Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 5 april 2008, 11:18   #21
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Dat zal tijdens "Leuven Vlaams" geweest zijn
iets vroeger denk ik, maar idd. rond dienen tijd.

Maar dat heeft er niet zoveel mee te maken. Een tiental jaar geleden zat ik in OOSTENDE (Ostende) op een terrasje in het vroege voorjaar. Ik vroeg "de kaart aub", het meisje verstond me ook niet, ze antwoordde: "la carte?" en ik "nee, de kaart aub"... toen kreeg ik de FRANSTALIGE uitleg dat ze uit Bruxelles kwam en dus pas de flamand sprak, en toen zag ze mij netjes naar het volgende terrasje vertrekken, zonder "la carte "en ook zonder kaart.

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o

Laatst gewijzigd door circe : 5 april 2008 om 11:21.
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 april 2008, 12:50   #22
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
iets vroeger denk ik, maar idd. rond dienen tijd.

Maar dat heeft er niet zoveel mee te maken. Een tiental jaar geleden zat ik in OOSTENDE (Ostende) op een terrasje in het vroege voorjaar. Ik vroeg "de kaart aub", het meisje verstond me ook niet, ze antwoordde: "la carte?" en ik "nee, de kaart aub"... toen kreeg ik de FRANSTALIGE uitleg dat ze uit Bruxelles kwam en dus pas de flamand sprak, en toen zag ze mij netjes naar het volgende terrasje vertrekken, zonder "la carte "en ook zonder kaart.
In Oostende ? Sorry, maar ik vrees dat het kot te klein zou zijn. Ik kom er vrij regelmatig maar heb het nog nooit meegemaakt. En ik kan mij moeilijk voorstellen dat de Oostendenaars en omwonenden uit de Polders dit zouden verdragen. Die zaak vraagt om een faillisement.
Uit ervaring weet ik wel dat heel wat Oostendse uitbaters hun Franstalige klanten in het Frans bedienen. En een feit is dat er ook nog Franstalige bourgeoisie woont. Zelfs Vlamingen die het Frans nog steeds chic en bon ton vinden.
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 april 2008, 12:54   #23
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Zou het niet kunnen dat het om een Franstalige jobstudente ging?
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 april 2008, 12:58   #24
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
Zou het niet kunnen dat het om een Franstalige jobstudente ging?
jaja het w�*s een franstalige jobstudente (de Bruxelles dus), die bij haar tante kwam werken. Maar dat maakt mijn zaak niet.

Indien mijn dochters als jobstudente in Parijs terrasjes willen gaan bedienen, moeten ze ook niet afkomen met "ik versta u niet als je la carte wil hebben, maar ik kan je wel de kaart geven want ik kom uit antwerpen".

(het was dus niet dat ik om "de oorkonde" of "de prijslijst" vroeg, maar om DE KAART, als je d�*t niet verstaat, dan is het bij mij toch wel kwade wil.

Letterlijk zei ik (zoals ik altijd zeg)
" Mag ik de kaart alstublieft"

Nu kan dat kind gedacht hebben dat dit een uitnodiging was om haar kleren uit te doen, mij niet gelaten, maar me dunkt is dit een normale vraag op een terrasje aan de kust, toch?).

goh ja, nu ik het me terug voor de geest haal, ik heb nadien nogal flink van leer gegeven met iets in de zin van "ik wens aan de Vlaamse kust in het Nederlands te worden bediend"... of zoiets. Iets wat mijn toenmalige 13-jarige dochter in het verkeerde keelgat schoot, want "wat doet gij nu mama", toen kreeg ze de uitleg over Brussel Vlaams en Leuven Vlaams.... op een ander terrasje natuurlijk.

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o

Laatst gewijzigd door circe : 5 april 2008 om 13:02.
Oud 5 april 2008, 13:02   #25
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
jaja het w�*s een franstalige jobstudente (de Bruxelles dus), die bij haar tante kwam werken. Maar dat maakt mijn zaak niet.

Indien mijn dochters als jobstudente in Parijs terrasjes willen gaan bedienen, moeten ze ook niet afkomen met "ik versta u niet als je la carte wil hebben, maar ik kan je wel de kaart geven want ik kom uit antwerpen".
ok, dit verklaart alles. Dat de zaak een Franstalige jobstudente engageert is hun recht, maar de zaakvoerd(st)er had dan wel die Franstalige studente beter mogen opleiden. In Wallonië leeft nog te veel de idee dat de Vlaming toch tweetalig is. Fout van de zaak.
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 april 2008, 20:38   #26
eric v68
Burgemeester

eric v68's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JP Coen Bekijk bericht
Mijn ervaring is dat ze alleen Nederlands spreken als je niet betaalt.
nou; dat wordt dus een simpele oplossing.

niet betalen dus.
eric v68 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 april 2008, 20:16   #27
Moby
Provinciaal Statenlid

Moby's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hingis Bekijk bericht
Ging gisteren bij City2 ( Brussel ) in één van de winkels daar, een Hollandse meisje vroeg naar AA Baterijen en tot m'n verbasing, begreep de verkooper haar niet dus ging hij lekker in het Engels. Tja, niet verwonderlijk dat somige Vlamingen voelen ze zich beledigd dat iemand van z'n land, het Nederlands niet kent. En ja, ja, bij de vacatures heb je zo gezegd van het Nederlands nodig : hé wel het is niet meer nodig in ons land. Ik begreep het meisje wel goed hoor maar de verkooper niet. En men lacht verder met de Nederlanstaligen, aub.

