Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 6 april 2008, 22:25   #21
HAMC
Perm. Vertegenwoordiger VN

HAMC's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door longhorn Bekijk bericht
En als ik als (fiktieve) juwelier overvallen word, of als 's nachts een paar Roemenen in mijn huis inbreken, hoe moet ik me dan verdedigen Schoofzak? Volgens jou zou ik waarschijnlijk de bandieten moeten helpen de zakken vullen of me toch als een poedel bedeesd moeten houden? Dat die boer te vroeg geschoten heeft, kan zijn maar dat je door dit voorval mij het recht op het beschermen van mijn eigendom wilt ontnemen, slaat nergens op.
Bel voor alle zekerheid eerst de brandweer op voor je schiet.

Verschaeve
HAMC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 april 2008, 20:40   #22
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door longhorn Bekijk bericht
En als ik als (fiktieve) juwelier overvallen word, of als 's nachts een paar Roemenen in mijn huis inbreken, hoe moet ik me dan verdedigen Schoofzak? Volgens jou zou ik waarschijnlijk de bandieten moeten helpen de zakken vullen of me toch als een poedel bedeesd moeten houden? Dat die boer te vroeg geschoten heeft, kan zijn maar dat je door dit voorval mij het recht op het beschermen van mijn eigendom wilt ontnemen, slaat nergens op.
Je moet je in ieder geval niet verdedigen door je eigen zoon, die stiekum wat te lang uit geweest is, neer te schieten door hem te verwarren met een inbreker.

En het is niet "door dit voorval" dat ik je een vuurwapen wil ontzeggen. Ik grijp het voorval enkel aan als een voorbeeld van iemand die zijn buur wil waarschuwen dat zijn schuur in brand staat, en als stank voor dank neergeschoten werd. (vandaag nog in de gazet gelezen dat het slachtoffer nog niet verhoord kon worden, maar dat op zijn schoenen geen slijk aangetroffend werd, hetgeen onmogelijk zou zijn mocht hij de brand aangestoken zou hebben).

ps: ik heb inderdaad nog het meest te doen met juweliers of soortgelijke mensen, die door enkele overvallen na mekaar, zich niet meer kunnen verzekeren, en hun zaak failliet zien gaan. En voor een zelfstandige is zijn zaak tegelijk zijn pensioen.
Persoonlijk zou ik hen aanraden om in hun etalage veel minder grijpklaar kapitaal ten toon te stellen, maar ja, de konkurrentie dwingt hen, en de (domme) konsument koopt meer uit een overvolle etalage ...

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 april 2008, 21:05   #23
ancapa
Secretaris-Generaal VN

ancapa's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar ancapa
Standaard

Brandstichters zijn vaak het eerst op de plaats van de misdaad... en blijven er soms rondhangen bij blussingswerken.
Stop het geknoei ! Vlaanderen op eigen kracht ! Volk wordt staat. Vlaanderen mijn land. Vlaanderen onafhankelijk. Gedaan met geven en toegeven ! 12 miljard euro Vlaams geld in Vlaamse handen ! Mooie woorden zijn zelden waar, ware woorden zijn zelden mooi. "Niets lijkt zo op fascisten als de huidige antifascisten. Nultolerantie is een begin, rechtbank het einde. "De mening van een moslim heet geloofsovertuiging, die van een Vlaming is racisme.
ancapa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 april 2008, 21:37   #24
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ancapa Bekijk bericht
Brandstichters zijn vaak het eerst op de plaats van de misdaad... en blijven er soms rondhangen bij blussingswerken.
Ik ben bereid te geloven dat de dader van eenderwelk misdrijf vaak tot altijd het eerst op de plaats van de misdaad is.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
Oud 8 april 2008, 22:11   #25
HAMC

HAMC's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Ik ben bereid te geloven dat de dader van eenderwelk misdrijf vaak tot altijd het eerst op de plaats van de misdaad is.

Ja, dat was zelfs zo in Tatort.

