Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Partijpolitiek en stromingen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Partijpolitiek en stromingen In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. en (standpunten van) politieke stromingen, al dan niet vertegenwoordigd door een (niet-partijpolitieke) organisatie.

Antwoord

Discussietools
Oud 12 april 2008, 19:31   #21
Steben
Perm. Vertegenwoordiger VN

Steben's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MIS Bekijk bericht
Citaat:
Over niets meer en vooral over niks minder. Wat ik dus stel – als reactie op deze openingspost – is dat de koppeling van het libertarisme aan deze of gene socio-economische invalshoek zoiets is als …. Zeveren tegen de vaak
Heb je de openingspost dan begrepen ? Er staat nochtans hetzelfde in dan de commentaar die je hierop geeft, bizar dus. Hoe verklaar je zoiets ?
Inderdaad. Het zijn de aanwezige libertariërs die "volledige vrije markt" als "neutraal" streefmiddel (-> objectivisme) naar voren schuiven. Als sociaal-economische stelling kan dat tellen. Niet-sociaal-economisch en dus filosofisch libertarisme is nagel op de kop puur Nietzsche, waar ik uiteraard fan van ben.

bestaan bestaat, kennis en feiten staan los van de mens (Objectivisme, obj. libertarisme (Rand, Rothbard)) <-> "er bestaan geen feiten, enkel interpretaties (Nietszche)
Steben is nen goeie kerel
leve de manmanman club

Laatst gewijzigd door Steben : 12 april 2008 om 19:34.
Steben is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 april 2008, 03:57   #22
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

AdrianHealey's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steben Bekijk bericht
Inderdaad. Het zijn de aanwezige libertariërs die "volledige vrije markt" als "neutraal" streefmiddel (-> objectivisme) naar voren schuiven. Als sociaal-economische stelling kan dat tellen. Niet-sociaal-economisch en dus filosofisch libertarisme is nagel op de kop puur Nietzsche, waar ik uiteraard fan van ben.

bestaan bestaat, kennis en feiten staan los van de mens (Objectivisme, obj. libertarisme (Rand, Rothbard)) <-> "er bestaan geen feiten, enkel interpretaties (Nietszche)
Waar heb jij je diploma filosofie behaald?
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 april 2008, 04:02   #23
MIS
Banneling

Standaard

Citaat:
Aha
Citaat:
Nietszche had dat goed begrepen maar hij wist ook dat hij dat enkel kon zeggen door zichzelf correct te interpreteren. Nietszche heeft dan ook nooit bestaan tenzij als interpreteerbaar concept. Een waar libertariër ... moest het correct geïnterpreteerd worden. Er is nog werk voor de pseudo’s.
MIS is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 april 2008, 04:03   #24
MIS
Banneling

Standaard

Citaat:
Waar heb jij je diploma filosofie behaald?
Een diploma filosofie ? Alsof er geen boek geschreven is …. lees verder
Oud 13 april 2008, 19:50   #25
Steben

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MIS Bekijk bericht
Er is nog werk voor de pseudo’s.
Nietzsche spreekt over "knoeiers", MIS.

Je kan er in elk geval niet omheen dat ook de libertarische visie een allesomvattende is en voor iedereen geldt, ook al wil je voor iedereen de afschaffing van staat en wet. Je mag nog zo sterk individuele vrijheid verkondigen, van zodra je een praktisch systeem verdedigt, overschrijd je het individuele. De "Übermensch" heeft enkel de afschaffing van de staat nodig voor en in zichzelf.
leve de manmanman club
Oud 13 april 2008, 21:39   #26
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Je kan er in elk geval niet omheen dat ook de libertarische visie een allesomvattende is en voor iedereen geldt, ook al wil je voor iedereen de afschaffing van staat en wet. Je mag nog zo sterk individuele vrijheid verkondigen, van zodra je een praktisch systeem verdedigt, overschrijd je het individuele. De "Übermensch" heeft enkel de afschaffing van de staat nodig voor en in zichzelf.
Hoe voelt dat, om zaken te bekritiseren die je niet zo goed begrijpt?
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
Oud 13 april 2008, 21:47   #27
Herr Oberst
Eur. Commissievoorzitter