Ik hoop van harte dat het niet het geval is overal.
Omgekeerd toch ook. En het is verbaZing en verkoper (zonder ooo), en somMige, NederlanDstaligen, etc....

Zolang de overheidsdiensten mij in het Nederlands kunnen voorthelpen ben ik tevreden. Van de gewone man eis ik dat niet.
Moby is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 april 2008, 20:35   #28
Luddo
Minister

Standaard

Er zijn vier soorten mensen die zagen over het feit dat de Vlamingen niet in het Frans willen worden bediend:

1. Mensen die (ondanks ons tweetalig land) echt geen Nederlands kunnen.

2. Mensen die van thuis uit zijn opgevoed met de wetenschap dat het Nederlands "une langue de paysans" is.

3. Mensen die toevallig eens slaag gekregen hebben van iets dat Nederlands spreekt.
4. Mensen met een dikke nek die zich meerderwaardig achten hoog boven die Vlaamse boerkens.

Helaas is het naar mijn gevoel een minderheid die zich louter op basis van rationele argumenten en logische conlusies tegen het Nederlands in winkels uitspreekt. De reden is natuurlijk dat die argumenten ontbreken of zodanig stinken dat een weldenkend mens ze niet durft aan te halen.
Oud 7 april 2008, 22:12   #29
Moby
Provinciaal Statenlid

Moby's schermafbeelding

Standaard

Wat ik mij afvraag is, of Franstaligen ook zo klagen over niet bediend te worden in het Frans?
Een tijd terug werden Franstaligen op straat aangesproken over hoe ze denken over al die heisa. Het kon niemand wat schelen (in de positieve zin). En zo denk ik er ook over.
Ik heb zo het gevoel dat die klagers iets in hun leven missen.

Ik zou alleen klagen als het over een overheidsdient, ziekenhuis, of politie zou gaan, omdat deze noodzakelijk zijn voor alle Belgen.

Laatst gewijzigd door Moby : 7 april 2008 om 22:14.
Oud 7 april 2008, 22:17   #30
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Moby Bekijk bericht
Omgekeerd toch ook. En het is verbaZing en verkoper (zonder ooo), en somMige, NederlanDstaligen, etc....

Zolang de overheidsdiensten mij in het Nederlands kunnen voorthelpen ben ik tevreden. Van de gewone man eis ik dat niet.
En denkt ge dat de overheidsdiensten u in het nederlands gaan kunnen voorthelpen ? Vooral in de ziekenhuizen zal het leuk worden.
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 april 2008, 22:57   #31
Moby
Provinciaal Statenlid

Moby's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bob Bekijk bericht
En denkt ge dat de overheidsdiensten u in het nederlands gaan kunnen voorthelpen ? Vooral in de ziekenhuizen zal het leuk worden.
In Brussel hebben ze mij in het Nederlands voortgeholpen. Ik ben zelf nooit in een Franstalige ziekenhuis geweest, dus kan mij daarover niet uitspreken.
Ik heb ook gebruik gemaakt van een infodienst over Brussel, en die was in het Nederlands.
In de winkels spraken ze geen Nederlands, buiten enkele. Maar ik verwacht dat niet van personeel, omdat ikzelf ook geen Frans ken en ik hier in Vlaanderen ook probleemloos een winkel mag openen.
Oud 7 april 2008, 23:47   #32
Pølle
Minister-President

Pølle's schermafbeelding

Standaard

Ga dan niet meer in die winkel?
Je ziet, 't leven is simpeler dan je denkt.
Oud 8 april 2008, 07:49   #33
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Moby Bekijk bericht
In Brussel hebben ze mij in het Nederlands voortgeholpen. Ik ben zelf nooit in een Franstalige ziekenhuis geweest, dus kan mij daarover niet uitspreken.
Ik heb ook gebruik gemaakt van een infodienst over Brussel, en die was in het Nederlands.
In de winkels spraken ze geen Nederlands, buiten enkele. Maar ik verwacht dat niet van personeel, omdat ikzelf ook geen Frans ken en ik hier in Vlaanderen ook probleemloos een winkel mag openen.
Het probleem ligt wel voornamelijk bij de ziekenhuizen.
Dat een infodienst nederlands spreekt is nogal logisch. Deze zullen nog wel een paar andere talen spreken ook.
Oud 8 april 2008, 08:47   #34
Mbeya
Provinciaal Statenlid

Standaard

Er zijn in Brussel speciale cursussen voor winkeliers en die zijn behoorlijk populair:

http://www.huisnederlandsbrussel.be/...elstraten.html

ook de ziekenhuizen doen moeite:

http://www.huisnederlandsbrussel.be/...kenhuizen.html

Laatst gewijzigd door Mbeya : 8 april 2008 om 08:48.
Mbeya is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 april 2008, 08:54   #35
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door moby
wat dacht je welke taal in Vlaanderen officieel gesproken werd? Hottentots?

