Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 21 januari 2008, 20:07   #21
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
In deze tijd met de erg goede paliatieve zorgen vind ik euthanasie totaal overbodig,vele kennen deze speciale zorgen totaal niet
het is een keuze duveltje.... vooraf
want eens je die paliatieve zorgen toegediend krijgt, hoe perfect ook ( vroeger was dat eerder zoiets als volledig platspuiten ) veranderd je zienswijze uiteraard
vandaar dat ook niet alleen het lijden belangrijk is als voorwaarde maar 't feit het uitzichtloos is
praha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 januari 2008, 20:09   #22
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Buyck Ruben Bekijk bericht
De liberalen wilden dit versoepelen (regelingen i.v.m levensbeïndiging), maar dit stuitte op hevig verzet van conservatieven en christenen in het parlement. Die dat beschouwden als moord en mensonwaardig en oneerbiedig. De kerk stelt dat iedere vorm van menselijk leven dient gerespecteerd te worden.

Het kan bijvoorbeeld zijn dat iemand in een lange coma ligt (en je zou denken die is ten dode opgeschreven alle hoop is opgegeven) maar na enkele maanden of weken ontwaakt hij!

Ik ken zo iemand (nonkel), ze hadden hem afgeschreven en het sacrament toegendient en wachtten tot hij ging sterven. Na een week of 2 ontwaatke plotsklaps uit zijn coma. Nu loopt en functioneerd hij normaal mits een grondige revalidatie die maanden duurde! Dus je kan zien hoe het soms afloopt, voor hetzelfde geld kon euthanasie gepleegt worden! Dus met versoepelen moet je vrij opletten. De relatie patiënt en dokter moet zeker een voowaarde zijn om beslingen te kunnen nemen!
klopt... ook daarom : het is een keuzemogelijkheid maar de vraag moet wel uitdrukkelijk van de patiënt komen
dus in het geval van dat voorbeeldje ( even gesteld dat er niet vooraf een papier werd opgesteld ) zou dat niets met euthanasie te maken hebben

Laatst gewijzigd door praha : 21 januari 2008 om 20:11.
Oud 21 januari 2008, 20:12   #23
duveltje382
Secretaris-Generaal VN

duveltje382's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door praha Bekijk bericht
het is een keuze duveltje.... vooraf
want eens je die paliatieve zorgen toegediend krijgt, hoe perfect ook ( vroeger was dat eerder zoiets als volledig platspuiten ) veranderd je zienswijze uiteraard
vandaar dat ook niet alleen het lijden belangrijk is als voorwaarde maar 't feit het uitzichtloos is
Paliatieve zorgen houden vele dingen in,men kan het bezien als een waardig sterven,geen onnodige zienhuisopnamen,geen onnodige behandelingen meer,eens kunnen leven zonder pijnen,zonder zorgen,met veel liefde van mensen waar jij liefde van verwacht
Vandaar dat er ook zoveel mensen betrokken worden bij deze zorgen
Oud 21 januari 2008, 20:14   #24
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Idd, dat is zeer goed geëvolueerd!
dat mocht ook dringend
mijn vader zaliger heeft dat nooit mogen meemaken
ofwel kreeg ie teveel en was ie volkomen van de wereld ofwel net te weinig waardoor de pijn niet te harden was
maar vergis je niet
de middellen, wetenschap en kennis bestaan al jaren... maar meestal verknoeid één of ander huisdokterke dat grondig
Oud 21 januari 2008, 20:15   #25
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Lombas weet jij wat pijn is eigenlijk,ik denk het niet,maar ik ben wel zeker als de tijd er is dat ook jij voor deze zorgen zou kiezen
Ik weet dat palliatieve niet veel goeds heeft gedaan voor de doodsstrijd van mijn grootvader, anderhalf jaar geleden, noch voor mijn grootmoeder, verleden week.

Maar goed, deze mensen wilden geen euthanasie, hun keuze. Ik maak er een andere, dat is mijn volste recht.