Herr Oberst's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
Je begint MIS trekjes te krijgen.
Zolang als hij maar geen AdrianHealey-trekjes begint te krijgen, zal het best nog wel meevallen.
Herr Oberst is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 april 2008, 22:36   #28
Percalion

Percalion's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat ik hiermee wil zeggen is dat de theorie achter de vrije markt en de invisible hand enkel klopt binnen de leefwereld van een overtuigd individu. Net zoals een mens geen onbeschreven blad is en niet zijn eigen omgeving kiest bij geboorte - een door zelfs vele libertariërs onbetwist concept -, is de "haalbare" vrije markt voor eenieder verschillend en zijn er vele, vaak concurrerende invisible hands. Het streven naar een zo open mogelijke markt en een zo vrije mogelijke wandel verandert niets aan die vaststelling.
Indien liberalisme de volledig vrije markt wil voorstaan, tast ze in eerste instantie in het vage. Het liberalisme doet er beter aan terug te koppelen naar de oorsprong en het individu te gaan herbestuderen. Hierin maak ik geen onderscheid tussen liberalisme of libertarisme.
Wat wel in dit opzicht specifiek op het libertarisme kan geworpen worden, is de totalitaire houding. Omdat de vrije markt de basis vormt voor alle transacties en omgangsvormen, niet enkel de economische, poneert men immers een (theoretisch) systeem op de totale samenleving dat , zoals in het begin aangegeven, enkel individueel kan gelden.
Het is al goed, we houden ermee op om je van enig inzicht in die materie te verdenken.
Oud 14 april 2008, 07:11   #29
MIS
Banneling

Standaard

Citaat:
Er zijn genoeg vluchtwegen om niet op diverse vragen te antwoorden, beste Adrian. Op die manier kan je steeds in je eigen cirkeltje blijven draaien.

Laatst gewijzigd door MIS : 14 april 2008 om 07:14.
Oud 14 april 2008, 07:13   #30
MIS
Banneling

Standaard

Citaat:
Het is al goed, we houden ermee op om je van enig inzicht in die materie te verdenken
Aan zij die alles weten, behalve wat ze liever niet bespreken, dat negeren ze simpelweg. Mooie facade voor een misbegrepen zelf. Maar dat zullen ze dan uiteraard weer negeren uit angst voor de identiteit en vermeende suprematie. Gekende materie.
Oud 14 april 2008, 07:24   #31
MIS
Banneling

Standaard

Citaat:
Steben, onverzadigbaar in de gedachte dat alles moet groeien, geen schaarste dus.
Citaat:
Inderdaad, ook binnen de libertarische visie zullen er mensen zijn die het begrijpen en de volgelingen die vrijheid vertalen naar het opsluiten/vernietigen van de vermeende schuldigen. Dat vrijheid kan/moet genoten worden binnen de contouren van een niet verstikkende hiërarchie, zijn ze al vergeten of hebben ze nooit geweten. Een vraag hierover wordt dan ook netjes opzij geschoven en genegeerd maar ook dat weet men onder de noemer vrijheid te plaatsen. Het is zoals je zegt (en hopelijk niet te veralgemenen) slechts een facade voor een machtsovername, zoals steeds. Het cliché dat we het schijnbaar niet begrijpen zal weldra volgen en anders de negatie zoals gezegd.
Oud 14 april 2008, 10:10   #32
Steben

Standaard

Citaat:
Ik vergelijk met Nietzsche, en ik merk dat je daar geen vraagtekens bij stelt. Ik stel dat Nietzsche onverenigbaar is met libertarisme of erboven handelt.
Der Staat ist tot, waß nun?