Oud 9 april 2008, 00:06   #36
Groentje-18
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Ik vind dat er een beetje te dramatisch gedaan wordt over de talenkwestie. Net zoals de hoofddoek symbool is geworden voor het feit dat je niet zomaar je eigen cultuur opgeeft, is de taal symbool geworden vor het feit dat je je niet zomaar naar iemand anders' schikt.
Waar het echt over gaat is puur een ego-kwestie die in essentie niet veel verschilt van het oog-om-oog-tand-om-tand-principe.

Maar is het nu echt zo moeilijk te begrijpen dat het onlogisch is dat men mensen die een bijna-wereldtaal spreken een taal die door twintig man gesproken wordt gaat aanleren omdat die twintig man toevallig onder hetzelfde land wonen? En het is ook niet alsof de Walen het nodig hebben omdat ze zo vaak op vakantie komen hé.
Eigenlijk zouden jullie blij moeten zijn. Indien zij ook Nederlands onderwezen krijgen betekent dat nog meer geld dat naar hun gaat.
En we leven nu eenmaal in een geglobaliseerde wereld waarin de mobiliteit gestegen is en waarin talenkennis dus belangrijker en belangrijker wordt.
De enige mensen voor wie dit echt jammer is, is voor ouderen of laaggeschoolden die geen Frans kunnen. Maar met een beetje inventiviteit moet het meestal wel lukken om je uit te drukken. En je kan altijd even iemand vragen om te tolken.

De enige plaats waarvan ik echt zou verlangen dat men beide talen spreekt is in een ziekenhuis of andere plek waar mensen verzorgd moeten worden (rusthuis) of veel mensen die verschillende talen spreken komen waarbij de verdeling ongeveer 50/50 is omdat het anders heel moeilijk wordt. Bij dat laatste denk ik aan openbare diensten (gemeenteloketten, ocmw's, ...).

Maar, met hetzelfde argument kan je zeggen dat er in ieder ziekenhuis iedere op deze planeet gesproken taal moet gesproken worden omdat iemand anders zijn medische situatie niet kan uitleggen waardoor er levensbedreigende situaties kunnen ontstaan. En dat lijkt me dan ook weer absurd en moeilijk te organiseren...

Voor het overige ben ik nog nooit naar een land gerezen waarvan ik de taal niet ken zonder voordien even een kort vocabulariumpje met de belangrijkste woorden en zinnen af te printen wat ik onderweg memoriseerde en de hele reis bijhield.
Oud 9 april 2008, 00:08   #37
Groentje-18
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
wat dacht je welke taal in Vlaanderen officieel gesproken werd? Hottentots?
Een taal spreken is één ding. Een taal begrijpen is een ander blijkbaar. En ze schrijven heb je ook niet in 1-2-3 onder de knie, aan de titel van dit topic te zien...

Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 9 april 2008 om 00:09.
Groentje-18 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 april 2008, 08:17   #38
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groentje-18 Bekijk bericht
Voor het overige ben ik nog nooit naar een land gerezen waarvan ik de taal niet ken zonder voordien even een kort vocabulariumpje met de belangrijkste woorden en zinnen af te printen wat ik onderweg memoriseerde en de hele reis bijhield.

Maar geef toe. Zal wel leuk worden als ne buitenlander, die er van overtuigd is dat in Brussel de talen frans en nederlands zijn, met zijn kort vocabularium en de belangrijkste woorden en zinnen nederlands eraan komt, en dat niemand hem begrijpt of wil begrijpen.
Oud 9 april 2008, 08:24   #39
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Een taal spreken is één ding. Een taal begrijpen is een ander blijkbaar. En ze schrijven heb je ook niet in 1-2-3 onder de knie, aan de titel van dit topic te zien...
inderdaad! En nochtans heb ik ook al veel "gerezen" hoor....

en me dunkt ging het hier over Brussel, de hoofdstad van Belgie en origineel volledig Nederlandstalig.

Of bent U ervan overtuigd dat men in Den Haag ook maar moet overschakelen op een of andere "wereldtaal" omdat slechts 20 man Nederlands spreekt?

Laatst gewijzigd door circe : 9 april 2008 om 08:27.
Oud 9 april 2008, 08:40   #40
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Maar is het nu echt zo moeilijk te begrijpen dat het onlogisch is dat men mensen die een bijna-wereldtaal spreken een taal die door twintig man gesproken wordt gaat aanleren omdat die twintig man toevallig onder hetzelfde land wonen? En het is ook niet alsof de Walen het nodig hebben omdat ze zo vaak op vakantie komen hé.
Twintig man???

Weet jij wel dat voor meer dan de helft van de vacatures in de Brusselse interimkantoren kennis van het Nederlands vereist is? En dat ééntalig Franstaligen nog voor ongeveer een kwart van de daar aangeboden vacatures - en dan meestal de mindere jobs - in aanmerking komen? Nee, in Brussel hebben ze er echt geen baat bij om Nederlands te leren, hoor.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:50.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be