Verschaeve
HAMC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 april 2008, 12:47   #26
vlaanderen72
Banneling

Standaard

Een wapen in huis is een veiligheid ,ik zal alles verdedigen wat hier binnen woont en staat!Er heeft hier niemand buiten mijn goedkeuring om een reet te zoeken.Een politieagent zij me enkele jaren geleden ,als er ene inbreekt en ge schiet zie dan dat em dood is want anders krijgt em nog gelijk!Maar uiteraard nie in de rug.
vlaanderen72 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 april 2008, 15:25   #27
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlaanderen72 Bekijk bericht
Een wapen in huis is een veiligheid ,ik zal alles verdedigen wat hier binnen woont en staat!Er heeft hier niemand buiten mijn goedkeuring om een reet te zoeken.Een politieagent zij me enkele jaren geleden ,als er ene inbreekt en ge schiet zie dan dat em dood is want anders krijgt em nog gelijk!Maar uiteraard nie in de rug.
Je 19° eeuwse koppigheid zou jou en je nakomelingen (via een uitgedunde erfenis wegens betaling aan een onschuldig slachtoffer) wel eens duur te staan kunnen komen;
(niet dat ik het je wens, verre van daar ... integendeel, ik nodig je uit om de sprong naar de 21° eeuw te durven maken; Vlaanderen heeft niks aan oubollige ballast)

Oud 9 april 2008, 19:25   #28
ynneb
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Je 19° eeuwse koppigheid zou jou en je nakomelingen (via een uitgedunde erfenis wegens betaling aan een onschuldig slachtoffer) wel eens duur te staan kunnen komen;
(niet dat ik het je wens, verre van daar ... integendeel, ik nodig je uit om de sprong naar de 21° eeuw te durven maken; Vlaanderen heeft niks aan oubollige ballast)
Schoofzak,

Opinions are like assholes - everyone has one, and everyone thinks that everybody elses stinks.

Ikzelf zal geen vuurwapen tegen een inbreker gebruiken (wapen ligt in de kluis, ik kan er nooit tijdig bij). Maar als iemand dit toch zou doen, is de kans klein dat de persoon vervolgd wordt, zeker indien de inbraak bij nacht is.

De wapenwet is daar zeer duidelijk in, zie vraag en antwoord uit het theoretisch wapenexamen dat je bij de politie moet afleggen :

Wanneer mag men spreken van wettige verdediging ?

alleen indien er een ogenblikkelijke noodzaak daartoe is voor de verdediging van personen en het geweld in verhouding staat tot de aanval. Bij nachtelijke inbraak volstaat reëel dreigend geweld, bij gewone diefstal is effectief geweld vereist.

Het volstaat dus dat je je tijdens een nachtelijk inbraak bedreigd voelt, om je vuurwapen te mogen gebruiken. Schiet je die inbreker die op jou toekomt neer met een legaal vuurwapen , dan wordt je waarschijnlijk niet vervolgd. Sla je diezelfde inbreker op zijn hoofd met een baseball bat, dan wordt je mogelijk vervolgd wegens bezit/gebruik van een illegaal wapen.

Laatst gewijzigd door ynneb : 9 april 2008 om 19:25.
ynneb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 april 2008, 17:38   #29
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ynneb Bekijk bericht
Schoofzak,

Opinions are like assholes - everyone has one, and everyone thinks that everybody elses stinks.

Ikzelf zal geen vuurwapen tegen een inbreker gebruiken (wapen ligt in de kluis, ik kan er nooit tijdig bij). Maar als iemand dit toch zou doen, is de kans klein dat de persoon vervolgd wordt, zeker indien de inbraak bij nacht is.

De wapenwet is daar zeer duidelijk in, zie vraag en antwoord uit het theoretisch wapenexamen dat je bij de politie moet afleggen :

Wanneer mag men spreken van wettige verdediging ?

alleen indien er een ogenblikkelijke noodzaak daartoe is voor de verdediging van personen en het geweld in verhouding staat tot de aanval. Bij nachtelijke inbraak volstaat reëel dreigend geweld, bij gewone diefstal is effectief geweld vereist.

Het volstaat dus dat je je tijdens een nachtelijk inbraak bedreigd voelt, om je vuurwapen te mogen gebruiken. Schiet je die inbreker die op jou toekomt neer met een legaal vuurwapen , dan wordt je waarschijnlijk niet vervolgd. Sla je diezelfde inbreker op zijn hoofd met een baseball bat, dan wordt je mogelijk vervolgd wegens bezit/gebruik van een illegaal wapen.
Mag ik even opmerken dat deze draad gaat over vergissingen bij het gebruik van een vuurwapen?
Kom maar eens af met je wapenwet, als je schiet op inbrekers, maar je treft een toevallige voorbijganger ...
Leef maar verder met je familie, als je een familielid per ongeluk neerknalt ...
Okee, dat kan allemaal ook met een boormachien, maar ik denk niet dat iemand je gaat verwijten dat je ooit absoluut een boormachien moest kopen.

