Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 14 januari 2008, 14:09   #21
ICE-MAN
Parlementslid

ICE-MAN's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sfax Bekijk bericht
En waar komt elektriciteit vandaan denk je?
kan komen van :
niet vervuilend
wind
zonne-energie
getijdenstroom

of in t'slechtste geval van kernenergie en dat is dan nog properder dan fossiele brandstof..... naar t'schijnt....
Oud 14 januari 2008, 14:10   #22
ICE-MAN
Parlementslid

ICE-MAN's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
De vlaams-nationalisten zijn een groot licht rijker.
rekent u iedere vlaming bij "de vlaams-nationalisten" ?
Oud 14 januari 2008, 15:10   #23
Thomas-
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ICE-MAN Bekijk bericht
elektrische wagens zijn sneller, lichter en vragen minder onderhoud (electromotor onderhoud om de 8 jaar) en batterijen gaan 250.000 km mee dus minder onderhoud dan de huidige roetbakken waar we mee rondtjokken....
De enige elektrische wagen waar ik al van gehoord heb die een beetje kan concurreren met conventionele wagens is die Tesla Roadster maar die kost rond de $99,000. Die wagen heeft volgens de fabrikant een radius van 350km, indien dat zo'n beetje overeenkomt met de werkelijkheid dan zou dat normaal voldoende moeten zijn voor dagelijks gebruik maar als je eens wat verder weg moet trekken is dat nog steeds aan de lage kant. Ook het feit dat het 3.5u duurt om de batterijen op te laden ipv 5min stoppen aan een tankstation maakt deze wagen niet zo aantrekkelijk voor de meeste mensen.

Daar doelde ik dus op: de hogere prijs, de nog steeds te lage actieradius en het opladen dat enkele uren duurt. Als die drie zaken verbeteren en het aanbod toenoemt dan zal het aandeel van elektrische wagens beginnen groeien. Momenteel staat dat op een zeer laag pitje, ik heb eergisteren ergens gelezen dat er vorig jaar in ons land slechts 8 elektrische wagens verkocht zijn. Het hoogtepunt was ergens in de jaren 70, toen waren het er eens 8x zoveel

Citaat:
en hebben geen problemen in de winter met anti-vries en dergelijke..... dus eigenlijk staat de technologie mss wél verder....
Elektrische wagens hebben wel degelijk problemen in de winter. Je batterijen leveren minder energie als het te koud is (dit kan je verhelpen door de batterijen te verwarmen, maar dat kost ook energie) en bovendien heb je in je wagen dan verwarming nodig, beide zaken zorgen ervoor dat je actieradius in de winter een stuk kleiner is dan in de zomer.
Thomas- is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 januari 2008, 15:15   #24
Buyck Ruben
Parlementslid

Standaard

'OPEC heeft geen controle over olieprijs'
De olieprijs stijgt in Londen met ruim 1 procent na uitspraken van Abdullah al-Attiyah, energieminster van Qatar. 'De OPEC doet niet meer dan olie produceren. De OPEC legt geen prijzen vast en heeft geen vat op geopolitieke factoren en speculatie', liet hij optekenen.
(tijd) - De OPEC staat garant voor ongeveer 40 procent van de wereldwijde olieproductie. Op 1 februari komen de OPEC-leden samen in Wenen om de productiequota te bespreken. Het is de eerste bijeenkomst sinds de olieprijs de kaap van 100 dollar per vat nam.

De olieprijs wordt vandaag ook ondersteund door uitspraken van de Amerikaanse president George W. Bush. Zondag heeft hij Iran opnieuw beschuldigd 's werelds grootste sponsor van het terrorisme te zijn en de veiligheid in de regio in gevaar te brengen. Met honderden miljoenen dollar financiert Teheran de extremisten overal ter wereld, zei Bush zondag in Abu Dhabi in de Verenigde Arabischen Emiraten (VAE). Iran is het op één na belangrijkste lid van de OPEC.

