Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Bekijk resultaten enquête: vanwie is de bodem van de noordpool ?
van rusland 2 6,25%
van canada 4 12,50%
van die hollander ( dacht toch dat het een hollander was ) 6 18,75%
van iedereen 20 62,50%
Aantal stemmers: 32. Je mag niet stemmen in deze enquête

Discussie gesloten

Discussietools
Oud 7 januari 2008, 21:35   #21
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Van Dixie Dansercour

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline  
Oud 7 januari 2008, 21:54   #22
Groentje-18
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Ik dacht dat oa. ook Noorwegen een claim heeft gemaakt.
Oud 8 januari 2008, 11:26   #23
An Arkos
Minister

An Arkos's schermafbeelding

Standaard

Van de plaatselijke ijsberen
Oud 8 januari 2008, 12:16   #24
King of beggars and fleas

King of beggars and fleas's schermafbeelding

Standaard

de bodem van de noordpool mensen de bodem !!!!!!!!!!!!!!

er zitten geen ijsberen op de bodem

mss wel zeepokken ofzo - dat kan zijn ( en dixie dancercour is ook niet op de bodem geweest )

en wanneer iemand toch op de bodem zou geweest zijn dan wil dit nog niet zeggen dat die van hem is
Alles neem ik terug wat ik hier heb verkondigd. Ik raad iedereen aan om zich met geen enkele politieke strekking in te laten, zich te ontfermen over de armen van deze wereld en zich te bekeren tot het ware geloof in Jezus Christus als Gods enig geboren zoon die voor ons gestorven en verrezen is opdat wij van onze zondige natuur bevrijdt zouden kunnen worden. Het einde is nabij en de mensenzoon zal spoedig terugkomen, gezeten op de wolken met grote macht en majesteit. hallelujah.

Laatst gewijzigd door King of beggars and fleas : 8 januari 2008 om 12:17.
King of beggars and fleas is offline  
Oud 8 januari 2008, 12:55   #25
An Arkos
Minister

An Arkos's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door King of beggars and fleas Bekijk bericht
de bodem van de noordpool mensen de bodem !!!!!!!!!!!!!!

er zitten geen ijsberen op de bodem

mss wel zeepokken ofzo - dat kan zijn ( en dixie dancercour is ook niet op de bodem geweest )

en wanneer iemand toch op de bodem zou geweest zijn dan wil dit nog niet zeggen dat die van hem is
En toch vind ik dat de bodem van de noordpool toebehoort aan de plaatselijke ijsberen.
Oud 8 januari 2008, 12:58   #26

Standaard

wel de enige organisatie die de ijsberen kan vertegenwoordigen is het WWF world wildlife foundation - dat zou idd een bonafide beheerder zijn van de bodem van de noordpool waaraan de VN het beheer zou kunnen toewijzen.
Alles neem ik terug wat ik hier heb verkondigd. Ik raad iedereen aan om zich met geen enkele politieke strekking in te laten, zich te ontfermen over de armen van deze wereld en zich te bekeren tot het ware geloof in Jezus Christus als Gods enig geboren zoon die voor ons gestorven en verrezen is opdat wij van onze zondige natuur bevrijdt zouden kunnen worden. Het einde is nabij en de mensenzoon zal spoedig terugkomen, gezeten op de wolken met grote macht en majesteit. hallelujah.

Laatst gewijzigd door King of beggars and fleas : 8 januari 2008 om 13:04.
Oud 8 januari 2008, 13:27   #27
Dycore
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C2C Bekijk bericht
Privé-bezit is diefstal.
PC inleveren!
Dycore is offline  
Oud 8 januari 2008, 13:33   #28

Standaard

het verschil tss natuurlijke rijkdom en rijkdom

natuurlijke rijkdom heeft niemand van ons geproduceerd en is dus niemands verdienste en dus kan niemand dat exclusief claimen

rijkdom moet je wel produceren - is dus wel iemands verdienste en kan je dus wel claimen, mits je de natuurlijke rijkdom die je nodig hebt om rijkdom te produceren aan de anderen compenseert en genoeg overlaat voor de anderen zodat zij ook rijkdom kunnen produceren.

