![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() iets vroeger denk ik, maar idd. rond dienen tijd.
Maar dat heeft er niet zoveel mee te maken. Een tiental jaar geleden zat ik in OOSTENDE (Ostende) op een terrasje in het vroege voorjaar. Ik vroeg "de kaart aub", het meisje verstond me ook niet, ze antwoordde: "la carte?" en ik "nee, de kaart aub"... toen kreeg ik de FRANSTALIGE uitleg dat ze uit Bruxelles kwam en dus pas de flamand sprak, en toen zag ze mij netjes naar het volgende terrasje vertrekken, zonder "la carte "en ook zonder kaart.
Waarom islam"fobie"? Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o Laatst gewijzigd door circe : 5 april 2008 om 11:21. |
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Uit ervaring weet ik wel dat heel wat Oostendse uitbaters hun Franstalige klanten in het Frans bedienen. En een feit is dat er ook nog Franstalige bourgeoisie woont. Zelfs Vlamingen die het Frans nog steeds chic en bon ton vinden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#23 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Zou het niet kunnen dat het om een Franstalige jobstudente ging?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Indien mijn dochters als jobstudente in Parijs terrasjes willen gaan bedienen, moeten ze ook niet afkomen met "ik versta u niet als je la carte wil hebben, maar ik kan je wel de kaart geven want ik kom uit antwerpen". (het was dus niet dat ik om "de oorkonde" of "de prijslijst" vroeg, maar om DE KAART, als je d�*t niet verstaat, dan is het bij mij toch wel kwade wil. Letterlijk zei ik (zoals ik altijd zeg) " Mag ik de kaart alstublieft" Nu kan dat kind gedacht hebben dat dit een uitnodiging was om haar kleren uit te doen, mij niet gelaten, maar me dunkt is dit een normale vraag op een terrasje aan de kust, toch?). goh ja, nu ik het me terug voor de geest haal, ik heb nadien nogal flink van leer gegeven met iets in de zin van "ik wens aan de Vlaamse kust in het Nederlands te worden bediend"... of zoiets. Iets wat mijn toenmalige 13-jarige dochter in het verkeerde keelgat schoot, want "wat doet gij nu mama", toen kreeg ze de uitleg over Brussel Vlaams en Leuven Vlaams.... op een ander terrasje natuurlijk.
Waarom islam"fobie"? Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o Laatst gewijzigd door circe : 5 april 2008 om 13:02. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#26 |
Burgemeester
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
Zolang de overheidsdiensten mij in het Nederlands kunnen voorthelpen ben ik tevreden. Van de gewone man eis ik dat niet. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#28 |
Minister
|
![]() Er zijn vier soorten mensen die zagen over het feit dat de Vlamingen niet in het Frans willen worden bediend:
1. Mensen die (ondanks ons tweetalig land) echt geen Nederlands kunnen. 2. Mensen die van thuis uit zijn opgevoed met de wetenschap dat het Nederlands "une langue de paysans" is. 3. Mensen die toevallig eens slaag gekregen hebben van iets dat Nederlands spreekt. 4. Mensen met een dikke nek die zich meerderwaardig achten hoog boven die Vlaamse boerkens. Helaas is het naar mijn gevoel een minderheid die zich louter op basis van rationele argumenten en logische conlusies tegen het Nederlands in winkels uitspreekt. De reden is natuurlijk dat die argumenten ontbreken of zodanig stinken dat een weldenkend mens ze niet durft aan te halen.
![]() |
#29 |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Wat ik mij afvraag is, of Franstaligen ook zo klagen over niet bediend te worden in het Frans?
Een tijd terug werden Franstaligen op straat aangesproken over hoe ze denken over al die heisa. Het kon niemand wat schelen (in de positieve zin). En zo denk ik er ook over. Ik heb zo het gevoel dat die klagers iets in hun leven missen. Ik zou alleen klagen als het over een overheidsdient, ziekenhuis, of politie zou gaan, omdat deze noodzakelijk zijn voor alle Belgen. Laatst gewijzigd door Moby : 7 april 2008 om 22:14. |
![]() |
![]() |
![]() |
#30 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() En denkt ge dat de overheidsdiensten u in het nederlands gaan kunnen voorthelpen ? Vooral in de ziekenhuizen zal het leuk worden.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#31 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
Ik heb ook gebruik gemaakt van een infodienst over Brussel, en die was in het Nederlands. In de winkels spraken ze geen Nederlands, buiten enkele. Maar ik verwacht dat niet van personeel, omdat ikzelf ook geen Frans ken en ik hier in Vlaanderen ook probleemloos een winkel mag openen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#32 |
Minister-President
|
![]() Ga dan niet meer in die winkel?
