Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 27 maart 2008, 12:39   #21
forzaflandria
Parlementslid

forzaflandria's schermafbeelding

Standaard

'Nachtwinkels' - maw winkels die alleen 's nachts open zijn - vind ik zowiezo een bizar idee.
Men zou gewoon de openingsuren moeten liberalizeren. Als ik lang wil uitslapen en mijn winkel van 11 tot 23 uur wil openhouden, dan zou dat moeten kunnen. Als anderen liever van 7 tot 17 werken, of van 16 tot 2 uur 's morgens, dan zou dat ook moeten kunnen, vind ik.
Zolang het de buren niet stoort - en dat is eigenlijk de verantwoordelijkheid van de klanten, niet direct van de winkelier - mag het van mij.

PS Ik woon in een Aziatisch land, een deel van de wereld waar op elke hoek - en ik overdrijf niet - er een 24-uren 'convenience store' staat, waar ook alcohol verkocht wordt. Maar aan de andere kant is openbare dronkenschap hier weinig te zien.
forzaflandria is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 maart 2008, 14:22   #22
Matjas
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door forzaflandria Bekijk bericht
'Nachtwinkels' - maw winkels die alleen 's nachts open zijn - vind ik zowiezo een bizar idee.
Men zou gewoon de openingsuren moeten liberalizeren. Als ik lang wil uitslapen en mijn winkel van 11 tot 23 uur wil openhouden, dan zou dat moeten kunnen. Als anderen liever van 7 tot 17 werken, of van 16 tot 2 uur 's morgens, dan zou dat ook moeten kunnen, vind ik.
Zolang het de buren niet stoort - en dat is eigenlijk de verantwoordelijkheid van de klanten, niet direct van de winkelier - mag het van mij.

PS Ik woon in een Aziatisch land, een deel van de wereld waar op elke hoek - en ik overdrijf niet - er een 24-uren 'convenience store' staat, waar ook alcohol verkocht wordt. Maar aan de andere kant is openbare dronkenschap hier weinig te zien.
Ja, dat vind ik ook. Welke zaken heeft de overheid met de openingsuren van winkels?
Matjas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 maart 2008, 17:07   #23
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Patriot!'s schermafbeelding

Stuur een bericht via ICQ naar Patriot! Stuur een bericht via MSN naar Patriot!
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Matjas Bekijk bericht
Ja, dat vind ik ook. Welke zaken heeft de overheid met de openingsuren van winkels?
Juist. Als we de overheid laten bepalen wanneer winkels mogen open zijn, waarom laten we de overheid dan ineens niet bepalen wanneer we moeten opstaan en gaan slapen?
Patriot! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 maart 2008, 17:20   #24
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard Winkels

Citaat:
Welke zaken hebben de winkels met de nachtrust van de gezinnen, volwassenen en kinderen ?
Woon jij in de nabijheid van een nachtwinkel in Brugge ?
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 maart 2008, 17:25   #25
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patriot! Bekijk bericht
Juist. Als we de overheid laten bepalen wanneer winkels mogen open zijn, waarom laten we de overheid dan ineens niet bepalen wanneer we moeten opstaan en gaan slapen?
Hmmm. Patriot, zelfstandigen mogen het toch ook wel eens worden over een rustdag. Ze leven, zoals ieder, niet enkel om te werken.
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 maart 2008, 17:26   #26
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Is er vooral omdat een zelfstandige zou kunnen concurreren tegen de grote ketens. Op zich niet slecht vind ik.
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 maart 2008, 17:28   #27
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Hmmm. Patriot, zelfstandigen mogen het toch ook wel eens worden over een rustdag. Ze leven, zoals ieder, niet enkel om te werken.
Tuurlijk. Dat ze sluiten wanneer ze willen.
Oud 27 maart 2008, 17:28   #28
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Sprakeloos. Mijn adem stokte wanneer ik deze kop las. Nooit gedacht dat VTM ooit enig nut voor mij zou hebben, maar deze keer zat ik verbouwereerd aan mijn stoel geplakt. “G… g… geen a… alc… alcohol meer in nachtwinkels?”, snikte ik. Nachtwinkels zijn een zegen! Ze zijn het enige waar u en ik nog terecht kunnen als alle cafés gesloten zijn. Zij bieden een oplossing wanneer wij niet nuchter op een fuif wensen toe te komen. Zij reiken ons een helpende hand, als de pintjes even niet binnen gaan. En altijd zonder tegenspraak of gemaar. Geen slecht woord uit de mond van nachtwinkeluitbaters, of het moest een Nederlands woord zijn. Nooit een paspoort moeten tonen, ook al waren wij nog minderjarig. Wij verstaan elkaar: u vraagt mijn paspoort niet, en ik het uwe niet. En nu wilt men daar plots de alcoholverkoop - lees: het enige waar zo een winkel goed voor is - verbieden? Voorlopig geldt het alleen in Brugge. Pech voor jullie, drie hoera-tjes voor de andere Vlamingen. Hou jullie verbod daar maar! Ik mag er niet aan denken dat het hier ingevoerd zou worden. Ik groet jullie.

