Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 26 maart 2008, 11:10   #21
Rob Roy
Minister

Rob Roy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
de keuze voor het engels als wereldtaal is op zich al racistisch. Een bepaalde etnische groep, namelijk de native speakers, wordt bevoordeeld ten opzichte van de rest van de wereld, de Engelstaligen vormen het taalkundige Herrenvolk.
We kunnen dus een dezer dagen een vlammende aanklacht van het CERD tegen de racistische universiteit van Cambridge verwachten. Of zou de VN alleen maar kleine landjes durven aanpakken?

Laatst gewijzigd door Rob Roy : 26 maart 2008 om 11:11.
Rob Roy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 maart 2008, 11:26   #22
Geert C
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Roy Bekijk bericht
We kunnen dus een dezer dagen een vlammende aanklacht van het CERD tegen de racistische universiteit van Cambridge verwachten. Of zou de VN alleen maar kleine landjes durven aanpakken?
Taalvereisten opleggen =/= taalvereisten afschaffen.
Het ogenblik nadert, waarop grote beslissingen moeten worden genomen. Tegenover Europa staat een monsterverbond van sleur, onwetendheid, zelfzucht, verouderd nationalisme en volgzaamheid aan buitenlandse instructies.
De tegenstanders maken zich klaar voor de strijd. Sommigen kunnen wij overtuigen, anderen moeten wij verslaan; dat is het, waartoe wij mannen en vrouwen van onze volken oproepen.
Tezamen zullen wij overwinnen.
Geert C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 maart 2008, 11:34   #23
Rob Roy
Minister

Rob Roy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geert C Bekijk bericht
Niet zeveren: Cambridge creëert actief Engelse intellectuelen die alleen nog maar Engels kennen. Racistischer is nauwelijks denkbaar. Hoe kunnen al die anderstalige inwijkelingen nog in Engeland leven als de Engelsen hen niet meer verstaan? In de naam van de mensenrechten eis ik de bezetting van het rectoraat door VN-blauwhelmen en een grote kuis.

Laatst gewijzigd door Rob Roy : 26 maart 2008 om 11:35.
Rob Roy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 maart 2008, 12:41   #24
roger verhiest
Eur. Commissievoorzitter

roger verhiest's schermafbeelding

Standaard

Het vat van de evidente veralgemeningen staat weer wagenwijd open : intussen is het bv. even waar dat belangrijke exponenten van bv. de Esperanto-beweging als "native speaker" engelstalig zijn en er onderwijsinstellingen in the very same U.K. intussen maar al te goed begrijpen welke gigantische culturele verarming voortkomt uit het zich afsluiten van "alien languages".

Het promoten van veeltaligheid en de wanhoopsvertaling hiervan in de eis tot een minimale tweetaligheid voor het ganse volk lijkt me gerechtvaardigd en zou gerust
via EU interventie van EP , EK en ER mogen verdecretizeerd worden evenals de erkenning van het Roma en het Esperanto als belangrijke talen "in de diaspora" (Jiddisch ?)

Tempo toleras
sed vero aperas
roger verhiest is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 maart 2008, 14:59   #25
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

er zijn inderdaad ook heel wat Britten en Amerikanen die alvast op het taalkundig vlak toch ingaan tegen de imperialistische neigingen van hun respectievelijke staten.
Maar zij zijn niet degenen die het Witte Huis en Downing Street bezetten.
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 maart 2008, 16:51   #26
roger verhiest
Eur. Commissievoorzitter

roger verhiest's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
er zijn inderdaad ook heel wat Britten en Amerikanen die alvast op het taalkundig vlak toch ingaan tegen de imperialistische neigingen van hun respectievelijke staten.
Maar zij zijn niet degenen die het Witte Huis en Downing Street bezetten.
De weg naar emancipatie van de mens is lang.. inmiddels zijn zelfs politiekers die
voor taalgelijkwaardigheid door het promoten van Esperanto steeds talrijker, waaronder staatshooofden en diverse diplomaten (ook Britse en Amerikaanse),
het gezond verstand zal uiteindelijk zegevieren !

Tempo toleras
sed vero aperas
roger verhiest is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 maart 2008, 23:21   #27
Paracelsus
Minister

Paracelsus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door roger verhiest Bekijk bericht
Cambridge was de enige Britse universiteit die zijn studenten verplichtte op de middelbare school een vreemde taal te hebben geleerd. Het aantal scholieren in Groot-Brittannië dat een vreemde taal leert is scherp gedaald omdat de regering vier jaar geleden besloot dat scholieren ouder dan 14 jaar hiertoe niet meer verplicht zijn.
Ziehier de erfenis van Blair.

It shows his education policy is working.