Bekritiseren is de beste manier om iets beter te leren kennen, mits de juiste tegenantwoorden. Leraars moeten werk leveren, of het zijn slechts praters. Als ik een slechte leerling ben, is mij er enkel op wijzen niet voldoende. Je mag niet vergeten dat ik in feite nog steeds geïnteresseerd bén in de redenen van libertarisme, in tegenstelling tot ware libertarisme-bashers.
leve de manmanman club

Laatst gewijzigd door Steben : 14 april 2008 om 10:11.
Oud 14 april 2008, 10:18   #33
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik stel dat Nietzsche onverenigbaar is met libertarisme of erboven handelt.
Ik stel dat ik een dinosariër in mijn tuin heb.
Is het daarom terecht/waar/begrijp ik dan iets van dinosaurërs en tuinen?
Oud 14 april 2008, 10:19   #34
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Maar oke, je hebt gelijk. Je hebt wrslk wel interesse.
Kan ik je anders verleiden tot wat sites en de desbetreffende literatuur?
Oud 14 april 2008, 10:21   #35
MIS
Banneling

Standaard

Citaat:
Bekritiseren is de beste manier om iets beter te leren kennen, mits de juiste tegenantwoorden. Leraars moeten werk leveren, of het zijn slechts praters. Als ik een slechte leerling ben, is mij er enkel op wijzen niet voldoende. Je mag niet vergeten dat ik in feite nog steeds geïnteresseerd bén in de redenen van libertarisme, in tegenstelling tot ware libertarisme-bashers.
Van wat ik tot hiertoe begrepen heb gaat het om de (her)invoering van een goudstandaard om het losweg bijdrukken van geld te stabiliseren en de tendens om een mondiale deflatie door te voeren. Deze deflatie wordt niet als doel gezien dan wel om het spel van inflatie en deflatie in functie van loutere winsthonger te stoppen. Maatregelen die ik beslist wil bijtreden maar op de vraag hoe men dat concreet gaat doen, nog geen antwoord gezien (of niet gelezen natuurlijk). Bij gebrek aan enige creativiteit is het blijkbaar slechts het aanwijzen van een schuldige. Of het ook de juiste schuldige is binnen dit organische gegeven, nog een beetje eenzijdig en kortzichtig. Althans, volgens sommige ‘libertariërs’ natuurlijk.
Oud 14 april 2008, 10:22   #36
Steben

Standaard

Citaat:
Ik stel dat ik een dinosariër in mijn tuin heb.
Is het daarom terecht/waar/begrijp ik dan iets van dinosaurërs en tuinen?
Voor zover niemand u daarop wijst, wel ja.
U kan bijvoorbeeld een paardebloem bedoelen, maar niemand heeft u ooit gezegd dat dat geen dinosaurus is.
leve de manmanman club
Oud 14 april 2008, 10:23   #37
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Een goudstandaard is maar een aspect, trouwens. De logische consequentie van de vrijheid van geld.

Concreet? Wel; we gaan alle Euro-parlementsleden omkopen of afdreigen om het in te voeren.
Oud 14 april 2008, 10:23   #38
MIS
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik stel dat ik een dinosariër in mijn tuin heb. Is het daarom terecht/waar/begrijp ik dan iets van dinosaurërs en tuinen?
Geen goudvissen te eten geven Adrian, dat is alvast een raad die ik je kan geven.
Oud 14 april 2008, 10:26   #39
Steben

Standaard

Citaat:
Een goudstandaard is maar een aspect, trouwens. De logische consequentie van de vrijheid van geld.

Concreet? Wel; we gaan alle Euro-parlementsleden omkopen of afdreigen om het in te voeren.
Zoals de nazi's dus. Ze waren wel succesvol in hun methode, dat geef ik toe.
leve de manmanman club
Oud 14 april 2008, 10:28   #40
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Hey, als ik op die manier MIS kan doen zwijgen over 'hoe we het nu concreet gaan doen', wilik dat gerust poneren.

MIS heeft niet door dat 'wij' dat niet concreet kunnen doen, tenzij wij toevallig gigantisch veel macht hebben. Quod non, hé.

We zien wel hoe we het kunnen bereiken: mensen proberen duidelijk te maken dat het beter zou zijn, is de eerste.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:54.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be