Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 24 maart 2008, 13:23   #21
Argusx43
Minister

Argusx43's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stropkeuh Bekijk bericht
Wel System als eerste wil ik zelf uit eigen studie zeggen, als antwoord op een soortgelijke vraag, dat God het kwaad niet gemaakt heeft.

In 1 Joh.1:5 staat: Dit is wat wij hem hebben horen verkondigen en wat we u verkondigen: God is licht, er is in hem geen spoor van duisternis

Als we van de vooronderstelling uitgaan dat God de mens schept en hem dan laat zondigen, dan wordt het idee gewekt dat God het kwaad gemaakt heeft en kunnen we onze verantwoordelijkheid makkelijk afschuiven. Dan zijn we niet meer verantwoordelijk voor onze daden en redeneren we als de moslims: alles is allakes wil.
En dat is precies dezelfde wat Adam deed na de zondeval: zich verbergen, zijn verantwoordelijkheid afschuiven, er onderuit proberen te komen. Die vrije wil heeft God de mens gegeven, echter de mens maakte op grond van satans verleiding de verkeerde keus. Die vrije wil is een bewijs van liefde: God wou dat de mens met Hem samen leefde op basis van vrijwilligheid en niet als een voorgeprogrammeerde robot, een willoze “ja-knikker”.
Spijtig genoeg koos Adam verkeerd met alle gevolgen vandien.
Ik hoor u al denken: had God het dan niet kunnen voorkomen? Tuurlijk wel, maar dan had Hij voorgeprogrammeerde robots moeten maken. U wil toch ook een relatie met u partner op basis van vrije keus wederzijds en niet een ja-knikker?
De lichtengel echter kwam uit eigen keus en overleg in opstand tegen de Schepper. Hij wordt sindsdien satan = tegenstander genoemd en is voor eeuwig veroordeeld. Wij krijgen de kans onder het oordeel uit te komen en vrijspraak te krijgen van de dood omdat we verleid zijn. De mens heeft die opstand niet uit zichzelf bedacht doch is er in meegenomen. Niet dat Adam er niet verantwoordelijk voor was. Hij moest een test ondergaan om God te gehoorzamen op basis van vertrouwen. Hij kende de Schepper door de dagelijkse omgang en God verbood hem te eten van de boom van goed & kwaad. De satan kwam en verdraaide de zaken, Eva ging twijfelen en maakte de verkeerde keus, waarin Adam meeging. Het is juist Gods goedheid dat Hij ons kans geeft onder het oordeel uit te komen, juist omdat we misleid zijn, niet als hoofdverantwoordelijk van de opstand staan.

Hierbij een uitgebreide studie over een soortgelijk gedacht nog beter uitgelegd dan ik het kan.

http://www.verhoevenmarc.be/

“God is alwetend - waarom
schept Hij dan het kwaad?”
Een vraag van een lezer

Hallo Marc,
Bedankt voor je bericht. Ik wil wel graag antwoord om er serieus over na te denken.
De kernvraag blijft: God is alwetend, waarom schept Hij dan het kwaad terwijl Hij weet wat de gevolgen zijn?
Met vriendelijke groet,
xxx

Antwoord:

Beste xxx,
Graag zal ik je antwoorden.
Vooreerst, je vraag bevat een stellingname die niet klopt: God schept het kwaad, volgens jou, maar dat is niet zo. Ik leg uit:
De mens werd geschapen naar Gods beeld en gelijkenis: “En God schiep de mens naar Zijn beeld; naar het beeld van God schiep Hij hem; als man en vrouw schiep Hij hen” - Genesis 1:27.
Dit betekent dat de mens, in tegenstelling tot de dieren, een wil heeft om te kiezen wat hij/zij zal doen. In tegenstelling tot de dieren heeft hij ook iets wat eigen is aan God: hij bezit een hogere geest; een geest die kan zeggen “ik besta”, een bewustzijn dat de dieren niet bezitten.
Nu, toen God de mens maakte had hij geen dier voor ogen, geen wezen met louter een instinct, geen robot, geen veredelde computer, maar iets van Hemzelf, een mens naar Zijn beeld die eigen morele beslissingen kan nemen, met een vrije wil.
Als zodanig kon de mens voornamelijk twee richtingen uit: zijn Schepper getrouw blijven aanhan-gen, óf Hem in de steek laten en zijn eigen weg kiezen. Of juister nog: Gods soevereiniteit dienen, óf een eerder geschapen engel volgen die reeds zijn eigen weg was gegaan, namelijk Lucifer die Satan (tegenstrever) werd en zijn horde gevallen engelen (demonen).
Met dat laatste ga ik dus even een dimensie hoger: er was al eens eerder een opstand geweest tegen God, door de aartsengel Lucifer, nadien de Satan of duivel genoemd, samen met zijn aanhangers (demonen). Zij zijn de enige machten van het kwaad. Definitie van “kwaad”: alles wat niet uit God is, en zo ook is alle lijden in deze wereld in eerste instantie aan die kwade machten te wijten, en in tweede instantie aan de mens die vrijwillig voor hen koos en de Satan tot zijn god maakte.
Ik keer nu terug naar de schepping van de mens.
De mens werd geschapen naar Gods beeld, en kon dus twee hoofdrichtingen uit: God of Satan.
Wat zijn de gebeurde feiten?
Genesis zegt ons dat de mens vrijwillig koos ... voor de Satan. Die had de mens verleid door te zeg-gen dat God eigenlijk niet de hele waarheid sprak, dat de mens niet zou sterven als hij zondigde, en dat de mens “als God” zou worden, “kennende” ... De mens zou door Satans verleiding meer gaan weten, “als God zijn”, hoger worden dan wat hij nu als vleselijk schepsel was. Lees Genesis 3.
Om kort te gaan: de mens werd gestraft doordat hij in opstand kwam tegen zijn Schepper. Als ge-volg daarvan zou hij wel degelijk sterven, zoals door God vooraf gezegd was. En zijn nakomelingen werden belast met de erfzonde, zoals een slechte boom geen goede vruchten kan voortbrengen. De mens kwam in een rampzalige toestand doordat hij in een verdorven toestand kwam en de geest van Satan voortaan gehoorzaamde. Van een vrije goddelijke wil, ging hij over tot een gebonden slacht-offer van zijn nieuwe god: Satan en zijn horden.
God heeft het kwaad niet gewild maar sommigen van Zijn hemelse schepselen (engelen), en het eerste mensenpaar, hebben met Hem gebroken en zijn zelf de veroorzakers van het kwaad.