Je ziet, 't leven is simpeler dan je denkt.
![]() |
#33 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dat een infodienst nederlands spreekt is nogal logisch. Deze zullen nog wel een paar andere talen spreken ook. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#34 |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Er zijn in Brussel speciale cursussen voor winkeliers en die zijn behoorlijk populair:
http://www.huisnederlandsbrussel.be/...elstraten.html ook de ziekenhuizen doen moeite: http://www.huisnederlandsbrussel.be/...kenhuizen.html Laatst gewijzigd door Mbeya : 8 april 2008 om 08:48. |
![]() |
![]() |
![]() |
#35 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Waarom islam"fobie"? Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#36 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Ik vind dat er een beetje te dramatisch gedaan wordt over de talenkwestie. Net zoals de hoofddoek symbool is geworden voor het feit dat je niet zomaar je eigen cultuur opgeeft, is de taal symbool geworden vor het feit dat je je niet zomaar naar iemand anders' schikt.
Waar het echt over gaat is puur een ego-kwestie die in essentie niet veel verschilt van het oog-om-oog-tand-om-tand-principe. Maar is het nu echt zo moeilijk te begrijpen dat het onlogisch is dat men mensen die een bijna-wereldtaal spreken een taal die door twintig man gesproken wordt gaat aanleren omdat die twintig man toevallig onder hetzelfde land wonen? En het is ook niet alsof de Walen het nodig hebben omdat ze zo vaak op vakantie komen hé. Eigenlijk zouden jullie blij moeten zijn. Indien zij ook Nederlands onderwezen krijgen betekent dat nog meer geld dat naar hun gaat. ![]() En we leven nu eenmaal in een geglobaliseerde wereld waarin de mobiliteit gestegen is en waarin talenkennis dus belangrijker en belangrijker wordt. De enige mensen voor wie dit echt jammer is, is voor ouderen of laaggeschoolden die geen Frans kunnen. Maar met een beetje inventiviteit moet het meestal wel lukken om je uit te drukken. En je kan altijd even iemand vragen om te tolken. De enige plaats waarvan ik echt zou verlangen dat men beide talen spreekt is in een ziekenhuis of andere plek waar mensen verzorgd moeten worden (rusthuis) of veel mensen die verschillende talen spreken komen waarbij de verdeling ongeveer 50/50 is omdat het anders heel moeilijk wordt. Bij dat laatste denk ik aan openbare diensten (gemeenteloketten, ocmw's, ...). Maar, met hetzelfde argument kan je zeggen dat er in ieder ziekenhuis iedere op deze planeet gesproken taal moet gesproken worden omdat iemand anders zijn medische situatie niet kan uitleggen waardoor er levensbedreigende situaties kunnen ontstaan. En dat lijkt me dan ook weer absurd en moeilijk te organiseren... Voor het overige ben ik nog nooit naar een land gerezen waarvan ik de taal niet ken zonder voordien even een kort vocabulariumpje met de belangrijkste woorden en zinnen af te printen wat ik onderweg memoriseerde en de hele reis bijhield.
![]() |
![]() |
#37 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]()
Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 9 april 2008 om 00:09. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#38 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar geef toe. Zal wel leuk worden als ne buitenlander, die er van overtuigd is dat in Brussel de talen frans en nederlands zijn, met zijn kort vocabularium en de belangrijkste woorden en zinnen nederlands eraan komt, en dat niemand hem begrijpt of wil begrijpen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#39 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() en me dunkt ging het hier over Brussel, de hoofdstad van Belgie en origineel volledig Nederlandstalig. Of bent U ervan overtuigd dat men in Den Haag ook maar moet overschakelen op een of andere "wereldtaal" omdat slechts 20 man Nederlands spreekt?
Waarom islam"fobie"? Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o Laatst gewijzigd door circe : 9 april 2008 om 08:27. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#40 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Weet jij wel dat voor meer dan de helft van de vacatures in de Brusselse interimkantoren kennis van het Nederlands vereist is? En dat ééntalig Franstaligen nog voor ongeveer een kwart van de daar aangeboden vacatures - en dan meestal de mindere jobs - in aanmerking komen? Nee, in Brussel hebben ze er echt geen baat bij om Nederlands te leren, hoor. |
|
![]() |
![]() |