Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 17 januari 2008, 18:42   #21
Kortaf
Europees Commissaris

Kortaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C2C Bekijk bericht
Ik heb mij vergist, de fuel economy van de Nano is 54mpg US, dat is 4.3l/100km, beter dan 95% van wat er op onze wegen rijdt.
Dat is onjuist hoor, tientallen Westerse auto's die heel wat groter zijn en wel een normale snelheid halen verbruiken evenveel of minder. Mijn kritiek blijft overeind:

Citaat:
Als je cijfer juist is, dan moet dit autootje verboden worden. Niet op de eerste plaats omwille van milieuredenen, maar omdat het puur consumentenbedrog is.
Kortaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 januari 2008, 18:46   #22
C2C
Perm. Vertegenwoordiger VN

C2C's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kortaf Bekijk bericht
Dat is onjuist hoor, tientallen Westerse auto's die heel wat groter zijn en wel een normale snelheid halen verbruiken evenveel of minder. Mijn kritiek blijft overeind:
Lol, noem mij vijf personenwagens in Europa die 4.3 liter halen.
C2C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 januari 2008, 18:58   #23
Kortaf
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Lol, noem mij vijf personenwagens in Europa die 4.3 liter halen.
Smart Fortwo Cabrio 0.8cdi Fap Pulse : 3,3 liter
Seat Ibiza 3d/P 1.4tdi59 Fap Life Ecomotive : 3,8 liter
Volkswagen Polo 5d/P 1.4tdi59 Bluemotion : 3,9 liter
Citroen C1 3d/P 1.4hdi Seduction : 4,1 liter
Toyota Aygo 5d/P 1400d4d Sport : 4,1 liter

Zoals eerder gemeld vind je er hier nog veel meer: https://portal.health.fgov.be/portal..._schema=PORTAL

Laatst gewijzigd door Kortaf : 17 januari 2008 om 19:00.
Oud 17 januari 2008, 19:41   #24
C2C

C2C's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Smart Fortwo Cabrio 0.8cdi Fap Pulse : 3,3 liter
Seat Ibiza 3d/P 1.4tdi59 Fap Life Ecomotive : 3,8 liter
Volkswagen Polo 5d/P 1.4tdi59 Bluemotion : 3,9 liter
Citroen C1 3d/P 1.4hdi Seduction : 4,1 liter
Toyota Aygo 5d/P 1400d4d Sport : 4,1 liter

Zoals eerder gemeld vind je er hier nog veel meer: https://portal.health.fgov.be/portal..._schema=PORTAL
De smart telt niet, want die is voor twee.

Ik zie in die lijst welgeteld 3 autotjes die beter doen: de Ibiza, de Polo en een Minike.

Het punt blijft: de andere 250 wagens doen allemaal slechter.

Kortom, de Nano is in vergelijking met wat er in Europa gemiddeld op de weg rijdt, hyper-efficiënt.

Hoeveel Smart Fortwo's rijden er in Europa rond?

Stel u voor dat het er tientallen miljoenen zouden zijn. Dat zou geweldig zijn. Maar dat is niet zo. In India daarentegen zullen er wél hyper-veel hyper-efficiënte Nano's rondrijden.
C2C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 januari 2008, 20:48   #25
Kortaf
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
De smart telt niet, want die is voor twee.
En de Nano is voor hoeveel?

Citaat:
Ik zie in die lijst welgeteld 3 autotjes die beter doen: de Ibiza, de Polo en een Minike.
Als je tot beneden scrolt vind je er nog wel die 4,3 liter of minder verbruiken. Maar dat is helemaal het punt niet: al die auto's hebben een normale omvang (minstens vier zitplaatsen en toch enige bagageruimte), een normale motor en halen een normale snelheid. Met andere woorden, het zijn autootjes, terwijl de Nano een soort motocyclette met een dak op is.

Als die twee soorten dan evenveel naft verbruiken, is er sprake van grootschalig consumentenbedrog.
Oud 17 januari 2008, 21:09   #26
Doki
Parlementsvoorzitter

Doki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Tata's nu al legendarische "Autotje voor het Volk" kost 1750 euro. De Nano ligt in het bereik van tientallen miljoenen armen in ontwikkelingslanden die stilaan de gigantische nieuwe middenklasse zijn aan't vervoegen.