Bron: DE TIJD

Oorlog betaalbaar houden, verder zo snel mogelijk Iran aanvallen (Iran die probeerd tegen het oligopolie van Amerika in te gaan i.v.m met oliecontrole en financiën op wereldvlak) en de Amerikaanse regressie economisch een handje te helpen. Iedereen die zijn tank vult, vult de kas van het Amerikaans regime!
Buyck Ruben is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 januari 2008, 18:43   #25
Daimanta
Parlementsvoorzitter

Daimanta's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sfax Bekijk bericht
En waar komt elektriciteit vandaan denk je?
Uit het stopcontact

Ik bedoel, de melk komt toch ook uit het pak?
Oud 14 januari 2008, 19:50   #26
Buyck Ruben
Parlementslid

Standaard Bush wil relatie met de Saudi's versterken

ma 14/01/08 -

De Amerikaanse president George W. Bush is in Saudi-Arabië aangekomen, een van de belangrijkste etappes op zijn rondreis door het Midden-Oosten.
De Saudische koning Abdullah kwam president Bush persoonlijk onthalen bij zijn aankomst op de luchthaven van Riyadh. Bush is bij de Saudi's dan ook onder vrienden.

De president zal er wellicht bekendmaken dat de VS voor miljarden dollars modern militair materieel zullen leveren aan Saudi-Arabië. Dat past in een strategie tegenover het sjiitische Iran.

Bush hoopt vooral om de Saudi's te overhalen om hun steun te geven aan zijn bemiddeling tussen Israël en de Palestijnen.

De familie van Bush, en vooral vader Bush Sr., zijn graag geziene gasten in Saudi-Arabië, zeker na de Golfoorlog van '91. De familie van Bush heeft ook grote zakenbelangen in het land.

(AP) Uitersten trekken elkaar aan
De relatie tussen de VS die zich presenteren als het bolwerk van democratie en de Saudi's als vertegenwoordigers van de radicale wahhabitische islam is er een van tegenstellingen.

Beginpunt is de ontmoeting tussen president Roosevelt en koning Abd Al Aziz Ibn Saud op een VS-marineschip in de Rode Zee begin '45 (foto).

Sindsdien beschouwen de VS Saudi-Arabië als een belangrijk strategisch bondgenootschap in het Midden-Oosten. Als grootste olieproducent heeft Riyadh een grote invloed op de productie en dito prijs van olie.

Anderzijds heeft het oerconservatieve koninkrijk behoefte aan de veiligheidsgarantie die de VS leveren tegenover Iran en andere vijanden.

Toch komt er ook sleet op de relatie, vooral nadat Saudische kapers de uitvoerders bleken te zijn van de aanslagen van 9/11 in New York en Washington.

Bush kwam uit Abu Dhabi
Bush herhaalde zijn waarschuwingen voor de dreiging van het omstreden Iraanse kernproject en zei dat er moet worden ingegrepen voor het te laat is.

Tegelijk riep hij de staten uit de regio op tot meer vrijheid en meer democratie. Dat laatste is nog altijd een heikel punt in de regio, waar autocratische heersers nog altijd de plak zwaaien.

De Golfstaten zijn echter erg belangrijk en niet enkel als olieproducenten of bases voor Amerikaanse troepen. Ze investeren ook veel van hun oliedollars in de Amerikaanse economie.

Bush is nu op weg naar Saudi-Arabië waar hij ontvangen zal worden door koning Abdullah, een van de belangrijkste, maar ook moeilijkste bondgenoten in de regio.

Bron: http://www.deredactie.be/cm/de.redac...0114_Bush_Golf

Het is duidelijk genoeg zo denk ik!
Oud 14 januari 2008, 21:43   #27
C2C
Perm. Vertegenwoordiger VN

C2C's schermafbeelding

Standaard

Om op uw vraag te antwoorden of de olie-lobby machtiger is dan de politiek:

Waarde van oliebedrijven:

-PetroChina: marktwaarde $1 trillion (1 biljoen) (reserves & rights worth "several trillion dollars")
-ExxonMobil: marktwaarde $ 600 billion (600 miljard) (reserves & rights worth "several trillion dollars")
-Chevron: marktwaarde $ 200 billion (200 miljard) (reserves & rights worth "several hundred billion dollars")

Bon, wat is het budget van een paar van de volgende machtige overheden?