Ik maak er liever meteen een einde aan.
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 januari 2008, 20:16   #26
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door StevenNr1 Bekijk bericht
Opmerking die je misschien nog zou kan maken: in hoeverre is een geesteszieke iemand die vrij, bewust kan beslissen maar ik weet niet of dat echt een relevante discussie is.
da's een zéér vervelende zaak
die mens zal misschien net hetzelfde wensen maar kan het nimmer bekrachtigen
ik vermoed dat in zulk geval, net als bij een kind, het een commisie in samenspraak met de naaste familie is die de knoop zal doorhakken
Oud 21 januari 2008, 20:16   #27
duveltje382
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
dat mocht ook dringend
mijn vader zaliger heeft dat nooit mogen meemaken
ofwel kreeg ie teveel en was ie volkomen van de wereld ofwel net te weinig waardoor de pijn niet te harden was
maar vergis je niet
de middellen, wetenschap en kennis bestaan al jaren... maar meestal verknoeid één of ander huisdokterke dat grondig
juist van U
Maar ook dat is aan het veranderen

Laatst gewijzigd door duveltje382 : 21 januari 2008 om 20:17.
duveltje382 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 januari 2008, 20:18   #28
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Paliatieve zorgen houden vele dingen in,men kan het bezien als een waardig sterven,geen onnodige zienhuisopnamen,geen onnodige behandelingen meer,eens kunnen leven zonder pijnen,zonder zorgen,met veel liefde van mensen waar jij liefde van verwacht
Vandaar dat er ook zoveel mensen betrokken worden bij deze zorgen
perfect mee eens... maar daar ging 't 'm nu even niet om
't gaat hier over euthanasie : da's dus een actieve levensbeëindiging op de uitdrukkelijke vraag van de patiënt

Laatst gewijzigd door praha : 21 januari 2008 om 20:19.
Oud 21 januari 2008, 20:20   #29
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Ik weet dat palliatieve niet veel goeds heeft gedaan voor de doodsstrijd van mijn grootvader, anderhalf jaar geleden, noch voor mijn grootmoeder, verleden week.

Maar goed, deze mensen wilden geen euthanasie, hun keuze. Ik maak er een andere, dat is mijn volste recht.

Ik maak er liever meteen een einde aan.
dat is nu precies wat ik bedoelde... nog maar al te vaak wordt daar een totaal potje van gemaakt
Oud 21 januari 2008, 20:21   #30
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
juist van U
Maar ook dat is aan het veranderen
aan 't veranderen ?
sorry maar daar is een mens die er nu moet door geholpen worden natuurlijk gene vette mee
Oud 21 januari 2008, 20:22   #31
duveltje382
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
perfect mee eens... maar daar ging 't 'm nu even niet om
't gaat hier over euthanasie : da's dus een actieve levensbeëindiging op de uitdrukkelijke vraag van de patiënt
Ik vind actieve levensbeëndiging dan ook totaal niet nodig meer in deze tijd,echter het nodeloze rekken van het leven is totaal fout vind ik
Oud 21 januari 2008, 20:23   #32
duveltje382
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
aan 't veranderen ?
sorry maar daar is een mens die er nu moet door geholpen worden natuurlijk gene vette mee
Laat ons zeggen dat het anno 2008 al heel ver staat
Oud 21 januari 2008, 20:33   #33
StevenNr1
Perm. Vertegenwoordiger VN

StevenNr1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik vind actieve levensbeëndiging dan ook totaal niet nodig meer in deze tijd,echter het nodeloze rekken van het leven is totaal fout vind ik
Daar zit iets in maar er zijn toch ook situaties waar mensen chronisch pijn lijden zonder dat hun leven nodeloos gerekt wordt?
StevenNr1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 januari 2008, 20:35   #34
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
jij vindt dat ... een ander vindt dat wel
weet je, je ziet de zaken weer al te zwart-wit-simplistisch
je sprak over palliatieve in een bestek van twee �* drie maanden... dat gaat dan meestal over zeer aggresieve kankergevallen ed
maar stel je eens voor dat je een slopende ziekte hebt die jaren voortduurt met alsmaar toenemende pijnen en gebreken en waar geen denkbare oplossing voor te vinden is : dus da's een langdurige en vooral uitzichtloze situatie

palliatieve kan in principe dan zelfs niet 100% gedurende die hele periode daar het drastisch levensverkortend is ... dus in die zin pleeg je dan ook een vorm van euthanasie
zelfs moest dat kunnen, ik denk aan de meest verfijnde (nog uit te vinden )spitstechnologische morphinepompjes die net die hoeveelheid op een juist tijdstip en op de juiste plek toedienen en anders niets, dan heb je dus jaren dat je gewoon psychisch eronder door gaat doordat je jezelf langzaam ziet wegrotten

