Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 11 maart 2008, 20:08   #21
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

AdrianHealey's schermafbeelding

Standaard

Zou Floppy een dubbelaccount zijn? Grappig is 'ie wel.
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 maart 2008, 20:16   #22
Mataiva
Lokaal Raadslid

Mataiva's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door floppy Bekijk bericht
1. We moeten ze dermate onluxueus mken dat er geen aanzuigeffect bestaat.
2. Vrijheid is een recht, maar om de veiligheid (vrijheid van gaan) van anderen te waarborgen, moeten criminelen opgesloten worden.
3. Als je hoort dat iemand voor 112 feiten gekend was, vind ik dat allesbehalve "objectief" en "redelijk".

ZEROTOLERANTIE!!! NU!!!
Met het klassieke aanzuigeffect bedoel ik dat de drempel om personen te veroordelen tot een gevangenisstraf of hen in voorlopige hechtenis te nemen veel lager zal worden door de openstaande celcapaciteit terwijl bij een beperkter 'laadvermogen' men langer zal overwegen om een persoon al dan niet zijn vrijheid te ontnemen.
Of iemand al dan niet om een bepaalde reden (bv. ontvluchtingsgevaar) moet worden opgesloten is een zaak die steeds concreet moet worden bekeken, ongeacht of die persoon al gekend is voor bepaalde feiten of niet.
Mataiva is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 maart 2008, 20:17   #23
Mataiva
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
ZEROTOLERANTIE!!! NU!!!
Hoe zie jij deze zerotolerantie in de praktijk? Met andere woorden: hoe vertaal je dit in een werkbaar instrument?
Oud 11 maart 2008, 20:28   #24
floppy
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mataiva Bekijk bericht
Hoe zie jij deze zerotolerantie in de praktijk? Met andere woorden: hoe vertaal je dit in een werkbaar instrument?
Van dat aanzuigeffect had ik verkeerd begrepen.
Zerotolerantie: (voor mij):

- rotjongeren die de speelpleinen en provinciale domeinen verpesten:
een werkstraf tot het eind van de vakantie waarin de feiten gepeegd zijn. Deze straf kan zijn: plantsoendienst, onderhoud van het speelplein,...
Geen onmenselijke straf, maar toch zwaar genoeg opdat ze het volgende vakantie niet zullen doen. Bij niet komen opdagen voor de werkstraf: kindergeld kwijt voor laat-ons-zeggen 1 jaar
- gasten die criminele feiten plegen: gevangenis.
- gasten die zware criminele feiten plegen (dus met geweld): zware gevangenisstraffen: vanaf 5 jaar (nu is het zo dat ze tot 5 jaar krijgen).
-moordenaars, verkrachters: LEVENSLANG (geen vrijlating meer).

Voila, zerotolerantie op zijn floppies. Toepasbaar op iedereen ongeacht afkomst en andere bijkomstigheden.
floppy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 maart 2008, 20:34   #25
floppy
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
Ik probeer niet grappig te zijn.
Oud 11 maart 2008, 20:37   #26
Mataiva
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Van dat aanzuigeffect had ik verkeerd begrepen.
Zerotolerantie: (voor mij):

- rotjongeren die de speelpleinen en provinciale domeinen verpesten:
een werkstraf tot het eind van de vakantie waarin de feiten gepeegd zijn. Deze straf kan zijn: plantsoendienst, onderhoud van het speelplein,...
Geen onmenselijke straf, maar toch zwaar genoeg opdat ze het volgende vakantie niet zullen doen. Bij niet komen opdagen voor de werkstraf: kindergeld kwijt voor laat-ons-zeggen 1 jaar
- gasten die criminele feiten plegen: gevangenis.
- gasten die zware criminele feiten plegen (dus met geweld): zware gevangenisstraffen: vanaf 5 jaar (nu is het zo dat ze tot 5 jaar krijgen).
-moordenaars, verkrachters: LEVENSLANG (geen vrijlating meer).

Voila, zerotolerantie op zijn floppies. Toepasbaar op iedereen ongeacht afkomst en andere bijkomstigheden.
Ok, ik heb hier nog een aantal bedenkingen bij:

- Moeten alle gevangenisstraffen worden uitgevoerd (dus ook bv. 8 dagen gevangenisstraf) ?
- Wat met 'emotionele' misdrijven (bv. moord na jarenlange pesterijen)? Ga je hier ook op reageren door een straf op te leggen?
- Hoe ga je dit proberen te financieren? Richt je het idee van zero tolerantie puur op repressie of bouw je een netwerk van reintegratie uit?
- Dreig je hierdoor mensen niet sneller te stigmatiseren door ze al vroeg in aanraking te laten komen met het politionele/gerechtelijke apparaat?
Oud 11 maart 2008, 20:40   #27
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
De posts die ik las geven in elk geval een déj�* vu
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 maart 2008, 20:49   #28
floppy
Banneling

Standaard

Citaat:
Ok, ik heb hier nog een aantal bedenkingen bij:

