Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 10 januari 2008, 20:44   #21
An Arkos
Minister

An Arkos's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door forumspook Bekijk bericht
Ik kan daklozen maar één ding aanraden, en dat is een woning kraken. Niemand kan "gaan werken", als hij in de koude en de vuiligheid moet slapen, en eten wat hij kan vinden, wanneer hij het vind. Als je gaat werken, moet je kunnen uitrusten, je wassen, en voldoende voedsel krijgen, op tijd en stond. En op het OCMW moet je niet rekenen als je op straat staat, dat is enkel voor mensen die reeds een woning hebben.
Dus: arme mensen, word wat agressiever, en breek een leegstaand huis open, zet er een nieuw slot op, en uw naam op de deur. Vervaardig zelf een (vals dus) huur-contract, en toon dat aan de politie, indien die komen bellen. Wees beleefd, en overtuigend . Die moeten dan een rapport maken, en de zaak kan voor de rechtbank komen. Zoiets kan lang duren. Laat de telefoon aansluiten, en trek met de papieren daarvan naar het OCMW. En zoek werk natuurlijk. En eens dat je werk hebt, zoek eventueel een ander huis
Waar het om gaat in feite, is het noodlot te weigeren. Bijt terug, iemand die op straat ligt, heeft weinig te verliezen.
Ik ben verbaasd, maar heb toch een beetje mijn hoop in de mensheid herwonnen.
Oud 10 januari 2008, 21:08   #22
Kop/af
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik kan daklozen maar één ding aanraden, en dat is een woning kraken. Niemand kan "gaan werken", als hij in de koude en de vuiligheid moet slapen, en eten wat hij kan vinden, wanneer hij het vind. Als je gaat werken, moet je kunnen uitrusten, je wassen, en voldoende voedsel krijgen, op tijd en stond. En op het OCMW moet je niet rekenen als je op straat staat, dat is enkel voor mensen die reeds een woning hebben.
Dus: arme mensen, word wat agressiever, en breek een leegstaand huis open, zet er een nieuw slot op, en uw naam op de deur. Vervaardig zelf een (vals dus) huur-contract, en toon dat aan de politie, indien die komen bellen. Wees beleefd, en overtuigend . Die moeten dan een rapport maken, en de zaak kan voor de rechtbank komen. Zoiets kan lang duren. Laat de telefoon aansluiten, en trek met de papieren daarvan naar het OCMW. En zoek werk natuurlijk. En eens dat je werk hebt, zoek eventueel een ander huis
Waar het om gaat in feite, is het noodlot te weigeren. Bijt terug, iemand die op straat ligt, heeft weinig te verliezen.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door An Arkos Bekijk bericht
Ik ben verbaasd, maar heb toch een beetje mijn hoop in de mensheid herwonnen.
ik ben ook verbaasd denk ik, forumspook wie je ook bent dit is mooie van U en hierbij laat ik een
Bijgevoegde afbeelding(e)

Laatst gewijzigd door Kop/af : 10 januari 2008 om 21:10.
Kop/af is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2008, 23:33   #23
forumspook
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kiko Bekijk bericht
Vergeet het maar. Je zou er van versteld staan hoeveel daklozen vroeger gewone modale burgers waren - huisje,tuintje, kinderen - tot ze op korte tijd enkele bijzonder flinke tegenslagen moesten incasseren.