-VS: $2.4 trillion (dus ja, een paar oliebedrijven hebben de Amerikaanse overheid zo op zak)
-Japan (tweede grootste economie): $758 billion (koopje)
-Duitsland: $311 billion (met een paar middelgrote olievelden kunt ge Duitsland kopen)
-China: ok, de Chinese overheid is waardeloos, maar PetroChina is wel state-owned, dus da's wel leuk.

Neem nu het BBP van een paar gemiddelde landen; dus niet het overheidsbudget, maar gewoon de totale waarde van de gehele productie van een heel land en alle mensen die er wonen:

-Spanje (inclusief Benidorm): $1.2 trillion
-Indië (1.3 miljard mensen): $874 billion (Exxon kan alle Indiërs in énen olietanker steken en kopen).
-België: $394 billion

Kortom, voor de meeste oliebedrijven is het een makkie om de meeste landen op te kopen, niet enkel de overheden ervan. Bovendien kunnen ze, als ze wat samenleggen, de Amerikaanse overheid kopen.

Dus ja, olieboeren zijn machtiger dan staten.
C2C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 januari 2008, 21:51   #28
Desiderius
Minister-President

Desiderius's schermafbeelding

Standaard

Je conclusie klopt C2C, maar je redenering is compleet van de pot gerukt.

tip: met je 'marktwaarde' koop je nog geen brood.

Desiderius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 januari 2008, 22:09   #29
C2C

C2C's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Desiderius Bekijk bericht
tip: met je 'marktwaarde' koop je nog geen brood.
Nee, maar wel invloed en politici.
C2C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 januari 2008, 22:12   #30
Percalion

Percalion's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C2C Bekijk bericht
Je zou moeten vergelijken met de totale waarde van de assets van de landen in kwestie. Nu vergelijk je assets met bruto toegevoegde waarde, BBP is zelfs kleiner dan de totale omzet van alle bedrijven in de economie.
Oud 14 januari 2008, 22:13   #31
Desiderius
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C2C Bekijk bericht
... politici is het antwoord.

(trouwens, 't is een héél goedkoop slag: die politici...)

Oud 15 januari 2008, 17:36   #32
Buyck Ruben
Parlementslid

Standaard

Citaat:
... politici is het antwoord.

(trouwens, 't is een héél goedkoop slag: die politici...)
Ik vraag op lange termijn af wat er nog allemaal gaat gebeuren. Alvast nog turbulente tijden in het verschiet. Het is triestig vast te stellen dat het juist van diegenen moet komen waar mensen hun vertrouwen aan geven. En keer op keer dezelfde fouten maken. Wie is het die nu spreekt in onze samenleving, allezins niet de stem van de burger.

Laatst gewijzigd door Buyck Ruben : 15 januari 2008 om 17:39.
Oud 15 januari 2008, 22:39   #33
Desiderius
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Buyck Ruben Bekijk bericht
Ik vraag op lange termijn af wat er nog allemaal gaat gebeuren. Alvast nog turbulente tijden in het verschiet. Het is triestig vast te stellen dat het juist van diegenen moet komen waar mensen hun vertrouwen aan geven. En keer op keer dezelfde fouten maken. Wie is het die nu spreekt in onze samenleving, allezins niet de stem van de burger.
Geen doemdenken... Ik wil de zaken positief blijven bekijken. Ik voel dat we (en daarmee bedoel ik de mainstream politiek én brede strata van het bedrijfsleven) duidelijk kleur aan het bekennen zijn: we moeten af van die aardolieverslaving. Er wordt al enkele decennia over gepraat, maar nu beginnen we stilletjesaan ook de eerste resultaten te zien. De EU blijft de druk op de ketel opvoeren met z'n strenge CO²-normen (wereldwijd een referentie trouwens) en de industrie reageert. De meest conservatieve begint zelfs te bewegen: de automobielconstructeurs. Want laat je vooral niks wijsmaken: onder het glitter van de marketing waarmee we de komende paar weken weer om de oren worden geslagen, schuilt een businessmodel dat in de afgelopen 50 jaar nauwelijks is veranderd. En toch begint het te bewegen, toch merk je stukje-bij-beetje de shift in de prioriteiten.

