Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 1 april 2008, 16:44   #21
Unie der Provinciën
Parlementslid

Unie der Provinciën's schermafbeelding

Standaard

Wrok is er helemaaaaal niet tussen de Vlamingen en Walen. Getuige natuurlijk de -tigmiljard berichten die over het zeer gaan tussen de ene en de andere bevolkingsgroep kunnen we dus inderdaad stellen dat alles pais en vree is in België.

Ik wil trouwens even gebruik maken van de mogelijkheid om AMELAND te feliciteren met haar onafhankelijkheid. Zij heeft die vandaag, 1 april, uitgeroepen en is daarmee Vlaanderen weer een stapje voor
Unie der Provinciën is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 april 2008, 16:49   #22
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lomeanor Bekijk bericht
Ik denk dat je hier voor een groot deel gelijk hebt. Die wrok tussen Vlaanderen en Wallonië is inderdaad bijzonder groot. In een belgische context komt dat nooit meer goed. Ik denk dat er zelfs in een onafhankelijk Vlaanderen een generatie moet voorbij gaan vooraleer toenadering tussen die twee weer mogelijk is.
Er is helemaal geen wrok tussen Vlaanderen en Wallonië. Er is wel wrevel tussen Vlaanderen en Wallonië. Soms terecht, soms onterecht en opgefokt door de politici. Er is wel wrok tussen Vlaams-nationalisten en Fdf-ers. Maar die hebben altijd rancune of zijn wrokkig nu eens over dit en dan weer over dat. Volgens mij zijn die ook wrokkig over zichzelf en hun bestaan.

Laatst gewijzigd door system : 1 april 2008 om 16:51.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 april 2008, 18:05   #23
JP Coen
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Er is helemaal geen wrok tussen Vlaanderen en Wallonië. Er is wel wrevel tussen Vlaanderen en Wallonië. Soms terecht, soms onterecht en opgefokt door de politici. Er is wel wrok tussen Vlaams-nationalisten en Fdf-ers. Maar die hebben altijd rancune of zijn wrokkig nu eens over dit en dan weer over dat. Volgens mij zijn die ook wrokkig over zichzelf en hun bestaan.
Zolang Vlaanderen blijft betalen is er helemaal niets aan de hand.
JP Coen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 april 2008, 18:27   #24
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JP Coen Bekijk bericht
Zolang Vlaanderen blijft betalen is er helemaal niets aan de hand.
En daarom zeg ik dat sommige wrevels terecht zijn. Maar anderen zijn dan weer niet terecht. Wallonië is immers de belangrijkste handelspartner (lees: klant) van Vlaanderen.

Laatst gewijzigd door system : 1 april 2008 om 18:28.
Oud 1 april 2008, 18:49   #25
Metternich
Perm. Vertegenwoordiger VN

Metternich's schermafbeelding

Locatie: Dietsland-Europa Ideologie: Solidarisme en corporatisme
Standaard

Citaat:
Wallonië is immers de belangrijkste handelspartner (lees: klant) van Vlaanderen.
En zodra de onafhankelijkheid van Vlaanderen een feit is, stopt alle handel met Wallonië?

Metternich is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 april 2008, 18:59   #26
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Metternich Bekijk bericht
En zodra de onafhankelijkheid van Vlaanderen een feit is, stopt alle handel met Wallonië?
Niet helemaal natuurlijk, maar het zal toch minderen op termijn. Wat ik maar wil zeggen is dat wij ook veel geld verdienen aan Wallonië. Nu, laat daar geen twijfel over bestaan, onrechtvaardige transfers moeten zeker verdwijnen. Nu, een gedeelte van de transfers krijgen we so wie so terug. Want met dat geld kopen de Walen als onze belangrijkste klant ook bij ons.
Oud 1 april 2008, 19:00   #27
Metternich
Perm. Vertegenwoordiger VN

Metternich's schermafbeelding

Locatie: Dietsland-Europa Ideologie: Solidarisme en corporatisme
Standaard

Citaat:
Niet helemaal natuurlijk, maar het zal toch minderen op termijn.
Bewijs of toch iets waar jij je op baseert?
Citaat:
Nu, een gedeelte van de transfers krijgen we so wie so terug. Want met dat geld kopen de Walen als onze belangrijkste klant ook bij ons.
De transfers dienen enkel om de Walen in armoede te houden en zo afhankelijk te houden van de Franstalige politici.

