![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
| Bekijk resultaten enquête: Als Vlaanderen onafhankelijk wordt, DENK je dan dat het bij Nederland komt of niet? | |||
| Ik DENK dat Vlaanderen alleen zal verder doen |
|
48 | 69,57% |
| Ik DENK dat Vlaanderen & Nederland 1 land zullen gaan vormen |
|
21 | 30,43% |
| Aantal stemmers: 69. Je mag niet stemmen in deze enquête | |||
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#21 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
En zo waren er veel 'standvastige leiders' in de geschiedenis. Maar ik zal dit inkaderen, Schaker.
|
|
|
|
#22 |
|
Minister-President
|
Ik denk op korte termijn van niet, op lange termijn misschien.
|
|
|
|
|
|
#23 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Wat Maingain betreft. Die wil enkel een referendum waar het zo goed als zeker is dat hij er een meerderheid haalt.
De uitbreiding van Brussel die Maingain voor ogen heeft is echter onmogelijk zonder de Vlaamse grenzen op te schuiven. Bijgevolg moet heel Vlaanderen daar inspraak in krijgen. In dat geval denk ik niet dat de 'wispelturige Vlamingen' zich tegen een referendum verzetten, maar eerder Maingain.
|
|
|
#24 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
#25 | |
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
Citaat:
Wat als zo'n referendum in bijvoorbeeld BHV wijst op een uitbreiding van Brussel, een uitbreiding van taalrechten in de faciliteitengemeenten, etc etc.? |
|
|
|
|
|
|
#26 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
50% plus 1 is overal een meerderheid. Als een referendum om in de EU te stappen net zolang kan herhaald worden tot de voorstanders hun zin krijgen, of om de Frans-en Engelstalige Canadezen van Quebec tevreden te stellen, wie ben jij dan om anderen hetzelfde hetzelfde recht te misgunnen?
Het Oosten: De kiezer heeft niet altijd gelijk. De kiezer heeft alleen gelijk als hij stemt zoals Het Oosten het zou willen. Laatst gewijzigd door Knuppel : 28 januari 2008 om 21:00. |
|
|
|
|
|
|
#27 | |
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
Citaat:
Alleen stel ik mij vragen bij het uitroepen van dit instrument tot hét ideaal. Wie zijn "de betrokkenen" in de Rand rond Brussel? Alvast niet de West-Vlamingen, Antwerpenaars, of Limburgers.. |
|
|
|
|
|
|
#28 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Als het over de Vlaamse grenzen gaat en wat daarbinnen gebeurt , dan is dat wel degelijk de zaak van alle Vlamingen.
Het Oosten: De kiezer heeft niet altijd gelijk. De kiezer heeft alleen gelijk als hij stemt zoals Het Oosten het zou willen. Laatst gewijzigd door Knuppel : 28 januari 2008 om 21:35. |
|
|
|
|
|
|
#29 | |
|
Minister-President
|
Citaat:
* Under a scientific dictatorship, education will really work with the result that most men and women will grow up to love their servitude and will never dream of revolution. There seems to be no good reason why a thoroughly scientific dictatorship should ever be overthrown. --Aldous Huxley |
|
|
|
|
|
|
#30 |
|
Staatssecretaris
|
|
|
|
|
|
|
#31 | |
|
Staatssecretaris
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#32 | |||||
|
Provinciaal Gedeputeerde
|
Citaat:
Citaat:
Het is niet nodig dat jij mijn woorden bewust verdraaid, omdat mijn argumenten je niet uitkomen. Als je geen tegenargument hebt komt je dus maar met Hitler aanzeiken. Een democraat kan een goede en standvastige leider zijn, wat heeft mijn betoog nou met dictatuur te maken? Citaat:
Voor de uitbreiding van Brussel met een paar gemeenten moeten niet de inwoners van die gemeenten stemmen over hun lot, maar volgens jou ook de West-vlamingen en de Limburgers, maar niet de Walen en de inwoners van Brussel. Over het lot van Belgie mogen volgens jou alleen de Vlamingen stemmen, maar niet de de Walen en de inwoners van Brussel. En dan Maingain voor facist uitmaken... ronduit droevig. Citaat:
Als het over de Brusselse grenzen gaat en wat daarbinnen gebeurt, dan is dat de zaak van een paar gemeenten, BHV of Brabant. Maar zeer zeker niet van de helft van de Belgen (namelijk alleen de vlamingen). Met de vraagstelling bij een referendum kan men trouwens zeer goed manipuleren. Voorstel voor de vraag bij een referendum: Wilt U dat Belgie barst? 62% van de vlaamse bevolking antwoord dan met 'nee'. Citaat:
Ten tweede: de bevolking heeft niet gekozen voor het uiteenvallen van Belgie. De separatistische partijen (VB+LDD+N-VA) hebben in geen enkel landsdeel een meerderheid gekregen. Als de bevolking kiest voor leiders die voor het behoud van Belgie zijn, dan heb je dit te respecteren, en zou je de verkiezingsuitslag niet aan je laars moeten lappen. |
|||||
|
|
|
|
|
#33 |
|
Staatssecretaris
|
Louter hypothetisch heeft Vlaanderen dat al lang bewezen. Als het zich met het Waals-Brusselse blok aan zijn been tot nu toe heeft kunnen redden, dan ligt het voor de hand dat het zonder nog beter kan. Het gaat er niet om dat Vlaanderen en Nederland het elk in hun eentje goed kunnen boeren, maar dat ze het samen nog beter kunnen.
Laatst gewijzigd door Cunning linguist : 29 januari 2008 om 13:03. |
|
|
|
|
|
#34 |
|
Provinciaal Gedeputeerde
|
|
|
|
|
|
|
#35 |
|
Staatssecretaris
|
Het is triest als de enige verhouding tussen de "Hollanders" en de "Vlamingen" die jij je kunt voorstellen is die van een meester en zijn slaaf. Dat zegt m.i. toch meer over jezelf dan over over het discussieonderwerp.
Laatst gewijzigd door Cunning linguist : 29 januari 2008 om 13:40. |
|
|
|
|
|
#36 | |
|
Provinciaal Gedeputeerde
|
Citaat:
In Groot-Nederland (= Vlaanderen en Nederland samen) zijn meer Vlamingen dan Hollanders: http://nl.wikipedia.org/wiki/Holland Groot-Nederland bestaat namelijk uit Friesland, Limburg, Vlaanderen, Brabant, Holland, Gelderland, etc. De bevolking uit voormalig België vormen dus in 'de Nederlanden' de grootste bevolkingsgroep. De Hollanders hebben wel enigzins een grote mond, maar dit komt misschien omdat ze een minderheid in Nederland vormen. In ieder geval: in Groot-Nederland telt een stem van een Vlaming even zwaar als een stem van een Fries of Hollander. Dit geldt niet voor een Vlaming in Belgie (en is ook nog nooit zo geweest). |
|
|
|
|
|
|
#37 | |
|
Minister-President
|
Citaat:
Hiermee wil ik niet zeggen dat ik voor een unitaire Nederlanden ben. Sterker nog, wat mij betreft komt Vlaanderen er helemaal niet bij. |
|
|
|
|
|
|
#38 |
|
Europees Commissaris
|
Hoezo niet?
|
|
|
|
|
|
#39 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Hoi, weer een ccalbergg slogan. Soms denk ik dat jij van 's ochtends tot 's avonds roept.
|
|
|
|
|
|
#40 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Dat is belgitude, er moet een meestervolk en een slavenvolk zijn.
|
|
|
|