Mensen ginder zien de Nano als een prachtig symbool van hun Vooruitgang, de Indiërs zijn fier, Afrikanen en Chinezen staan te springen om het ding massaal te kopen. Intussen kondigen ook andere autofabrikanten al aan dat ze zo'n wagentje voor de gigantische massa mensen van de "bottom of the pyramid" gaan maken.

Groenen uit het Westen beschouwen de Nano echter als een catastrofe voor de planeet. Tientallen miljoenen nieuwe auto-eigenaars betekent rampzalig meer uitstoot van broeikasgassen. Al Gore's worst nightmare.

Wat vindt gij?
TATA noemt het nieuwe model de "People's Car" of dus "volkswagen". Het is iderdaad een belangrijk symbool voor de nog steeds groeiende maar nu al miljoenen tellende Indische middenklasse die fier is op de manier waarop India zich de laatste decennia heeft gemoderniseerd. Dat de verkeersopstoppingen in steden als Delhi, die nu al catastrofaal zijn, daar alleen maar groter van zullen worden is duidelijk, maar wie zijn wij om aan de Indiërs te vragen om niet van "de vooruitgang" te genieten zoals wij hier met z'n allen in de 60-er jaren deden? Een autootje is nu eenmaal droger dan een brommer in het regenseizoen, en -veel belangrijker nog- het is een statussymbool voor diegenen die erin geslaagd zijn om van de economische omwenteling een graantje mee te pikken.
Oud 17 januari 2008, 22:06   #27
ynneb
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
En de Nano is voor hoeveel?

Als je tot beneden scrolt vind je er nog wel die 4,3 liter of minder verbruiken. Maar dat is helemaal het punt niet: al die auto's hebben een normale omvang (minstens vier zitplaatsen en toch enige bagageruimte), een normale motor en halen een normale snelheid. Met andere woorden, het zijn autootjes, terwijl de Nano een soort motocyclette met een dak op is.

Als die twee soorten dan evenveel naft verbruiken, is er sprake van grootschalig consumentenbedrog.

Ik vraag me af hoe veilig dit wagentje is : het heeft bv geen ABS, geen airbag, slechts 1 buitenspiegel, slechts 1 ruitenwisser die maar de helft van de ruit proper maakt en slechts kleine bandjes, maar het rijdt wel 105 km/uur (volgens http://tatacars.blogspot.com/2008/01...ano-specs.html). Opgegeven verbruik is ook 5 liter per 100 km (in niet-optimale omstandigheden kan daar dus wel een paar liter bijkomen)

De prijs moet blijkbaar nog worden verhoogd met oa transportkosten en belastingen, en zou dan op minstens 120.000 roepies (2066 € uitkomen).

Het zou 4 tot 5 personen kunnen vervoeren, terwijl het slechts 3,1 meter lang is en slechts 1,5 meter breed ? Dat moeten dan wel 5 familieleden van kabouter Plop zijn ?

Akkoord, het blijft zeer goedkoop en het zal zijn nut wel hebben. Maar zulk een wagentje vergelijken met moderne wagens die wij gewoon zijn ...

eigenlijk is dit gewoon een goedkoop golfkarretje

Laatst gewijzigd door ynneb : 17 januari 2008 om 22:16.
ynneb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 januari 2008, 22:12   #28
Jukes
Parlementslid

Standaard

Ik heb nog geen rapporten gevonden van crash-tests van dit autootje, maar het valt te vrezen dat het rijdende doodskistjes zijn. Allicht ook zonder al te veel airbags, gordelspanners, e.d.
Oud 17 januari 2008, 22:17   #29
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

We kunnen er eens mee lachen maar in feite zijn wij hier net dezelfde weg aan het opgaan.
Mss geen tata, maar de cilinderinhoud is hier ook met de dag aan het verkleinen en samengaande ook de wagens. Kijk maar eens naar de c1 van citroën. Niet veel meer dan zo'n tata is dat uiteindelijk en daar zit een 1000 cc in (denk ik) maar ze beginnen ook te krimpen in hun cilinder inhoud beetje bij beetje om wat groen plezier te doen.