Moraal van het verhaal: het kan iedereen overkomen.
Net zoals het gevang invliegen...
forumspook is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2008, 23:52   #24
MaGNiFiCaT
Perm. Vertegenwoordiger VN

MaGNiFiCaT's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Als dat de enige hulp is dat een ocmw kan bieden dan moeten we dat staatsapparaat eens dringend vervangen door een ander, want dit is niet helpen maar genieten van een ander zijn miserie. Het is zelfs pervers. Of hebben de mensen van zulke instellingen die arme drommels nodig om hun eigen ego te bevredigen? Het zou kunnen dat het dat is.
Komaan, nu ben je toch totale onzin aan het braken ze. Ik vind het zelfs smerig wat je doet. Zie jezelf nu eens schrijven... Trouwens, je moet ook geen wonderen verwachten eh, men doet wat men kan...
Oud 11 januari 2008, 00:04   #25
MaGNiFiCaT

MaGNiFiCaT's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Ik denk dat d�*t nu net het probleem is van velen van die 'gezworen' daklozen, daarmee bedoel ik mensen die geboren zijn om op t straat terecht te komen, niet dezen die ontzettend veel ongeluk hebben gehad.

Jou 'oplossing' is gewoon niet haalbaar voor hen, in die zin dat het vaak tot�*�*l passieve, indolente personen zijn, die niet de minste moed, en kracht of wijsheid hebben om iets te ondernemen. Ze zijn dan zwakkelingen in de ergste zin vh woord, en ze kunnen er zelf niets aan doen, dat is het tragische eraan.
Oud 11 januari 2008, 00:11   #26

Karma's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Daklozen. We hebben het hier al vaak gehad over al die onderwerpen en het begint soms te zagen ook.
Maar wie telefacs gezien heeft kan toch niet anders dan vaststellen dat deze mensen gedwongen worden in een eindeloze marginaliteit.
Goed sommigen zijn nu zo en zullen zo blijven ook. Maar dat fabeltje kan je mij niet verkopen als ik moet vaststellen dat ganse gezinnen met kinderen op straat moeten dolen en in het station moeten slapen.
Oké het zijn waarschijnlijk dikwijls mensen die hulp van buitenaf nodig hebben, maar die hulp die ze gegeven worden van het ocmw bv is er ook niet behalve een zoveelste opvanghuis die ze in vele gevallen zelfs nog moeten betalen. Is dat helpen? Gaan aanbellen en hopen dat het niet vol zit of anders in een verrotte garage box gaan liggen?
Hier zegt men “ze moeten maar gaan werken”. Oké dat is juist, maar als je al van 's morgens moet beginnen zoeken in de kou naar een slaapplaats voor de nacht en wat eten kan je zeker niet veel tijd vinden om nog eens te gaan werken ook. Zeker niet!

Als dat de enige hulp is dat een ocmw kan bieden dan moeten we dat staatsapparaat eens dringend vervangen door een ander, want dit is niet helpen maar genieten van een ander zijn miserie. Het is zelfs pervers. Of hebben de mensen van zulke instellingen die arme drommels nodig om hun eigen ego te bevredigen? Het zou kunnen dat het dat is.
'k Wou hier juist ook een draadje over beginnen. Inderdaad ... erg. Wat me het meest opviel was dat het vooral jongeren waren (nu ondertussen volwassenen) die veelal uit de jeugdzorg komen, maw, mensen die als jongeren waren aangewezen op instellingen en wat me het meest bijblijft van heel die reportage is dat men die mensen veel te afhankelijk hebben gemaakt van de sociale voorzieningen. Men heeft die jongeren dus eigenlijk niet echt op eigen benen leren staan door zaken zelf aan te pakken maar men heeft hen de weg getoond hoe men dingen kan "krijgen". En als dat dan mislukt ....

Laatst gewijzigd door Karma : 11 januari 2008 om 00:22.
Karma is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2008, 00:17   #27
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Savatage's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kiko Bekijk bericht
Vergeet het maar. Je zou er van versteld staan hoeveel daklozen vroeger gewone modale burgers waren - huisje,tuintje, kinderen - tot ze op korte tijd enkele bijzonder flinke tegenslagen moesten incasseren.

