Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 23 maart 2008, 18:11   #21
willem1940NLD
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Garde Bekijk bericht
Ik reken wel in diesel, maar dan nog gaat je redenering voor hier niet op. Nu, de broodprijs werd altijd gecontroleerd door de overheid en de prijs van het bier heeft hier altijd boven de prijs van de brandstoffen gestaan.
Ja, België tapt meen ik 0,25 liter bierglas en Nederland iets van 0,18 .... daarbij ook het gemiddeld betere Belgisch bier.

Momenteel betaal ik voor Diesel (niet de duurste pomp) 1,21, benzine zag ik voor 1,46 en een consumptie in gewoon Limburgs bruin café meest 1,30-1,50.

Ik heb steeds het idee dat de relatie tussen die prijzen redelijk constant blijft.
Oud 23 maart 2008, 18:19   #22
netslet
Minister-President

netslet's schermafbeelding

Standaard

Eventjes ter vergelijking: dezelfde hoeveelheid aldi cola kost ongeveer € 41,34. Dezelfde hoeveelheid coca cola (aangekocht in de colruyt) kost ongeveer € 155,8.
Oud 23 maart 2008, 18:51   #23
De Garde
Europees Commissaris

De Garde's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Savatage Bekijk bericht
Die prijs wordt gezet op basis van de betalingsbereidheid van de consument.
Dat geldt voor producten die niet als levensnoodzakelijk aanzien worden. Er zijn nu eenmaal producten waar je niet buiten uit kan, tenzij je ergens in een hut in de bossen gaat gaan wonen. Voor zover er hier bossen in aanmerking voor komen.
De Garde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 maart 2008, 19:21   #24
brother paul
Secretaris-Generaal VN

brother paul's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
't is wel zo dat de lage dollar de prijs, die in dollar wordt berekend, tempert. Maar er wordt een aardig potje gespeculeerd.

Ik weet één ding: in 1999 begon ik met diesel te rijden aan ongeveer 22 �* 23 frank per liter, vandaag betaal ik ongeveer 50 frank per liter. Als daar ongeveer 15% als indexering kan aanzien worden, dan vraag ik me af waar die 85 andere procenten ergens naar toe zijn gegaan.
je ziet op de grafiet dat petroleum van 10euro naar 60euro gestegen is ? dus is de prijs aan de pomp x 6 ?
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 maart 2008, 19:39   #25
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard 85 %

Citaat:
't is wel zo dat de lage dollar de prijs, die in dollar wordt berekend, tempert. Maar er wordt een aardig potje gespeculeerd.

Ik weet één ding: in 1999 begon ik met diesel te rijden aan ongeveer 22 �* 23 frank per liter, vandaag betaal ik ongeveer 50 frank per liter. Als daar ongeveer 15% als indexering kan aanzien worden, dan vraag ik me af waar die 85 andere procenten ergens naar toe zijn gegaan.
Vooral naar Exxon: die hebben, sedert hun ontstaan, nog NOOIT zo'n miljardenwinsten gemaakt als in 2007 ! De aandeelhouders zijn "tevreden".

Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 maart 2008, 19:44   #26
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
Er was hier eentje gans de tijd aan het desinformeren dat de energieprijzen eigenlijk gezakt zijn... als je de wisselkoers meerekent.

Ok ik heb die grafiek eens opgesnord, want ik vond toch dat de verhoudingen ergens niet klopten..

http://www.swivel.com/graphs/show/24422650

Dat is klaar !
Een tekening (grafiek) zegt meer dan 1000 woorden.
Proficiat Paul ! Als je het niet bent, je zou een goeie leraar zijn !
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 maart 2008, 19:44   #27
De Garde
Europees Commissaris

De Garde's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
je ziet op de grafiet dat petroleum van 10euro naar 60euro gestegen is ? dus is de prijs aan de pomp x 6 ?
Er zit natuurlijk meer in de prijs aan de pomp dan de aardolie. Maar dat is bij ieder product wel zo. Staal is ook meer dan staalerts alleen.
De Garde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 maart 2008, 22:04   #28
Yves38
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
Hoofdzakelijk schaarste.
Ik denk speculatie, de overheid.
Yves38 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 maart 2008, 23:58   #29
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Savatage's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door netslet Bekijk bericht
Eventjes ter vergelijking: dezelfde hoeveelheid aldi cola kost ongeveer € 41,34. Dezelfde hoeveelheid coca cola (aangekocht in de colruyt) kost ongeveer € 155,8.
Dat zijn 2 verschillende producten.
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 maart 2008, 23:59   #30
C2C