Alleen zijn die enkel maar zuinig en schoon in de meest optimale omstandigheden. Bij normaal of wat abnormaal gebruik zullen ze waarschijnlijk 2 keer zo vervuilend worden.
Maar ja zo verkoop je geen wagens natuurlijk. Je houdt ze een leugentje voor en de schuld ligt dan bij de eindgebruikers waarschijnlijk.
Oud 17 januari 2008, 22:25   #30
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ynneb Bekijk bericht
Ik vraag me af hoe veilig dit wagentje is : het heeft bv geen ABS, geen airbag, slechts 1 buitenspiegel, slechts 1 ruitenwisser die maar de helft van de ruit proper maakt en slechts kleine bandjes, maar het rijdt wel 105 km/uur (volgens http://tatacars.blogspot.com/2008/01...ano-specs.html). Opgegeven verbruik is ook 5 liter per 100 km (in niet-optimale omstandigheden kan daar dus wel een paar liter bijkomen)

De prijs moet blijkbaar nog worden verhoogd met oa transportkosten en belastingen, en zou dan op minstens 120.000 roepies (2066 € uitkomen).

Het zou 4 tot 5 personen kunnen vervoeren, terwijl het slechts 3,1 meter lang is en slechts 1,5 meter breed ? Dat moeten dan wel 5 familieleden van kabouter Plop zijn ?

Akkoord, het blijft zeer goedkoop en het zal zijn nut wel hebben. Maar zulk een wagentje vergelijken met moderne wagens die wij gewoon zijn ...

De c1 van citroen is niet groter dan die en die verkopen hier toch ook?
De 3,4m lange, 1,6m brede en 1,5m hoge C1 is een compacte en uiterst wendbare stadsauto.

Zijn wij nu allemaal plops?
Oud 17 januari 2008, 22:33   #31
ynneb
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
We kunnen er eens mee lachen maar in feite zijn wij hier net dezelfde weg aan het opgaan.
Mss geen tata, maar de cilinderinhoud is hier ook met de dag aan het verkleinen en samengaande ook de wagens. Kijk maar eens naar de c1 van citroën. Niet veel meer dan zo'n tata is dat uiteindelijk en daar zit een 1000 cc in (denk ik) maar ze beginnen ook te krimpen in hun cilinder inhoud beetje bij beetje om wat groen plezier te doen.
Alleen zijn die enkel maar zuinig en schoon in de meest optimale omstandigheden. Bij normaal of wat abnormaal gebruik zullen ze waarschijnlijk 2 keer zo vervuilend worden.
Maar ja zo verkoop je geen wagens natuurlijk. Je houdt ze een leugentje voor en de schuld ligt dan bij de eindgebruikers waarschijnlijk.

De C1 heeft wel 68 pk (tov 33 voor de TATA), verbruikt ook slechts 4,6 liter (dus zeker niet meer dan de TATA), heeft alle moderne veiligheidssystemen (abs, airbag, goede ruitenwisser, goede banden, goede buitenspiegels, ...) en een lagere CO2 uitstoot (109 tov 120).

Onderschat de veigheidsaspecten niet : ik heb vorig jaar gereden met een YBR125 motor (een motor die ook zeer populair is in India, Z-Amerika en China). Er stonden "sakura" banden op : ideaal om door een veld te rijden, maar zodra het een beetje regende kon je deze motor niet rechthouden op asfalt. Levensgevaarlijk ! De banden waren niet van rubber, maar van nylon ...
Oud 17 januari 2008, 22:37   #32
ynneb
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
De c1 van citroen is niet groter dan die en die verkopen hier toch ook?
De 3,4m lange, 1,6m brede en 1,5m hoge C1 is een compacte en uiterst wendbare stadsauto.

Zijn wij nu allemaal plops?
De C1 is 30 cm langer, 10 cm breder en volgens Citroen geschikt voor max 4 personen.

Tata beweert plaats te hebben voor 5 personen in een kleinere wagen? Zo omschreef de pers in New Delhi de lancering van deze wagen :

NEW DELHI - India's Tata Motors on Thursday unveiled the world's cheapest car, bringing new mobility within the reach of tens of millions of people and nightmares to environmentalists, traffic engineers and safety advocates.

Company Chairman Ratan Tata, introducing the Nano -- price tag $2,500 -- during India's main auto show, drove onto a stage in a white version of the tiny four-door subcompact, his head nearly scraping the roof.