Laatst gewijzigd door praha : 21 januari 2008 om 20:41.
Oud 21 januari 2008, 20:40   #35
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Laat ons zeggen dat het anno 2008 al heel ver staat

dat zeiden ze 5 jaar geleden ook al
uiteraard heb je ergens gelijk... het staat ver in vergelijking met vroeger maar het is zeker niet perfect en vooral niet ten alle tijden het aangewezen hulpmiddel
Oud 21 januari 2008, 22:34   #36
toccata
Europees Commissaris

toccata's schermafbeelding

Standaard

Iedereen heeft recht op een waardig sterven
Ik vind dat als de situatie uitzichtloos en de persoon in kwestie wil euthanasie dat het moet toegelaten zijn.
Vanzelfsprekend moet er altijd, zonder uitzondering, de mogelijkheid zijn tot palleatieve zorgen indien men dat wenst.

toccata is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2008, 00:24   #37
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik ken zo iemand (nonkel), ze hadden hem afgeschreven en het sacrament toegendient en wachtten tot hij ging sterven. Na een week of 2 ontwaatke plotsklaps uit zijn coma. Nu loopt en functioneerd hij normaal mits een grondige revalidatie die maanden duurde! Dus je kan zien hoe het soms afloopt, voor hetzelfde geld kon euthanasie gepleegt worden! Dus met versoepelen moet je vrij opletten. De relatie patiënt en dokter moet zeker een voowaarde zijn om beslingen te kunnen nemen!
Straf verhaal. Zou het niet kunnen dat een verkeerde diagnose werd uitgevoerd?

Ik ben voor euthanasie, desnoods op aanraden van de familie als de zieke zelf niet meer in staat het zelf te vragen. Ik vind het wel goed dat de dokter eerst advies moet vragen aan een collega.
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2008, 00:44   #38
StevenNr1
Perm. Vertegenwoordiger VN

StevenNr1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Ik ben voor euthanasie, desnoods op aanraden van de familie als de zieke zelf niet meer in staat het zelf te vragen. Ik vind het wel goed dat de dokter eerst advies moet vragen aan een collega.
Ik denk dat ge 2 gevallen moet onderscheiden: 1. patiënt ervaart chronische helse pijn maar kan dat niet bewust uitdrukken, of toch niet z'n wens tot euthanasie ; 2. patiënt ervaart geen pijn maar is eigenlijk buiten bewustzijn, (sub)comateus, een plant evt.

In geval 1 is hetgeen u zegt misschien te hanteren alhoewel het toch zeer moeilijk is voor dokters en verwanten om te oordelen hoeveel pijn een mens dragen kan/mag en of dat dan meteen een wens tot dood zijn zou impliceren moest de persoon bewust zijn.
In geval 2 zie ik geen reden om euthanasie te overwegen, de patiënt mag dan wel een onbestaan hebben (in hoeverre is dat zeker), wij kunnen hem niet als een plant zonder water zetten, lijkt mij.

Laatst gewijzigd door StevenNr1 : 22 januari 2008 om 00:45.
StevenNr1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2008, 01:47   #39
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door StevenNr1 Bekijk bericht
Ik denk dat ge 2 gevallen moet onderscheiden: 1. patiënt ervaart chronische helse pijn maar kan dat niet bewust uitdrukken, of toch niet z'n wens tot euthanasie ; 2. patiënt ervaart geen pijn maar is eigenlijk buiten bewustzijn, (sub)comateus, een plant evt.

In geval 1 is hetgeen u zegt misschien te hanteren alhoewel het toch zeer moeilijk is voor dokters en verwanten om te oordelen hoeveel pijn een mens dragen kan/mag en of dat dan meteen een wens tot dood zijn zou impliceren moest de persoon bewust zijn.
In geval 2 zie ik geen reden om euthanasie te overwegen, de patiënt mag dan wel een onbestaan hebben (in hoeverre is dat zeker), wij kunnen hem niet als een plant zonder water zetten, lijkt mij.
voor dat laatste hebben ze weer wat anders....
dan zal het op het aanraden van de dokters zelf zijn de behandeling te stoppen wegens medisch niet meer verantwoord
Oud 22 januari 2008, 19:07   #40
Esperanza
Eur. Commissievoorzitter

Esperanza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik vind actieve levensbeëndiging dan ook totaal niet nodig meer in deze tijd,
Je mag dat uiteraard denken, maar pleit je nu onrechtstreeks voor intrekking van de wetgeving terzake?

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:17.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be