Nu, ik weet het, je vraag is: God wist toch van te voren dat dit zou gebeuren!
Inderdaad. Dat klopt. God weet van te voren ook hoe alles finaal zou aflopen. Laat mij uitleggen:
1. Door de zondeval konden de duivel en de mens inderdaad heel veel kwaad begaan - verschrikke-lijk veel kwaad (denk ook aan de kruisiging van Gods Zoon!), maar weet dat dit hun eigen verant-woordelijkheid (verantwoordelijkheid is eigen aan een hoger schepsel) was als schepselen met een vrije wil, niet zomaar als geprogrammeerde robots.
2. Door de zondeval en de (zo leek het) eeuwige verloren toestand kon God Zélf naar de aarde ko-men als mens, en zijn menselijk leven afstaan in ruil voor de mens - goed voor alle mensen - en kon zo de mens Zijn liefde tonen - een liefde die ging langs martelingen en de kruisdood, het afgeven van Zijn leven. Zo - in liefde - kocht de Heer Jezus, de vleesgeworden God, de mens vrij.
3. Door de loskoping van het kruis zullen miljoenen mensen eeuwig leven in de hemelen verkrijgen - iets wat Adam niet had, en in Christus gesteld worden, als zij Hem geloven.
Nu bestaat de mens enkele duizenden jaren, maar besef je goed wat “eeuwig” is? Die eeuwigheid, welke miljoenen mensen door Christus verkrijgen, in de grootste gelukzaligheid, is zo groots en onbeschrijfelijk - daartegen vallen die duizenden jaren van ‘s mensen droevige bestaan haast in het niets. Denk als voorbeeld aan één centimeter op een lintmeter die oneindig lang is.
God wist van tevoren dus ook wat het eindresultaat zou zijn. En daar ging Hij voor.

Hier stop ik voorlopig. Ik heb je een kort perspectief gegeven, en vele elementen daarin vergen na-dere uitleg, maar misschien heb ik hiermee het principe voor jou duidelijk gemaakt.

BTW op die site vindt ge zelf heel wat studies die helpen antwoorden te vinden. Ik lees zijn materiaal ook nog en leer er uit over dingen die ik niet begrijp.
Ik wil zelf nog op de feiten over de dood en opstanding ingaan. Maar das een pak werk nog om alles te verzamelen. Maar wel de moeite waard.
Dat is allemaal heel goed , maar denk je niet dat mensen tegenwoordig al de kans hebben om dit zelf te weten te komen. Er zijn hier boeken genoeg over en het internet staat er vol van. Daarom dat ik geen antwoorden geef op zo'n vragen als van Cisalpina.
Onze tijd zit vol met ongeloof of bijgeloof en occultisme, maar ook nog veel Thomassen die het allemaal moeten kunnen zien om te geloven. En dat is wat de gemeente nodig heeft , kracht door de Heilige Geest om de mensen te overtuigen . Niet alleen door woorden. Dat beseffen meer en meer
christenen. Weer terug naar het originele en weg uit die kerkelijke systemen.
Argusx43 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 maart 2008, 16:01   #22
cor
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Judokus Bekijk bericht
Een christen is pas martelaar als hij vermoord of ter dood veroordeeld WORDT omwille van zijn geloof. Het martelaarsschap heeft niets te maken met actieve moord of zelfmoord zoals in de islam. Dat laatste wordt met de strengste bewoordingen verworpen en veroordeeld door de Katechismus van de Katholieke Kerk.
U dood laten doen omdat ge uitzichtloos krepeert van de pijn mag niet van de kerk uit respect voor het leven.
U dood laten doen omdat ge rotsvast overtuigd zijt van een idee wordt door de kerk verheerlijkt.
Als 't maar in hun kraam past!
Citaat:
Sommige apostelen en eerste christenen konden wel degelijk ontsnappen aan die doodstraffen, als ze zouden loochenen dat Jezus verrezen was... Toch deden/konden ze dat niet, doordat ze er zo rotsvast van overtuigd waren.
Goe zot. Weg met 't respect voor 't leven.
cor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 maart 2008, 20:11   #23
Argusx43
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cor Bekijk bericht
U dood laten doen omdat ge uitzichtloos krepeert van de pijn mag niet van de kerk uit respect voor het leven.
U dood laten doen omdat ge rotsvast overtuigd zijt van een idee wordt door de kerk verheerlijkt.
Als 't maar in hun kraam past!

Goe zot. Weg met 't respect voor 't leven.
Voil�*, dat is ook wat de bijbel zegt, voor de heidenen is het evangelie dwaasheid.

1Korintiërs 1:18-23 " Want het woord des kruises is wel voor hen, die verloren gaan, een dwaasheid, maar voor ons, die behouden worden, is het een kracht Gods. Want er staat geschreven:
Verderven zal ik de wijsheid der wijzen, en het verstand der verstandigen
zal Ik verdoen.
Waar blijft de wijze? Waar de schriftgeleerde? Waar de redetwister van deze tijd? Heeft God niet de wijsheid van deze wereld tot dwaasheid gemaakt? Want daar de wereld in de wijsheid Gods door haar wijsheid God niet heeft gekend, heeft het God behaagd door de dwaasheid der prediking te redden hen, die geloven. Immers, de Joden verlangen tekenen en de Grieken zoeken wijsheid, doch wij prediken een gekruisigde Christus, voor de Joden een aanstoot, voor de heidenen een dwaasheid, maar voor hen, die geroepen zijn, Joden zowel als Grieken, prediken wij Christus, de kracht Gods en de wijsheid Gods . Want het dwaze van God is wijzer dan de mensen en het zwakke van God is sterker dan de mensen."

Laatst gewijzigd door Argusx43 : 24 maart 2008 om 20:12.
Oud 27 maart 2008, 11:46   #24
Judokus
Parlementsvoorzitter

Standaard Paus Benedictus XVI: Verrijzenis Christus is een historische waarheid

Paus Benedictus XVI: Verrijzenis Christus is een ’historische waarheid’

VATICAANSTAD (RKnieuws.net) - De verrijzenis van Christus, waarvan de overtuiging het hart van het christelijk geloof uitmaakt, is een "historische waarheid". Dat heeft paus Benedictus XVI woensdag aan de duizenden gelovigen gezegd die woensdag - drie dagen na Pasen - zijn algemene audiëntie bijwoonden.

"De verrijzenis is een fundamentele waarheid van ons geloof, ook al wordt die vandaag, net als het verleden, door sommigen in vraag gesteld", aldus de rooms-katholieke kerkleider.