With a snub nose and a sloping roof, it can fit five people -- if they squeeze. And the basic version is spare: there's no radio, no passenger-side mirror and only one windshield wiper. If you want air conditioning to cope with India's brutal summers, you need to get the deluxe version
Oud 17 januari 2008, 22:37   #33
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De C1 heeft wel 68 pk (tov 33 voor de TATA), verbruikt ook slechts 4,6 liter (dus zeker niet meer dan de TATA), heeft alle moderne veiligheidssystemen (abs, airbag, goede ruitenwisser, goede banden, goede buitenspiegels, ...) en een lagere CO2 uitstoot (109 tov 120).

Onderschat de veigheidsaspecten niet : ik heb vorig jaar gereden met een YBR125 motor (een motor die ook zeer populair is in India, Z-Amerika en China). Er stonden "sakura" banden op : ideaal om door een veld te rijden, maar zodra het een beetje regende kon je deze motor niet rechthouden op asfalt. Levensgevaarlijk ! De banden waren niet van rubber, maar van nylon ...
Banden ja oké, maar wist je dat ze bij bv kia of hyundai ook andere banden leggen hier alvorens te verkopen? Anders zaten daar ook zo iets rond en zwart op dat eerder vierkant is dan wat anders.
En abs, op mijn camionette zit dat ook niet. Heb je niet nodig trouwens vind ik. Airbags zit er ook niet op en een spiegel lijkt me gewoon een spiegel te zijn.
Nee het lijkt me eerder dat ze schrik hebben dat die wagentjes naar hier gaan komen.
Zelf bieden ze niet veel meer aan dat die tata.
Oud 17 januari 2008, 22:38   #34
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De C1 is 30 cm langer, 10 cm breder en volgens Citroen geschikt voor max 4 personen.

Tata beweert plaats te hebben voor 5 personen in een kleinere wagen? Zo omschreef de pers in New Delhi de lancering van deze wagen :

NEW DELHI - India's Tata Motors on Thursday unveiled the world's cheapest car, bringing new mobility within the reach of tens of millions of people and nightmares to environmentalists, traffic engineers and safety advocates.

Company Chairman Ratan Tata, introducing the Nano -- price tag $2,500 -- during India's main auto show, drove onto a stage in a white version of the tiny four-door subcompact, his head nearly scraping the roof.

With a snub nose and a sloping roof, it can fit five people -- if they squeeze. And the basic version is spare: there's no radio, no passenger-side mirror and only one windshield wiper. If you want air conditioning to cope with India's brutal summers, you need to get the deluxe version
Mja, ginder zullen ze er allicht nog een kleerkast op het dak leggen ook vermoed ik.
Daar gaat dat nu eenmaal zo.
Oud 18 januari 2008, 08:15   #35
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik vraag me af hoe veilig dit wagentje is :
Hangt meer van de bestuurder dan van de auto af.
Citaat:
het heeft bv geen ABS,
Dat is ook niet nodig voor een bekwaam bestuurder. want die weet dat hij pompend moet remmen en ABS is trouwens een gevaar als je met een zware aanhanger rijd.

Citaat:
geen airbag,
Is niet verplicht en dankan hij ook niet in je gezicht vliegen bij een lichte aanrijding.
Citaat:
slechts 1 buitenspiegel,
2 buitenspiegels zijn niet verplicht en de meeste bestuurders gebruiken hun tweedespeigel toch nooit.
Je kan die trouwens voor een paar € zelf plaatsen

Citaat:
slechts 1 ruitenwisser die maar de helft van de ruit proper maakt
Veel van de kleinere neuwe Europese auto's hebben ook maar 1centrale ruitenwisser.

Citaat:
en slechts kleine bandjes,
Waarom moeten dat 20duimers zijn als 10 duimers voldoende zijn

Citaat:
maar het rijdt wel 105 km/uur (volgens http://tatacars.blogspot.com/2008/01...ano-specs.html).
Ik rijd toch nooit sneller en met mij veel andere mensen

Citaat:
Opgegeven verbruik is ook 5 liter per 100 km (in niet-optimale omstandigheden kan daar dus wel een paar liter bijkomen)
kan nog aan gesleuteld worden
Citaat:

En daar draaid het om, wij zijn anders gewoon en willen niet meer aanvaarden dat het anders kan en dat die grote bakken niet nodg zijn.

Trouwens de doorsnee auto in Japan is de alto en die is niet groter dan de Nano,de doorsnee auto in latijns amerika is de kever en is van binnen ook niet ruimer.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 januari 2008, 10:31   #36
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Tata's nu al legendarische "Autotje voor het Volk" kost 1750 euro. De Nano ligt in het bereik van tientallen miljoenen armen in ontwikkelingslanden die stilaan de gigantische nieuwe middenklasse zijn aan't vervoegen.