Ik wil het dus positief blijven bekijken. Hoewel het natuurlijk klopt dat de oliemagnaten nog altijd véél te veel politici in hun zak hebben. Dat vertraagt de boel enkel; de sneeuwbal is aan het rollen.

Oud 16 januari 2008, 05:59   #34
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
'OPEC heeft geen controle over olieprijs'
De OPEC levert zowat 60% a 70% van de olie.Die cijfers zijn eigenlijk nog hoger gezien de toch aanzienlijke Amerikaanse- en Canadese olieproduktie niet op de internationale markten komt maar "op het continent zelf" verbruikt wordt.De OPEC "controleert" inderdaad strikt genomen de prijs niet,maar wel de minimaal- en de maximaal beschikbare hoeveelheid olie op een groeiende afname markt.

Zelfs moesten ze willen zouden grote non-OPEC exporteurs als Rusland en Noorwegen niet veel invloed hebben op de beschikbare hoeveelheid in de huidige groeiende markt.Dergelijke landen profiteren ook van de huidige stand van zaken en zullen beslist de markt niet overvloeien met goedkopere olie(hetgeen overigens enkel Rusland zou kunnen)...en wie kan het hen kwalijk nemen...

Laatst gewijzigd door kelt : 16 januari 2008 om 06:00.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 januari 2008, 14:58   #35
Buyck Ruben
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Geen doemdenken... Ik wil de zaken positief blijven bekijken. Ik voel dat we (en daarmee bedoel ik de mainstream politiek én brede strata van het bedrijfsleven) duidelijk kleur aan het bekennen zijn: we moeten af van die aardolieverslaving. Er wordt al enkele decennia over gepraat, maar nu beginnen we stilletjesaan ook de eerste resultaten te zien. De EU blijft de druk op de ketel opvoeren met z'n strenge CO²-normen (wereldwijd een referentie trouwens) en de industrie reageert. De meest conservatieve begint zelfs te bewegen: de automobielconstructeurs. Want laat je vooral niks wijsmaken: onder het glitter van de marketing waarmee we de komende paar weken weer om de oren worden geslagen, schuilt een businessmodel dat in de afgelopen 50 jaar nauwelijks is veranderd. En toch begint het te bewegen, toch merk je stukje-bij-beetje de shift in de prioriteiten.

Ik wil het dus positief blijven bekijken. Hoewel het natuurlijk klopt dat de oliemagnaten nog altijd véél te veel politici in hun zak hebben. Dat vertraagt de boel enkel; de sneeuwbal is aan het rollen.
Een mooi verhaal dat klopt, maar is het niet zo dat de globale vraag naar olie en uitstoot blijft stijgen en voor hoe lang nog? Daling zal er moeten komen de vraag is wanneer (globaal gezien)?

Laatst gewijzigd door Buyck Ruben : 16 januari 2008 om 14:59.
Oud 16 januari 2008, 17:04   #36
Desiderius
Minister-President

Standaard

Citaat:
Een mooi verhaal dat klopt, maar is het niet zo dat de globale vraag naar olie en uitstoot blijft stijgen en voor hoe lang nog? Daling zal er moeten komen de vraag is wanneer (globaal gezien)?
Valt inderdaad moeilijk te zeggen, zeker nu de motor nog maar begint op gang te komen in landen als China. Ik verwacht (enfin, hoop doet leven) dat er op een bepaald moment een soort 'omslag' zal gebeuren waarna het heel snel kan gaan. Zie maar hoe snel het probleem van de cfk's werd aangepakt; hoe snel die oude koelkasten werden (en nog worden) uitgefaseerd en hoe we op korte termijn al die klassieke spuitbussen uit de winkels zagen verdwijnen. Auto's is/zijn natuurlijk nog een ander paar mouwen, maar ook daar is de levenscyclus niet enorm. De industrie zelf is overigens actief op zoek naar alternatieven en heeft die vaak ook al gevonden. Kwestie van schaal, kwestie van regelgeving en follow-up, kwestie van mentaliteit ook... Naarmate het milieubewustzijn groeit, zullen ook de Chinezen et.al. moeten volgen willen ze hier nog een afzetmarkt vinden. Ook op dat punt ben ik hoopvol. Let wel: dit is een bewuste attitude; ik hou er terdege rekening mee dat ik me naïef aan het opstellen ben.