Dit werd vandaag gepost op kanslooz.be.

Wel, om heel eerlijk te zijn, ik ben die doorgaande betutteling van de jeugd ook wel een beetje beu. Nu niet dat minderjarigen zo maar aan drank moet kunnen, maar nachtwinkels verbieden drank te verkopen, dat slaat nergens op.
Hylarisch

Het verbod zelf is uiteraard belachelijk. Ik denk trouwens dat het in Leuven al langer zo is dat nachtwinkels na 0.00u geen alcohol meer mogen verkopen. Dat is ook maar een kleine stap meer naar een totaal verbod.
Oud 27 maart 2008, 18:16   #29
Matjas
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
Welke zaken hebben de winkels met de nachtrust van de gezinnen, volwassenen en kinderen ?
Woon jij in de nabijheid van een nachtwinkel in Brugge ?
In een vrije samenleving straf je de rotte appels die lawaai maken, en niet iedere andere persoon die snachts zonder overlast te creeeren alcohol gaat kopen.

Je redenering is niet alleen fout, ze is ook gevaarlijk. Voor je het weet installeert men een avondklok tegen de nachtelijke overlast. En zo wordt de vrijheid van het individu onder het mom van "het algemeen belang" beknot. De geschiedenis heeft sommigen blijkbaar nog niks geleerd...
Matjas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 maart 2008, 22:54   #30
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard Rotte appels

Citaat:
In een vrije samenleving straf je de rotte appels die lawaai maken, en niet iedere andere persoon die snachts zonder overlast te creeeren alcohol gaat kopen.

Je redenering is niet alleen fout, ze is ook gevaarlijk. Voor je het weet installeert men een avondklok tegen de nachtelijke overlast. En zo wordt de vrijheid van het individu onder het mom van "het algemeen belang" beknot. De geschiedenis heeft sommigen blijkbaar nog niks geleerd...
Rotte appels straffen: Dat is de theorie. In de praktijk zijn ze verdwenen als de politie aankomt. Kan die "andere persoon" echt niet overdag alcohol kopen? Winkels zijn open van 7h tot 7h 's avonds...
Avondklok ? Nu ben je volledig in overdrive !
De vrijheid van het individu...overlast...de mensen die rond Zaventem wonen appreciëren de vrijheid van de individuen die hen beletten te slapen enorm !
Die individuen welke DHL leiden, zijn gieren die alleen uit zijn op GELD ! De gezondheid van een paar honderdduizend mensen kan hen NIETS schelen. Perverse egoïsten zijn dat !!!

Oud 27 maart 2008, 22:58   #31
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Savatage's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Degoutant. Misschien moet de staat gewoon voor ons bepalen wat we eten en drinken, wanneer we gaan slapen en opstaan, waar we werken en wat we mogen denken? De ziekelijke betuttelingsdrang van tsjeven en sossen is het enige dat dringend aan banden gelegd moet worden.