olie kan je dus bvb nooit verkopen want die blijft altijd van iedereen - wat je wel kan verkopen is je werk om ze op te boren en te raffineren en tot bij de klant te brengen in bruikbare vorm

dat is het grote verschil tss het communisme en het oorspronkelijk liberalisme zoals het door john locke werd uitgedacht

in het communisme is de rijkdom van iedereen - in het liberalisme is de natuurlijke rijkdom en dus de kansen om rijkdom te produceren van iedereen

dé grote hoofdoorzaak van wereldwijde armoede is het feit dat natuurlijke rijkdom vooralsnog wel geclaimd kan worden

wie daar meer over wil weten moet progres and poverty van henry george zeker eens lezen - jammer dat hij stierf tijdens zijn verkiezingsstrijd voor het burgemeesterschap van new york - als hij van daaruit nog verder had kunnen gaan en nadien een gooi had kunnen doen naar het presidentschap van de states dan had de wereld er nu heel anders uitgezien

Laatst gewijzigd door King of beggars and fleas : 8 januari 2008 om 13:38.
Oud 8 januari 2008, 13:48   #29

Standaard

sluit je daarom aan bij het vierde wereld syndicaat en vecht mee met ons tegen het claimen van de natuurlijke rijkdom !!!

het communisme heeft bewezen tot nog meer armoede te leiden dan kapitalisme

maar de herverdeling van de natuurlijke rijkdom heeft op meerdere plaatsen in de wereld reeds bewezen de armoede in luttele tijd te kunnen beeindigen

in de jaren vijftig stierven de mensen in taiwan van de honger bij bosjes

vervolgens kocht de staat de grond die de boeren bewerkten en die eigendom was van een adel terug van die adel en gaf ze geheel gratis aan de boeren

tien jaar later was er in taiwan in het geheel geen armoede meer en kort daarna werd het één van de welvarendste landen van de wereld

nu duikt er stillaan terug armoede op in taiwan - de reden daarvoor is dat de natuurlijke rijkdom opnieuw gemonopoliseerd geraakt - men kan nu immers geen grond meer uitdelen gezien die al verdeeld werd

om armoede duurzaam uit te sluiten moeten we dus een systeem waarbij we de natuurlijke rijkdom kunnen blijven herverdelen - dit kan door toepassing van de theorieen van henry george

laat de boeren die intussen fabrieken hebben staan op hun landbouwgrond van destijds pacht betalen op die grond ( ze zijn rijk genoeg nu om daar niet eens verlies door te lijden ) en herverdeel die pacht in de vorm van een onvoorwaardelijk basisinkomen onder de bevolking - zo kunnen dan ook de nieuwe generaties een beetje grond pachten en zo hoeft armoede in taiwan niet opnieuw op te duiken

indien we wereldwijd alle exploitatierechten op goud, diamant, olie, aardgas enz op die manier openbaar veilen aan particulieren en deze opbrengsten onder de wereldbevolking herverdelen dan kan armoede onmogelijk nog bestaan

armoede is een keuze - laten we daarom voor iets anders kiezen

Laatst gewijzigd door King of beggars and fleas : 8 januari 2008 om 13:53.
Oud 8 januari 2008, 14:18   #30
Vorenus
Banneling

Vorenus's schermafbeelding

Standaard

Technisch gezien kan de Noordpool van niemand zijn. De Noordpool is geen landmassa maar een Ijsmassa en moet beschouwd worden als internationale wateren. De omringende landen rond de Noordpool kunnen enkel hun grenzen verleggen tot de territoriale wateren maar deze is ook beperkt in aantal km.
Vorenus is offline  
Oud 8 januari 2008, 16:28   #31
Gargamel
Banneling

Standaard

Zal ook wel moeten toetreden tot de EU.

Blijft maar een oplossing over,verkiezingen houden ginder en EU waarnemers sturen
Gargamel is offline  
Oud 8 januari 2008, 16:42   #32
duveltje382
Secretaris-Generaal VN

duveltje382's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door King of beggars and fleas Bekijk bericht
zowel canada als rusland claimen de bodem van de noordpool

en er is ook een hollander ( dacht ik ) die een claim indiende

wie heeft er gelijk ?

van wie is de bodem van de noordpool nu echt ?
Van de armen want die hebben geen eigen grond
Oud 8 januari 2008, 22:18   #33
El Economisto
Banneling