Mensen ginder zien de Nano als een prachtig symbool van hun Vooruitgang, de Indiërs zijn fier, Afrikanen en Chinezen staan te springen om het ding massaal te kopen. Intussen kondigen ook andere autofabrikanten al aan dat ze zo'n wagentje voor de gigantische massa mensen van de "bottom of the pyramid" gaan maken.

Groenen uit het Westen beschouwen de Nano echter als een catastrofe voor de planeet. Tientallen miljoenen nieuwe auto-eigenaars betekent rampzalig meer uitstoot van broeikasgassen. Al Gore's worst nightmare.

Wat vindt gij?
Nog een concurrent voor dat publiek:

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Auto55
Praktiko is een Oosterse constructeur die denkt een plaats te kunnen veroveren. Het middel: de Tiger Kub. Bij dit roze showmodelletje, dat niet toevallig zal debuteren op het Autosalon in New Delhi, lijkt de Europese Smart een reus.

De prijs is er evenwel naar. Hij zal omgerekend maximaal € 2.300 kosten. Z'n piekleine motortje vraagt slechts 4l/100km maar het tweezittertje loopt ook maximaal 100km/u. Al is dat natuurlijk ruim voldoende voor een overbevolkte milioenenstad. Naar Europa komt hij nooit. Het model kan hier niet gehomologeerd worden. Laat staan de veiligheidsnormen halen...
PRAKTIKO
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 januari 2008, 11:00   #37
Percalion

Percalion's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat is schandalig veel voor zo'n miniatuurtje dat niet sneller dan 70 km/u rijdt. Hier vind je een lijst van minstens 30 normale en grotere auto's die minder verbruiken.

Als je cijfer juist is, dan moet dit autootje verboden worden. Niet op de eerste plaats omwille van milieuredenen, maar omdat het puur consumentenbedrog is.
Ja, wat denken die stomme Indiërs wel, dat ze zomaar ook 'n auto zouden mogen kopen zonder toestemming van jou?!

Laatst gewijzigd door Percalion : 18 januari 2008 om 11:00.
Percalion is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 januari 2008, 17:03   #38
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Auto-liefhebbers raken nog altijd vertederd door die "very basic" Europese autootjes van die 20 jaar na WO2.

Ik denk aan de kever,de 2CV,die goggomobil-achtigen,de fiat-bolletjes.....

Ook onvoorstelbaar vervuilende,lawaaierige en onveilige konstrukties,bij nadere beschouwing....
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 januari 2008, 17:08   #39
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Daarvoor werkt de motorkontrole veel te goed,om al te veel miserie aan de uitlaat toe te laten.Die verkleinende motoriek heeft gewoon verschillende redenen.
-Wetgeving dwingt de autofabrikanten om ook minimaal vervuilende toestellen in hun gamma op te nemen.
-Er is een groeiende "verpaupering" in Europa.Deze mensen vinden mogelijk dat ze toch een auto nodig hebben,en moesten eigenlijk in de tweedehandshandel terecht.Slecht nieuws voor fabrikanten natuurlijk.Door strakke kostenreduktie,en strengere regelgeving tegen ouwe voitures duwen ze dan toch nieuwe wagentjes in de onderkant van de markt....met vrijwel geen winst,dat wel,maar ze bezetten marktaandeel...
-cycli.
We zitten nog in een een soort rage van bespottelijk grote wagens,die moeilijkheden hebben om ergens binnen te raken,overal in de weg staan,en fors aantikken in onderhoud,verzekering en verbruik ook.dat zal ook wel eens eindigen zodra methoden gevonden worden om parkeergeld en tolgelden afhankelijk te maken van de afmetingen van een wagen.....

Laatst gewijzigd door kelt : 18 januari 2008 om 17:11.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 januari 2008, 21:00   #40
Jukes
Parlementslid

Standaard

Deze Tata-telg is in goed gezelschap, vermits dit Indiaas bedrijf net Jaguar heeft opgekocht. Wel sneu voor Jaguar-freaks dat ze binnenkort moeten zeggen: ik rijd nu met een Tata. Klinkt niet bepaald chic...

Laatst gewijzigd door Jukes : 18 januari 2008 om 21:00.
Jukes is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:02.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be