Benedictus XVI betreurde dat de verzwakking van het geloof in de verrijzenis van Christus de getuigenis van de gelovigen kwetsbaarder maakt. (tb)
bron: http://www.rorate.com/nws.php?id=44540
Oud 27 maart 2008, 11:58   #25
system
Banneling

Standaard

Citaat:
VATICAANSTAD (RKnieuws.net) - De verrijzenis van Christus, waarvan de overtuiging het hart van het christelijk geloof uitmaakt, is een "historische waarheid". Dat heeft paus Benedictus XVI woensdag aan de duizenden gelovigen gezegd die woensdag - drie dagen na Pasen - zijn algemene audiëntie bijwoonden.

"De verrijzenis is een fundamentele waarheid van ons geloof, ook al wordt die vandaag, net als het verleden, door sommigen in vraag gesteld", aldus de rooms-katholieke kerkleider.

Benedictus XVI betreurde dat de verzwakking van het geloof in de verrijzenis van Christus de getuigenis van de gelovigen kwetsbaarder maakt. (tb)
'Fabulatorische waarheid' lijkt me minstens even kort bij de waarheid. En meer dan waarschijnlijk: ontieglijk korter.

Laatst gewijzigd door system : 27 maart 2008 om 11:59.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 maart 2008, 12:02   #26
cor
Minister

Standaard

Citaat:
Die gast verwart duidelijk waarheid met zijn wensdromen.
Oud 27 maart 2008, 12:16   #27
Cisalpina
Gouverneur

Cisalpina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Tenzij hij zijn je-weet-wel Christus noemt .
Cisalpina is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 maart 2008, 12:43   #28
zeddie
Banneling

Standaard

Our Evil is to God not evil, but ignorance and imperfection, our good a lesser imperfection.

In God's providence there is no evil, but only good or its preparation.

GreetzZ
zeddie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 maart 2008, 21:37   #29
stropkeuh
Parlementslid

stropkeuh's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat zoude willen hé? De opstanding van Jezus van Nazareth is één van de meest onweerlegbare bewezen FEITEN uit de geschiedenis. Ga hier eens de geschiedenis goed lezen.
Als ge gelijk zou hebben kan ik met hetzelfde recht beweren dat Napoleon of Keizer Karel nooit bestaan hebben. Ik heb die ook nooit gezien, ofwel soms. Waaruit concludeer ik dan hun bestaan? Uit de geschiedenis op basis van betrouwbare veslagen en getuigenissen van wie met hun geleefd heeft.

http://www.apologetique.org/nl/artik..._drie_argt.htm
Oud 31 maart 2008, 21:52   #30
stropkeuh
Parlementslid

Standaard

Citaat:

Precies wat de apostel Petrus schrijft in zijn brief.
2 Petrus 1:16-19

16 Want wij zijn geen vernuftig gevonden verdichtsels nagevolgd, toen wij u de kracht en de komst van onze Here Jezus Christus hebben verkondigd, maar wij zijn ooggetuigen geweest van zijn majesteit.
17 Want Hij heeft van God, de Vader, eer en heerlijkheid ontvangen, toen zulk een stem van de hoogwaardige heerlijkheid tot Hem kwam: Deze is mijn Zoon, mijn geliefde, in wie Ik mijn welbehagen heb.
18 En deze stem hebben ook wij uit de hemel horen komen, toen wij met Hem op de heilige berg waren.
19 En wij achten het profetische woord (daarom) des te vaster, en gij doet wèl, er acht op te geven als op een lamp, die schijnt in een duistere plaats, totdat de dag aanbreekt en de morgenster opgaat in uw harten.

NBG-vertaling 1951
© 1951 Nederlands Bijbelgenootschap
Oud 31 maart 2008, 21:57   #31
lollysticky
Minister

lollysticky's schermafbeelding

Standaard

hoe kan je nu in godsnaam geloven dat jezus echt verrezen is. Het is een beeldspraak, zoals vele zaken in de Bijbel.
Zo'n overtuigde christen mag mij trouwens eens uitleggen hoe zo'n verrijzenis chemisch in zijn werk gaat...
lollysticky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 maart 2008, 22:11   #32
Andro
Perm. Vertegenwoordiger VN

Andro's schermafbeelding

Standaard

En het was van korte duur....
Oud 1 april 2008, 00:41   #33
ElFlamencoLoco
Minister

ElFlamencoLoco's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lollysticky Bekijk bericht
hoe kan je nu in godsnaam geloven dat jezus echt verrezen is. Het is een beeldspraak, zoals vele zaken in de Bijbel.
Zo'n overtuigde christen mag mij trouwens eens uitleggen hoe zo'n verrijzenis chemisch in zijn werk gaat...
Ik probeer een overtuigd christen te zijn. Ik geloof dat Christus zowel naar lichaam als naar ziel verrezen is. Precies in het wonder van de verrijzenis manifesteert zich Zijn goddelijke natuur - want naast mens was Hij God Zélf.

Uiteraard kan ik dit niet bewijzen. Niemand kan dit. Het behoort tot dát aspect van God dat voor de mens eeuwig en altijd een mysterie zal blijven. Chemie heeft er dus niets mee te maken, en geen enkele wetenschap trouwens.

Misschien is het voornaamste verschil tussen een gelovige en een niet-gelovige dat eerstgenoemde het mysterieuze aanvaardt, en laatstgenoemde niet... Gelovigen die proberen het mysterieuze te demystificeren door met zogezegde "bewijzen" voor de dag te komen, bedriegen zichzelf: zij zouden juist moeten (leren) aanvoelen dat God Zich niet laat bewijzen. Hun drang tot demystificatie wijst impliciet op de niet-aanvaarding van Gods mysterie; daarom komt het mij voor dat gelovigen die God koste wat kost trachten te bewijzen eigenlijk bezig zijn af te glijden naar... niet-geloof. (Dat is overigens hun goed recht hoor, daar niet van...)
Voilà, nu weten jullie het eens van een ander, zie...
ElFlamencoLoco is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 april 2008, 07:56   #34
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Dat zoude willen hé? De opstanding van Jezus van Nazareth is één van de meest onweerlegbare bewezen FEITEN uit de geschiedenis. Ga hier eens de geschiedenis goed lezen.
Als ge gelijk zou hebben kan ik met hetzelfde recht beweren dat Napoleon of Keizer Karel nooit bestaan hebben. Ik heb die ook nooit gezien, ofwel soms. Waaruit concludeer ik dan hun bestaan? Uit de geschiedenis op basis van betrouwbare veslagen en getuigenissen van wie met hun geleefd heeft.

http://www.apologetique.org/nl/artik..._drie_argt.htm
En welke feiten zijn dit zoal?

Laatst gewijzigd door system : 1 april 2008 om 07:56.
Oud 1 april 2008, 08:11   #35
cor
Minister

Standaard

Citaat:
Dat zoude willen hé? De opstanding van Jezus van Nazareth is één van de meest onweerlegbare bewezen FEITEN uit de geschiedenis.
Dat zoude willen hé?

