![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 |
Staatssecretaris
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dat de besnijdenis van mannen minder nadelige gevolgen zou hebben als die van vrouwen is bijkomstig in het licht van bovenvermelde principes, evenals bestaande praktijken bij bepaalde culturen die men wenst te veroordelen of juist probeert te beschermen. Ik raad u aan eens wat filmpjes van jongensbesnijdenissen te bekijken. Men heeft niet veel fantasie nodig om dat kindermishandeling te noemen, culturele praktijken ten spijt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Over de mogelijke gevolgen van een besnijdenis ga ik hier geen uitspraken doen, want ik heb het gevoel dat we aan het verglijden zijn naar een pseudowetenschappelijke discussie. Een verbod gaat echter volgens mij te ver, omdat een besnijdenis soms medisch noodzakelijk is.
Het ogenblik nadert, waarop grote beslissingen moeten worden genomen. Tegenover Europa staat een monsterverbond van sleur, onwetendheid, zelfzucht, verouderd nationalisme en volgzaamheid aan buitenlandse instructies. De tegenstanders maken zich klaar voor de strijd. Sommigen kunnen wij overtuigen, anderen moeten wij verslaan; dat is het, waartoe wij mannen en vrouwen van onze volken oproepen. Tezamen zullen wij overwinnen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | |||
Minister-President
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 5 maart 2008 om 14:25. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | |
|
![]() Citaat:
![]() Om dezelfde reden vind ik ook dat kinderen van die leeftijd niet zouden mogen worden gebruikt voor partijpolitieke propagandadoeleinden. ![]()
Het ogenblik nadert, waarop grote beslissingen moeten worden genomen. Tegenover Europa staat een monsterverbond van sleur, onwetendheid, zelfzucht, verouderd nationalisme en volgzaamheid aan buitenlandse instructies. De tegenstanders maken zich klaar voor de strijd. Sommigen kunnen wij overtuigen, anderen moeten wij verslaan; dat is het, waartoe wij mannen en vrouwen van onze volken oproepen. Tezamen zullen wij overwinnen. Laatst gewijzigd door Geert C : 5 maart 2008 om 14:08. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#27 |
|
![]() Misschien is hij zelf wel besneden en kan hij daarom niet anders als onzin erover vertellen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#28 |
Minister-President
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#29 |
Minister
|
![]() Voor mij gaat het om individuele vrijheid en om religieus-geïnspireerde ingrepen die van de ouders komen. De betrokkene heeft dan geen inspraak en dat is fout.
Natuurlijk is de jongensbesnijdenis helemaal niet te vergelijken met de mensenverachtende vrouwenbesnijdenis (die uitgevoerd wordt om sex voor vrouwen onaangenaam te maken). Voor de rest kan je met je lichaam doen wat je wil. |
![]() |
![]() |
![]() |
#30 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#31 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Zelfs meisjesbesnijdenis werd einde 19e eeuw in bepaalde bourgeoisie Amerikaanse kringen een 'mode', naar schatting vele tienduizenden meisjes werden zich tot in de jaren 1920 ontdaan van hun clitoris. Gelukkig bleef dit fenomeen demografisch beperkt en kende het geen brede publieke bijval (in tegenstelling tot jongensbesnijdenis). De geneesheer die deze 'trend' in de Verenigde Staten invoerde was niemand minder dan de beroemde dokter Kellog (die van de Corn flakes, inderdaad) uit Battle Creek, Michigan. Hij beschouwde een clitorisverwijdering als het ideale middel om de seksuele driften en masturbatiedrang bij meisjes / jonge vrouwen tegen te gaan. Zijn methode was om carbolzuur (onverdoofd !) over de clitoris te laten druppelen en dit zuur zou dit orgaantje dan wel verschrompelen. Gezellige man, die vader van onze ontbijtgranen. Nee,besnijdenis weg ermee, zowel bij jongens (tenzij in zeer uitzonderlijke medische gevallen) als zeker bij meisjes, eigenlijk niets dan nadelen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#32 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Volgens mij gaat het hier over een schending van de rechten van het kind. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#33 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
- Het is een onnodig, riskante & pijnlijke operatie die soms wel degelijk verkeerd afloopt. - Waar is de keuze van de baby? Een volwassen persoon mag van mij vrij zijn om zijn penis te laten verminken maar ouders die het op hun baby/kind laten doen is degoutant. Besnijdenis van kinderen is alleen maar ethisch verantwoord wanneer het uit medische noodzaak is
![]() |
![]() |
#34 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Dit vind ik dus een hypocriete houding. Men moet consequent zijn. Ofwel is men vrijdenkend, voor universele mensenrechten en voor de integriteit van het kind en keurt men zowel meisjes- als jongensbesnijdenis radicaal af ; ofwel gaat men de toer op van het cultuurrelativisme en het allesomvattende belang van cultuur / religie en kan men zich verzoenen (of zelfs ondersteunen) met zowel jongens- als meisjesbesnijdenis. Een niet-consequente houding (meisjesbesnijdenis afwijzen en jongensbesnijdenis toelaten) lijkt mij een gefrustreerde reactie van overjaarse feministen die zich 'als man willen voordoen' en omdat ze dit niet kunnen bereiken, wat leidt tot penisnijd, vinden ze het niet erg om de mannen te 'straffen' door er een 'knipje' in te doen. Ben ik nu net iets te freudiaans aan het zinnespelen ? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#35 | |
Schepen
|
![]() Citaat:
Het kind dient hierover te beslissen Vraag is waneer is een kind rijp genoeg om hierover te beslissen? gevolg: Vanaf de leeftijd van 18 beslist de jonge man zelf of hij zijn vel eraf laat stropen RR |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#36 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#37 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Enne, in hoeverre kan Hirsi Ali nog wetsvoorstellen indienen in Nederland ? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#38 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Daarnaast is er een culturele, godsdienstige en psychologische verklaring waarom die jongens en meisjes, eens volwassen, ook niet protesteren, maar juist geneigd zijn deze archaïsche tradities verder te zetten. En hier stelt zich dan de vraag in hoeverre onze samenleving deze tradities, die een inbreuk vormen op onze waarden en op de rechten van het kind, kan tolereren. Ik ga er in ieder geval van uit dat een door de samenleving getolereerde discriminatie tussen mannen en vrouwen op dit gebied een groter gevaar betekend voor de geloofwaardigheid van een samenleving dan een eenduidig veroordelen of aanvaarden van besnijdingen bij zowel jongens als meisjes. Zo’n samenleving kan terecht beschuldigd worden van waardenloosheid. Citaat:
Men zou ook kunnen argumenteren dat het verbieden van meisjesbesnijdingen een ‘stap’ is in de goede richting, maar dan moet de samenleving door acties tonen dat het hier inderdaad om een stap gaat en niet om een eindhalte. Hirsi Ali’s uitspraak hierboven toont mijns inziens dat zij handelt vanuit een bezorgdheid over mensenrechten/kinderrechten in het algemeen. Diegenen die echter opkomen tegen meisjesbesnijdingen, maar zwijgen over jongensbesnijdingen kunnen snel ervan verdacht worden de rechten van het kind te misbuiken voor politieke doeleinden. En dat is mijns inziens een verwerpelijke houding. ... Is onze samenleving slechts het resultaat van het kookpotje van lobbygroepen, of staat zij zelf ook voor iets? Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 7 maart 2008 om 14:42. |
||
![]() |
![]() |