Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 13 maart 2008, 15:57   #21
Duvelke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Duvelke's schermafbeelding

Standaard

ah nee, ik geef ze wel geld. En ik heb er geen problemen mee dat ze daar mee alcohol kopen. Ik denk dat die mensen is blij zijn als ze eens zich kunnen bezatten.
Eten vind je genoeg op straat. Mensen die nog halve broodjes wegsmijten ofzo.
Kgeef nooit echt veel. Max 2 euro ofzo, maar ze zijn daar toch heel blij mee.
Oud 13 maart 2008, 16:16   #22
Mitgard
Banneling

Mitgard's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door barfo Bekijk bericht
ik geef nooit geld, nen appel of ander stuk fruit kunnen ze krijgen of als ik nen boterham over heb die ook
ik geef soms hondebrokjes.
eten is eten.
Mitgard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2008, 16:16   #23
Duvelke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Duvelke's schermafbeelding

Standaard

kheb da vorig jaar ook nog eens geten, met de schachtendoop. Best wel lekker
Oud 13 maart 2008, 16:21   #24
Mitgard
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duvelke Bekijk bericht
kheb da vorig jaar ook nog eens geten, met de schachtendoop. Best wel lekker
lol.
ik zou dat dus nooit eten. jakkes!
Oud 13 maart 2008, 17:05   #25
forumspook
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door barfo Bekijk bericht
om de week staan er in centraal station brussel bedelaars van amnesty international, goede doelen in afrika en dergelijke. terwijl er talloze daklozen rondlopen in centraal station waar niemand iets aan / om geeft

onbegrijpelijk
Hypocriet is dat. En misdadig ook
forumspook is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2008, 17:11   #26
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Savatage's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door forumspook Bekijk bericht
Hypocriet is dat. En misdadig ook
Wat is daar hypocriet aan? Die daklozen van hier maken een eigen keuze om hun leven op straat door te brengen, terwijl die mensen in Afrika gewoon van de honger sterven. Maar goed dat het geld vooral naar de 2e groep gaat. De eerste spendeert het toch maar aan drank of sigaretten.
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2008, 17:14   #27
Mitgard
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Savatage Bekijk bericht
De eerste spendeert het toch maar aan drank of sigaretten.
of aan hoeren.
Oud 13 maart 2008, 17:19   #28
Eichmann
Banneling

Standaard

Citaat:
Wat is daar hypocriet aan? Die daklozen van hier maken een eigen keuze om hun leven op straat door te brengen, terwijl die mensen in Afrika gewoon van de honger sterven. Maar goed dat het geld vooral naar de 2e groep gaat. De eerste spendeert het toch maar aan drank of sigaretten.
Ja en het is treffend hoe we jaar na jaar zien hoe Afrika er beter van blijkt te worden...
Eichmann is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2008, 17:37   #29
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

AdrianHealey's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eichmann Bekijk bericht
Ja en het is treffend hoe we jaar na jaar zien hoe Afrika er beter van blijkt te worden...
Euhm...
Ja?

Alé, 'k weet niet van u, maar ik verwacht niet dat Afrika op een paar jaar tijd 'ineens' Westerse levensstandaard heeft. Maar alles bij elkaar is er inderdaad een positieve evolutie in Afrika.
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2008, 20:01   #30
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Waarom er daklozen zijn? Dat heet: 'kapitalisme'.

Sinds ik de gasten van collectief 103 in Brussel heb ontmoet is mijn respect voor die lui groot geworden. En ja, er zijn er zeker die voor dat leven kiezen (hoewel lang niet allemaal) en ik kan daar alleen maar begrip voor opbrengen.

Er staat trouwens enorm veel leegstand in Brussel. Geef een van die gebouwen in beheer aan een collectief, dat zou pas interessant zijn.
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2008, 23:28   #31
forumspook
Banneling

Standaard

[quote=Pelgrim;3301063]Waarom er daklozen zijn? Dat heet: 'kapitalisme'.

Sinds ik de gasten van collectief 103 in Brussel heb ontmoet is mijn respect voor die lui groot geworden. En ja, er zijn er zeker die voor dat leven kiezen (hoewel lang niet allemaal) en ik kan daar alleen maar begrip voor opbrengen.

Er staat trouwens enorm veel leegstand in Brussel. Geef een van die gebouwen in beheer aan een collectief, dat zou pas interessant zijn.[/QUOTE] Wacht toch niet dat men u zo een gebouw geeft: neem het gewoon, anders staat u daar binnen 10 jaar nog in de kou...
Oud 14 maart 2008, 23:31   #32
forumspook
Banneling

Standaard

Citaat:
Zo zijn er wel, ja, die uit eigen wil dakloos zijn. Maar lang niet allemaal.
En waarom kiezen die daarvoor volgens u ? Omdat het zo fijn is om in de kou en de regen te slapen, in een kartonnen doos, elke nacht ?
Oud 15 maart 2008, 07:50   #33
Sickboy
Lokaal Raadslid

Sickboy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Maken een eigen keuze???!!!Leg u eens ne nacht buiten bij -5°c als ge het toch zo goed blijkt te weten!Komt ons dan nog eens vertellen of dat echt een "keuze" is.