En dan nog dubbel erg, in dit geval: iemand die je komt verwittigen dat je kot in brand staat, neerschieten als stank voor dank ...
neen, dit bewijst ten overvloede dat Vlaanderen beter af zal zijn met zo weinig mogelijk wapens in de huiskring.

Oud 10 april 2008, 17:59   #30
ynneb
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Mag ik even opmerken dat deze draad gaat over vergissingen bij het gebruik van een vuurwapen?
Kom maar eens af met je wapenwet, als je schiet op inbrekers, maar je treft een toevallige voorbijganger ...
Leef maar verder met je familie, als je een familielid per ongeluk neerknalt ...
Okee, dat kan allemaal ook met een boormachien, maar ik denk niet dat iemand je gaat verwijten dat je ooit absoluut een boormachien moest kopen.

En dan nog dubbel erg, in dit geval: iemand die je komt verwittigen dat je kot in brand staat, neerschieten als stank voor dank ...
neen, dit bewijst ten overvloede dat Vlaanderen beter af zal zijn met zo weinig mogelijk wapens in de huiskring.
Je moet mijn antwoord niet uit de context trekken : het ging duidelijk over het neerschieten van inbrekers (posting van Vlaanderen72 en jouw antwoord hierop).

Iemand die een fout doet met een wapen, moet gestraft worden.

Ik kant me gewoon tegen de emo-debatters zoals jij, die nog nooit de verslagen van de ministeries van Justitie gelezen hebben over het verband tussen vuurwapenbezit en criminaliteit (Vnl Duitsland, Zwitserland, Nederland, England en Australie hebben hier interessante publicaties over).

En nu ben ik voor de rest van deze avond weg van dit forum : ik ga geweerschieten in de schietclub

Laatst gewijzigd door ynneb : 10 april 2008 om 18:02.
Oud 10 april 2008, 21:43   #31
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Je moet mijn antwoord niet uit de context trekken : het ging duidelijk over het neerschieten van inbrekers (posting van Vlaanderen72 en jouw antwoord hierop).

Iemand die een fout doet met een wapen, moet gestraft worden.

Ik kant me gewoon tegen de emo-debatters zoals jij, die nog nooit de verslagen van de ministeries van Justitie gelezen hebben over het verband tussen vuurwapenbezit en criminaliteit (Vnl Duitsland, Zwitserland, Nederland, England en Australie hebben hier interessante publicaties over).

En nu ben ik voor de rest van deze avond weg van dit forum : ik ga geweerschieten in de schietclub

Als dat de ministeries van Justitie van Onkeldinges waren (dus die van de PS, die pro FN Herstal en wapenhandel zijn, in tegenstelling tot de sossen-broeders in Vlaanderen), dan interesseren ze mij niet veel, wegens meer dan vermoedelijk "straf gekleurd".

Oud 11 april 2008, 07:29   #32
ynneb
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Als dat de ministeries van Justitie van Onkeldinges waren (dus die van de PS, die pro FN Herstal en wapenhandel zijn, in tegenstelling tot de sossen-broeders in Vlaanderen), dan interesseren ze mij niet veel, wegens meer dan vermoedelijk "straf gekleurd".
Ik wist dat Onkeldinges teveel cumuleerde, maar niet dat Onkeldinges ook minister van Justitie van Nederland, Duitsland, Zwitserland, UK en Australie was.

Voorts kan je Onkeldinges van veel beschuldigen, maar niet van pro-wapens te zijn : Het is nl Onkeldinges zelf die zwaar gepusht heeft om de huidige strenge wapenwet door het parlement te krijgen.

Wel straf dat jij de ministeries van Justitie van al deze landen zomaar durft beschuldigen van foute informatie te verspreiden, zonder ooit hun rapporten gelezen te hebben ?
Oud 11 april 2008, 10:37   #33
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik wist dat Onkeldinges teveel cumuleerde, maar niet dat Onkeldinges ook minister van Justitie van Nederland, Duitsland, Zwitserland, UK en Australie was.

Voorts kan je Onkeldinges van veel beschuldigen, maar niet van pro-wapens te zijn : Het is nl Onkeldinges zelf die zwaar gepusht heeft om de huidige strenge wapenwet door het parlement te krijgen.

Wel straf dat jij de ministeries van Justitie van al deze landen zomaar durft beschuldigen van foute informatie te verspreiden, zonder ooit hun rapporten gelezen te hebben ?
Verzamelen van bepaalde teksten enz. ... laat me niet lachen. Ik ben een ambtenaar met vele jaren dienst en ogen in zijn kop, en geloof me vrij: in deze is faktie erger dan fiktie.

