Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 11 april 2008, 12:29   #21
Rogge
Parlementslid

Rogge's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
Heb je enig idee hoeveel procent van de parlementariërs dat verdrag hebben gelezen?
Hoeveel, Pelgrim?

vergeet vooral je bron niet.
Rogge is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 april 2008, 14:25   #22
schaker
Provinciaal Gedeputeerde

schaker's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Heb je enig idee hoeveel procent van de parlementariërs dat verdrag hebben gelezen?
Deze vraag is niet eenvoudig te beantwoorden.
Het antwoord vind ik zelfs niet interessant.
Sommige mensen willen het belgische beslissing zelfs laten nemen door een paar miljoen mensen waarvan 80% het verdrag niet heeft gelezen.

Wat ik wél interessant vind:
Van die mensen die het verdrag van Lissabon wel gelezen hebben is 78,483% voorstander.
Van de mensen die het verdrag van Lissabon niet gelezen hebben is 61,809% tegenstander.
Bron: mijn overbuurman (is echt een aardige kerel).

De kernvraag is: wie laten we beslissen? De lezers of de niet-lezers?
schaker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 april 2008, 14:52   #23
Brandaan
Minister

Brandaan's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geert C Bekijk bericht
Secondje...

Hebbes!

En de Nederlandstalige versie , zware wetteksten in een vreemde taal lezen is vragen om interpretatiefouten, hoe goed uw Engels ook mag zijn.
Oud 11 april 2008, 15:13   #24
roger verhiest
Eur. Commissievoorzitter

roger verhiest's schermafbeelding

Standaard

1. Je kan van mij ook de tekst in het Esperanto en nog wat talen krijgen - je kan bovendien in het Esperanto met diverse voor- en tegenstanders op een Esperanto- Yahoo groep discuteren. Ook diverse leden van de EC zijn op hun blog aanspreekbaar over diverse EU
gerelateerde problemen, diverse EP leden idem dito.. In het algemeen is de EU democratisch "aanspreekbaarder" en "opener" dan de belgische binnenlandse politiek om van de nederlandse gepopulisticeerde politiek hellemaal te zwijgen.

2. Ten gronde : Het ter discussie staande verdrag voert op EU niveau een soort referendumrecht in (soort : het is nogal zwak, maar het geeft de burger als EU burger het recht om een kwestie op het agenda van het EP te plaatsen, een recht dat we in Vlaanderen, in België en in Nederland niet hebben). Ik zou zeggen alvorens te protesteren over het ontbreken van een referendum over deze belangrijke kwestie
zorg eerst en vooral effe voor een nationale wetgeving waarbij zulk referendum mogelijk zo�*niet verplicht wordt.
Ten gronde (bis) zowel bij de afkeuring per referendum in Frankrijk als in Nederland gebeurde deze afkeuring om totaal tegengestelde redenen :
a. omdat het verdrag niet ver genoeg ging in het scheppen van een federale staat, waardoor het "sociaal europa" in feite geblokkeerd leek te worden.
b. omdat het verdrag te ver ging mbt. tot het vormen van gekwalificeerde meerderheden,het invoeren van een ER President, het instellen van een gemeenschappelijke buitenlandse politiek.
Indien de a.-stemmers bij de pro-verdragstemmers gevoegd zouden worden, was het verdrag van meet af aan reeds goedgekeurd wegens "stap in de juiste richting"

Wat me nog van mijn lever moet : de linkse kameraden die "tegen de EU" zijn uit nobele anti-globalistische motieven vergissen zich : een zwak en verdeeld Europa dat slechts een "open vrije markt" beoogt dat permanent zou worden zonder verdere stappen richting
unificatie is een ideale toestand voor globaliserende multinationals : in dit geval hebben ze geen anti-trust en anti-kartel maatregelen te vrezen en hoeven ze slechts de USA
in zijn imperialistische pro kapitalistische buitenlandse politiek te steunen, want met de EU hoeven ze dan zeker geen rekening te houden.

Het verdrag zelf is inderdaad een mager beestje, bijna een miskraam : wat we nodig hebben is EU-burgerschap ter vervanging van de huidige aparte nationaliteiten, wat we nodig hebben is een parlement met initiatiefrecht, een volwaardige rechstreeks gekozen president, een sociaal europa met harmonisatie van de arbeidskosten om interne sociale dumping te voorkomen., een stevig miliueubeleid dat resoluut de kaart van de hernieuwbare energie "zonder grenzen" trekt.

