veel verder wordt daar niet altijd over nagedacht. Om het nog technischer uit te drukken: Gezien de overheid degene is die betaalt: - Mag de overheid mensen met een erfelijke aandoening en een onbestaande of zelfs geringe kans op het krijgen van gezonde kinderen het recht op nakomelingen ontnemen? - Moet de overheid aan preventie doen van genetische aandoeningen door bijvoorbeeld populatiescreenings uit te voeren van het DNA? Indien blijkt dat je drager van een ernstige erfelijke aandoening bent, moet de overheid dan ingrijpen in de keuze om kinderen te krijgen door middel van verplichting (bij wet) of een ontmoedigingsbeleid (bv door overheidssteun te ontzeggen) of die keuze volledig aan het koppel in kwestie overlaten? Ik vind dit zelf een private aagelegenheid, tenzij in extreme gevallen. Al moet ik bij het definiëren van wat ik daaronder versta wel in gebreke blijven en verwijzen naar voorbeelden.
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
Dergelijk beeld op "beschaving" is er eentje die "een mens" als centraal en alles overheersend punt zet, waaraan al de rest ondergeschikt is, inclusief de mensen die wat verder dat zijn eigen maatschappij leven. Echt sociaal kan je dat niet noemen. Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ze klappen er nog over. Of laten we het zo eens stellen, wat heb jij of een ander zich te bemoeien met een mens zijn gezondheid of kwaliteiten? Maak u liever druk over de veel meer miljarden die ze aan het uitdelen zijn om een dweil uit te wringen met dienstencheque. Dat zou al wat nuchterder zijn vind ik.
![]() |
![]() |
#26 | |
|
![]() Citaat:
Om toch te antwoorden op uw vraag, ik vind dat een ethische commissie moet kunnen oordelen over de levensvreugde van het te verwachten kind (liefst voor het geboren wordt, tenzij er een kans is dat het weldegelijk gezond (en dat ook verstandelijk) op aarde zal komen (dan zijn prenatale tests een optie.)) Bindend zou ik dat oordeel toch niet maken. Daar wordt alleszins binnen de sector wel over gepraat (ouders werken daar) maar ik sta toch zeer sceptisch tegenover onveilige seksuele handelingen tussen zwaar gehandicapten. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | |
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door StevenNr1 : 5 januari 2008 om 00:42. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | ||||
Banneling
|
![]() Citaat:
Als je conceptueel wil nadenken over bepaalde zaken, dan moet je paden durven bewandelen die door velen als "inhumaan" bestempeld kunnen worden. Vaak is dat stigma niet meer dan een uitvlucht en een excuus om niet op de kern van de zaak in te gaan. Een veel gehoord (en het is hier intussen in dit topic ook al eens aangegeven) "argument" (bewust tussen aanhalingstekens; ik vind het eerder een dooddoener) dat gegeven wordt, ter bescherming van de SZ en voor een verdere uitbouwing van diezelfde SZ, is dat iedereen evenveel kansen moet krijgen. Vaak wordt dat dan gevolgd door de insinuatie dat als je iets anders denkt, je wel inhumaan moet zijn omdat je dan anderen hun kansen misgunt. Uiteraard is daar niet veel van aan, maar door dergelijk gedrag blokkeer je wel discussies. Moet iedereen wel dezelfde kansen krijgen, is een vrag die gesteld moet durven worden. Noem me een verdorven kapitalist, maar ik bekijk veel zaken vanuit een kosten-baten standpunt. Als ik dan de keuze moet maken tussen massa's geld spenderen aan een pas geboren kind/peuter dat nooit in staat zal zijn zelfstandig te leven door deze of gene aandoening en dat de rest van zijn leven zorg nodig zal hebben, of datzelfde geld spenderen aan een perfect gezond kind om voor hem/haar alle kansen te creëren, dan weet ik wat mijn keuze zal zijn en dan is mijn besluit dat die eerste "mnder kans" moet krijgen. Dat kan me koud, hard en kil vinden, maar het is nu éénmaal een realiteit dat geld geen onbeperkte resource is. Keuzes moeten gemaakt worden, en wie dat niet inziet, helpt de hele discussie niet veel verder. Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#29 |
Staatssecretaris
|
![]() Als sfax zijn kinderen niet kan opvoeden, en dat is hier wel heel duidelijk, dan mag de overheid hem die ontnemen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30 | |||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Ik blijf voorlopig bij mijn standpunt dat overheidsingrijpen mij inhumaan lijkt. Maar ... dit impliceert onder andere: - Als je erachter komt dat je kans op een kind met een ernstige erfelijke aandoening hebt, moet je zelf de keuze maken wat je ermee doet. Ik mag er niet aan denken dat ik ooit voor die keuze zal komen te staan en wat dat met me zal doen. ![]() - Bepaalde erfelijke aandoeningen blijven bestaan terwijl ze mogelijk over enkele generaties (bij screening) kunnen worden uitgesloten van de genenpoel. Ik ga dat zelf niet doen maar iemand zou kunnen stellen dat het nog veel minder ethisch te verantwoorden is mensen te laten lijden aan een ziekte die we zelfs kunnen uitroeien... Ik wil hier maar mee zeggen dat dit een ongelofelijk moeilijk debat is. Citaat:
Over dienstencheques weet ik heel weinig dus. Kan je misschien uitleggen wat je precies bedoelt met die miljarden voor het uitwringen van een dweil?
Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 5 januari 2008 om 01:06. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#31 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Sociale zekerheid bestaat uit twee woorden. Sociaal omdat er solidariteit zou zijn met de minst bedeelden. en zekerheid omdat slachtoffers van onvoorziene omstandigheden niet mogen sterven van ontbering. Als ik kort mag antwoorden, ben ondertussen ook vermoeid, zou ik zeggen dat het systeem van sociale zekerheid prima werkt zolang er een evenwicht bestaat tussen wie betaalt en wie geniet van. Naar Europese normen is ons stelsel van sociale zekerheid uit evenwicht. Er zijn te veel genieters. Wij zijn nochtans niet ziekelijker of gehandicapter dan onze Europa-genoten. Oplossing: op korte termijn een pak genieters terug op de rails zetten. Op lange termijn zorgen dat onze landgenoten, en in het bijzonder die met de meeste kinderen, dus deze van allochtone afkomst gelijke kansen krijgen op de arbeidsmarkt. Het zou anders wel eens kunnen dat wie wordt achtergesteld het geld gaat zoeken waar het te vinden is, rond de Vlaamse kerktoren in het dorp. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#32 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Er is ergens eens een experiment gedaan met de sperma van allerlei nobelprijs winnaars en heel intelligente mensen, wat bleek? Dat hun kinderen niet slimmer waren of een ander, ik dacht dat er zelfs ook gehandicapte tussen waren. Mentale of motorische handicap kan uit vele zaken voort komen, niet alleen in de bevruchting maar ook in de geboorte of nadien.
![]() |
![]() |
#33 |
|
![]() Ja, das waar. Bij die moeder vroeg ik mij af of zij wel een kind kon opvoeden (en dan vooral verzorgen, ik ga niet beweren dat dat een slechtere moeder is, in tegendeel.)
Soit, misschien een slecht voorbeeld. Ik denk dat vooral de situaties waarbij zeker is dat er een gehandicapt kind gaat zijn (voor of tijdens de zwangerschap), een ethische discussie verdienen. Heb bijv. ooit recht van antwoord (vtm) gezien met gehandicapte die zei dat hij eigenlijk liever niet had geleefd. Als dat door mensen met eenzelfde aandoening bevestigd wordt, kan een ethische commissie een negatief (niet-bindend) advies geven, lijkt mij, zeker als dat op voorhand geweten kan zijn. Ook, kunnen we zorgbehoevende individuen toelaten andere zorgbehoevende individuen op de wereld te zetten? |
![]() |
![]() |
![]() |
#34 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
In afwachting, behandelen we ze. Tot nader order tenminste.
![]() |
![]() |
#35 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Je kan je afvragen welk nut heeft hij, waarschijnlijk geen zelfs. Was het erfelijk, was hij te lang in de geboorte, lag de oorzaak bij bepaalde medicijnen van de moeder voorheen? Allemaal vragen achteraf, net zoals ze zijn handicap ook maar na een paar maanden konden vaststellen. Wat dan, alsnog een spuitje geven? Kindjes baren is niet gaan winkelen voor het schoonste in de etalage. En trouwens, er zijn perfect gezonde mensen die ook wel eens niet willen leven.
![]() |
![]() |
#36 | ||||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#37 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Laat ik het zo stellen, voor onze zieke medemens geef ik graag een stuk van mijn loon af.
Voor de profiteurs van het ziekte verzekeringsstelsel, de semi gehandicapten (waar we er veel van hebben) geef ik niet graag geld. Voor het betalen van een kaste dienaars die onder dienstencheque bij de betere gegoede medemens moet gaan kuisen, geef ik met walging geld voor af. Dat is profiteren met hoofdletters.
![]() |
#38 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#39 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#40 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Mentale gehandicapte mensen zullen denk ik niet snel kindjes maken, maar idd ze moeten er ook niet aan beginnen. Maar ja ook zij hebben een seksueel gevoelsleven waar ze niet meteen mee weg kunnen. Maar mentaal gezonde mensen met een motorische handicap moeten dat dan weer wel kunnen, of lichaam afwijkingen.
![]() |