Overigens: dit zit er in Leuven ook aan te komen. Van juni tot september mogen de nachtwinkels hier 's nachts ook geen alcohol verkopen. Wel voor elf uur, maar wie gaat er nu naar de nachtwinkel als het nog geen nacht is, hé.
Dat klopt niet hoor. Ik ben de voorbije jaren al verschillende malen alcohol gaan kopen in nachtwinkels na 23.00 en ben nog geen enkele nachtwinkel tegengekomen die dan geen alcohol verkoopt. Het zou wel kunnen dat dat verbod in theorie bestaat, maar in praktijk wordt het wel volkomen genegeerd.
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 maart 2008, 23:27   #32
Sodomis
Gouverneur

Sodomis's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ook het VBO was tegen trouwens...

Argument was dat teveel kleine zelfstandigen moeite zou hebben om extra volk aan te moeten aannemen om te kunnen concurreren.

Maar ik vind dit dikke zever.
Volgens mij zou zo'n maatregel jobs creeren.
En overal in het buitenland kan je toch s'nachts gaan shoppen zeker?
Vertel tegen een Chinees uit het stad dat je bij ons na 21u geen TV meer kan kopen in een winkel en hij verklaart u zot.
Sodomis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 maart 2008, 12:01   #33
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
Rotte appels straffen: Dat is de theorie. In de praktijk zijn ze verdwenen als de politie aankomt. Kan die "andere persoon" echt niet overdag alcohol kopen? Winkels zijn open van 7h tot 7h 's avonds...
Avondklok ? Nu ben je volledig in overdrive !
Ik vertrek s morgens om 7u30 naar mijn werk. Veel tijd om nog wat bier in te slaan heb ik dus niet. Savonds ben ik heel vaak laat thuis en als ik goesting heb om in mijne zetel nog een pint te drinken en ik heb niks meer in huis dan verwacht ik dat ik de vrijheid heb om dat te kopen bij iemand die de wil heeft om mij dat aan te bieden. Ja, dat heet vrijheid en als je dergelijke zaken zomaar eventjes gaat beknotten dan is het al heel ver gekomen.

Citaat:
De vrijheid van het individu...overlast...de mensen die rond Zaventem wonen appreciëren de vrijheid van de individuen die hen beletten te slapen enorm !
Die individuen welke DHL leiden, zijn gieren die alleen uit zijn op GELD ! De gezondheid van een paar honderdduizend mensen kan hen NIETS schelen. Perverse egoïsten zijn dat !!!

Dat heeft hier niks in het topic te zoeken. Het ergste is dan nog dat je totaal geen idee hebt waarover je spreekt. DHL wou uitbreiden. Dat kon niet dus zijn ze weg. Waar spelen ze hier de aasgier? Of mag men als bedrijf ook al niet meer de ambitie hebben om te groeien. Of zijn het de mensen die vandaag aan hun laatste werkdag bezig zijn die de aasgieren zijn?
Oud 28 maart 2008, 13:36   #34
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Savatage Bekijk bericht
Dat klopt niet hoor. Ik ben de voorbije jaren al verschillende malen alcohol gaan kopen in nachtwinkels na 23.00 en ben nog geen enkele nachtwinkel tegengekomen die dan geen alcohol verkoopt. Het zou wel kunnen dat dat verbod in theorie bestaat, maar in praktijk wordt het wel volkomen genegeerd.
De eigenaars die mij kennen geven mij wel alcohol, maar in nachtwinkels waar ik minder kom krijg ik niks hoor... ze zouden met sluiting bedreigd worden, zeiden ze...

Is wel enkel in de zomermaanden hé.
Oud 28 maart 2008, 17:06   #35
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Savatage's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De eigenaars die mij kennen geven mij wel alcohol, maar in nachtwinkels waar ik minder kom krijg ik niks hoor... ze zouden met sluiting bedreigd worden, zeiden ze...