Tempo toleras
sed vero aperas
roger verhiest is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 april 2008, 15:27   #25
Geert C
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Brandaan Bekijk bericht
En de Nederlandstalige versie , zware wetteksten in een vreemde taal lezen is vragen om interpretatiefouten, hoe goed uw Engels ook mag zijn.
Absoluut, maar een Nederlandstalige geconsolideerde versie heb ik nog niet gevonden.

Het Verdrag van Lissabon mag dan wel onleesbaar zijn, de geconsolideerde versies zijn (als je het jargon een beetje begrijpt) nog vrij leesbaar.
Het ogenblik nadert, waarop grote beslissingen moeten worden genomen. Tegenover Europa staat een monsterverbond van sleur, onwetendheid, zelfzucht, verouderd nationalisme en volgzaamheid aan buitenlandse instructies.
De tegenstanders maken zich klaar voor de strijd. Sommigen kunnen wij overtuigen, anderen moeten wij verslaan; dat is het, waartoe wij mannen en vrouwen van onze volken oproepen.
Tezamen zullen wij overwinnen.
Geert C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 april 2008, 18:40   #26
dirk001
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Paars heeft ons de eerste versie ook al opgedrongen.

Wat ik daaruit begreep is dat de burger te dom is dit bureaucratees document te begrijpen, en er dus niks over kan zeggen.

Het feit blijft, het is specifiek opgesteld zodanig een kat haar eigen jongen er niet in kan terugvinden, en dat de krekels de goeien zijn en de mieren alleen goed zijn om berooft te worden.

Ben ik het volledig mee eens ... . Dit soort verdragen zijn gedrochten waar niemand echt beter van wordt.
dirk001 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 april 2008, 18:48   #27
dirk001
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door schaker Bekijk bericht
Ik ben blij dat er geen referendum komt, maar dat de mensen beslissen die ik het vertrouwen heb gegeven (met mijn stem bij de laatste verkiezingen). Deze parlementariers hebben de tijd en kennis om zich in de materie te verdiepen.

Bij een referendum wordt de beslissing genomen door miljoenen mensen waarvan 80% nog geen zin van het verdrag gelezen heeft. De huidige toestand in Europa is achterhaald; de pijnpunten van vele eurosceptici wordt verbeterd door het verdrag van Lissabon ... en dan gaan deze eurosceptici ook nog tegenstemmen??? En dat zonder goede redenen, zonder kennis van zaken, zonder het verdrag te kennen, alleen maar om dwars te liggen met populistische slogans.
We kunnen logische verbeteringen toch niet tegenhouden omdat 80% leken principieel altijd overal tegen zijn. Als de volksvertegenwoordiging vóór is, dan is dat in een democratie genoeg. Volgend jaar zijn er weer verkiezingen.
Wat u hier zegt is nonsens. Zeg eens op wie je kan stemmen als je tegen europa bent ? Noem 1 partij behalve het VB die ook nog zetels heeft en die tegen europa is in ons land ?? Er zijn er geen ...... .

En iedereen weet dat je vaak op een partij stemt vanwege 2 or 3 punten die je belangrijk vind ten tijde van de verkiezing !! Als men daarna met een verdrag aankomt ........ dat is nooit de inzet van een verkiezing geweest !! Dus je kan niet en nooit zeggen dat de politici voor ons mogen beslissen. Daarbij het parlement in ons land wordt gecontroleerd door de partijtop van elke partij. Als je zou tegenstemmen sta je de volgende keer niet meer op de lijst ..... . Als het zo was zoals in de VS waar men veel onafhankelijker is tov de partij dan zou je nog een punt hebben. Maar hier beslissen misschien 5 mensen hoe er gestemd gaat worden in het parlement. Dus dat is een dictatuur en geen democratie !!
Ik wil over belangrijke dingen zoals dit een referendum waarin we ten gronde een discussie kunnen houden.
Het is trouwens een totaal verkeerde houding om de overheid beslissingen te laten nemen en er maar op te vertrouwen dat ze de juiste beslissing neemt ..... dat leidt altijd tot slechte beslissingen !!
Oud 12 april 2008, 07:47   #28
Sundancer
Lokaal Raadslid