Laatst gewijzigd door cor : 1 april 2008 om 08:14.
Oud 1 april 2008, 09:39   #36
Argusx43
Minister

Standaard

Citaat:
Dat zoude willen hé?
Elk geloofd wat hij of zij wilt. Velen geloven bijvoorbeeld dat alles er door toeval en zeer veel tijd en ongelukken is ontstaan. Van niks naar dode materie en het leven zoals we het hier op aarde zien in al zijn fantastische verscheidenheid.

Wie geloofd er nu in sprookjes?
Oud 1 april 2008, 12:47   #37
stropkeuh
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
En welke feiten zijn dit zoal?

Ben ffkes gaan zoeken naar een duidelijke studie over die feiten.

DE OPSTANDING VAN CHRISTUS

Inleiding

De dood, begrafenis en opstanding van de Heer Jezus Christus zijn de belangrijkste gebeurtenissen in de menselijke geschiedenis. Dat Jezus Christus uit de dood opstond is een bewezen, historisch feit, bevestigd door een groot aantal ooggetuigen en door heel wat bewijsmateriaal.

Deze studie wil een kader geven voor het bestuderen van dit belangrijk feit, met inbegrip van de omstandigheden waaronder de verrijzenis van Christus plaats vond, de verschillende bewijzen van de opstanding als een historisch feit en het belang van de leer van de Opstanding voor de gelovige.

Bij het bestuderen van deze les wordt aangeraden alle Bijbelverzen op te zoeken en de volledige context van elke passage te lezen. Deze nota's zijn enkel een hulpmiddel om de Bijbel te bestuderen; de echt belangrijke informatie vind je in de Bijbel zelf.

Volgorde van de gebeurtenissen rondom de Verrijzenis

* Nadat Christus van het kruis wordt afgenomen geeft Pontius Pilatus het bevel het lichaam te overhandigen aan Jozef van Arimathea om het te begraven. Matt. 27:57-60.

* Pilatus geeft opdracht een militaire wacht bij het graf te plaatsen. Matt. 27:62-66

* Jezus Christus heeft vrijwillig afstand genomen van de kracht van zijn eigen goddelijkheid, met respekt voor zijn menselijke natuur. Daarom heeft God de Vader, in overeenstemming met Zijn heilsplan, Zelf Christus uit de dood opgewekt. 1 Cor. 15:15

* De rol van de Heilige Geest bestond erin dat de Vader Zijn kracht gebruikte om Christus weer levend te maken. 1 Petr. 3:18.

* Jezus kwam in eigen kracht uit het graf. Joh. 10:18

* Nadat Jezus was opgestaan zond God een engel om de steen die de ingang afsloot weg te rollen, om de wereld te tonen dat Christus was verrezen. Dit ging gepaard met een grote aardbeving. Matt. 28:1,2

* Het is op dat moment dat Satan opnieuw bepaald wordt van Jezus Christus overwinning over de dood enhet graf en van Zijn triomf in de hemelse gewesten. 1 Cor. 15:54-57

* Maria, de moeder van Jakobus, Maria Magdalena en Salome kwamen naar het graf. Mark. 16:1

* Toen Maria Magdalena zag dat de steen was weggerold, liep ze weg om het aan de discipelen te vertellen. Joh. 20:1,2

* Dan zien Maria en Salome de engel die hen vertelt dat Jezus is opgestaan. Mark. 16:5,6

* Petrus en Johannes komen naar het graf nadat ze het verslag van Maria Magdalena hebben gehoord.

* Petrus heeft gehoord dat Jezus Christus uit de dood is verrezen, hij gaat het graf binnen en is heel verwonderd over wat hij ziet. Luc. 24:10-12

* Maria Magdalena, die de woorden van de eerste engel niet heeft gehoord, gaat terug naar het graf, en herkent Christus niet wanneer ze Hem ziet. Joh. 20:11-18

* Het is aan Maria Magdalena dat Christus zich voor het eerst toont in Zijn opstandingskracht. Hij begint met te tonen dat hij nu een ander lichaam heeft, ook al is Hij nog niet opgevaren naar Zijn Vader. Joh. 20:17

Een beschrijving van de Opstanding

Christus was fysisch dood vooraleer hij van het kruis werd afgenomen; Hij was niet bewusteloos zoals sommige critici hebben beweerd (de schijndoodtheorie).

* De soldaten hadden Hem dood verklaard! Zij riskeerden een zware straf indien ze zich niet verzekerden dat een gevangene echt dood was alvorens hem van het kruis te nemen. Marc. 15:44,45 , Joh. 19:33,34

* Het bloed en water dat uit Zijn zijde vloeide is een medische indicatie van fysische dood.

* Nadat Hij van het kruis was afgenomen werd zijn lichaam voorbereid om te begraven en opgeborgen in een afgesloten graf, waardoor elke kans om Hem medische bijstand te geven uitgesloten was.

* De vrouwen kwamen naar het graf om de dode lichaam te zalven. Mark. 16:1

* Indien Hij niet fysisch was gestorven, zou Hij geen waardig voor God geweest zijn. Matt. 26:12, vgl. Lev. 2:1-16

Christus lichaam kon niet worden weggenomen door zijn volgelingen, zoals sommigen hebben beweerd. Er zijn teveel tegenstrijdige feiten die tegen die conclusie getuigen.

* De discipelen van Christus waren bang en hadden hem reeds in de steek gelaten. Matt. 26:69-75; Mark. 14:66-72; Luc. 22:55-62; Joh. 18:15-27

* Hun moedigste leider, Petrus, had Hem drie maal verloochend

* Het graf was verzegeld met het keizerlijke Romeinse zegel; op het verbreken van dat zegel en op het betreden van het graf stond de doodstraf.

* Het graf werd bewaakt door Romeinse soldaten. Hen aanvallen zou gelijk staan met zelfmoord; zo'n aanval zou beschouwd worden als een opstand, en opstand werd gestraft met de kruisiging. Matt. 27:62-66

* De volgelingen die Jezus begroeven, Jozef van Arimathea en Nicodemus, zouden Hem zeker niet op zo'n opvallende plaats begraven hebben als zij van plan waren het lichaam te verbergen.

* Zijn volgelingen waren ervan overtuigd dat zijn lichaam op de opstandings-ochtend nog steeds in het graf was. Dit wijst erop dat er geen plan bestond om Zijn lichaam te stelen.

Christus opstanding was een lichamelijke opstanding. Het kwam uit het graf, niet als een gewond en kreupel mens, maar als een machtig overwinnaar. Hij toonde niet de minste na-wee‘n van de verschrikkelijke folteringen die Hij had ondergaan.