Oud 16 april 2008, 19:41   #34
vlaanderen72
Banneling

Standaard

Citaat:
Mijn nakomelingen moeten zich geen zorgen maken geen schrik,de erfenis kan er wel tegen.Ik ben conservatief zeer zeker ,al het alles kan en mag gedoe is niet aan mij besteed.De wereld is een slangenkuil geworden zonder woord en wet.Koppig hm ,vasthoudend .Jij noemt een inbreker een onschuldig slachtoffer?Als hij niet binnenkomt is ie levenszeker.Trouwens achterlijk land waar je moet betalen voor ene die in je huis komt pikken.Zie naar de juwelier thybergien of zoiet.Schandalig.
vlaanderen72 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 april 2008, 21:59   #35
forumspook
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bhairav Bekijk bericht
Niet meer mogen schieten?
Jawatte, met zo'n ingesteldheid kan ik mij goed inbeelden waarom jongens zo verwijfd worden.
Iedere jongen zou zijn geweer moeten krijgen de dag dat hij 12 jaar word...Behalve de allochtonen natuurlijk: die moeten streng wapenverbod krijgen, met torenhoge boete's en zware gevang-straffen in geval van overtreding. Hé Bhairav ? Bent u tevreden van uw nieuwe Smith & Wesson ?
forumspook is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 april 2008, 22:01   #36
forumspook
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Garry Bekijk bericht
Zonder dat vuurwapen had die boer negen op tien zijne riek gepakt en waren er driegaatjes meer in dat slachtoffer.
En na zo een paar steken met een riek in zijn lijf, was het slachtoffer wél dood geweest...En nu niet. Het feit dat die boer een geweer had liggen heeft die man zijn leven gered dus...
forumspook is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2008, 02:26   #37
willem1940NLD

Standaard

Ik zou eigenlijk wel willen weten of in Nederland, waar wapens overwegend verboden zijn, minder schiet-incidenten plaatsvinden dan in België ..... ??
Oud 17 april 2008, 07:18   #38
fernand
Europees Commissaris

fernand's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door willem1940NLD Bekijk bericht
Ik zou eigenlijk wel willen weten of in Nederland, waar wapens overwegend verboden zijn, minder schiet-incidenten plaatsvinden dan in België ..... ??
wapens overwegend verboden in Nederland??????????????????
wij gaan naar Stein om te schieten. hebben daar meer zware wapens dan in België.

In België moeten de schietstanden nog aan bepaalde voorwaarden voldoen.
Men mag zelfs met geen .22 magnum schieten in een schietstand klasse A.
ter vergelijking;.22 magnum is een iets langere en meer gevulde versie dan de gewone .22.
fernand is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 april 2008, 12:36   #39
ynneb
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door willem1940NLD Bekijk bericht
Vroeger was de wapenwet strenger in Nederland, sinds mei 2006 is de wapenwet in beide landen ongeveer even streng.

En NEEN, in Nederland gebeuren NIET minder vuurwapenmisdrijven, ook niet toen er in Belgie nog een vrijere wapenwetgeving was :

In Nederland werden tussen 2002 en 2004 bij 41 % van alle moorden vuurwapens gebruikt, in Belgie was dit slechts in 28 %. Dus alhoewel Belgie (tot 2006) een vrije wapenwet had waar iedereen zomaar een vuurwapen kon kopen, gebeurden er minder vuurwapenmoorden dan in Nederland (waar er toen al een zeer strenge wapenwet was).

Maar moorden gebeuren nu ook bijna steeds met illegale wapens, en die zijn overal vlot verkrijgbaar (ook in landen met strenge wapenwetten). Ook in Nederland heeft het ministerie van Justitie cijfers gepubliceerd die aantonen dat maximum 5 % van de vuurwapenmisdrijven met legale wapens gebeuren, en minstens 95 % van de vuurwapenmisdrijven met illegale wapens gebeuren ("Illegale vuurwapens, gebruik, bezit en handel in Nederland, 2001-2003, IVA Beleidsonderzoek en Advies, in opdracht van het WODC/Ministerie van Justitie)

Laatst gewijzigd door ynneb : 21 april 2008 om 12:37.
Oud 21 april 2008, 12:47   #40
Another Jack
Banneling

Standaard

En wie van de wapenliefhebbers hier weet hoe hij met een wapen moet omgaan???
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:24.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be