Geef gij maar veel geld aan de negerkes,voor iederen euro da ge zo spendeert komt er toch zeker 10 cent op zijn plaats terecht.De rest in de zakken van de "hulp"organisaties...Men zou ze beter zelfhulporganisaties noemen...(En voor ge begint te zeiken;zelf vastgesteld in verschillende landen)

Typerend voor onze maatschappij:Men "helpt" liever mensen op een ander continent dan de problemen in de eigen omgeving onder ogen te zien.

Dit doet me wat denken aan da typeke uit da spotje voor Spa,het zuiverende water...
Oud 15 maart 2008, 09:35   #34
Mitgard
Banneling

Standaard

Citaat:
Als iemand absoluut clochaard wil zijn en niet van levensstijl wil veranderen, dan kan je dat moeilijk een probleem noemen.
ik weet dat niet.
ge hebt ook mensen die absoluut dood willen. ik vind niet dat we die dan zomaar een koord en een stoel moeten geven in naam van de vrijheid en het zelfbeschikkingsrecht.
het is erg in de mode om te vinden dat 'iedereen maar verantwoordelijk is voor zijn eigen' en laat de boel maar draaien, maar we zijn ergens ook nog verantwoordelijk voor elkaar vind ik.
als een vriend(in) van mij morgen zelfmoord wil plegen zal ik ze op andere gedachten proberen te brengen. een vriend(in) die dakloos is geworden kan bij mij gratis logeren tot die iets anders vindt, etc.
Oud 15 maart 2008, 10:38   #35
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door forumspook Bekijk bericht
Wacht toch niet dat men u zo een gebouw geeft: neem het gewoon, anders staat u daar binnen 10 jaar nog in de kou...
Dat was ook de bedoeling, ze hebben meerdere leegstaande panden gekraakt maar mochten telkens hun boeltje pakken. Een rechter had wel geoordeeld dat hun eisen conform de mensenrechten waren en dat als ze ooit een overheidsgebouw zouden bezetten ze daar niet meer mochten buiten gezet worden tot de mensenrechten worden gerespecteerd. Met andere woorden, ze zouden dat gebouw dan voor eeuwig mogen bezetten zonder dat de flikken iets mogen doen. Ik geloof dat ze nu in zo'n gebouw zitten maar ik heb al een paar maanden niks meer gehoord.

Ik weet eigenlijk niet wat er
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2008, 10:59   #36
Erw
Secretaris-Generaal VN

Erw's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Een tijdje geleden stond er in de humo een reeks interviews met daklozen in België en die mensen vertikten het één voor één gewoon om hulp te vragen. Dan kan je toch moeilijk van een probleem spreken, daar het telkens gaat om een vrije bewuste keuze.
Dat las ik ook, het is trouwens minstens 4 jaar geleden, en de reden stond er ook bij: ze konden niet overweg met het idee te leven op kosten van de gemeenschap. Als vorm van trots, zo een beetje het laatste wat hen nog restte.
Ik zou denk ik ook weigeren om naar een OCMW te gaan, waar ze 100 euro afnemen, 80 in hun zak steken en mij 12 keer laten komen om een deel van de resterende 20 euro te krijgen, en waar hun collega's in andere staatsapparaat-afdelingen nog maar es strengere normen opleggen aan het bouwen van een huis. Alles moet zus en zo zijn en kwaliteit X in geval A en Y in geval B enzovoort, en GRUPpen en RUPSen en kadastrale belastingen en zonevreemdheden en ja, we gaan onze noeste bob the builders nog es goed opjagen en duur maken en nog es een hele paperassensantekraam en 150 veiligheidsinspecteurs en controleurs van de veiligheidsinspecteurs en nog een comitee-B dat toeziet op de laatste en als we dan minder huizen en meer daklozen hebben dan steken we wel 150 man bij in het OCMW-personeel.
Overheid: de bende deserteurs uit de economie.
Lees dit en besef: http://achterdesamenleving.nl/wp-con...jgeloof-11.pdf
Atlas Shrugged, by Ayn Rand