* Christus had persoonlijk verklaard voor zijn dood dat Hij lichamelijk zou verrijzen. Joh. 2:19-21; Matt. 12:40 vgl. Openb. 1:18

* Den engelen bij het graf verklaarden dat Hij was opgestaan. Luc. 24:6-8. Het graf was leeg en de lijkwaden (windsels) waren ordelijk opgevouwen, reeds enkele minuten nadat het graf was geopend. Marc. 16:6; Joh. 20:5-7

* Christus verklaarde dat Hij vlees en been was; die sluit de theorie van geestesverschijning en visioen uit. Luc. 24:39-40

* De vijf vrouwen aan wie Hij verscheen raakten Zijn voeden aan en hielden Hem vast. Matt. 28:9

* Jezus at voedsel na Zijn opstanding. Dit zou onmogelijk zijn geweest indien Hij enkel een visioen was of een massahypnose. Luc. 24:41-45

* Zijn lichaam werd in detail beschreven na zijn opstanding door verschillende getuigen. Joh. 20:25,27,28; Joh. 21:7; Luc. 24:34,37-40

* Het is onmogelijk om verschillende andere Bijbelpassages te verstaan, tenzij vanuit het standpunt van een letterlijke, lichamelijke verrijzenis. Joh. 5:28,29; 1 Cor. 15:20; Ef. 1:19,20

Verschillende andere personen zijn uit de dood verrezen; maar in al deze gevallen stierf de persoon opnieuw. De opstanding van Christus was in zoverre uniek dat Hij "voor altijd leeft, om onze middelaar te zijn."

* De zoon van de weduwe van Sarefat, 1 Koningen 17:17-24

* De zoon van de Sumanietische, 2 Koningen 4:17-37

* De dochter van Jairus, Marcus 5:22-43

* De jonge man uit Nain, Lukas 7:11-17

* Lazarus, Johannes 11

* Tabitha, Handelingen 9:36-43

* Eutychus, Handelingen 20:7-12

De lichamelijke verrijzenis van Christus:

* De verrezen Christus had een echt menselijk lichaam, dat als dusdanig kon herkend worden. Lucas 24; Johannes 20:26-29

* Zijn lichaam kon worden aangeraakt, was dus "tastbaar" Mattheus 28:9, Johannes 20:27

* Toch werd Zijn lichaam niet tegengehouden door materiele hindernissen (het graf, gesloten deuren,...) Johannes 20:19+26

* Zijn lichaam was zodanig dat Hij in staat was plots te verschijnen en weer te verdwijnen: Lukas 24:36

* Zijn huid vertoonde lidtekens en openingen van de nagels; Zijn lichaam vertoonde sporen van de wonden in Zijn zijde en handen. Dit was voorspeld in Zach. 12:10 en Psalm 22:16; de vervulling van deze profetie werd opgetekend in Johannes 20:25-27

* Hij ademde. Joh. 20:22

* Hij nam deel aan gesprekken en had dus stembanden en gebruikte lucht. Zijn stem werd onmiddellijk herkend. Lukas 24; Johannes 20:16+26

* Hij at, dus had zijn lichaam een spijsverteringsstelsel; maar Hij had geen voedsel meer nodig om eeuwig te blijven leven. Lukas 24:30

* Jezus is in zijn opstandingslichaam in staat door de ruimte te reizen. Handelingen 1:9; Hebreeen 1:3

* Zijn opstandingslichaam is niet te vernietigen en eeuwig. Openbaring 19:11-21

De verschijningen van Jezus Christus na zijn opstanding:

* Aan Maria Magdalena: Johannes 20:15-17; Markus 16:9-11

* Aan vijf andere vrouwen: Mattheus 28:9-10

* Aan Petrus (de middag na de verrijzenis): 1 Cor. 15:5

* Aan twee discipelen op weg naar Emmaus: Lukas 24:13-33; Markus 16:12

* Aan tien discipelen: Johannes 20:19-25

* Aan elf discipelen (inclusief Thomas): Johannes 20:26-29; Markus 16:14

* Aan zeven discipelen bij het meer van Galilea: Johannes 21:1+2

* Aan vijfhonderd aanwezigen: 1 Cor. 16:6

* Aan Jezus halfbroer Jakobus, die vroeger zelf ongelovig was: 1 Cor. 15:7; Johannes 7:3-5; Handelingen 1:14

* Aan elf discipelen op een berg nabij Galilea: Mattheus 28:16-20

* Aan de aanwezigen bij zijn Hemelvaart: Handelingen 1:3-11

* Aan Stefanus (na zijn Hemelvaart): Handelingen 7:55+56

* Aan de apostel Paulus, bij verschillende gelegenheden, na zijn Hemelvaart: Handelingen 9:1-8; 18:9; 22:17; 23:11; 27:23; 1 Corinthiers 15:8; Galaten 1:12-17

* Aan Johannes op het eiland Patmos: Openbaring 1:12-20; 22:20

Bewijzen en feiten rondom de Opstanding van Jezus Christus:

Het bewijs dat de opstanding van Jezus Christus werkelijk heeft plaats gehad kan worden bevestigd door talrijke feiten. Twee goede (engelstalige) studieboeken zijn van de hand van Josh MacDowall en dragen als titel: "Evidence that demands a Verdict" en "More Evidence that demands a Verdict".

Het voornaamste bewijs is dat de getuigenissen komen van mensen die werkelijk ooggetuige waren van de opstanding van Christus. We mogen gerust stellen dat het getuigenis van betrouwbare ooggetuigen aanvaard werd in de Romeinse en Joodse gerechtshoven en dat het ook zou aanvaard worden voor de hedendaagse westerse rechtbanken. Om als ooggetuige aanvaard te worden moet worden aangetoond dat de getuige mentaal betrouwbaar is en mentaal betrouwbaar was op het moment van de feiten. De getuige moet in staat zijn een ondervraging te doorstaan een zijn objectiviteit moet een basis zijn voor het aanvaarden van zijn getuigenis.

* De Romeinse soldaten die waren aangeduid om de wacht te houden bij het graf waren objectieve getuigen van de opstanding, ook al geloofden zij zelf niet in de goddelijkheid van Christus: Mattheus 28:12-15

* De ongelovige hogepriester en de ouderlingen van het Sanhedrin waren ooggetuige van het lege graf: Matt. 28:11-12

* Maria Magdalena: Matt. 28:1+6; Joh. 20:15-17; Mark. 16:9-11

* Vijf andere vrouwen, waaronder Maria (de vrouw van Cleopas) en SalomŽ: Matt. 28:9-10; Mark. 16:1-6

* Petrus: Lucas 14:12

* Mattheus, in een geschreven verslag: Matt. 28:6

* Johannes, in een geschreven verslag: Joh. 20:1-8

* De geschreven verslagen van feiten die door ooggetuigen werden gegeven: Mark. 16:1-8; Luk. 24:3. In feite waren alle personen die in het vorige deel werden vernoemd en aan wie Christus verscheen na zijn opstanding, ooggetuigen.