Laatst gewijzigd door Paracelsus : 26 maart 2008 om 23:40.
Paracelsus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 maart 2008, 01:29   #28
willem1940NLD
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Bekijk het liever practisch; vaardigheid in het Engels levert voordelen dus het zou dom zijn om het niet te leren.
Oud 27 maart 2008, 01:50   #29
d24e
Partijlid

d24e's schermafbeelding

Standaard

Schaf het dubben van films/tv af en heel Europa kent over een paar jaar goed z'n Amerikaans.
Niets mis mee imo, integendeel.
d24e is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 maart 2008, 08:40   #30
Turkje
Eur. Commissievoorzitter

Turkje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geert C Bekijk bericht
Dat maakt het helemaal simpel: vanaf nu geen faciliteiten meer voor Franstaligen in Vlaanderen
Oud 27 maart 2008, 10:23   #31
JP Coen
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Turkje Bekijk bericht
Dat maakt het helemaal simpel: vanaf nu geen faciliteiten meer voor Franstaligen in Vlaanderen
Waarom zijn die faciliteiten nodig?
Iedereen die in Vlaanderen gaat wonen, kan toch Nederlands leren en spreken.
De Walen zijn toch niet intellectueel gehandicapt.

Laatst gewijzigd door JP Coen : 27 maart 2008 om 10:24.
JP Coen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 maart 2008, 10:45   #32
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door willem1940NLD Bekijk bericht
Bekijk het liever practisch; vaardigheid in het Engels levert voordelen dus het zou dom zijn om het niet te leren.
mensen die mij niet aanstaan afknallen levert mij ook heel wat voordelen op. De belastingen ontduiken levert mij ook heel wat voordelen op. De boeren in het zuiden uitbuiten levert ons collectief ook veel voordelen op.
Oud 27 maart 2008, 11:52   #33
Wimpeus
Gouverneur

Standaard

Citaat:
de keuze voor het engels als wereldtaal is op zich al racistisch. Een bepaalde etnische groep, namelijk de native speakers, wordt bevoordeeld ten opzichte van de rest van de wereld, de Engelstaligen vormen het taalkundige Herrenvolk.
De keuze voor het rijden op olie is een racistische keuze want bepaalde etnische groepen, namelijk de volkeren die in landen leven waar olie te vinden is, worden bevoordeeld ten opzichte van de rest van de wereld, de inwoners van deze olielanden vormen het industriële Herrenvolk.

Prachtig, zo van die totaal absurde stellingen bedenken.

Nee jongeman, de keuze voor het Engels als wereldtaal is nu eenmaal een logisch gevolg van de reële evolutie, net zoals de keuze om op olie te rijden een logisch gevolg is van de technische mogelijkheden.

Communicatie is de basis van het menselijk samenleven en alles wat deze communicatie bevordert, zoals de kennis van dezelfde taal voor iedereen, kan ervoor zorgen dat conflictsituaties kunnen worden vermeden en/of uitgepraat.
Het Esperanto werd trouwens onder andere om deze reden uitgevonden maar waarom, omwille van politieke correctheid, een compleet nieuwe taal uitvinden als we in de werkelijkheid geconfronteerd worden met een reeds bestaande taal die nu al op verschillende vlakken (zoals inzake technologie of entertainment) toonaangevend is en die door een groot aantal mensen reeds gekend is als eerste, tweede, derde...taal ?
Ik zeg niet dat andere talen dienen afgeschaft te worden maar er dient eenmaal rekening gehouden worden met het menselijke feit dat hoe groter de veschillen tussen verschillende mensen en hoe sterker deze verschillen worden benadrukt, hoe groter de kans op onenigheid, onverschilligheid en conflicten.
Wimpeus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 maart 2008, 13:08   #34
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

ik stel vast dat je de essentie niet weet te ontkrachten: de keuze voor het Engels bevoordeelt de native English Speakers op de rest van de wereld, wat hen op taalkundig vlak alvast het Herrenvolk maakt.

Uw vergelijking met de olie gaat in het geheel niet op, want er zijn meerdere volkeren die over olie beschikken, de olie is bovendien niet in handen van die volkeren maar van het grootkapitaal.
Oud 27 maart 2008, 13:17   #35
Infidel
Provinciaal Gedeputeerde

Infidel's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
mensen die mij niet aanstaan afknallen levert mij ook heel wat voordelen op. De belastingen ontduiken levert mij ook heel wat voordelen op. De boeren in het zuiden uitbuiten levert ons collectief ook veel voordelen op.
Niets dan voordelen dus! Wat is je probleem?
Infidel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 maart 2008, 13:21   #36
Infidel
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
ik stel vast dat je de essentie niet weet te ontkrachten: de keuze voor het Engels bevoordeelt de native English Speakers op de rest van de wereld, wat hen op taalkundig vlak alvast het Herrenvolk maakt.
Dat is inderdaad een voordeel voor de native speakers van Engels, maar daar ben ik alvast niet jaloers op.

Miljoenen mensen hebben Engels als 2e of 3e taal.
De basis van Engels is heel gemakelijk aan te leren.
Veel Chinezen hebben op dit ogenblik zelfs een 'engelse naam'.

Een andere taal zoals Esperanto naar voorschuiven als lingua franca is compleet belachelijk, dan moeten miljoenen mensen opnieuw een andere taal aanleren.
Oud 27 maart 2008, 14:23   #37
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Infidel Bekijk bericht
Dat is inderdaad een voordeel voor de native speakers van Engels, maar daar ben ik alvast niet jaloers op.
Ik wel. Ik moet jaren van mijn leven wijden aan de studie van een taal, terwijl die britten en amerikanen dat niet moeten. Dat is in wezen pure racistische discriminatie.

