![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() Ik denk niet dat je de rand goed kent. Ik ben er al veel geweest en heb ook al veel mensen gesproken ( ik heb er familie wonen). De meeste mensen zijn de Franstalig Brusselse arrogantie beu. Natuurlijk, er zijn altijd mensen die zich er niet aan ergeren, maar de Vlaming is nu eenmaal een naïef volk. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#22 |
Minister-President
|
![]() Ik vraag me trouwens af hoe ver DDD wil gaan in zijn territoriale expansie. Welke gemeenten horen volgens hem bij Brussel?
Ternat? Zemst? Lennik? Gooik? Denderleeuw? Aalst? Mechelen? Leuven? Huldenberg? Bertem? Herent? Londerzeel? Merchtem? Opwijk? Buggenhout? Liedekerke? Ninove? Galmaarden? Geraardsbergen? Halle? Dendermonde? Willebroek? Kappelle-op-den-Bos? Herne? Dilbeek? Grimbergen? Steenokkerzeel? Kampenhout? Asse? Roosdaal? Pepingen? Hoeilaart? Overijse? Bornem? Sint-Pieters-Leeuw? Tervuren? Oud-Heverlee? Haaltert? Erpe-Mere? Boom? Bever? Lebbeke? Affligem? Laatst gewijzigd door stropdrager : 28 februari 2008 om 10:17. |
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Brussel echter is een tweetalige stad. Je kunt dat betreuren, maar dat verandert niets aan de feiten. Zowel de kern als de rand behoort bijgevolg tweetalig te zijn. Het vertweetaligen van de rand is geen entrisme ("invasie" van buitenaf), maar de logische koppeling van kern en rand (een "uitgroei" van binnenuit). Dit onderscheid is cruciaal. Ook de Gravensteengroep ziet dat verschil blijkbaar niet. Ik daag zowel de groep als jij uit om mijn tekst aandachtig te lezen en te overpeinzen in plaats van vergelijkingen te introduceren die nergens op slaan. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | |
|
![]() Citaat:
Maar ik zie niet in waarom het ene vooraf zou moeten gaan aan het andere. Men kan perfect gelijktijdig maatregelen nemen pro tweetaligheid en pro uitbreiding. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#26 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
het is niet omdat een grote stad een taal spreekt dat de omringende gemeentes die taal ook moeten spreken. wat doe je met grote steden die aan de grens van een land zijn?
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land. We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#29 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30 |
|
![]() Daar spreek ik mij niet over uit. Men moet in alle redelijkheid daarover durven discussiëren. Als criterium zou men een bepaald percentage in Brussel werkende pendelaars van de betrokken gemeente kunnen nemen of een bepaalde perimeter rond Brussel, uitgedrukt in pendeltijd, kunnen trekken.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#31 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Het lijkt me anders toch niet echt zo dat er in de Rand veel Franstaligen zijn die uit die Brusselse tweetaligheid een meerwaarde lijken te putten.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#32 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() kijk, DDD, mocht Brussel echt 1 entiteit zijn, was er al een ander verhaal, nu zijn er nog altijd 19 gemeentes (sommigen noemen ze zelfs baronieën). daarnaast heb je nu eenmaal de realiteit dat het Nederlands voor een groot stuk genegeerd wordt in alle 19 gemeentes, dat ga je toch niet ontkennen?
dus zolang Brussel niet 1 stad is waar de rechten van alle Brusselaars erkend worden, kan er toch niet over uitbreiding gesproken worden?
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land. We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert. |
![]() |
![]() |
![]() |
#33 | |
|
![]() Citaat:
Ik zie niet in waarom dat allemaal onlogisch zou zijn. De huidige grenzen, beste Vlaamscherp, dié zijn onlogisch. Dat zijn politiek bekonkelde grenzen die de dynamiek tussen stad en rand volkomen miskennen. Het is net door deze miskenning dat de spanningen in de rand verklaard moeten worden (een verklaring die blijkbaar het effect heeft van een paradigmaverschuiving). |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#34 |
|
![]() De essentie van die tweetaligheid is niet dat iedereen tweetalig moet zijn, maar dat elkeen zijn eigen taal kan gebruiken. Jammer genoeg eisen sommige Vlamingen dat recht alleen voor zichzelf op...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#35 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
de invloedsfeer van Rijsel rijkt tot Kortrijk (ga je toch niet ontkennen of minimaliseren, hoop ik), dus Rijsel uitbreiden tot over de landsgrens of zorgen dat die grens geen beletsel is voor intense samenwerking? moet je tot 1 stad behoren om ervoor te zorgen dat er openbaar vervoer is tussen de gemeentes en de stad? kan samenwerking niet?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#36 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Ge begrijpt vast wel dat officiële tweetaligheid in Vlaanderen geen optie is zolang dat er op neer komt dat die regels alleen voor de Nederlandstaligen tellen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#37 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#38 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() U weet het misschien niet, maar bij de vastlegging van de taalgrens in 1962/1963 waren er ook faciliteiten gepland in de Waals-Brabantse gemeenten Eigenbrakel, Terhulpen en Waterloo. Het zijn echter niet de onverdraagzame Vlamingen die dat plan toen verhinderd hebben...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#39 | |||
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
Samenwerking op zich zal niet volstaan. Dat merken we hier in Antwerpen ook. Rijkere gemeenten als Aartselaar, Schoten, Brasschaat en Hove zijn wel volop betrokken op de stad, maar fiscaal dragen ze er niet toe bij, wegens niet opgenomen in de fusie. In die rijkere gemeenten betaalt men een lage gemeentebelasting, terwijl de gemeentebelasting van de gemeente Antwerpen zelf - met een gemiddeld armere bevolking - noodgedwongen veel hoger is. Er is dus nood aan solidariteit van de rand met de kern, en die moet soms afgedwongen worden tegen het belang van de rijke rand in. Dat kan dus niet met louter samenwerkingsakkoorden. Ook m.b.t. openbaar vervoer lijkt het mij logisch dat dat gecentraliseerd wordt uitgetekend, te meer daar een groot aandeel van het openbaar vervoer van de kern naar de rand zal lopen. Stel je voor dat de kern met elke afzonderlijke randgemeente akkoorden moet gaan sluiten. Het is toch veel logischer om een netwerk van vervoerslijnen voor de hele stad met haar rand uit te tekenen dan tientallen verschillende akkoordjes? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#40 | |
|
![]() Citaat:
Men moet naar de situatie kijken zoals ze vandaag is en zich de vraag stellen: is dit een wenselijke situatie? in plaats van zich te laten leiden door onverteerde wraakzucht. |
|
![]() |
![]() |