Standaard

Van de eerste die er tanks gaat opzetten, van de eerste die het gaat verdedigen, van de eerste die geld heeft om het te onderhouden/uitbuiten, van het eerste land dat het in zijn grondwet laat zetten of van iedereen.
El Economisto is offline  
Oud 8 januari 2008, 23:16   #34
brontosaurus
Burgemeester

brontosaurus's schermafbeelding

Standaard

De noordpool is topje aarde en is van ons allemaal.Net zoals alle andere gebieden op deze planeet.Laat die conflictenstrijd voor de zotten.Er is geen enkele wet die iemand er toe kan verplichten een land of staat te erkennen.Leef vrij en zonder grenzen.Alleen jullie accepteren van die wetten en dat geeft hun de macht.
brontosaurus is offline  
Oud 9 januari 2008, 00:11   #35
Geert C

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hellfigger Bekijk bericht
Technisch gezien kan de Noordpool van niemand zijn. De Noordpool is geen landmassa maar een Ijsmassa en moet beschouwd worden als internationale wateren. De omringende landen rond de Noordpool kunnen enkel hun grenzen verleggen tot de territoriale wateren maar deze is ook beperkt in aantal km.
Inderdaad, maar het gaat niet over het uitbreiden van territoriale wateren. Tot slechts een paar jaar terug werd het 'Sector Principle' gehuldigd, wat wil zeggen dat elk land min of meer de controle uitoefende over het gebied tussen haar grenzen en de geografische Noordpool. Door deze 'Scramble for the Arctic' staat dat op losse schroeven. Het gaat nu eerder om de toepassing van het internationaal recht, in het bijzonder het Zeerechtverdrag. Dat verdrag zegt dat de territoriale wateren zich over 12 zeemijl uitstrekken en de exclusieve economische zone (EEZ) zich tot 200 zeemijl uitstrekt.

Maar, als een land dat verdrag ratificeert heeft het 10 jaar om een claim in te dienen op basis van de 'continental shelf' (continentale plaat) van de kuststaat in kwestie. Als het vastgesteld wordt dat de 'continental shelf' zich verder uitstrekt, dan krijgt de kuststaat ook in die wateren een paar exclusieve rechten. De exacte omvang van de 'continental shelf' die een kuststaat kan claimen wordt bepaald aan de hand van allerlei bodemstructuren die moeten aantonen dat het als het ware 'aansluit' op de kuststaat.

Dat is wat de vijf betrokken landen (Rusland, VS, Noorwegen, Canada en Denemarken) proberen te doen. Ze proberen met elk hun eigen onderzoek aan te tonen op welke gebieden ze recht hebben en ze beschuldigen elkaar ervan vals te spelen, al lijkt het de VS vooral te doen te zijn om de Northwest Passage (een waterweg boven Canada die door het afsmelten van het poolijs navigeerbaar aan het worden is). De VS willen dat die Northwest Passage als internationale zeestraat erkend wordt, Canada beweert dat het een deel van haar interne wateren is.

Waarom deze 'continental shelf' van belang is? Zeer eenvoudig: grondstoffen, waaronder olie, die door het afsmelten van het poolijs wel eens in de nabije toekomst beschikbaar zouden kunnen worden. En wat zegt het Zeerechtverdrag? "The coastal State shall have the exclusive right to authorize and regulate drilling on the continental shelf for all purposes."

Tenminste, dat maak ik op uit hetgeen ik gelezen heb over deze kwestie, het is mogelijk dat mijn uitleg niet helemaal accuraat is.

Het lijkt wel de 19de eeuw, een eeuw van imperialisme en de eeuw van de 'Scramble for Africa'. Het laatste woord over deze materie is nog lang niet gezegd, en allicht zullen de internationale organisaties uiteindelijk een Salomonsoordeel moeten vellen.

Helaas bestaat de mogelijkheid dat we ook naar een nieuwe 'Scramble for the Antarctic' gaan. Nog maar een paar maanden geleden, in oktober, registreerde het VK een claim bij de VN, op basis van het Zeerechtverdrag, om meer dan een miljoen vierkante kilometer Antarctische zeebodem voor zichzelf op te eisen (ook op basis van de 'continental shelf'-regels). Hoewel het VK beweert dat dit strikt genomen geen schending is van het Antarcticaverdrag, druist het toch in tegen de geest van het verdrag, dat de commerciële ontginning van Antarctica verbied en alle claims bevroren heeft (hoewel de VS en Rusland in theorie zich het recht voorbehouden in de toekomst claims in te dienen).