* Het feit van de opstanding van Christus werd ook vernoemd in een aantal andere geschreven bronnen dan de Bijbel, onder andere in geschriften van Josephus. Hij vertelt dat Jezus Christus uit de dood opstond en verschillende malen verscheen op aarde.

* Gods Woord is het geschreven getuigenis dat Christus opstond uit de dood: 1 Cor. 15:3+4

* God Zelf getuigt van de opstanding: 1 Cor 15:15; Joh. 10:18; 1 Petr. 3:18

* Van Jezus opstanding wordt getuigd door engelen: Matt. 28:5+6; Mark. 16:6; Luk. 24:5+6; Hand. 1:10+11

* De opstanding was de vervulling van Oud-testamentische profetien: Job 19:25-27; Psalm 16:10 (David); Jesaja 52:13-15; Zach. 12:10

Het belang van de leer van de Opstanding van Christus:

* De feiten van Jezus Opstanding maken deel uit van het volle Evangelie: 1 Cor. 15:1-4. Christus stierf voor onze zonde, werd begraven en stond op uit de dood.

* Een goed begrip van de Opstanding is noodzakelijk voor een goed begrip van de basis van het Christelijk geloof, speciaal voor de leer die betrekking heeft op onze redding. Rom. 10:9-10

* De leer van de Opstanding is zo belangrijk voor het Christelijk geloof dat we mogen stellen dat elk aspect van de christelijke leer afhankelijk is van de Opstanding. 1 Cor. 15:12-19. Apostolische prediking zonder de opstanding is zonder inhoud. Zonder de opstanding mist ons geloof elke grondslag. Zonder de Opstanding kan niemand behouden worden. (Rom 5:8-10).

We mogen dus stellen dat de leer van de Opstanding belangrijk is voor heel was aspecten van het leven als christen. De verrezen Christus is het hoofd van de Gemeente (Ef. 1:19-23). Zijn Opstanding moest voorafgaan aan de komst van de Heilige Geest en aan het ontstaan van de Gemeente (Johannes 1:33; Hand. 2:32+33, Joh. 15:26 en 16:7). Zonder Christus' Opstanding zouden er geen geestelijke gaven zijn (Ef. 4:18-13). Zonder Opstanding zou Hij niet de Heer en Redder van het volk Israel kunnen zijn (Hand. 5:31; Daniel 12:1-3).
"Elk van God ingegeven schriftwoord is ook nuttig om te onderrichten, te weerleggen, te verbeteren en op te voeden in de gerechtigheid."
(2 Tim. 3:16)

http://www.ontmoeting.be/grace/CWL007.html

Laatst gewijzigd door stropkeuh : 1 april 2008 om 12:56.
stropkeuh is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 april 2008, 14:53   #38
Esperanza
Eur. Commissievoorzitter

Esperanza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Onweerlegbare feiten!

De Bijbel is Dé Waarheid!

Waarom?

Het staat zó beschreven in de Bijbel!

En waarom staat het zó beschreven in de Bijbel?

Omdat de Bijbel Dé Waarheid is!

Ken je nog meer van die euh... "vaststaande feiten"?
Oud 1 april 2008, 16:43   #39
system
Banneling

Standaard

Citaat:

DE OPSTANDING VAN CHRISTUS

Inleiding

De dood, begrafenis en opstanding van de Heer Jezus Christus zijn de belangrijkste gebeurtenissen in de menselijke geschiedenis. Dat Jezus Christus uit de dood opstond is een bewezen, historisch feit, bevestigd door een groot aantal ooggetuigen en door heel wat bewijsmateriaal.

Deze studie wil een kader geven voor het bestuderen van dit belangrijk feit, met inbegrip van de omstandigheden waaronder de verrijzenis van Christus plaats vond, de verschillende bewijzen van de opstanding als een historisch feit en het belang van de leer van de Opstanding voor de gelovige.

Bij het bestuderen van deze les wordt aangeraden alle Bijbelverzen op te zoeken en de volledige context van elke passage te lezen. Deze nota's zijn enkel een hulpmiddel om de Bijbel te bestuderen; de echt belangrijke informatie vind je in de Bijbel zelf.

Volgorde van de gebeurtenissen rondom de Verrijzenis

* Nadat Christus van het kruis wordt afgenomen geeft Pontius Pilatus het bevel het lichaam te overhandigen aan Jozef van Arimathea om het te begraven. Matt. 27:57-60.

* Pilatus geeft opdracht een militaire wacht bij het graf te plaatsen. Matt. 27:62-66

* Jezus Christus heeft vrijwillig afstand genomen van de kracht van zijn eigen goddelijkheid, met respekt voor zijn menselijke natuur. Daarom heeft God de Vader, in overeenstemming met Zijn heilsplan, Zelf Christus uit de dood opgewekt. 1 Cor. 15:15

* De rol van de Heilige Geest bestond erin dat de Vader Zijn kracht gebruikte om Christus weer levend te maken. 1 Petr. 3:18.

* Jezus kwam in eigen kracht uit het graf. Joh. 10:18

* Nadat Jezus was opgestaan zond God een engel om de steen die de ingang afsloot weg te rollen, om de wereld te tonen dat Christus was verrezen. Dit ging gepaard met een grote aardbeving. Matt. 28:1,2

* Het is op dat moment dat Satan opnieuw bepaald wordt van Jezus Christus overwinning over de dood enhet graf en van Zijn triomf in de hemelse gewesten. 1 Cor. 15:54-57

* Maria, de moeder van Jakobus, Maria Magdalena en Salome kwamen naar het graf. Mark. 16:1

* Toen Maria Magdalena zag dat de steen was weggerold, liep ze weg om het aan de discipelen te vertellen. Joh. 20:1,2

* Dan zien Maria en Salome de engel die hen vertelt dat Jezus is opgestaan. Mark. 16:5,6

* Petrus en Johannes komen naar het graf nadat ze het verslag van Maria Magdalena hebben gehoord.