Laatst gewijzigd door Erw : 15 maart 2008 om 11:12.
Erw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2008, 11:44   #37
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Dakloos zijn is vaak een gevolg van een kluwen van problemen!
Soms gaat het om jongeren uit instellingen die nooit geleerd hebben hoe te overleven, soms om jongeren uit gezinnen die amper steun kunnen bieden om een behoorlijke start in het leven te hebben, kinderen uit gezinnen met generatiearmoede. Opleiding, sociaal netwerk, het tekort aan opvang voor mensen met psychische problemen, alcohol, gok of drugverslaving kunnen mee aan de basis liggen.
Wat niet klopt is dat al die mensen door het ocmw geholpen worden!
Ben zelf op stap geweest met een dakloze, geen adres is in principe geen uitkering, waardoor iemand in het straatje blijft zitten.
Bovendien is dakloos zijn vaak vooraf gegaan door thuisloos zijn; iemand raakt zijn of haar woning kwijt, kan tijdelijk wel bij vrienden of kennisen terecht, maar krijgt de zaak niet op tijd voor elkaar en staat op een datg overal voor een gesloten deur.
Natuurlijk zijn er mensen die op den duur gewoon niet meer uit die situatie willen.Negatieve ervaringen met overheid en welzijnswerkers, angst voor de greep die deze soms ongevraagd op hun leven leggen zorgt er voor dat ze kiezen voor miserie waar ze tenminste controle over hebben.
Ik voel met die mensen medeleven en bekritiseer hun ellende niet, wel is het een schande dat hulpverlening en welzijn niet bij machte zijn structureel hier oplossingen voor te vinden op maat van hulpvragers zelf.
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2008, 11:58   #38
Erw
Secretaris-Generaal VN

Erw's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
... wel is het een schande dat hulpverlening en welzijn niet bij machte zijn structureel hier oplossingen voor te vinden op maat van hulpvragers zelf.
Ze hebben al de macht die ze nodig hebben hiervoor. Maar stel je eens voor dat niemand 'verplichte soldariteits' hulp nodig heeft want in staat om voor zichzelf te zorgen of te kunnen rekenen op vrijwillige solidariteit buiten het staatsapparaat om, dus onafhankelijk ervan, hoeveel personeel bij de politie, gerecht, ocmw's, vakbonden, enzovoort, worden er dan onverantwoordbaar aan zelfs de meest onwetende? Dat die allemaal een jobke in de prive sector zouden moeten zoeken, dat past, lol, hoegenaamd niet in hun politiek Master-Plan hee?

Laatst gewijzigd door Erw : 15 maart 2008 om 11:59.
Oud 15 maart 2008, 11:58   #39
Sickboy
Lokaal Raadslid

Sickboy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
Dakloos zijn is vaak een gevolg van een kluwen van problemen!
Soms gaat het om jongeren uit instellingen die nooit geleerd hebben hoe te overleven, soms om jongeren uit gezinnen die amper steun kunnen bieden om een behoorlijke start in het leven te hebben, kinderen uit gezinnen met generatiearmoede. Opleiding, sociaal netwerk, het tekort aan opvang voor mensen met psychische problemen, alcohol, gok of drugverslaving kunnen mee aan de basis liggen.
Wat niet klopt is dat al die mensen door het ocmw geholpen worden!
Ben zelf op stap geweest met een dakloze, geen adres is in principe geen uitkering, waardoor iemand in het straatje blijft zitten.
Bovendien is dakloos zijn vaak vooraf gegaan door thuisloos zijn; iemand raakt zijn of haar woning kwijt, kan tijdelijk wel bij vrienden of kennisen terecht, maar krijgt de zaak niet op tijd voor elkaar en staat op een datg overal voor een gesloten deur.
Natuurlijk zijn er mensen die op den duur gewoon niet meer uit die situatie willen.Negatieve ervaringen met overheid en welzijnswerkers, angst voor de greep die deze soms ongevraagd op hun leven leggen zorgt er voor dat ze kiezen voor miserie waar ze tenminste controle over hebben.
Ik voel met die mensen medeleven en bekritiseer hun ellende niet, wel is het een schande dat hulpverlening en welzijn niet bij machte zijn structureel hier oplossingen voor te vinden op maat van hulpvragers zelf.
Eindelijk een genuanceerd en verhelderend beeld.Bedankt!

En nu nog even wachten op de reacties van onze vrienden ter rechterzijde...
Oud 15 maart 2008, 12:02   #40
Erw
Secretaris-Generaal VN

Erw's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sickboy Bekijk bericht
En nu nog even wachten op de reacties van onze vrienden ter rechterzijde...
Tiens, op welke basis introduceer jij hier de (politieke?) 'rechterzijde'?
Dit gaat toch over de vroegere en huidige situatie? Wie was er aan de macht?

Laatst gewijzigd door Erw : 15 maart 2008 om 12:03.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:19.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be