Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 22 januari 2008, 00:38   #21
Heftruck
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Daimanta Bekijk bericht
Israël heeft geen controle in Gaza. Je kan dan ook niet verwachten dat ze iets doen aan de levensomstandigheden aldaar. Elke shekel/dollar/euro die ze aan Gaza geven krijgen ze terug in de vorm van raketten. Dan zou ik er ook niet al te happig om zijn. Je kan Israël niet de schuld geven van iets waar ze niets aan kunnen veranderen.
"Israël" hoeft geen controle te hebben over Gaza om problemen op te lossen. Er moet ruimte gecreëerd worden voor een Palestijnse integratie binnen Israël. Ja, dat zal met de nodige spanningen en incidenten gepaard gaan, maar is de huidige situatie dan zoveel beter?
Heftruck is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2008, 00:38   #22
StevenNr1

StevenNr1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Daimanta Bekijk bericht
Israël heeft geen controle in Gaza. Je kan dan ook niet verwachten dat ze iets doen aan de levensomstandigheden aldaar. Elke shekel/dollar/euro die ze aan Gaza geven krijgen ze terug in de vorm van raketten. Dan zou ik er ook niet al te happig om zijn. Je kan Israël niet de schuld geven van iets waar ze niets aan kunnen veranderen.
Gaza is wel afhankelijk van de goodwill van Israël qua openheid van grenzen (nodig voor bevoorrading van voedsel, medicijnen, ... en handel (zie ook onmogelijkheid tot haven)) en qua energie- en watervoorziening. Verder ook qua financiën want Israël beheert(-de?) de invoerrechten. En de vernieling van de civiele infrastructuur hebben de Palestijnen niet zelf gedaan, dat is het gevolg van telkens weer gerichte acties van het Israëlische leger, opbouwen heeft zelfs geen zin eigenlijk.
StevenNr1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2008, 01:57   #23
longhorn
Minister-President

longhorn's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door StevenNr1 Bekijk bericht
@longhorn: Is het niet vooral de Islamitische Jihad die het actiefst is met die raketten? In hoeverre is dit trouwens de echte drijfveer van Israël, die raketten betekenen nauwelijks een bedreiging en dat de mensen in Gaza toestaan dat ze in hun tuin afgevuurd worden komt ook maar door het onnoemelijke leed dat hen door Israël wordt aangedaan. (Zie ook Heftruck trouwens.)

Kan zijn dat Islamitische Jihad de schuldige is maar Hamas heeft toch de touwtjes in handen in Gaza en kunnen die akties de kop indrukken mits wat wilskracht. En Israel's drijfsveer? Misschien willen ze de Palestijnen duidelijk maken dat een stem voor Hamas alleen maar miserie betekent zoals een wereldwijde boycot in steun. Natuurlijk kan deze strategie als een boemerang terugkeren en daar komt Heftruck's bottom-up of bottom-down in het plaatje. Israel van zijn kant moet onmiddellijk elke uitbreiding van nederzettingen stopzetten, ook dit zou een voorwaarde moeten zijn voor het ontvangen van buitenlandse(vooral VS) steun.
longhorn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2008, 09:07   #24
Heftruck

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door longhorn Bekijk bericht
Israel van zijn kant moet onmiddellijk elke uitbreiding van nederzettingen stopzetten, ook dit zou een voorwaarde moeten zijn voor het ontvangen van buitenlandse(vooral VS) steun.
Boah, dat lijkt mij niet echt een issue. Meer zelfs, ik vind het een bliksemafleider. (Tenzij deze nederzettingen gebouwd worden op Palestijnse boomgaarden, ed.) Het lijkt mij veel belangrijker dat Palestijnen ook kunnen voorzien in degelijke infrastructuur, ook en vooral binnen Israëlische grenzen. Apartheid kunnen ze missen als kiespijn.
Heftruck is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2008, 11:04   #25
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
En waar blijft de kritiek hier op Hamas? De ware oorzaak voor de huidige miserie in Gaza is het afvuren van raketten door de Hamassers op Israel. Persoonlijk ben ik ook tegen het collectief straffen en verkies het torpederen van hun leiders vanuit de lucht.Die ouwe gek Yassin die verpulverd werd in zijn rolstoel is een goed voorbeeld. Alleen zijn sloefen schoten nog over.
O ja, de neiging tot het teruggrijpen naar politieke moord als laatste redmiddel (of is het het eerste?)is ook erg in tegenwoordig, ook in onze zogenaamde democratieën. Dat dit middel de status van onze zogenaamd ethisch en moreel meerwaardige democratieën naar beneden haalt en uitholt, zal de meer bloeddorstigen onder ons een zorg wezen...

Laatst gewijzigd door eno2 : 22 januari 2008 om 11:06.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2008, 14:58   #26
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Johan Bollen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zijn de Palestijnen de "Joden" van de Joden?
Er zijn mensen die zelfs spreken van holocaust. http://annies-letters.blogspot.com/2...t-in-gaza.html
Tot nu toe zou ik die conclusie overdreven noemen. Een vergelijking met het Getto van Warschau komt mij eerder voor de geest: de muren, de controle over basisvoorzieningen, de 'militaire acties', de collectieve straffen. Dit verdient geen enkel volk. Geen wonder dat de 'internationale gemeenschap', op enkele uitzonderingen na deze situatie veroordeeld. Je kan ook moeilijk de bommen van de Palestijnen als rechtvaardiging voor deze situatie inroepen mijns inziens, toch niet als je gelooft in de universele verklaring van de rechten van de mens. Maar de wereld is een wrede plaats. Terwijl mensenrechten raporteur van de Verenigde Naties Dougard oproept Israel te straffen voor de 'indiscriminate killing of Palestines' (ja u leest goed...'indiscriminate'), staan anderen te juichen over de dood van een mens, een moslim in dit geval. Dit is het soort van mentaliteit dat ons dichter zal brengen bij een nieuwe grote oorlog. Ik hoop dat de haatpredikers zich daar op zijn minst bewust van zijn.
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 januari 2008, 02:19   #27
IkbenLara
Vreemdeling

Standaard

er zijn ergens tussen de 4 end e 12 doden gevallen door die raketten, de laatste wat? 7 jaar? Dat is ongeveer evenveel als er palestijnse doden vallen per week...