Is wel enkel in de zomermaanden hé.
Moet ik toch eens uittesten in juli of augustus
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 maart 2008, 18:28   #36
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard Gieren ! ?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Ik vertrek s morgens om 7u30 naar mijn werk. Veel tijd om nog wat bier in te slaan heb ik dus niet. Savonds ben ik heel vaak laat thuis en als ik goesting heb om in mijne zetel nog een pint te drinken en ik heb niks meer in huis dan verwacht ik dat ik de vrijheid heb om dat te kopen bij iemand die de wil heeft om mij dat aan te bieden. Ja, dat heet vrijheid en als je dergelijke zaken zomaar eventjes gaat beknotten dan is het al heel ver gekomen.

Dat heeft hier niks in het topic te zoeken. Het ergste is dan nog dat je totaal geen idee hebt waarover je spreekt. DHL wou uitbreiden. Dat kon niet dus zijn ze weg. Waar spelen ze hier de aasgier? Of mag men als bedrijf ook al niet meer de ambitie hebben om te groeien. Of zijn het de mensen die vandaag aan hun laatste werkdag bezig zijn die de aasgieren zijn?
"Niks meer in huis" ??? Ooit gehoord van "planning" ? De simpelste huisvrouw weet dat ze een minimum voorraad in huis moet hebben.
Je theorietje over de vrijheid toont aan dat je je niet bekommert om de anderen: het gaat in Brugge over het nachtlawaai, veroorzaakt in de omgeving van nachtwinkels.
10 jaar terug waren er (bijna) geen nachtwinkels. Niemand had daar behoefte aan. Het is een kunstmatige "behoefte" !

DHL is NIET weg! Een deel verhuist naar Leipzig. Waarom? Omdat dat vliegveld midden de velden is en er dus weinig mensen van wakker liggen.
Enkele honderdduizenden rond Brussel zijn héél tevreden dat DHL gedeeltelijk weggaat.
Ieder bedrijf MOET de ambitie hebben om te groeien, maar niet ten koste van nachtrust van 100.000en mensen !
Oud 28 maart 2008, 18:39   #37
DenDane
Provinciaal Gedeputeerde

DenDane's schermafbeelding

Standaard

Waar ik woon is er reeds een verbod na 22u.
Natuurlijk wacht diene vriendelijke peruviaan, eerst tot ik al men flessen uit de rekken haal, ze tot aan de toog sleur, om mij te vertellen dat hij geen alcohol mag verkopen na 22u....
DenDane is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 maart 2008, 23:08   #38
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard Nachtrust

Dat heeft hier niks in het topic te zoeken. Het ergste is dan nog dat je totaal geen idee hebt waarover je spreekt. DHL wou uitbreiden. Dat kon niet dus zijn ze weg. Waar spelen ze hier de aasgier? Of mag men als bedrijf ook al niet meer de ambitie hebben om te groeien. Of zijn het de mensen die vandaag aan hun laatste werkdag bezig zijn die de aasgieren zijn?[/quote]

Foxke, nachtrust heeft te maken met nachtwinkels maar nog véél meer met nachtvluchten. Mensen die niet kunnen slapen krijgen hartritmestoornissen ! Zowel jong als oud . Mensen die slecht slapen, werken ook niet goed overdag, zijn dikwijls ziek, krijgen psychische problemen,...Zéér goed voor de produktiviteit in de bedrijven en ook buiten de bedrijven !
Oud 30 maart 2008, 23:29   #39
ICE-MAN
Parlementslid

ICE-MAN's schermafbeelding

Standaard

nachtwinkels mogen ze voor mijn part gerust afschaffen, als je er al eens binnengaat (in Brussel althans) is de bediening zwaar ondermaats, meestal spreekt de indier of pakistaan aan de toog amper een woord frans- laat staan nederlands, de prijzen zijn er schandalig duur in verhouding tot de kwaliteit en vervallen produkten van den aldi stuk per stuk verkopen zodat je de versheidsdatum noch de prijs kan kontroleren...... neen voor mij hoeft het niet... koop liever een blikje of flesje overdag aan de normale prijs ipv de prijsX2

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:59.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be