Moraal van het verhaal: het kan iedereen overkomen.
En iedereen kan eruit komen.
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2008, 00:20   #28
Geert C

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Savatage Bekijk bericht
En iedereen kan eruit komen.
Hoe?
Het ogenblik nadert, waarop grote beslissingen moeten worden genomen. Tegenover Europa staat een monsterverbond van sleur, onwetendheid, zelfzucht, verouderd nationalisme en volgzaamheid aan buitenlandse instructies.
De tegenstanders maken zich klaar voor de strijd. Sommigen kunnen wij overtuigen, anderen moeten wij verslaan; dat is het, waartoe wij mannen en vrouwen van onze volken oproepen.
Tezamen zullen wij overwinnen.
Geert C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2008, 00:20   #29

Karma's schermafbeelding

Standaard

.
Karma is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2008, 00:25   #30
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geert C Bekijk bericht
Hoe?
Door er werk van te maken. De Belgische staat geeft elk jaar massa's geld weg aan mensen die geen werk hebben of het van een leefloon moeten doen. Met zo'n leefloon kan je jezelf voldoende onderhouden om een job te vinden. Dat zullen niet de beste jobs zijn, maar dat is al een begin.

Maar volgens mij haken de meesten daklozen al af bij het idee om te moeten gaan werken.
Oud 11 januari 2008, 00:29   #31
forumspook
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MaGNiFiCaT Bekijk bericht
Ik denk dat d�*t nu net het probleem is van velen van die 'gezworen' daklozen, daarmee bedoel ik mensen die geboren zijn om op t straat terecht te komen, niet dezen die ontzettend veel ongeluk hebben gehad.

Jou 'oplossing' is gewoon niet haalbaar voor hen, in die zin dat het vaak tot�*�*l passieve, indolente personen zijn, die niet de minste moed, en kracht of wijsheid hebben om iets te ondernemen. Ze zijn dan zwakkelingen in de ergste zin vh woord, en ze kunnen er zelf niets aan doen, dat is het tragische eraan.
Niet allemaal, gelukkig maar. Het is ook zo dat velen "mijn" oplossing(en) niet kennen. Soms volstaat het dat iemand hen een paar "truukjes" bijbrengt om er bovenop te komen, om de slechtgemaakte wetten een beetje te omzeilen , en hun dagelijks bestaan enigzins te verbeteren, om hen terug hoop en tonus te geven. Miserie is een spiraal, die u naar beneden zuigt, u fisiek en mentaal afbreekt.Eens dat je er vuil en vies bijloopt bvb, ga dan maar eens werk zoeken ergens...En zogauw u er als een landloper bijloopt word u ook als een vagebond behandelt door iedereen, t'is te zeggen zonder enig respekt. Iemand die onvoorbereid op straat terechtkomt, ziet er na een week als een schurftige hond uit, en voelt zich ook zo...
forumspook is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2008, 10:05   #32
An Arkos
Minister

An Arkos's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Jij kent veel daklozen?
Oud 11 januari 2008, 11:03   #33
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Komaan, nu ben je toch totale onzin aan het braken ze. Ik vind het zelfs smerig wat je doet. Zie jezelf nu eens schrijven... Trouwens, je moet ook geen wonderen verwachten eh, men doet wat men kan...
Ja idd, niks dus.
Anders zou het niet zijn zoals het is nietwaar?
Oud 11 januari 2008, 11:05   #34
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Savatage Bekijk bericht
Door er werk van te maken. De Belgische staat geeft elk jaar massa's geld weg aan mensen die geen werk hebben of het van een leefloon moeten doen. Met zo'n leefloon kan je jezelf voldoende onderhouden om een job te vinden. Dat zullen niet de beste jobs zijn, maar dat is al een begin.

Maar volgens mij haken de meesten daklozen al af bij het idee om te moeten gaan werken.
Dat ze nu eens begonnen met daklozen vast onderdak te geven. Het zou al veel plaats maken om vervolgens wel te gaan werken, als men hun ook daarvoor een beetje op weg zet natuurlijk...in ruil voor vast onderdak.
Oud 11 januari 2008, 11:08   #35
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Papier weggooien, andere naam zoeken, pretenderen maar half Nederlands te kennen en bingo! lekker warm in een asielcentrum! voor j�*ren!