Oud 16 januari 2008, 17:10   #37
Buyck Ruben
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Valt inderdaad moeilijk te zeggen, zeker nu de motor nog maar begint op gang te komen in landen als China. Ik verwacht (enfin, hoop doet leven) dat er op een bepaald moment een soort 'omslag' zal gebeuren waarna het heel snel kan gaan. Zie maar hoe snel het probleem van de cfk's werd aangepakt; hoe snel die oude koelkasten werden (en nog worden) uitgefaseerd en hoe we op korte termijn al die klassieke spuitbussen uit de winkels zagen verdwijnen. Auto's is/zijn natuurlijk nog een ander paar mouwen, maar ook daar is de levenscyclus niet enorm. De industrie zelf is overigens actief op zoek naar alternatieven en heeft die vaak ook al gevonden. Kwestie van schaal, kwestie van regelgeving en follow-up, kwestie van mentaliteit ook... Naarmate het milieubewustzijn groeit, zullen ook de Chinezen et.al. moeten volgen willen ze hier nog een afzetmarkt vinden. Ook op dat punt ben ik hoopvol. Let wel: dit is een bewuste attitude; ik hou er terdege rekening mee dat ik me naïef aan het opstellen ben.
Eindelijk iemand die nog eens deftig reageert, het doet deugd! Heb niets op aan te merken.

Laatst gewijzigd door Buyck Ruben : 16 januari 2008 om 17:11.
Oud 16 januari 2008, 18:45   #38
bk232214
Gouverneur

Standaard zijn wil

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door watersport Bekijk bericht
Ik denk dat de politiek de marionnet is van ONDER ANDERE de olie-lobby.
De olie-lobby legt hun wil op de europese regeringen .B.V toelaten van meer inwijkelingen uit afrika en midden oosten dat ligt er dik op

Laatst gewijzigd door bk232214 : 16 januari 2008 om 18:47.
bk232214 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 januari 2008, 20:25   #39
Buyck Ruben
Parlementslid

Standaard Allezins niet meer machtiger dan het gerecht!

De rechter oordeelde dat Total onzorgvuldig was geweest bij het charteren van de Erika en hij legde de maximale boete van 375.000 euro op.

Ook de reder van de Erika, de technische beheerder en het classificieringsbureau Rina, dat het schip zeewaardig had bevonden, werden schuldig bevonden aan een "duidelijke fout".

De reder en de technisch beheerder kregen een boete van 75.000 euro, het classificeringsbureau kreeg net als Total de maximale boete van 375.000 euro.

Samen moeten de 4 veroordeelde partijen ook een schadevergoeding betalen van 192 miljoen euro aan de burgelijke partijen.

In totaal hadden 101 burgelijke partijen een miljard euro schadevergoeding geëist. De eisen van een groot aantal organisaties en verenigingen zijn echter onontvankelijk verklaard.

De kapitein van de Erika en 4 leden van de reddingsdienst zijn vrijgesproken.

De link: http://www.deredactie.be/cm/de.redac...rika_uitspraak
Oud 22 januari 2009, 16:50   #40
Thomas-
Parlementslid

Standaard

We zijn nu een jaar verder en wat blijkt, de productiekosten van die Tesla Roadster zijn meer dan het dubbele dan verwacht:

Citaat:
Attempting to diffuse customer dismay over a substantial down-grading of the wheels and charging apparatus supplied with cars that have been backlogged for as much as two years, Tesla Motors' Chairman Elon Musk said in an e-mail today that when the nascent electric-car maker first set its roadster's price at $92,000, it had no idea that actual production costs would run closer to $140,000.

It was that "alarming discovery," Musk said in his e-mail, that led to the almost complete change of senior management at the Northern California-based company last year.

The company had expected production costs to be about $65,000 per car,

http://blogs.edmunds.com/greencaradv...to-recoup.html
Thomas- is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:56.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be