@winterhamer: Dat zijn er bij elkaar 31,2 miljoen. In een land, dat kleiner is dan Nederland, dat voor de helft uit woestijn bestaat, en waar ook in de andere helft 's zomers geen druppel regen valt.

Er was niet echt een water probleem in het land hoor. getuige daarvan zijn de zwembaden van de settlers. Ze hebben die aquaferen o.i.d. Die gaven meer dan genoeg water. Tot dat iemand besliste een muur er rond te bouwen, en de palestijnen af te sluiten van hun waterbronnen. Om dan het bouwen van waterputten te verbieden, bestaande waterputten dicht te gooien en waterreservoirs te vernielen.
Probeer je nu trouwens een volk rechten te ontzeggen omdat ze voortplanten? O_o
IkbenLara is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 januari 2008, 02:38   #28
brontosaurus
Burgemeester

brontosaurus's schermafbeelding

Standaard

Een goede docu die een kleine geschiedenis over het midden oosten verteld.Beetje te ver in de christelijk religieuze richting naar voren gebracht naar mijn mening maar wel een zeer informatief beeld.Zeker het bekijken waard.
http://video.google.nl/videoplay?doc...arch&plindex=0
brontosaurus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2008, 06:08   #29
Sinistra
Banneling

Sinistra's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Irsraël snijdt fuel-en electriciteitslevering van Gaza af.
Waardoor een humanitaire catastrofe ontstaat.

Zijn de Palestijnen de "Joden" van de Joden?

Zolang er nog 1 raket op naar Israëlisch grondgebied word geschoten zolang moeten die knettergekke haatzaaiers in de tang worden genomen. Het is de enigste taal die zij begrijpen.
Sinistra is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2008, 06:12   #30
Sinistra
Banneling

Sinistra's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En waar blijft de kritiek hier op Hamas? De ware oorzaak voor de huidige miserie in Gaza is het afvuren van raketten door de Hamassers op Israel. Persoonlijk ben ik ook tegen het collectief straffen en verkies het torpederen van hun leiders vanuit de lucht.Die ouwe gek Yassin die verpulverd werd in zijn rolstoel is een goed voorbeeld. Alleen zijn sloefen schoten nog over.

Laatst gewijzigd door Sinistra : 24 januari 2008 om 06:13.
Sinistra is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2008, 06:21   #31
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

AdrianHealey's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sinistra Bekijk bericht
Zolang er nog 1 raket op naar Israëlisch grondgebied word geschoten zolang moeten die knettergekke haatzaaiers in de tang worden genomen. Het is de enigste taal die zij begrijpen.
/me aait.
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2008, 11:44   #32
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sinistra Bekijk bericht
Het Israëlische grondgebied?
Het is wel gemakkelijk dat je de oorspronkelijke bevolking van hun gronden mag verdrijven en/of ze bezetten, omdat dat nu eenmaal het 'Beloofde Land'
is waar je God je Goddelijk Recht op gegeven heeft....
Met die knettergekke fundamentalistische Theocratische grond-opeisingen schieten we ook n iets op.

Volgens mij was het niet verstandig van het Palestijnse volk om een terreurorganisatie als politieke leiding te kiezen. In een volwassen democratie zou dan niet mogen kunnen. Maar hun situatie is dan ook totaal desparaat, wanhopig. Door de Israëli.

Laatst gewijzigd door eno2 : 24 januari 2008 om 11:45.
Oud 24 januari 2008, 11:57   #33
backfire
Minister-President

backfire's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Heftruck Bekijk bericht
Boah, dat lijkt mij niet echt een issue. Meer zelfs, ik vind het een bliksemafleider. (Tenzij deze nederzettingen gebouwd worden op Palestijnse boomgaarden, ed.) Het lijkt mij veel belangrijker dat Palestijnen ook kunnen voorzien in degelijke infrastructuur, ook en vooral binnen Israëlische grenzen. Apartheid kunnen ze missen als kiespijn.
Weet je wie ik niet hoor klagen? De Palestijnen die in Israël wonen en werken. Zij hebben wel toegang tot degelijke infrastructuur, hoor. Evenveel als een Israëli. Zij (Israëlis) maken daar geen problemen over.
Maar voor de rest (Gaza en WJOever) kan ik moeilijk mijn oren en ogen sluiten voor het beleid van Israël jegens de Palestijnen. Ik denk dat de eerste stap van Israël moet komen. Ze kunnen er alleen maar wel bij varen uiteindelijk een volwaardige Palestijnse staat te laten oprichten.
(En bij de eerste raketaanval van achter de muur, de nieuwe staat binnenvallen, platwalsen en annexeren....sorry, cynische bui)
Oud 26 januari 2008, 10:33   #34
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
Ik heb ooit gehoord dat de Palestijnen een beetje de Roma van de Arabieren zijn. Dat zij eigenlijk zelf niet zo geliefd zijn, maar d ejoden nog veel veel minder.

Ik vind dat Egypte de uitbraak van de Palestijnen uit het Ghetto van Gaza met zeer veel consideratie behandelt...
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:03.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be