- Moeten alle gevangenisstraffen worden uitgevoerd (dus ook bv. 8 dagen gevangenisstraf) ?
- Wat met 'emotionele' misdrijven (bv. moord na jarenlange pesterijen)? Ga je hier ook op reageren door een straf op te leggen?
- Hoe ga je dit proberen te financieren? Richt je het idee van zero tolerantie puur op repressie of bouw je een netwerk van reintegratie uit?
- Dreig je hierdoor mensen niet sneller te stigmatiseren door ze al vroeg in aanraking te laten komen met het politionele/gerechtelijke apparaat?
- Alle straffen moeten uitgevoerd worden (anders zijn ze zinloos)
- emotionele moorden moeten anders behandeld worden dan roofmoorden. Elke moord is anders, maar er bestaan types.
- er moet reïntegratie bestaan. Maar sommige categorieën vallen daarbuiten: roofmoordenaars, verkrachters, recisdivisten,... Financieren? Ergens anders besparen, de mosselpot van Jan Hoet verkopen,...
- een crimineel stigmatiseert zichzelf, vanaf het moment dat hij betrapt wordt.
Oud 11 maart 2008, 20:49   #29
floppy
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
De posts die ik las geven in elk geval een déj�* vu
Ik heb ook het gevoel jou te kennen... (misschien IRL?)
Oud 11 maart 2008, 22:17   #30
Duvelke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Duvelke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
- Alle straffen moeten uitgevoerd worden (anders zijn ze zinloos)
- emotionele moorden moeten anders behandeld worden dan roofmoorden. Elke moord is anders, maar er bestaan types.
- er moet reïntegratie bestaan. Maar sommige categorieën vallen daarbuiten: roofmoordenaars, verkrachters, recisdivisten,... Financieren? Ergens anders besparen, de mosselpot van Jan Hoet verkopen,...
- een crimineel stigmatiseert zichzelf, vanaf het moment dat hij betrapt wordt.
ja, dat is vooral een goed voorstel
ergens anders besparen? waar dan? kom eens met iets concreet af, ipv wat bullshit te verkopen...Jan Hoet, aub
Oud 11 maart 2008, 22:34   #31
Mataiva
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Alle straffen moeten uitgevoerd worden (anders zijn ze zinloos)
Relatief kleine straffen zijn op zich nutteloos, ze hebben meer nefaste gevolgen dan voordelen zoals verlies van werk, relatiebreuk, verlies van vrienden, enzovoort. Zo schep je meer recidivisten.
Zouden alternatieve straffen niet beter zijn?

Citaat:
emotionele moorden moeten anders behandeld worden dan roofmoorden. Elke moord is anders, maar er bestaan types.
Hoe zie je die types juist?

Citaat:
er moet reïntegratie bestaan. Maar sommige categorieën vallen daarbuiten: roofmoordenaars, verkrachters, recisdivisten,... Financieren? Ergens anders besparen, de mosselpot van Jan Hoet verkopen,...
Om er één categorie uit te nemen: voor verkrachters bestaan er effectieve programma's die hen helpen te reintegreren, waarom hen dat niet gunnen met het idee dat ze ooit zullen vrijkomen of geef je hen steeds (effectief) levenslang ongeacht de omstandigheden en maakt het dan niet veel meer uit?
Met wat je hier stelt krijg ik immers het idee dat je een lijn trekt waar je nog geneigd bent mensen die geposteerd worden als crimineel bij te staan (door eventueel een sociaal aanpassingsprogramma) maar eenmaal over die lijn (zoals bij verkrachters, moordenaars en recidivisten zelfs) lijk je hen volledig uit het maatschappelijk leven te houden. Ik kan me vergissen maar ben je voor de herinvoering van de doodstraf?

Citaat:
een crimineel stigmatiseert zichzelf, vanaf het moment dat hij betrapt wordt.
Het is de reactie van de maatschappij die een bepaald gedrag als deviant markeert, maar je hebt gelijk als je dit voor bewust ondernomen zware misdrijven stelt. Maar hoe zit het dan met bv. jongeren die experimenteren met softdrugs? Stigmatisering kunnen we hier absoluut missen.
Oud 11 maart 2008, 22:45   #32
van exaerde herman
Burgemeester

Standaard

het valt me op dat het een gewapende overval was,hetgeen toch wel een ernstig feit is.de dader werd door de slachtoffers gepakt toen hij wegvluchte met zijn kompaan.hetgeen zou betekenen dat in ieder geval de slachtoffers de dader herkenden.als dat berichtje juist is,verwonderd het mij ten zeerste dat zo'n gevaarlijk jongmens op vrije voeten is.
Oud 11 maart 2008, 22:48   #33
floppy
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duvelke Bekijk bericht
ja, dat is vooral een goed voorstel
ergens anders besparen? waar dan? kom eens met iets concreet af, ipv wat bullshit te verkopen...Jan Hoet, aub
Welaan dan: CGKR afschaffen! En het vrijgemaakte geld kun je al meteen gebruiken. En Jan Hoet zijne mosselpot verkopen.... (ontaarde kunst)
Oud 11 maart 2008, 22:53   #34
Duvelke