Standaard

Hier volledige tekst van het verdrag. Schijnt niet te lezen te zijn en is het oude verdrag herschreven in "advocatentaal". Dezelfde brief in een andere omslag. Dit is pure manipulatie van de Europese burger. Ook referenda afschaffen uit schrik dat het weer "Neen - Non" zal zijn in VEEL landen is ondemocratisch. Inderdaad, wie tegen dit verdrag is kan zijn protest uiten door op VB te stemmen.

http://europa.eu/lisbon_treaty/index_en.htm
Oud 12 april 2008, 08:36   #29
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Er is te veel mee gemoeid. Onze politici willen dat Europa er komt.
Als de lege Belgische Staatskas zoveel parasieten kan bevredigen, wat moet dat dan wel niet zijn met de hoorn des overvloeds "Europa".
Oud 12 april 2008, 10:09   #30
Sundancer
Lokaal Raadslid

Standaard

Er zijn vooral vetbetaald postjes mee gemoeid!
Oud 12 april 2008, 14:10   #31
jamás será vencido
President van Europa
Europees Commissaris

jamás será vencido's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dirk001 Bekijk bericht
Die partijen hebben 0 zetels en stellen dus niks voor.
Het VB zit in een cordon sanitair, geraakt daar nooit uit,
en stelt dus ook niets voor...
Oud 12 april 2008, 20:56   #32
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rogge Bekijk bericht
Hoeveel, Pelgrim?

vergeet vooral je bron niet.
als jij je bron geeft over die tegenstanders.
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 april 2008, 20:57   #33
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door schaker Bekijk bericht
Deze vraag is niet eenvoudig te beantwoorden.
Het antwoord vind ik zelfs niet interessant.
Sommige mensen willen het belgische beslissing zelfs laten nemen door een paar miljoen mensen waarvan 80% het verdrag niet heeft gelezen.

Wat ik wél interessant vind:
Van die mensen die het verdrag van Lissabon wel gelezen hebben is 78,483% voorstander.
Van de mensen die het verdrag van Lissabon niet gelezen hebben is 61,809% tegenstander.
Bron: mijn overbuurman (is echt een aardige kerel).

De kernvraag is: wie laten we beslissen? De lezers of de niet-lezers?
mijn bronnen zeggen nou net het omgekeerde.
Oud 12 april 2008, 21:08   #34
the outlaw torn
Minister

the outlaw torn's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
mijn bronnen zeggen nou net het omgekeerde.
en zo kunnen we bezig blijven

http://www.indiancountrytoday.com/
the outlaw torn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 april 2008, 21:26   #35
the outlaw torn
Minister

the outlaw torn's schermafbeelding

Standaard

sommige aspecten van het verdrag zijn mss wel goed, maar de kans bestaat dat er alsmaar meer boven onze hoofden beslist zal worden. het linkse discours van de EU kennende, belooft dat niet veel goeds.

ik ben dus een een tegenstander.

http://www.indiancountrytoday.com/
the outlaw torn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 april 2008, 21:56   #36
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

het rechtse discours van de EU kennende ben ik dus uiteraard ook tegen.
Oud 13 april 2008, 16:34   #37
Geert C
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door the outlaw torn Bekijk bericht
sommige aspecten van het verdrag zijn mss wel goed, maar de kans bestaat dat er alsmaar meer boven onze hoofden beslist zal worden. het linkse discours van de EU kennende, belooft dat niet veel goeds.

ik ben dus een een tegenstander.
Boven onze hoofden? Op welke manier?
Het ogenblik nadert, waarop grote beslissingen moeten worden genomen. Tegenover Europa staat een monsterverbond van sleur, onwetendheid, zelfzucht, verouderd nationalisme en volgzaamheid aan buitenlandse instructies.
De tegenstanders maken zich klaar voor de strijd. Sommigen kunnen wij overtuigen, anderen moeten wij verslaan; dat is het, waartoe wij mannen en vrouwen van onze volken oproepen.
Tezamen zullen wij overwinnen.
Geert C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 april 2008, 19:39   #38
dirk001
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jamás será vencido Bekijk bericht
Het VB zit in een cordon sanitair, geraakt daar nooit uit,
en stelt dus ook niets voor...
Ik wou enkel aantonen dat er in Belgie alvast 0 partijen zijn waarop je kan stemmen ....... en dat als je dan zegt "maar een meerderheid van de verkozenen is voor" dat dat niet klopt, want we kunnen ivm dit topic eigenlijk niet kiezen ! Net zoals voor zovele andere topics ook het geval is trouwens .. .

Ik noem dit een schijndemocratie.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:09.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be