Citaat:
Miljoenen mensen hebben Engels als 2e of 3e taal.
Miljoenen mensen hebben Chinees, Arabisch of Spaans als tweede of derde taal.

Citaat:
De basis van Engels is heel gemakelijk aan te leren.
ik kan daar alleen maar eens goed mee lachen. Op basis van welke taalkundige studie beweer je dat?

Citaat:
Veel Chinezen hebben op dit ogenblik zelfs een 'engelse naam'.
En daarmee kunnen ze vlot Engels zeker.

Citaat:
Een andere taal zoals Esperanto naar voorschuiven als lingua franca is compleet belachelijk, dan moeten miljoenen mensen opnieuw een andere taal aanleren.
Nu moeten ook miljoenen mensen een andere taal leren. Behalve dan de bevoorrechten van het Herrenvolk.
Oud 27 maart 2008, 14:43   #38
Infidel
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Ik wel. Ik moet jaren van mijn leven wijden aan de studie van een taal, terwijl die britten en amerikanen dat niet moeten. Dat is in wezen pure racistische discriminatie.
Dat heeft helemaal niets met racistiche discriminatie te maken. Dat maak jij ervan.

Citaat:
Miljoenen mensen hebben Chinees, Arabisch of Spaans als tweede of derde taal.
Dat klopt, maar met Chinees ga je niet ver geraken buiten de grenzen van China. Met Arabisch ga je niet ver geraken buiten de Arabische wereld. Met Spaans ga je nog wel ergens raken, maar laat ons eerlijk wezen met Engels raak je het verst!

Citaat:
ik kan daar alleen maar eens goed mee lachen. Op basis van welke taalkundige studie beweer je dat?
Goed dat je nog kan lachen. Dit is gewoon een simpel feit. De basis grammatica om simpele dingen uit de drukken in het Engels is eenvoudig.
Misschien kun jij mij een taalkundige studie voorleggen om me van het tegendeel te overtuigen?

Citaat:
En daarmee kunnen ze vlot Engels zeker.
Dat beweer ik niet. Het toont gewoon aan dat zelfs de imperialistische Chinezen het nut van Engels als lingua franca zien.

Citaat:
Nu moeten ook miljoenen mensen een andere taal leren. Behalve dan de bevoorrechten van het Herrenvolk.
Wat hebben de Duitsers hiermee te maken?

Laatst gewijzigd door Infidel : 27 maart 2008 om 14:45.
Oud 27 maart 2008, 14:51   #39
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Infidel Bekijk bericht
Dat heeft helemaal niets met racistiche discriminatie te maken. Dat maak jij ervan.
dat is wel degelijk racistische discriminatie. Ik moet een andere taal leren omdat ik in een verkeerd land ben geboren, wie van etnische NESsy afkomst is heeft een aanzienlijk voordeel op mij. Ik word dus op basis van atnische afkomst achtergesteld.

Citaat:
Dat klopt, maar met Chinees ga je niet ver geraken buiten de grenzen van China. Met Arabisch ga je niet ver geraken buiten de Arabische wereld. Met Spaans ga je nog wel ergens raken, maar laat ons eerlijk wezen met Engels raak je het verst!
En uit welke studies blijkt dat? Trouwens de arabische wereld is aanzienlijk groot en de chinese omvat meer dan een zesde van de mensheid.

Citaat:
Goed dat je nog kan lachen. Dit is gewoon een simpel feit. De basis grammatica om simpele dingen uit de drukken in het Engels is eenvoudig.
graag de taalkundige studie die dat aantoont.
Je bent wel bezig tegen iemand die al jaren bezig is met alles wat met taal te maken heeft, dus vergeef me de pretentie als ik zeg dat ik er wellicht een pak meer van af weet dan jij.

Citaat:
Misschien kun jij mij een taalkundige studie voorleggen om me van het tegendeel te overtuigen?
Welke vreemde wetenschappelijke werkmethode is dat? Jij lanceert een stelling en je verwacht dat ik die stelling moet ontkrachten? Neen, jij moet ze bewijzen. Ik wcht dus op bewijs.

Citaat:
Dat beweer ik niet. Het toont gewoon aan dat zelfs de imperialistische Chinezen het nut van Engels als lingua franca zien.
Goh, en ze spreken allemaal Engels zeg.

Citaat:
Wat hebben de Duitsers hiermee te maken?
allee dan, tegenwoordig moeten we spreken van the lord-people of zoiets.
Oud 27 maart 2008, 15:15   #40
d24e
Partijlid

d24e's schermafbeelding

Standaard

Als je ziet dat kinderen en tieners hier veel beter Engels spreken dan Frans, wat zit je dan te klagen dat dit zo moeilijk te leren is? Zolang het maar dagelijks wordt herhaald (door kijken naar tv, films, luisteren naar muziek, games spelen, internet surfen) is dat geen enkel probleem.

Dat men in Engeland of de VS beter Engels kan als kind is niet racistisch, dat is gewoon de logica zelve.
d24e is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:16.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be