Metternich is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 april 2008, 19:05   #28
system
Banneling

Standaard

[quote]
Citaat:
Bewijs of toch iets waar jij je op baseert?
Is toch eenvoudig. Indien Wallonië, als belangrijkste klant van Vlaanderen, armer wordt, verkopen we minder aan hen. Is dus ook nadelig voor ons.

Laatst gewijzigd door system : 1 april 2008 om 19:09.
Oud 1 april 2008, 20:58   #29
Pieter B
Staatssecretaris

Pieter B's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Is toch eenvoudig. Indien Wallonië, als belangrijkste klant van Vlaanderen, armer wordt, verkopen we minder aan hen. Is dus ook nadelig voor ons.
Ja, maar nu werken we gratis, want die beste klant betaalt ons met ons eigen geld. Dan kunnen we die producten veel beter exporteren naar een land dat ons wel betaald hé.

Het stoppen van de enorme transfers zou nog niet zo slecht zijn voor Wallonië als de meeste wel denken. Kijk maar naar Ierland. Het eens armste land van Europa en nu een bloeiende economie. Wallonië zou het zelfs nog beter kunnen doen. Ze liggen centraal in Europa, hebben goed opgeleide werknemers, de (na het stoppen van de transfers) aan een redelijk laag loon willen werken. Het is niet de ideale situatie, maar zo gaat het nu eenmaal in de economie. Als het slechter gaat moet je op je tanden bijten en niet vewachten dat je eeuwig zult worden betaald door je rijkere buur.

Laatst gewijzigd door Pieter B : 1 april 2008 om 20:59.
Pieter B is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 april 2008, 21:22   #30
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pieter B Bekijk bericht
Ja, maar nu werken we gratis, want die beste klant betaalt ons met ons eigen geld. Dan kunnen we die producten veel beter exporteren naar een land dat ons wel betaald hé.

Het stoppen van de enorme transfers zou nog niet zo slecht zijn voor Wallonië als de meeste wel denken. Kijk maar naar Ierland. Het eens armste land van Europa en nu een bloeiende economie. Wallonië zou het zelfs nog beter kunnen doen. Ze liggen centraal in Europa, hebben goed opgeleide werknemers, de (na het stoppen van de transfers) aan een redelijk laag loon willen werken. Het is niet de ideale situatie, maar zo gaat het nu eenmaal in de economie. Als het slechter gaat moet je op je tanden bijten en niet vewachten dat je eeuwig zult worden betaald door je rijkere buur.
Ierland is rijk geworden door de Europese politiek. En door niets anders. Europa gaf een kick-start (initieel) aan Ierland. Wallonië kan niet alleen beter doen, het kan veel beter doen! En ik ben zeker dat het dat ook z�*l doen. Zo verneem ik dat Microsoft een bedrijf gaat bouwen in Wallonië (Henegouwen). Vroeger volstrekt ondenkbaar. Maar Vlaanderen doet het stukken beter. Dat is gewoon zo. Of het binnen 25 jaar nog zo is? Ik hoop het zeker maar heel zeker ben ik niet. Het zou eigenlijk beter zijn dat Wallonïe betere zaken doet dan nu het geval is. Dan doen wij die ook vermits Wallonië onze beste klant is.

Laatst gewijzigd door system : 1 april 2008 om 21:36.
Oud 3 april 2008, 16:05   #31
Rogge
Parlementslid

Rogge's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
als je eens rondkijkt op het forum van Le Soir zal je al snel uitkomen op een paar oproepen tot het boycotten van Vlaamse producten. ik denk niet dat een onafhankelijkheid op dat vlak veel verschil zal maken.
Rogge is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 april 2008, 21:44   #32
Kristof Vermassen
Lokaal Raadslid

Kristof Vermassen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geert C Bekijk bericht
Welke wrok?
Inderdaad, zéér goede vraag.