* Petrus heeft gehoord dat Jezus Christus uit de dood is verrezen, hij gaat het graf binnen en is heel verwonderd over wat hij ziet. Luc. 24:10-12

* Maria Magdalena, die de woorden van de eerste engel niet heeft gehoord, gaat terug naar het graf, en herkent Christus niet wanneer ze Hem ziet. Joh. 20:11-18

* Het is aan Maria Magdalena dat Christus zich voor het eerst toont in Zijn opstandingskracht. Hij begint met te tonen dat hij nu een ander lichaam heeft, ook al is Hij nog niet opgevaren naar Zijn Vader. Joh. 20:17

Een beschrijving van de Opstanding

Christus was fysisch dood vooraleer hij van het kruis werd afgenomen; Hij was niet bewusteloos zoals sommige critici hebben beweerd (de schijndoodtheorie).

* De soldaten hadden Hem dood verklaard! Zij riskeerden een zware straf indien ze zich niet verzekerden dat een gevangene echt dood was alvorens hem van het kruis te nemen. Marc. 15:44,45 , Joh. 19:33,34

* Het bloed en water dat uit Zijn zijde vloeide is een medische indicatie van fysische dood.

* Nadat Hij van het kruis was afgenomen werd zijn lichaam voorbereid om te begraven en opgeborgen in een afgesloten graf, waardoor elke kans om Hem medische bijstand te geven uitgesloten was.

* De vrouwen kwamen naar het graf om de dode lichaam te zalven. Mark. 16:1

* Indien Hij niet fysisch was gestorven, zou Hij geen waardig voor God geweest zijn. Matt. 26:12, vgl. Lev. 2:1-16

Christus lichaam kon niet worden weggenomen door zijn volgelingen, zoals sommigen hebben beweerd. Er zijn teveel tegenstrijdige feiten die tegen die conclusie getuigen.

* De discipelen van Christus waren bang en hadden hem reeds in de steek gelaten. Matt. 26:69-75; Mark. 14:66-72; Luc. 22:55-62; Joh. 18:15-27

* Hun moedigste leider, Petrus, had Hem drie maal verloochend

* Het graf was verzegeld met het keizerlijke Romeinse zegel; op het verbreken van dat zegel en op het betreden van het graf stond de doodstraf.

* Het graf werd bewaakt door Romeinse soldaten. Hen aanvallen zou gelijk staan met zelfmoord; zo'n aanval zou beschouwd worden als een opstand, en opstand werd gestraft met de kruisiging. Matt. 27:62-66

* De volgelingen die Jezus begroeven, Jozef van Arimathea en Nicodemus, zouden Hem zeker niet op zo'n opvallende plaats begraven hebben als zij van plan waren het lichaam te verbergen.

* Zijn volgelingen waren ervan overtuigd dat zijn lichaam op de opstandings-ochtend nog steeds in het graf was. Dit wijst erop dat er geen plan bestond om Zijn lichaam te stelen.

Christus opstanding was een lichamelijke opstanding. Het kwam uit het graf, niet als een gewond en kreupel mens, maar als een machtig overwinnaar. Hij toonde niet de minste na-wee‘n van de verschrikkelijke folteringen die Hij had ondergaan.

* Christus had persoonlijk verklaard voor zijn dood dat Hij lichamelijk zou verrijzen. Joh. 2:19-21; Matt. 12:40 vgl. Openb. 1:18

* Den engelen bij het graf verklaarden dat Hij was opgestaan. Luc. 24:6-8. Het graf was leeg en de lijkwaden (windsels) waren ordelijk opgevouwen, reeds enkele minuten nadat het graf was geopend. Marc. 16:6; Joh. 20:5-7

* Christus verklaarde dat Hij vlees en been was; die sluit de theorie van geestesverschijning en visioen uit. Luc. 24:39-40

* De vijf vrouwen aan wie Hij verscheen raakten Zijn voeden aan en hielden Hem vast. Matt. 28:9

* Jezus at voedsel na Zijn opstanding. Dit zou onmogelijk zijn geweest indien Hij enkel een visioen was of een massahypnose. Luc. 24:41-45

* Zijn lichaam werd in detail beschreven na zijn opstanding door verschillende getuigen. Joh. 20:25,27,28; Joh. 21:7; Luc. 24:34,37-40

* Het is onmogelijk om verschillende andere Bijbelpassages te verstaan, tenzij vanuit het standpunt van een letterlijke, lichamelijke verrijzenis. Joh. 5:28,29; 1 Cor. 15:20; Ef. 1:19,20

Verschillende andere personen zijn uit de dood verrezen; maar in al deze gevallen stierf de persoon opnieuw. De opstanding van Christus was in zoverre uniek dat Hij "voor altijd leeft, om onze middelaar te zijn."

* De zoon van de weduwe van Sarefat, 1 Koningen 17:17-24

* De zoon van de Sumanietische, 2 Koningen 4:17-37

* De dochter van Jairus, Marcus 5:22-43

* De jonge man uit Nain, Lukas 7:11-17

* Lazarus, Johannes 11

* Tabitha, Handelingen 9:36-43

* Eutychus, Handelingen 20:7-12

De lichamelijke verrijzenis van Christus:

* De verrezen Christus had een echt menselijk lichaam, dat als dusdanig kon herkend worden. Lucas 24; Johannes 20:26-29

* Zijn lichaam kon worden aangeraakt, was dus "tastbaar" Mattheus 28:9, Johannes 20:27

* Toch werd Zijn lichaam niet tegengehouden door materiele hindernissen (het graf, gesloten deuren,...) Johannes 20:19+26

* Zijn lichaam was zodanig dat Hij in staat was plots te verschijnen en weer te verdwijnen: Lukas 24:36

* Zijn huid vertoonde lidtekens en openingen van de nagels; Zijn lichaam vertoonde sporen van de wonden in Zijn zijde en handen. Dit was voorspeld in Zach. 12:10 en Psalm 22:16; de vervulling van deze profetie werd opgetekend in Johannes 20:25-27

* Hij ademde. Joh. 20:22

* Hij nam deel aan gesprekken en had dus stembanden en gebruikte lucht. Zijn stem werd onmiddellijk herkend. Lukas 24; Johannes 20:16+26

* Hij at, dus had zijn lichaam een spijsverteringsstelsel; maar Hij had geen voedsel meer nodig om eeuwig te blijven leven. Lukas 24:30

* Jezus is in zijn opstandingslichaam in staat door de ruimte te reizen. Handelingen 1:9; Hebreeen 1:3

* Zijn opstandingslichaam is niet te vernietigen en eeuwig. Openbaring 19:11-21

De verschijningen van Jezus Christus na zijn opstanding:

* Aan Maria Magdalena: Johannes 20:15-17; Markus 16:9-11

* Aan vijf andere vrouwen: Mattheus 28:9-10

* Aan Petrus (de middag na de verrijzenis): 1 Cor. 15:5

* Aan twee discipelen op weg naar Emmaus: Lukas 24:13-33; Markus 16:12

* Aan tien discipelen: Johannes 20:19-25

* Aan elf discipelen (inclusief Thomas): Johannes 20:26-29; Markus 16:14

* Aan zeven discipelen bij het meer van Galilea: Johannes 21:1+2

* Aan vijfhonderd aanwezigen: 1 Cor. 16:6

* Aan Jezus halfbroer Jakobus, die vroeger zelf ongelovig was: 1 Cor. 15:7; Johannes 7:3-5; Handelingen 1:14

* Aan elf discipelen op een berg nabij Galilea: Mattheus 28:16-20

* Aan de aanwezigen bij zijn Hemelvaart: Handelingen 1:3-11

* Aan Stefanus (na zijn Hemelvaart): Handelingen 7:55+56

* Aan de apostel Paulus, bij verschillende gelegenheden, na zijn Hemelvaart: Handelingen 9:1-8; 18:9; 22:17; 23:11; 27:23; 1 Corinthiers 15:8; Galaten 1:12-17

* Aan Johannes op het eiland Patmos: Openbaring 1:12-20; 22:20

Bewijzen en feiten rondom de Opstanding van Jezus Christus:

Het bewijs dat de opstanding van Jezus Christus werkelijk heeft plaats gehad kan worden bevestigd door talrijke feiten. Twee goede (engelstalige) studieboeken zijn van de hand van Josh MacDowall en dragen als titel: "Evidence that demands a Verdict" en "More Evidence that demands a Verdict".

Het voornaamste bewijs is dat de getuigenissen komen van mensen die werkelijk ooggetuige waren van de opstanding van Christus. We mogen gerust stellen dat het getuigenis van betrouwbare ooggetuigen aanvaard werd in de Romeinse en Joodse gerechtshoven en dat het ook zou aanvaard worden voor de hedendaagse westerse rechtbanken. Om als ooggetuige aanvaard te worden moet worden aangetoond dat de getuige mentaal betrouwbaar is en mentaal betrouwbaar was op het moment van de feiten. De getuige moet in staat zijn een ondervraging te doorstaan een zijn objectiviteit moet een basis zijn voor het aanvaarden van zijn getuigenis.

* De Romeinse soldaten die waren aangeduid om de wacht te houden bij het graf waren objectieve getuigen van de opstanding, ook al geloofden zij zelf niet in de goddelijkheid van Christus: Mattheus 28:12-15

* De ongelovige hogepriester en de ouderlingen van het Sanhedrin waren ooggetuige van het lege graf: Matt. 28:11-12

* Maria Magdalena: Matt. 28:1+6; Joh. 20:15-17; Mark. 16:9-11

* Vijf andere vrouwen, waaronder Maria (de vrouw van Cleopas) en SalomŽ: Matt. 28:9-10; Mark. 16:1-6

* Petrus: Lucas 14:12

* Mattheus, in een geschreven verslag: Matt. 28:6

* Johannes, in een geschreven verslag: Joh. 20:1-8

* De geschreven verslagen van feiten die door ooggetuigen werden gegeven: Mark. 16:1-8; Luk. 24:3. In feite waren alle personen die in het vorige deel werden vernoemd en aan wie Christus verscheen na zijn opstanding, ooggetuigen.

* Het feit van de opstanding van Christus werd ook vernoemd in een aantal andere geschreven bronnen dan de Bijbel, onder andere in geschriften van Josephus. Hij vertelt dat Jezus Christus uit de dood opstond en verschillende malen verscheen op aarde.

* Gods Woord is het geschreven getuigenis dat Christus opstond uit de dood: 1 Cor. 15:3+4

* God Zelf getuigt van de opstanding: 1 Cor 15:15; Joh. 10:18; 1 Petr. 3:18

* Van Jezus opstanding wordt getuigd door engelen: Matt. 28:5+6; Mark. 16:6; Luk. 24:5+6; Hand. 1:10+11

* De opstanding was de vervulling van Oud-testamentische profetien: Job 19:25-27; Psalm 16:10 (David); Jesaja 52:13-15; Zach. 12:10

Het belang van de leer van de Opstanding van Christus:

* De feiten van Jezus Opstanding maken deel uit van het volle Evangelie: 1 Cor. 15:1-4. Christus stierf voor onze zonde, werd begraven en stond op uit de dood.

* Een goed begrip van de Opstanding is noodzakelijk voor een goed begrip van de basis van het Christelijk geloof, speciaal voor de leer die betrekking heeft op onze redding. Rom. 10:9-10

* De leer van de Opstanding is zo belangrijk voor het Christelijk geloof dat we mogen stellen dat elk aspect van de christelijke leer afhankelijk is van de Opstanding. 1 Cor. 15:12-19. Apostolische prediking zonder de opstanding is zonder inhoud. Zonder de opstanding mist ons geloof elke grondslag. Zonder de Opstanding kan niemand behouden worden. (Rom 5:8-10).

We mogen dus stellen dat de leer van de Opstanding belangrijk is voor heel was aspecten van het leven als christen. De verrezen Christus is het hoofd van de Gemeente (Ef. 1:19-23). Zijn Opstanding moest voorafgaan aan de komst van de Heilige Geest en aan het ontstaan van de Gemeente (Johannes 1:33; Hand. 2:32+33, Joh. 15:26 en 16:7). Zonder Christus' Opstanding zouden er geen geestelijke gaven zijn (Ef. 4:18-13). Zonder Opstanding zou Hij niet de Heer en Redder van het volk Israel kunnen zijn (Hand. 5:31; Daniel 12:1-3).
"Elk van God ingegeven schriftwoord is ook nuttig om te onderrichten, te weerleggen, te verbeteren en op te voeden in de gerechtigheid."
(2 Tim. 3:16)

http://www.ontmoeting.be/grace/CWL007.html
Inderdaad. Feiten die ons verhaald worden door de evangelisten. De vraag blijft nochtans overreind: zijn die feiten onweerlegbaar? In het evangelie staat ook dat Jezus uit een maagd werd geboren. Dat zegt het evangelie. Maar is dit feit onweerlegbaar??

Laatst gewijzigd door system : 1 april 2008 om 16:44.
Oud 1 april 2008, 16:52   #40
azert
Perm. Vertegenwoordiger VN

azert's schermafbeelding

Standaard

Allee gastjes, je moet dat toch niet letterlijk nemen:
dat is gewoon beeldspraak zoals iemand hierboven al beweerde.

Het is gewoon om te tonen hoe groot je geloof moet zijn; ondanks het feit dat we zullen sterven moet je erin blijven geloven als je een gelukkig leven wil hebben.

Als je er niet meer in geloofd, ben je al dood van voor dat je gestorven bent.
azert is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:36.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be