Standaard

Citaat:
Welaan dan: CGKR afschaffen! En het vrijgemaakte geld kun je al meteen gebruiken. En Jan Hoet zijne mosselpot verkopen.... (ontaarde kunst)
Dus u bent voorstander van racisme en discrimantie?
goed om weten..
Oud 11 maart 2008, 22:56   #35
floppy
Banneling

Standaard

Citaat:
Relatief kleine straffen zijn op zich nutteloos, ze hebben meer nefaste gevolgen dan voordelen zoals verlies van werk, relatiebreuk, verlies van vrienden, enzovoort. Zo schep je meer recidivisten.
Zouden alternatieve straffen niet beter zijn?
Misschien wel, maar het moeten straffen zijn. Iets dat hen de lust ontneemt te recidiveren. Weekendwerk voor de gemeenschap bvb. ("maar dan kunnen ze hun lief verliezen" hoor ik u denken, maar je kan niet met alles rekening houden. Anders is het geen straf)

Citaat:
Hoe zie je die types juist?
Ben geen criminoloog. Maar ik zie de nuance tussen een roofmoord en een passionele moord.

Citaat:
Om er één categorie uit te nemen: voor verkrachters bestaan er effectieve programma's die hen helpen te reintegreren, waarom hen dat niet gunnen met het idee dat ze ooit zullen vrijkomen of geef je hen steeds (effectief) levenslang ongeacht de omstandigheden en maakt het dan niet veel meer uit?
Met wat je hier stelt krijg ik immers het idee dat je een lijn trekt waar je nog geneigd bent mensen die geposteerd worden als crimineel bij te staan (door eventueel een sociaal aanpassingsprogramma) maar eenmaal over die lijn (zoals bij verkrachters, moordenaars en recidivisten zelfs) lijk je hen volledig uit het maatschappelijk leven te houden. Ik kan me vergissen maar ben je voor de herinvoering van de doodstraf?
Neen, althans niet de uitvoering, maar alleen omdat door gerechtelijke dwalingen onschuldige mensen zouden kunnen vermoord worden. Maar een Fourniret en een Dutroux, een Horion, zouden ze voor mij tegen een muur mogen zetten.
De doodstraf an sich, die omgezet wordt in levenslang, mogen ze direct weer invoeren.

Citaat:
Het is de reactie van de maatschappij die een bepaald gedrag als deviant markeert, maar je hebt gelijk als je dit voor bewust ondernomen zware misdrijven stelt. Maar hoe zit het dan met bv. jongeren die experimenteren met softdrugs? Stigmatisering kunnen we hier absoluut missen.
Ja zeg, sorry, stigmatiseren is een modewoord geworden. Wie experimeneert met drugs, moet niet komen janken als zehem "junkie" noemen...
Oud 11 maart 2008, 23:07   #36
HAMC

HAMC's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Misschien wel, maar het moeten straffen zijn. Iets dat hen de lust ontneemt te recidiveren. Weekendwerk voor de gemeenschap bvb. ("maar dan kunnen ze hun lief verliezen" hoor ik u denken, maar je kan niet met alles rekening houden. Anders is het geen straf)

Ben geen criminoloog. Maar ik zie de nuance tussen een roofmoord en een passionele moord.

Neen, althans niet de uitvoering, maar alleen omdat door gerechtelijke dwalingen onschuldige mensen zouden kunnen vermoord worden. Maar een Fourniret en een Dutroux, een Horion, zouden ze voor mij tegen een muur mogen zetten.
De doodstraf an sich, die omgezet wordt in levenslang, mogen ze direct weer invoeren.

Ja zeg, sorry, stigmatiseren is een modewoord geworden. Wie experimeneert met drugs, moet niet komen janken als zehem "junkie" noemen...
Het is maar goed dat u de baas niet bent, anders riepen de mensen na een tijdje, Hitler kom terug, alles is vergeven.

Verschaeve

Laatst gewijzigd door HAMC : 11 maart 2008 om 23:09.
HAMC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 maart 2008, 23:50   #37
Duvelke

Standaard

idd, zulke individuen kan de maatschappij missen als kiespijn
Oud 12 maart 2008, 10:02   #38
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
goed om weten..
Dus wie het CGKR wil afschaffen is volgens jou automatisch voorstander van racisme en discriminatie? Kun je ook iets minder zwart/wit denken?
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 maart 2008, 10:23   #39
luc broes

Standaard

Citaat:
hij is op heterdaad betrapt ja, en zijn proces zal wel volgen. Denk je dat ze elke crimineel die een wanbedrijf begaat, kunnen vasthouden tot aan het proces? Ik weet niet of je het weet, maar de gevangenissen zitten nu al overvol?
Only in belgium: criminelen die nog niet veroordeeld zijn kunnen vrij rondlopen zodat ze tijdig kunnen verdwijnen voor het proces begint;
Oud 12 maart 2008, 10:28   #40
floppy
Banneling

Standaard

Citaat:
goed om weten..
Waar leest u dat?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:50.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be