De oorzaak van het 'bevriezen' van claims is vrij eenvoudig: ze worden alleen erkend door de landen die er één hebben, de claims van een aantal landen overlappen elkaar en er is nog een ongeclaimd deel. In praktijk stelde het Antarcticaverdrag een soort 'internationaal' regime in voor Antarctica en de Antarctische zeeën. De internationale gemeenschap nam zich voor om het maagdelijke continent ongeschonden te bewaren en alleen voor vredelievende doeleinden en onderzoek te gebruiken. Het lijkt misschien alsof ik van mijn punt aan het afwijken ben, maar ik kom er net toe: ik vind dat een soortgelijk systeem ingesteld moet worden voor de Arctische zeeën, of toch dat deel dat buiten de EEZ valt.
Het ogenblik nadert, waarop grote beslissingen moeten worden genomen. Tegenover Europa staat een monsterverbond van sleur, onwetendheid, zelfzucht, verouderd nationalisme en volgzaamheid aan buitenlandse instructies.
De tegenstanders maken zich klaar voor de strijd. Sommigen kunnen wij overtuigen, anderen moeten wij verslaan; dat is het, waartoe wij mannen en vrouwen van onze volken oproepen.
Tezamen zullen wij overwinnen.

Laatst gewijzigd door Geert C : 9 januari 2008 om 00:14.
Geert C is offline  
Oud 9 januari 2008, 02:14   #36
Daimanta
Parlementsvoorzitter

Daimanta's schermafbeelding

Standaard

van iedereen en dus van niemand.
Oud 9 januari 2008, 02:34   #37
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede Bekijk bericht
Russen en Amerikanen hebben al genoeg, en de is dus al geclaimd door een Nederlander.
Bovendien gezien de traditie van Nederland als ontdekkingsnatie.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Willem_Barentsz
Zijn bemenning bestond overgens uit vele Antwerpenaren, dus misschien moeten we het dan maar delen, mits de voertaal Nederlands wordt.
en dus de taalgrens verschuiven tot aan de poolcirkel?

Laatst gewijzigd door filosoof : 9 januari 2008 om 02:35.
filosoof is offline  
Oud 9 januari 2008, 03:18   #38
blabylonia
Partijlid

blabylonia's schermafbeelding

Standaard

De noordpool is van moeder aarde.
Dus is ze ook van alle mensen.
Ik ga dan ook gauw eens gaan chillen en mijn langlauf-skills gaan opwaarderen.
blabylonia is offline  
Oud 9 januari 2008, 12:28   #39
El Economisto
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geert C Bekijk bericht
De oorzaak van het 'bevriezen' van claims is vrij eenvoudig: ze worden alleen erkend door de landen die er één hebben, de claims van een aantal landen overlappen elkaar en er is nog een ongeclaimd deel. In praktijk stelde het Antarcticaverdrag een soort 'internationaal' regime in voor Antarctica en de Antarctische zeeën. De internationale gemeenschap nam zich voor om het maagdelijke continent ongeschonden te bewaren en alleen voor vredelievende doeleinden en onderzoek te gebruiken. Het lijkt misschien alsof ik van mijn punt aan het afwijken ben, maar ik kom er net toe: ik vind dat een soortgelijk systeem ingesteld moet worden voor de Arctische zeeën, of toch dat deel dat buiten de EEZ valt.
Ik vind dat België zijn deel mag gaan opeisen op historische gronden, Gerlache enz..

Laatst gewijzigd door El Economisto : 9 januari 2008 om 12:28.
El Economisto is offline  
Oud 9 januari 2008, 12:41   #40
Geert C

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door El Economisto Bekijk bericht
Ik vind dat België zijn deel mag gaan opeisen op historische gronden, Gerlache enz..
Wel, in tegenstelling tot de Verenigde Staten en de Sovjet-Unie ratificeerde België het Antarcticaverdrag zonder voorbehoud, dus het verbod om nieuwe claims te maken geldt ook voor België.
Het ogenblik nadert, waarop grote beslissingen moeten worden genomen. Tegenover Europa staat een monsterverbond van sleur, onwetendheid, zelfzucht, verouderd nationalisme en volgzaamheid aan buitenlandse instructies.
De tegenstanders maken zich klaar voor de strijd. Sommigen kunnen wij overtuigen, anderen moeten wij verslaan; dat is het, waartoe wij mannen en vrouwen van onze volken oproepen.
Tezamen zullen wij overwinnen.
Geert C is offline  
Discussie gesloten

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:09.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be