C2C's schermafbeelding

Standaard

Volgens het International Energy Agency (IEA) is de hoge olieprijs het gevolg van vier basisfactoren:

-de sterk gestegen vraag in Oost-Azië en in de BRIC landen.
-infrastructurele factoren die het aanbod belemmeren: Irak dat nog steeds niet zijn vooroorlogs peil heeft bereikt, stillegging van productie in Nigeria door politieke spanningen, de schade aangericht door Katrina in de Gulf
-olie als commodity die als hedge fungeert tegen de kredietkrisis en de lullige dollar (hierdoor zijn de prijzen van alle commodities sterk gestegen) - deze factor wordt dikwijls verkeerd als 'speculatie' beschreven
-langetermijn-overwegingen: het pieken van een aantal grote provincies (zoals Cantarell), de hogere kost voor de ontginning van nieuwe provincies, vooral in diepe wateren (zoals Papa-Terra) en van teerzanden
C2C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 maart 2008, 20:56   #31
ICE-MAN
Parlementslid

ICE-MAN's schermafbeelding

Standaard

hoe zit het eigenlijk met de "taksen" op het litertje diesel of benzine dat we aan de pomp kopen ????????? iemand een idee hoeveel procent "produkt" en hoeveel procent "taks" we betalen den dag van vandaag...... bij sigaretten is de verhouding sterk buiten proportie en is vadertje staat de grote slokkop maar hoe zit het eigenlijk met de brandstof voor onze heilige koe ????
Oud 24 maart 2008, 21:45   #32
willem1940NLD

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ICE-MAN Bekijk bericht
hoe zit het eigenlijk met de "taksen" op het litertje diesel of benzine dat we aan de pomp kopen ????????? iemand een idee hoeveel procent "produkt" en hoeveel procent "taks" we betalen den dag van vandaag...... bij sigaretten is de verhouding sterk buiten proportie en is vadertje staat de grote slokkop maar hoe zit het eigenlijk met de brandstof voor onze heilige koe ????
Ja, net zoiets. Nederland:
http://www.dezuinigsteauto.nl/wetens...elastingen.htm

Edit: plaatje is verouderd, uit de guldens-tijd.

Deze "wiki" is recenter:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Benzineaccijns

Laatst gewijzigd door willem1940NLD : 24 maart 2008 om 21:50.
willem1940NLD is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 maart 2008, 21:50   #33
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ICE-MAN Bekijk bericht
In Nederland is ongeveer 2/3 van de totale benzineprijs belasting. (d.w.z. 19% BTW + accijns + kwartje van Kok) In België zal dat wel iets minder zijn.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 maart 2008, 00:24   #34
C2C

C2C's schermafbeelding

Standaard

Om de taksen in internationaal perspectief te zien is er de zeer goede database van het Duitse Ministerie van Ontwikkelingssamenwerking, dat al jaren brandstofprijzen en taksen over heel de wereld vergelijkt.

http://www.gtz.de/en/themen/umwelt-i...port/10285.htm

http://www.gtz.de/de/dokumente/en-in...part2-2007.pdf

Qua benzine zitten wij op de vijfde plaats in Europa en heffen wij dus zeer hoge taksen; Nederland staat vierde.

De internationale vergelijking is uitgedrukt in US cents/liter.

Wanneer een litertje niet-getakseerde benzine 40 US cents kost, heft de Belgische staat daar maar liefst 123 US cents / liter bovenop.

Qua diesel zitten we in de Europese middenmoot.

De vergelijking is heel interessant omdat ze de prijs aan de pomp zeer mooi opdeelt in de verschillende fracties en kosten.

Vergeet niet dat er vanuit economisch standpunt zeer veel te zeggen is voor hoge brandstoftaksen.

Laatst gewijzigd door C2C : 25 maart 2008 om 00:25.
C2C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 maart 2008, 08:09   #35
brother paul
Secretaris-Generaal VN

brother paul's schermafbeelding

Standaard

Turkije heeft een merkwaardige hoge prijszetting, chapeau voor de turken.

Het ideale zou zijn dat er vanuit Europa een signaal komt dat de prijstaxatie moet nivelleren rond het turkse niveau bvb

Laatst gewijzigd door brother paul : 25 maart 2008 om 08:10.
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:41.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be