De spelletjes van een paar politici. Communautaire problemen zijn geen problemen tussen gemeenschappen maar problemen die het "communautaire" (lees: het tribalistische) als voorwerp hebben.

Laatst gewijzigd door Kristof Vermassen : 7 april 2008 om 21:45.
Kristof Vermassen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 april 2008, 21:46   #33
Kristof Vermassen
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Unie der Provinciën Bekijk bericht
Wrok is er helemaaaaal niet tussen de Vlamingen en Walen. Getuige natuurlijk de -tigmiljard berichten die over het zeer gaan tussen de ene en de andere bevolkingsgroep kunnen we dus inderdaad stellen dat alles pais en vree is in België.
Ja, imperialisme van onze buurlanden is een oud zeer...
Oud 7 april 2008, 21:51   #34
Kristof Vermassen
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
door EERST België op te doeken, gezien het anti-Nederlandse karakter van deze staat iedere hereniging onmogelijk maakt. [/url]
Wat nogmaals beweest dat het gaat om een imperialistische beweging, waarbij Vlaanderen een ondergeschikt deel wordt van het Koninkrijk (!) der Nederlanden.
Oud 7 april 2008, 21:53   #35
Kristof Vermassen
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Ierland is rijk geworden door de Europese politiek. En door niets anders. Europa gaf een kick-start (initieel) aan Ierland. Wallonië kan niet alleen beter doen, het kan veel beter doen! En ik ben zeker dat het dat ook z�*l doen. Zo verneem ik dat Microsoft een bedrijf gaat bouwen in Wallonië (Henegouwen). Vroeger volstrekt ondenkbaar. Maar Vlaanderen doet het stukken beter. Dat is gewoon zo. Of het binnen 25 jaar nog zo is? Ik hoop het zeker maar heel zeker ben ik niet. Het zou eigenlijk beter zijn dat Wallonïe betere zaken doet dan nu het geval is. Dan doen wij die ook vermits Wallonië onze beste klant is.
Rond 1950 waren de verhoudingen inzake werkgelegenheid tussen het noorden en zuiden van België omgekeerd aan die van nu. Volgen we de theorie van het Vlaams Belang en andere nationalisten, dan waren toen de zgn. Vlamingen dus luieriken en profiteurs?
Oud 7 april 2008, 22:20   #36
Unie der Provinciën
Parlementslid

Unie der Provinciën's schermafbeelding

Standaard

Waarbij Vlaanderen ondergeschikt wordt aan Nederland? Allemaggies...zijn jullie allemaal in de prehistorie blijven hangen?!?!?! Imperialisme?!?!?!
Je bedoelt natuurlijk dat Vlaanderen hetzelfde lot ten deel zal vallen als Noord-Brabant, Oost-Limburg en Zeeuws-Vlaanderen. Drie ''in jullie ogen bezette'' gebieden (in onze ogen ''bevrijde gebieden''). Wij zijn ook echt arme ondergeschikte mensen geworden van het Hollands Imiperialisme. We mogen niet stemmen, geen volksvertegenwoordigers kiezen, we worden nog met zwepen geslagen en onze economische ontwikkeling wordt tegengehouden door onze machthebber. Mens groei op en laat die bekrompenheid achter je. De Vlaamse gewesten zouden gelijk zijn onder de Nederlandse gewesten. Gelijker nog dan in die Belgische Staat van jullie.
Unie der Provinciën is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 april 2008, 23:34   #37
Kristof Vermassen
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Unie der Provinciën Bekijk bericht
Wij zijn ook echt arme ondergeschikte mensen geworden van het Hollands Imiperialisme. .
Als jij het zegt, zal ik je niet tegenspreken.
Oud 8 april 2008, 09:19   #38
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kristof Vermassen Bekijk bericht
Als jij het zegt, zal ik je niet tegenspreken.
Wij hebben niet 1/5 van onze gebieden laten verfransen. Kan België dat ook zeggen?
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:50.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be