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2008, 11:29   #36
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:

Honderd procent akkoord. Huizen die langer als een bepaalde tijd leeg staan kraken moet wettelijk mogelijk gemaakt worden voor daklozen. Als je bijvoorbeeld in het gewone proces van verkoop zijt, en er niet meer in woont, is dit een andere zaak. Maar huizen jarenlang leeg laten staan als speculatie is crimineel.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2008, 12:49   #37
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat ze nu eens begonnen met daklozen vast onderdak te geven. Het zou al veel plaats maken om vervolgens wel te gaan werken, als men hun ook daarvoor een beetje op weg zet natuurlijk...in ruil voor vast onderdak.
Waarom zouden ze dat nu eigenlijk moeten doen? Dat is al weer een motivatie minder voor clochards om erboven op te komen. De politie zou beter een actief beleid voeren om het voor die mensen een hel te maken, dat lijkt mij veel effectiever.
Oud 11 januari 2008, 13:21   #38
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Natuurlijk Savantage, je moet mensen niet aan onderdak helpen want dat neemt de motivatie weg bij daklozen!
Je opmerking over politie die deze mensen het leven tot een hel moeten maken getuigt van bepaald een nobel karakter!
Het is duidelijk dat je over het onderwerp absoluut niets weet en vooral goed bent in uit je nek lullen, iedereen heeft minimale basisbehoeften nodig om een menswaardig bestaan te leiden, dit voor iedereen garanderen heet maatschappelijke verantwoordelijkheid, al van gehoord?
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2008, 13:38   #39
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
Natuurlijk Savantage, je moet mensen niet aan onderdak helpen want dat neemt de motivatie weg bij daklozen!
Je opmerking over politie die deze mensen het leven tot een hel moeten maken getuigt van bepaald een nobel karakter!
Het is duidelijk dat je over het onderwerp absoluut niets weet en vooral goed bent in uit je nek lullen, iedereen heeft minimale basisbehoeften nodig om een menswaardig bestaan te leiden, dit voor iedereen garanderen heet maatschappelijke verantwoordelijkheid, al van gehoord?
Wel, Alice, veel van die mensen hebben hun bestaan integraal aan zichzelf te danken. Hun angst om te moeten werken is zelfs zo groot dat ze ervoor al hun basisbehoeften willen opgeven. Waarom zou ik mij dan in godsnaam nog zorgen maken over die basisbehoeften?
Oud 11 januari 2008, 14:03   #40
roger verhiest
Eur. Commissievoorzitter

roger verhiest's schermafbeelding

Standaard

Normaal kan een dakloze aankloppen bij het OCMW, die hem zal vertellen dat hij om een uitkering van leefloon te bekomen een adres moet hebben, dwz.. ergens een kamer moet huren. De eigenaar zal een borstelling vragen, borgstelling die het OCMW in kwestie kan verstrekken. Conclusie : niemand hoeft in wezen dakloos te zijn, het probleem is dat vanzelfsprekend het OCMW in ruil voor de borgstelling een vinger in de pap wil hebben mbt de verdere stappen die iemand zal moeten zetten om uit de miserie te geraken.. dus om aan dat paternalisme te ontsnappen wordt iemand "dakloos".

Naar aanleiding van de laatste gemeenteraadsverkiezingen schreef ik diverse politieke partijen aan met een eenvoudig recept : geef iedereen het recht op onderdak en een warme maaltijd per dag, zonder vragen te stellen gewoon als basisrecht... men kan dit principe eventueel aanvullen met een verzoek om "in betere tijden" de verstrekkende ocmw de gemaakte kosten terug te betalen, op die manier kan de begunstigde minstens zijn gevoel van trots en eigenwaarde behouden (een reden waarom velen dakloos zijn nl. te trots om OCMW hulp te vragen).

Tempo toleras
sed vero aperas
roger verhiest is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:40.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be